harjoitussupistukset ja liikkeiden väheneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 26

Vieras
Eli kokemuksia harjoitussuppareista kaipailen. Ekassa raskaudessa ei mitään tietoakaan supistuksista ennen synnystä ollut joten vaikea nyt verrata tässä raskaudessa :/ Eli nyt on ehkä parinviikon aikana harjoitutussupparit lisääntyneet niinä päivinä kun touhua on enemmän ja niinä päivinä vauvan liikkeet myös tuntuvat vähemmän. Supparit ovat kivuttomia mutta epämiellyttäviä ja supparin ajaksi täytyy pysähtyä. Eli onko se ihan normaalia että liikeitä tuntuu vähemmän kun suppareita on päivän aikana enemmän?

Ei varmaan kukaan uskalla sanoa mikä on normaalia, mutta mulla tuli aika paljon harjoitussupistuksia, piti vaan höllätä ja juoda litrakaupalla vettä kun supistus tuli. Kannattaa mainita seuraavassa neuvolassa viimeistään, joskus voi olla tulehdus tms. joka saa aikaan supistelua.

Liikkeet tuntuvat normaalisti ja useasti päivässä näinä päivinä kun on vaan eikä rehki mitään, eikä suppareitakaan ole kuin muutama. mutta jos on aktiivisempi pvä esim. siivouspvä niin liikkeet tuntuvat huomattasti vähemmän ja suppareita huomattavati enemmän ja illalla kun rauhoittuu niin muutama mylkkäys ja potku tuntuu sen verran että tietää siellä eloa vielä olevan. Mietityttää vaan kun lomalla olen ja ensiviikolla menen töihin että onko supistukset jollain lailla vauvalle vahingollisia kun vaikuttaa liikeisiin.

Heti alkuun sanon, että ei ole tarkoitus mitenkään pelotella, mutta kerron oman tarinani.Vauvan kasvuja oltiin seurattu muutaman viikon, kunnes viikolla 39+ minulle iski todella kova päänsärkykohtaus ja verenpaineetkin nousivat pilviin. Todettiin, että vauva ei ollut edellisestä mittauksesta kasvanut. Päätettiin käynnistää synnytys maanantaille 40+2, koska eivät halunneet ottaa viikonlopuksi synnyttämään. Kotiinläksiäisiksi sanottiin, että tule heti takaisin, jos supistukset alkavat. Kuulemma pienet vauvat kestävät niitä huonommin kuin "isot. Lapsi syntyi käynnistyksen jälkeen maanantaina ja painoi 2860 g.

Tällä perusteella ajattelisin, etteivät ne supistukset ole kovin "kivoja" vauvallekaan. Ehkä siksi ap tuntee liikkeitä on vähemmän suppareiden aikaan. Mutta menisin kuitenkin tarkastuttamaan tilanteen. Oman vauvani liikkeet muuttuivat hyvinkin paljon loppuraskaudessa, koska hänellä oli napanuora kiretyneenä sekä kaulan että jalkojen ympärillä. Liikkeet eivät enää olleet potkuja vaan venkurointia.

Heti alkuun sanon, että ei ole tarkoitus mitenkään pelotella, mutta kerron oman tarinani.Vauvan kasvuja oltiin seurattu muutaman viikon, kunnes viikolla 39+ minulle iski todella kova päänsärkykohtaus ja verenpaineetkin nousivat pilviin. Todettiin, että vauva ei ollut edellisestä mittauksesta kasvanut. Päätettiin käynnistää synnytys maanantaille 40+2, koska eivät halunneet ottaa viikonlopuksi synnyttämään. Kotiinläksiäisiksi sanottiin, että tule heti takaisin, jos supistukset alkavat. Kuulemma pienet vauvat kestävät niitä huonommin kuin "isot. Lapsi syntyi käynnistyksen jälkeen maanantaina ja painoi 2860 g.

Tällä perusteella ajattelisin, etteivät ne supistukset ole kovin "kivoja" vauvallekaan. Ehkä siksi ap tuntee liikkeitä on vähemmän suppareiden aikaan. Mutta menisin kuitenkin tarkastuttamaan tilanteen. Oman vauvani liikkeet muuttuivat hyvinkin paljon loppuraskaudessa, koska hänellä oli napanuora kiretyneenä sekä kaulan että jalkojen ympärillä. Liikkeet eivät enää olleet potkuja vaan venkurointia.

Oliko siun supistukset kivuliaita vai näitä normaaleja harjoitussuppareita? Nyt kun ottaa rauhallisesti niin liikkeet tuntuvat hyvin ja supistuksia vähemmän. Taidan malttaa huomiseen ja otan sitten yhteyttä neuvolaan.

Itselläni tulee näin toisessa raskaudessa paljon supistuksia, niin kivuttomia kuin kivuliaita. Pissa katsottu varmuudeksi. Lääkärin mielestä ihan normaalia. Liikkeistä, olen huomannut että päivinä jolloin olen liikkeessä paljon niin liikkeitä ei tunnu silloin niin paljoa. Kai se vauva tykkää enemmän nukkua kun on liikkeessä.

Eilen soittelin neuvolaan ja siellä ei tuntunut olevan huolissaan, kaipa nämä rasituksesta lisääntyvät harjoitussupistukset ovat ihan asiaan kuuluvaa :/

Yhteistyössä