työkkärin kurssin keskeytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Jos olen työkkärin kurssilla ja saan työpaikan, niin voinko lopettaa työkkärin kurssin ilman, että saisin karenssia tai mitään seuraamusta? Siis jos oletusarvo on se että kurssia on vielä useampi kuukausi jäljellä ja saisin työpaikan, joka kestääkin vaikka vain esimerkiksi viikon? Vai palaanko viikon (tai kahden tai mitä ikinä työkomennus kestääkään) jälkeen kurssille? Jos oletusarvo on, ettei kurssia ylipäätään haluaisi jatkaa.

[QUOTE="jaa-a";28673189]Niin meinasitko, että hommaat jonkun viikon duunin, jotta vältyt monen kuukauden koulutukselta? No joo, en tiedä onnistuuko. Kysy työkkäristä.[/QUOTE]

Juu, meinaan näin. Enkä tietenkään ole niin hölmö, että kysyisin työkkäristä, sillä silloinhan ne viimeistään pistäis minut kiusaksikin pizzanpaistajan kurssille.

Muistelen joskus lukeneeni, että työpaikka on aina "ensisijainen" kursseihin nähden. Mutta en ole varma miten nykyisin menee. Koita googlata, jos et halua työkkäristä kysyä - noista täytyy kai olla selkeät säännöt, jotka luulis löytyvän netistäkin.

Olen itse ollut samassa tilanteessa ja vastaus oli, ettei lyhyt työsuhde riitä perusteeksi, vaan voi joutua karenssiin sen jälkeen. Kannattaa siis kysyä työkkäristä etukäteen.

Eri asia on jos kurssin sisältö ei ole vastannut luvattua. Olen yhden sellaisen kurssin lopettanut kesken, mutta sain valituksen tekemiseen apua työkkärin virkailijalta, mikä on varmaan harvinaista. Ja perustelujen pitää olla päteviä, esim. luvattua koulutusta ei ole saanut eikä asiallista harjoittelupaikkaa. Näitä ammattitaitoisten työttömien orjatyökursseja järjestetään varmaan edelleen.

Minä jouduin työvoimatoimiston osoittamalle työmaalle, joten pyysin kaveriani palkkaamaan minut viikoksi pariksi huuhaa hommiin, jotta pystyin irtisanomaan itseni. Ilmoitin työvoimatoimistoon saaneeni muita töitä ja pian sen jälkeen kaverini tietysti antoi mulle fudut, perusteluina työkeikkojen yllättävä peruuntuminen. Ei karenssia ja nyt olen saanut olla rauhassa jo useamman kuukauden ilman turhanpäiväisiä kurssi - tai työkomennuksia.

Uskoisin, että vastaavalla järjestelyllä pääset taas työttömäksi sinäkin.

Minä jouduin työvoimatoimiston osoittamalle työmaalle, joten pyysin kaveriani palkkaamaan minut viikoksi pariksi huuhaa hommiin, jotta pystyin irtisanomaan itseni. Ilmoitin työvoimatoimistoon saaneeni muita töitä ja pian sen jälkeen kaverini tietysti antoi mulle fudut, perusteluina työkeikkojen yllättävä peruuntuminen. Ei karenssia ja nyt olen saanut olla rauhassa jo useamman kuukauden ilman turhanpäiväisiä kurssi - tai työkomennuksia.

Uskoisin, että vastaavalla järjestelyllä pääset taas työttömäksi sinäkin.

Juu, siis en ole vielä kurssilla. Ja tarkoitus on saada ihan oman alan hommia. Koulutus (akateeminen) minulla niihin jo on. Tämä vaan pohdintaa siltä varalta, jos kurssille joudun. Ja minullakin on tarvittaessa "kaveri" joka voi palkata joksikin aikaa töihin.

[QUOTE="vieras";28673260]Toimitaan me kaikki näin niin kenenkään ei tässä maailmassa tarvitse käydä töissä. Lepäillään kotona ja odotellaan kun rahat tulevat tilille ja kaikki ovat iloisia.[/QUOTE]

Kaverihan hakee töitä, mikä tuossa muka on ongelma! Pikemminkin ihmettelen miten lukutaidottomille riittää töitä.

sinun on sovittava asiasta etukäteen siten, että näistä työpäivistä tehdään merkinnät jolloin sinulla on ollut pätevä syy olla ne päivät poissa kurssilta.
Mutta muista sitten se, että se on täyttä plusmiinusnollaa, kaikki mitä töistä tienaat, otetaan muualta pois.

[QUOTE="vieras";28673259]Jos se työkkäri niin pännii, miksi ette itse hae aktiivisesti niitä töitä, mitä haluatte tehdä?[/QUOTE]

Voi hyvä luoja sentään. Kaikkiin akateemisen koulutuksen vaativiin työpaikkoihin on tällä hetkellä 200-300 hakijaa, jopa sellaisiin, joissa käytännössä vaaditaan tohtorintutkinto on yli 100 hakijaa (tiedän, koska olen lisuri ja haen sellaisia töitä koko ajan).

työ menee edelle, kurssin salopettaa työn takia.

Työ menee edelle, mutta jos vain viikon duuni, niin ihan hyvin voi sopia niin että on viikon pois ja jatkaa sitten töiden jälkeen kurssia.
Muistelen että joskus kysyin vastaavasta tilanteesta ja toki on hyvä ja suotavaakin et menee töihin, mutta saattaapi joutua sit tekee selvityksen jos ei jatka kurssilla eli jos töiden loputtua aikois vaan olla kotona työttömänä.

Yhteistyössä