Tulevan lapsen nimi "varastettiin"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmitus

Vieras
Harmittaa todella, kun sain tänään kuulla, että tuttavapariskunnan lapsi saa saman nimen, jonka olimme päättäneet antaa syksyllä syntyvälle lapsellemme. Onko nyt tökeröä meidän antaa sitten parin kuukauden päästä sama nimi vauvallemme?

Tiedän, ettei nimiä voi varata, mutta olimme päättäneet tuon nimen jo kaksi vuotta sitten, joten siihen oli ehtinyt jo tottua. Nyt en keksi mitään korvaavaa yhtä hyvää nimeä tilalle.

Miten teillä muilla, jotka olette joutuneet vaihtamaan jo päätetyn nimen lapsellenne, oletteko myöhemmin tottuneet korvaavaan nimeen vai onko jäänyt harmittamaan, jos ette antaneetkaan sitä minkä olisitte oikeasti halunneet?

Oon kyllä antanut just sen nimen kun oon ite halunnut. Kerran yksi kaverini kysyi että voiko hän laittaa tyttärelleen nimen "Liisa". En edes hoksannut miksi hän kysyi, kun meillä on "Marja-Liisa"

meidän tytöllä on sama nimi kun serkkuni tyttärellä, eikä haittaa pätkääkään vaikka suvussa onkin kaksi samannimistä, samanikäistä tyttöä. molemmat tykättiin nimestä ja oltiin se päätetty, minkäs sille teet että toisetkin tykkää samasta nimestä.

onhan niitä kaimoja varmasti muitakin teidänkin lapsella, joten mitä väliä?

[QUOTE="mii";28689663]Onko kyseessä joku erikoinen nimi? Tekivätkö tietoisesti?
Itse laittaisin alunperin mietityn nimen ja välit poikki tuttaviin.[/QUOTE]

:O Välit poikki?

[QUOTE="mii";28689670]Niin jos tekivät tahallaan.[/QUOTE]

ihan varmasti tekivät tahallaan! oikeen kyttäsivät et minkä nimen aapee on valinnu ja vaikak ois ollu jorma-yrjö ni se sama oli sitten pakko antaa omalle lapselle ihan vaan kiusallaan.

Mä kysyisin näiltä tutuilta "sopiiko" heille, että annatte saman nimen kun olette sen jo päättäneet aikaisemmin. En ainakaan minä kieltäisi ja pahastuisi. Kertoo vain siitä, että teidän mielestä samat nimet ovat kivoja.

Voisi se vähän harmittaa, tavallaan niistä omista nimisuosikeista menisi se "juju", jos jonkun kaverin tai tutun lapsi ehtisi juuri saada sen nimen, varmaankin päädyttäisiin sitten johonkin muuhun nimeen. Mutta jos tuo valitsemasi nimi on sinulle tärkeä ja rakas, laita ihmeessä se lapsesi nimeksi, minullakin on yksi 80-luvun suosikkinimistä, ja kaimoja riittää, mutta ei se ole ikinä haitannut mitään :) Jos tuttavasi ihmettelisi asiaa, voithan sanoa, että nimi on niin mieluinen ja kaunis, että halusitte juuri sen nimen lapselle, vaikka heillä sama nimi olikin jo omalla lapsellaan. Me ei ola miehen kanssa päätetty tulevalle vauvalle vielä nimeä, mutta ollaan koitettu miettiä hieman valmiiksi, mitkä olis mieleisiä vaihtoehtoja, ehtii tehdä päätöksen sitten, kun näkee kuka tuolta mahasta tulee :)

[QUOTE="mii";28689663]Onko kyseessä joku erikoinen nimi? Tekivätkö tietoisesti?
Itse laittaisin alunperin mietityn nimen ja välit poikki tuttaviin.[/QUOTE]

Siis eivät tehneet tietoisesti, koska ei olla kerrottu nimestä kenellekään. Ihan on vain oman pääni sisällä tämä harmitus, koska miehen kanssa ollaan puhuttu lapsesta jo tällä nimellä keskenämme.
Kyseessä ei ole mikään erikoinen nimi, vaan ihan tavallinen suomalainen nimi. Silti harmittaa, kun kävi nyt tällainen huono sattuma, että juuri tuon nimen olivat hekin valinneet.

[QUOTE="vieras";28689686]Ap, kuinka laajalti olitte kertoneet nimiaikeistanne tämän kahden vuoden aikana?[/QUOTE]

Ei olla kerrottu kenellekään. Ehkä juuri myös sen takia ettei muut sitä nimeä "bongaisi" omalle lapselleen, mutta myös siksi että halutaan julkistaa nimi muille vasta lapsen synnyttyä.

Oletteko te ihan aikuisia ihmisiä, jos ajattelette että nimi on omaisuutta, jonka voi "varastaa"?

Minun lapsellani on oikeasti harvinainen nimi. Se on valittu kotiseutuuni ja sukuni historiaan liittyen, ja lisäksi lapsi on aivan nimensä näköinen. En ole nimeä koskaan katunut, mutta välillä harmittaa, kun nykyisessä asuinkaupungissamme ihmiset eivät aina edes tajua, onko kyseessä tytön vai pojan nimi. Siksi olisin todella ylpeä ja otettu, jos joku tuttava antaisi lapselleen saman nimen. Muutenkin nimi saisi minun puolestani yleistyä.

[QUOTE="vieras";28689686]Ap, kuinka laajalti olitte kertoneet nimiaikeistanne tämän kahden vuoden aikana?[/QUOTE]

Ei ollut heillä tiedossa, eikä se ollut nyt tämän aloituksen pointti. Ihan vaan mietin, että onko tökeröä nyt meidän antaa sama nimi lapsellemme ja "matkia" heitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Erikoisen nimisen lapsen äiti;28689736:
Oletteko te ihan aikuisia ihmisiä, jos ajattelette että nimi on omaisuutta, jonka voi "varastaa"?

Minun lapsellani on oikeasti harvinainen nimi. Se on valittu kotiseutuuni ja sukuni historiaan liittyen, ja lisäksi lapsi on aivan nimensä näköinen. En ole nimeä koskaan katunut, mutta välillä harmittaa, kun nykyisessä asuinkaupungissamme ihmiset eivät aina edes tajua, onko kyseessä tytön vai pojan nimi. Siksi olisin todella ylpeä ja otettu, jos joku tuttava antaisi lapselleen saman nimen. Muutenkin nimi saisi minun puolestani yleistyä.

Kuten sanoin, eivät tietoisesti "varastaneet", vaan oman pääni sisällä nyt koen, että nimi on "varastettu". Ei nimiä voi varata, toki sen kaikki tietää. Kävi vain nyt tosi huono yhteensattuma meidän kannaltamme.

Ei haittaisi vaikka siskoni haluaisi antaa lapselleen saman nimen, kuin me omallemme. Minusta on tärkeintä, että jokainen saa nimetä lapsensa kuten haluaa, sillä se lapsi on kuitenkin se oma rakas lapsi. Ei pidä alkaa miettimään, että mitä joku toinen on nimestä mieltä.

Mulla on tiedossa nimi, jonka annan lapselleni, mikäli hän on tyttö. Siitäkin huolimatta vaikka sisarukseni/sukulaiseni/kaverini tai kukaan muu antaisi omalle lapselleen saman nimen. Pidän nimestä ja aion sen ottaa käyttöön, mikäli tyttö minulle joskus suodaan. Ja ihmettelijöille vastaisin, että asian olen päättänyt vuosia (todellakin vuosia) ennen lapsen syntymää, enkä siitä luovu vaikak se olisi kuinka epäkorrektia jonkun mielestä :) Minun elämä, minun lapsi. Piste.

[QUOTE="vieras";28689738]Jos päädytte antamaan tuon nimen, älä ihmettele, jos tuttavasi laittaa välit teihin poikki ;)[/QUOTE]

Sitä vähän mietinkin miten suhtautuvat, kun eivät varmaan usko, että ollaan oikeasti tuo nimi ennen heitä keksitty. En haluaisi minkään nimen takia välien huonontuvan, siksi aiommekin keksiä jonkun toisen nimen todennäköisesti.
Mietin vaan, että tottuuko siihen uuteen nimeen vai tullaanko vielä myöhemmin harmittelemaan asiaa.

Yhteistyössä