Voinko joutua mieheni pikavippien maksumieheksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkurijänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkurijänis

Vieras
Kesälomalla olen hakenut postin laatikosta, mitä en koskaan tee. Kahden viikon aikana on tullut neljästä eri pikavippi tai muusta lainanantotahosta postia... Uteliaisuuttani sitten avasin muutaman ja laitoin liimalla kiinni. Miehellä lainaa mm. Ellokselta ja pikavippejä... Pelottaa. Meillä ei ole avioehtoa, joten onko mahdollista, että minä pahimmassa tapauksessa joudun noiden vippien ja lainojen maksajaksi? Miehellä siis yritys, jolla nyt sitten ilmeisesti menee huonosti... Minulle ei ole asiasta kertonut, mutta kaikki merkit siihen viittaavat. Toivon kommentteja tuohon varsinaiseen kysymykseen, en avioliittoomme tai miehen vippeilyyn, omaan tollouteen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja pelkurijänis;28650413:
Okei, teillä toimitaan noin ja meillä näin. Kukin tyylillään. En itsekään halua, että mieheni avaa kirjeeni. Ja mistä sitä aina tietää, että se on juuri lasku?

yleensä sen näkee jo ulospäin, mutta jos ei oliskaan niin mitä sitten. Ei ole salattavaa kuten toiselta tietämättä otetut pikavipit.
Mutta en usko että suoraan olet niistä vastuussa kun miehesi on yksipuolisesti sopimuksen tehnyt lainaa antavan yhtiön kanssa. Mutta jos sitten omaisuuttaa ulosmitataan voi asia olla eri. Soita kuntasi kuluttajaneuvojalle ja kysy.
Ja avioliittoa kommentoimatta, kannattaiskohan kuitenkin puhua miehesi kanssa. Voi olla hänellekkin helpotus että "suuri taakka" on paljastunut ja voit tukea häntä asiasta selviämiseen.

jos mies on ottanut velkaa perheen yhteisiin kuluihin (esim. vuokra, ruoka, lasten vaatteet tms.) niin aapee on niistä osaltaan vastuussa

Kyllä hän on tainnut ruokaa ostella niillä rahoilla ja maksaa vastikkeita plus sähköjä yms. Eli taidan joutua pahimmassa tapauksessa maksamaan. Yhtään kun en tiedä, paljonko hänellä velkaa kokonaisuudessaan on ja itse hänelle juuri lainasin 4000 euroa ottamalla lainan nimiini... Eli huh huh huh.

Pulma on se, että hänellä ei ole palkkatuloja. Hän on yrittäjä. Välillä rahaa kyllä tuleekin könttinä, kun asiakkaat maksavat. Mutta nyt on niin, että asiakkaat eivät maksa ja me nyt ilmeisesti sitten maksetaan siitä... Ei kai auta kuin odottaa seuraavaa könttää... josko niitä vippejä saisi makseltua vähän poiskin. Mutta tuntuu kohtuuttomalta, että minä olen sanonut, että hoitelen vaikka koko talouden vähän aikaa, kunhan ei ota vippejä ja ottaa salaa.... Harmittaa jos joudun maksamaan todella korkeakorkoisia lainoja vaikka ehkä olisin yksin selvinnyt lainattakin. Miehen kunnia.

[QUOTE="vieras";28650559]Tämä on tätä nykyaikaa, jossa parisuhteessa molemmilla on oma elämä. Arvostakaa sitä itsenäisyyttä sitten.[/QUOTE]

Arvostan omaa itsenäisyyttäni. En halua yhteisiä rahoja todellakaan. Haluan suunnitella raha-asiani, ja kun mies on yrittäjä, niin siihen ei ole mahdollisuutta, koska hän ei todellakaan saa rahaa säännöllisin väliajoin, vaan könttinä. Hän on handlannut homman kymmenen vuotta, mutta nyt on alkanut tökkiä. Ilmeisesti tämän yleisen taloudellisen tilanteen takia.

On niin helppo arvostella ja kyllähän minä tiesinkin, että arvostelua saa, harva vastaa kysymykseen, jonka esitin. Kiitos asiallisesti vastanneille! Ja arvostan itsenäisyyttäni, myös ´miestäni, kaikesta huolimatta. Toki tämä on pysähtymisen ja uudelleen arvioinnin paikka, mutta ei tarkoita kuitenkaan jatkossakaan yhteistä tiliä ja rahoja, vaan avoimempaa jakamista.

meillä on toisin päin. olosuhteiden pakosta (yritin viimeiseen asti idioottina maksaa velkaa velalla ja odotin niitä palkkarahoja, joita ei koskaan tullut) velkaannuin ihan hitosti. mm. vippejä ja kulutusluottoja, jotka menneet ihan laskuihin ja kauppaan.

mun miehelle nuo velat ei koskaan voi mennä, eli itse olen vastuussa. tosin yhteinen omaisuus on uhattuna jos en maksa, eli kannattaa seurata, että miehen palkasta/yrittäjätuloista ulosmitataan tarpeellinen. uo-mieheen kannattaa ottaa yhteyttä järkevän maksusopimuksen tekemistä varten. kyllä ne aina mieluummin rahaa ottaa, kuin lähtee realisoimaan taloa tms.

toivottavasti nuo parit laskut eivät ole vain pintaraapaisu tilanteesta. :(

jos mies on ottanut velkaa perheen yhteisiin kuluihin (esim. vuokra, ruoka, lasten vaatteet tms.) niin aapee on niistä osaltaan vastuussa

ainakaan lain mukaan. aviopuolisot ovat vastuussa elatukseen otetusta velasta, jos se on käytetty perheen yhteiseen elämiseen. Tällöin kyseessä ei kuitenkaan voi olla rahavelka, kuten mm. visalasku, vaan kyseessä on oltava nimenomaan velka, joka aukottomasti voidaan osoittaa perheen elatukseen otetuksi, kuten esim. ruokatili ruokakaupasta, johon voidaan ostaa ruokaa tilille. Tällaisesta velasta kumpikin aviopuoliso on vastuussa yhdessä riippumatta siitä, kumman tilillä nimi kaupassa on.

Se on sitten eri asia, jos toinen moraalisesti tuntee itsensä maksuvelvolliseksi, mutta ap. nimenomaan kysyi, voiko velkoja velkoa häneltä suoraan, ei voi ainakaan pikavippejä tms.

Avioliiton aikana puolisoilla on erillinen omaisuus, eli velkoja voi periä vain miehen omaisuudesta. Eri asia on sitten, jos tulee ero. Tämän seurauksena puoliso voi joutua ottamaan tasingon kautta osaa velkoihin, mikäli velallispuoliso on varaton, jolloin velallispuolison omaisuuden määräksi merkitään osituksessa 0.

Eli miehellä omaisuus: velkaa - 50.000, vaimolla on omaisuutta 150.000 => vaimo joutuu maksamaan miehelle 75.000 euroa tasinkoa.

Varmaankin joudut maksajaksi. Riippuen nyt paljonko niitä velkoja on tullut. Jos miehellä on muutamalta pikavippifirmalta velkoja niin ei se vielä taloutta kaada ja teitä velkaannuta ikiajoiksi, niissä on kuitenkin tosi suuret korot että olisin varovainen.

En nyt mitenkään arvostelemaan ala, mutta varmastikkin itsekin ymmärrät miltä kuulostaa tuo salailu ja miehen postien lukemisen salaa ja uudelleenliimaus. Kummankin kannattaisi nyt harkita sitä rehellisyyttä niin voitte vielä kaivautua tuosta kuopasta yhdessä pois ennenkuin käy pahemmin.

[QUOTE="jepjep";28650594]meillä on toisin päin. olosuhteiden pakosta (yritin viimeiseen asti idioottina maksaa velkaa velalla ja odotin niitä palkkarahoja, joita ei koskaan tullut) velkaannuin ihan hitosti. mm. vippejä ja kulutusluottoja, jotka menneet ihan laskuihin ja kauppaan.

mun miehelle nuo velat ei koskaan voi mennä, eli itse olen vastuussa. tosin yhteinen omaisuus on uhattuna jos en maksa, eli kannattaa seurata, että miehen palkasta/yrittäjätuloista ulosmitataan tarpeellinen. uo-mieheen kannattaa ottaa yhteyttä järkevän maksusopimuksen tekemistä varten. kyllä ne aina mieluummin rahaa ottaa, kuin lähtee realisoimaan taloa tms.

toivottavasti nuo parit laskut eivät ole vain pintaraapaisu tilanteesta. :([/QUOTE]

Niin jännäähän tässä asiassa on se, että en tiedä, missä mennään. Haluaisin tietää. Olen tarjonnut miehelle mahdollisuutta kertoa kaikki velat ja otetaan yhteinen laina (tai minähän tässä enää olen luottokelpoinen, säännöllinen palkkatuloinen), ja maksetaan eri rippeet pois ja sitten on vain se yhteinen YKSI laina. En myöskään tiedä hänen yritystulojaan, tulevia tulojaan, velkojaan jne. jne. Hän sanoo odottavansa kahdelta asiakkaalta jo erääntyneitä saatavia ja maksavansa sitten omat velkansa pois niillä rahoilla. Mutta jos niitä rahoja ei ikinä tulekaan? Noh, ei tässä auta kuin odottaa. Mitään ei siis ole vielä mennyt ulosmitattavaksi, hän on taitellut kuitenkin ilmeisesti jo jonkin aikaa vippiensä ja velkojensa keskellä. Kyllähän minulle sitten numeroidenkin muodossa totuus valkenee, jos tosiaan aletaan omaisuutta ulosmitata. Vai onko minulla sitten siinä vaiheessa mahdollisuus maksaa velat pois? Ja pitääkö sitten erota vai miten estää toisen velkojen lankeaminen jatkossa itselle, jos ihan ojaan joudutaan... En tiedä.

[QUOTE="vieras";28650663]Varmaankin joudut maksajaksi. Riippuen nyt paljonko niitä velkoja on tullut. Jos miehellä on muutamalta pikavippifirmalta velkoja niin ei se vielä taloutta kaada ja teitä velkaannuta ikiajoiksi, niissä on kuitenkin tosi suuret korot että olisin varovainen.

En nyt mitenkään arvostelemaan ala, mutta varmastikkin itsekin ymmärrät miltä kuulostaa tuo salailu ja miehen postien lukemisen salaa ja uudelleenliimaus. Kummankin kannattaisi nyt harkita sitä rehellisyyttä niin voitte vielä kaivautua tuosta kuopasta yhdessä pois ennenkuin käy pahemmin.[/QUOTE]

Niin totta tuo, että salailu pitäisi lopettaa. Omasta puolestani olen kättä ojentanut useaan kertaan. Kyllä se tosiaan tässä on se miehen kunnia koetuksella. Pitää selvitä. Pitää maksaa osansa. Pitää elättää perheensä. MIehen. Apua ei ainakaan vaimolta voi vastaan ottaa. Itse olen tehnyt epärehellisesti, kun olen toisen kirjeen avannut... Mutta olisiko ollut sitten hyvä sekään, että olisin jättänyt avaamatta. Hän ei niitä minulle kyllä näytä ja tuskin tulee näyttämäänkään. Ei kai siinä sitten muuta vaihtoehtoa ole kuin kaksplussamammojen perusviisaus "jätä se sika".

Alkuperäinen kirjoittaja pelkurijänis;28650671:
Niin jännäähän tässä asiassa on se, että en tiedä, missä mennään. Haluaisin tietää. Olen tarjonnut miehelle mahdollisuutta kertoa kaikki velat ja otetaan yhteinen laina (tai minähän tässä enää olen luottokelpoinen, säännöllinen palkkatuloinen), ja maksetaan eri rippeet pois ja sitten on vain se yhteinen YKSI laina. En myöskään tiedä hänen yritystulojaan, tulevia tulojaan, velkojaan jne. jne. Hän sanoo odottavansa kahdelta asiakkaalta jo erääntyneitä saatavia ja maksavansa sitten omat velkansa pois niillä rahoilla. Mutta jos niitä rahoja ei ikinä tulekaan? Noh, ei tässä auta kuin odottaa. Mitään ei siis ole vielä mennyt ulosmitattavaksi, hän on taitellut kuitenkin ilmeisesti jo jonkin aikaa vippiensä ja velkojensa keskellä. Kyllähän minulle sitten numeroidenkin muodossa totuus valkenee, jos tosiaan aletaan omaisuutta ulosmitata. Vai onko minulla sitten siinä vaiheessa mahdollisuus maksaa velat pois? Ja pitääkö sitten erota vai miten estää toisen velkojen lankeaminen jatkossa itselle, jos ihan ojaan joudutaan... En tiedä.

mikäli homma menee niin persiilleen, että ulosmittaukseen joudutaan, niin kyllä se uo-mies lähettää vielä sen viimeisen laskun ennen ulosmittauksen (palkka tai omaisuus) alkua. toivottavasti miehesi vaan kertoo sitten tästä... ja saat kyllä varmasti tietää _viimeistään_ siinä vaiheessa, kun omaisuuteen aiotaan kajota, kun kerta olet yhteisomistaja. ja nuo kirjeethän tulevat ihan lähettäjän tiedot esillä; ei jää epäselväksi mistä tulevat.

mikäli sinulla on luottotiedot kunnossa ja voit saada tarvittaessa lainaa, pystyt kyllä sillä korjaamaan tilanteen loppumetreilläkin - ainakin hetkellisesti; tilanteenhan voi mokata vielä uudelleenkin... :(

sanoisin, että hyvin pitkälle voi miehesi neuvotella velkojien kanssa ja loppumetreillä ulosottomiehenkin kanssa. kunhan vaan hoitaa asiat. jos ei ota edes viime kädessä uo-mieheen yhteyttä, niin asiat voi mennä tosi kurjasti.

mutta hei, täähän on vain spekulointia. jos vipit yms ei ole edes perinnässä vielä, niin hommahan on jotenkin edelleen hallussa. toivottavasti miehesi vaan on raha-asioista sinulle rehellinen.

En ymmärrä yhtään tuollaista ettei tiedä toisen tuloja, tai mitään niistä. Jos jakaa elämänsä yhdessä niin miksei myös rahansa? Eiks tää aloituskin jo kerro siitä ettei homma oikeen toimi...

En ymmärrä yhtään tuollaista ettei tiedä toisen tuloja, tai mitään niistä. Jos jakaa elämänsä yhdessä niin miksei myös rahansa? Eiks tää aloituskin jo kerro siitä ettei homma oikeen toimi...

Et varmaan ymmärrä yritystoiminnastakaan mitään. Ne tulot eivät ole säännölliset, joskus joku asiakas vain jättää maksamatta eräpäivänä. En minä vaan jaksa seurata jotain yrityksen taseita, tuloja ja menoja enkä niistä kyllä mitään ymmärräkään. Miksi pitäisi jakaa rahat? Te jaatte, me emme. Enkä haluakaan. Minusta on kiva, kun tiedän, paljonko tilipäivänä tulee rahaa ja paljonko sitä menee mihinkin laskuun. Mies taas pyörittelee rahojaan aivan toisella tavalla. Nytkään en usko, että vippien syynä on loppupeleissä hänen taitamattomuutensa rahankäytössä, vaan se, että kaksi isoa asiakasta ei ole maksanut laskujaan. Mutta mitäpä näitä vääntämään sellaiselle joka ei yhtään ymmärrä. eikä varmaan haluakaan ymmärtää toisenlaisia, omasta poikkeavia elämäntapoja.

En ikinä suostuisi jakamaan rahoja miehen kanssa. Käyn työssä ja maksan lähes kaikki meidän laskut ja ostelen mitä lystää. Jos rahat olisivat yhteiset niin pitäisi tehdä jonkinmoisia sopimuksia siitä mitä ostetaan ja milloin ja siihen en ala. Käytän rahani miten haluan.

Yhteistyössä