Osaako joku neuvoa miten työttömyyskorvaukset kun työt loppuu perh. jäsenen yrityksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tilanne se että oon pari vuotta tehny töitä miehen yrityksessä 10-60 tuntia kuukaudessa. Nyt sitte ajateltiin että parempi kun ilmottaudun kortistoon ja haen "oikeita" töitä.
Ens viikolla oon menossa työkkäriin. Tänään sieltä jo joku soitti. Ja sano vaan et voi tulla ongelmia tuon kanssa kun olen yli puoli vuotta ollu miehen firmassa töissä.
Voiko noilla tuntimäärillä katsoa että olen ollut päätoimisesti lasten kanssa kotona ja tehny sivutyönä nuo muutamat tunnit? Olettavat siis että työllistyn jatkossakin miehen firmassa vaikka ei siellä oikeasti ole töitä kuin tuo 10 h kk.

Ite ihan pihalla näiden kanssa kun ei ole tarvinu aikaisemmin näitä miettiä.

Tällaisen löysin mol:in sivuilta

http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/05_tiedotteet/2007-09-27-01/index.jsp

Näyttäis vähän että ollu vaan haitaksi että oon sen muutaman tunnin käyny töissä. Parempi olis ollu pysyä vaan kotona.
Kait ne jonkin karenssin jälkeen jotain jo maksaa? Tietenkin paras jos niitä töitä sais mahd. pian mutta ei kovin suuret odotukset täällä korvessa sen suhteen ole.

Kyllä sä voit hakea niitä oikeita töitä vaikka et kortistossa olisikaan...

Oikeita töitä oon miehenkin firmassa tehnyt. Se vaan että tuntimäärät ollu noin pienet niin ei oikein voi laskea mihinkään.

Juu on tässä jo pari vuotta kateltu vapaita työpaikkoja ja jonkun kerran hakenutkin työpaikkaa. Mutta kuten sanoin täällä korvessa on vaihtoehdot vähissä.

Että ihan kiva tuo olis saada edes se minimi työttömyyspäiväraha kun useampi vuosi jo menny melkein ilman tuloja ( jos teet 15h/kk 10 e:n tuntipalkalla niin en kyllä niitä tuloiksi laskis) . Ja se että jos tuolta kortiston kautta löytys paremmin niitä työmahdollisuuksia.

Olet edelleenkin virallisesti miehesi yrityksessä töissä, niin kauan kunnes saat jonkun muun työpaikan, jossa tulee hyväksyttävä määrä työtunteja. Vain siten voit todistaa, että et tee miehesi yritykselle töitä. Jos joku muu käytäntö olisi selviö, niin kaikki yrittäjän puolisot nostaisivat päivärahaa, vaikka työskentelisivätkin yrityksessä.

[QUOTE="vieras";28683007]Olet edelleenkin virallisesti miehesi yrityksessä töissä, niin kauan kunnes saat jonkun muun työpaikan, jossa tulee hyväksyttävä määrä työtunteja. Vain siten voit todistaa, että et tee miehesi yritykselle töitä. Jos joku muu käytäntö olisi selviö, niin kaikki yrittäjän puolisot nostaisivat päivärahaa, vaikka työskentelisivätkin yrityksessä.[/QUOTE]

En ole enää miehen firmassa kun mies irtisanoi minut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Ja on siis ihan virallinen irtisanomis ilmoitus tuosta. En ole nostanut päivärahaa kun olen ollut töissä (tietenkään) . Mutta nyt siis en käy edes tuota kymmentä tuntia töissä.

[QUOTE="a p";28683048]Ja en ymmärrä miksi minulla ei olis oikeutta työttömyyskorvaukseen vain sen sen takia että miehellä on firma?[/QUOTE]

Ite kävin aikoinaan kovan tappelin työkkärin kanssa siitä lasketaanko mutkin yrittäjäksi jos miehellä on yritys. Ovat tosi nihkeitä tukien kanssa jos samassa taloudessa pyöritetään yritystä.

Ite kävin aikoinaan kovan tappelin työkkärin kanssa siitä lasketaanko mutkin yrittäjäksi jos miehellä on yritys. Ovat tosi nihkeitä tukien kanssa jos samassa taloudessa pyöritetään yritystä.

Voi ei. En tiedä vaikuttaako yhtiömuoto tuohon. Miehellä oy ja ei ole ainoa osakas, että jos se pelastais jotakin. Ei ne mua voi kyllä tuohon yrittäjäksi laskea kun en omista yhtään osaketta.

[QUOTE="a p";28683079]Voi ei. En tiedä vaikuttaako yhtiömuoto tuohon. Miehellä oy ja ei ole ainoa osakas, että jos se pelastais jotakin. Ei ne mua voi kyllä tuohon yrittäjäksi laskea kun en omista yhtään osaketta.[/QUOTE]

Työkkäristä ei koskaan tiedä mitä ne keksii. Suosittelen siis lampsimaan sinne ja selvittämään asiat :o)

[QUOTE="Nainen";28683070]On oikeus kaikilla hakea töitä. Eri asia on sit työttömyyskorvaus.[/QUOTE]

Ja sano yksi järkevä syy miksen olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Nuorimmaisen kht loppui kolme vuotta sitten. Sen jälkeen olin vuoden ilman tuloja ja nyt kaks vuotta noilla parin sadan tuloilla per kk. Ja tämä vain sen takia että haluttiin hoitaa lapset kotona ja minulla olis ollut aika mahdotonkin lähteä töihin kun mies teki ympäripyöreitä päiviä.
Nyt nuorin lähtee kouluun ja mun tilanne ihan eri. Pystyn paremmin sen mahdollisen työni hoitamaan.

Nuo työt miehen firmassa oli alkuun siksi kun edellinen työntekijä lähti ulkomaille. Ja nyt vähentynyt huomattavasti siitä mitä ne sillon alkuun oli. Eli ei firmankaan järkeä pitää työntekijää joka käy pari tuntia kuussa. Mies pystyy hoitamaan nuo mun työt oman työn sivussa, ja toisaalta mies noista töistä muutenkin vastuussa. Mulle ollu vaihtelua ja miehellä vastaavasti se muutama tunti enemmän vapaata kun olen käynyt ne muutaman tunnin tekemässä.
Ilmeisesti ei olisi kannattanut tän jatkon kannalta.

Aika heikoilla olet kun firma jatkaa vielä, luultavasti et saa työttömyyskorvausta, että eipä muuta kuin ettimään opiskelupaikkaa syksylsi, silloin voit saada korvaukset.

Miehellä t:mi nimi yritys ja mun kohdallani riitti se kun sanoin etten työllisty miehen yrityksessä ja alakin on sellainen etten pystyisi työskentelemään. Luulisi irtisanomispaperin kohdallasi riittävän, mutta voihan olla että pyytävät tarkemman selvityspyynnön ja käsittelevät asian työvoimatoimikunnassa

[QUOTE="vieras";28685306]Aika heikoilla olet kun firma jatkaa vielä, luultavasti et saa työttömyyskorvausta, että eipä muuta kuin ettimään opiskelupaikkaa syksylsi, silloin voit saada korvaukset.[/QUOTE]

näinkin voi pahimmassa tapauksessa käydä

Työvoimatoimistosta soittivat. Joudun tekemään tuon selvityspyynnön. Luultavasti meidät pelastaa se että mies omistaa reilusti alle puolet osakkeista. Jos olisi puolet osakkeista miehellä sitten ei ilmeisesti mitään mahdollisuuksia.

Todellakin firma jatkaa. Työntekijöitä kuitenkin yli 20. Ala sellainen mitä en pysty tekemään (ei ammattitaitoa) . Olen ollut toimistolla tekemässä paperihommia. Mutta yrityksessa tapahtunut toiminnan muutoksia tässä viimeaikoina ja nuo paperityöt radikaalisti vähentyneet. eli mies pystyy ne hoitamaan ilman apuakin.

Mulla on merkonomin paperit. Toki vanhat ja työkokemusta ei käytännössä juuri yhtään. Työkkäristä jo sanoikin että syksyllä alkaa ties mitä kursseja et kait niille sit joudun. Mut samapa tuo sitten.

[QUOTE="oug";28685417]Soviteltua rahaa pitäisi saada ainakin. Olisit saanut sitä koko työssäoloajan.[/QUOTE]

Varmaankin. Mutten ole halunnut ilmottautua työvoimatoimiston asiakkaaksi aikaisemmin. Syynä ihan puhtaasti lapset. Jos mies tekee 15 tunnin päivää niin ollu ihan tarpeeksi tekemistä minullakin. Olisi ollut tosi vaikea lähteä esim noille kursseille ym.

Nyt jää päivät aikaa kun ei ketään enää kotona. Jos töitä saan niin joutuu sitten toki iltapäiväkerhoja ym pienimmille järjestämään. Mutta eiköhän sekin onnistu.

Saat kolmen kuukauden karenssin. Mä joskus työskentelin miehen yrityksessä kesäisin ja yhtäkkiä en saanutkaan työttömyyskorvausta. Tein valituksen, ei auttanut. Pääsin muualle töihin ja karenssiaika kului uudessa työpaikassa. Toista kertaa en sitä virhettä tee, että menen töihin sukulaisen yritykseen.

Yritä löytää jostain töitä ainakin kolmeksi kuukaudeksi, niin sen jälkeen saat korvausta!

Saat kolmen kuukauden karenssin. Mä joskus työskentelin miehen yrityksessä kesäisin ja yhtäkkiä en saanutkaan työttömyyskorvausta. Tein valituksen, ei auttanut. Pääsin muualle töihin ja karenssiaika kului uudessa työpaikassa. Toista kertaa en sitä virhettä tee, että menen töihin sukulaisen yritykseen.

Yritä löytää jostain töitä ainakin kolmeksi kuukaudeksi, niin sen jälkeen saat korvausta!

Ilman rahaa tässä oltu jo monta vuotta että ihan sama sit tuolle kolmelle kuukaudelle.
Tuli vaan yllätyksenä tuo että todellakin vaikuttaa jos mies yrittäjänä.

Yhteistyössä