Äitii syyttää tapaturmasta vaikka en ollut paikalla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oli tarkoitus mennä ensi viikonloppuna siskon luokse auttamaan talon maalauksessa. Matka on 300 km per suunta, lomani alkaa vasta ens viikonloppuna. Sovittiin siskon kanssa että tulen vasta ens viikonloppuna. No äiti päätti lähteä aikaisemmin auttamaan, hän tiesi mitä oli sovittu siskon kanssa.
Äiti tipahti tikkailta ja satutti kätensä. Murtumia ei ole, onneksi. Nyt sekä sisko että minä saatiin kuulla, että tämä tapaturma on minun syytä, koska en vitsinyt lähteä mukaan nyt.
Sisko puolustaa minua, mutta äidin mielipidettä ei kukaan voi muuttaa. Tänään en edes vitsinyt vastata kun äiti soitti, koska tiesin, että taas alkaa syytely. Pari viestiä tänään sain, mutta en vastanut niihenkään.

On tietty ihmisryhmä, jolla on tarve sylkeä oma paha olo toisiin ihmisiin, tai tässä tapauksessa omaan tyttäreensä. Uskon vahvasti, että jollain tasolla noiden mielenmyrkyttäjien oloa parantaa tuollainen paskan syytäminen, mutta sinä ap teet aivan oikein, kun et anna sille mitään arvoa.

Hih. Ja äitisi oli se joka alunalkaen vaati sinua maalaukseen siskolle ja siskoltasi ei vaadittaisi samaa talkoohenkeä sinulle ?olet se paha ja sisko se hyvä muutenkin?

[QUOTE="heh";28644381]Hih. Ja äitisi oli se joka alunalkaen vaati sinua maalaukseen siskolle ja siskoltasi ei vaadittaisi samaa talkoohenkeä sinulle ?olet se paha ja sisko se hyvä muutenkin?[/QUOTE]

Alun perin ollaan sovittu jo keväällä siskon kanssa, että kun lomani alkaa niin tulen auttamaan maalauksessa. Äiti sai tietää tästä vasta kesäkuun alussa.

On tietty ihmisryhmä, jolla on tarve sylkeä oma paha olo toisiin ihmisiin, tai tässä tapauksessa omaan tyttäreensä. Uskon vahvasti, että jollain tasolla noiden mielenmyrkyttäjien oloa parantaa tuollainen paskan syytäminen, mutta sinä ap teet aivan oikein, kun et anna sille mitään arvoa.

hei, mistä sä tiedät mikä se syy on?

mä oon joskus syyttänyt hetkellisesti omasta mokastani muita(miestä) tiedätkö miksi? se on puhtaasti itsesuojelu reagtio... sillä hetkellä on tuntunut liian musertavalta ajatella että tämä on syytäni.

tuonlainen itsesuojelu ei ole järkevää koska siitä tulee itsella pahamieli kun koettaa se hetki että pystyy kohtaamaan sen asian että oma moka oli. Lisäksi tulee pahoittaneekseen sen toisen ihmisen mielen ja ajaa tätä kauemmaksi,vaikka toivoisi pänvastaista.

kannattas perehtyä psykologiaan.. ymmärtäis miksi ihmismieli joskus toimii tavalla joka itsestä tuntuu oudolta, tuomittavalta.

Defenssit eli minän puolustuskeinot

Defenssit eli minän puolustuskeinot ovat psyykkisiä mekanismeja, jotka tiedostamattomasti vääristävät tietoisuuden sisältöä samalla kun ne vähentävät ahdistusta. Defenssin taustalla on ihmisen taipumus välttää negatiivisia epämiellyttäviä tunteita, pelkoa, ahdistusta, sisäisen kuoleman tunnetta, hallitsemattoman voimakkailta tuntuvia tunnekokemuksia tai itsetunnon alentumista. Defenssi on tavallaan itsepetosta, eli se aiheuttaa itselle vääristyneen kuvan todellisuudesta, vääristymisen palkkio on miellyttävämpänä koettu tunnetila. Defenssien etuna on tietoisuuden sisällön vääristymistä huolimatta se, että "tavallaan hallitsemme" tunteitamme paremmin, ja meillä on vahva suojapuskuri tunteiden heilahtelua vastaan. Tämä antaa meille mahdollisuuden toimia vapaammin sosiaalisessa ympäristössä. Meillä kaikilla on defenssejä, ja jos defenssimme toimivat huonosti, emme pärjää normaalissa kanssakäymisessä, olisimme liian haavoittuvia ja tunteemme

defenssit eli puolustuskeinot ovat tiedostamattomia psyykkisiä säätelyprosesseja, joiden avulla ihminen puolustautuu ristiriidoilta, ongelmilta ja uhkilta

- ihminen ei tiedosta sitä, miten defenssi muuntaa tai vääristää todellisuutta

- niiden avulla ihminen tavoittelee mahdollisimman eheää psyykkistä tilaa

- defenssit selittävät ihmisen järjenvastaista käyttäytymistä esimerkiksi stressi- tai kriisitilanteessa

- yksilön reagointitavat uhkaavissa tilanteissa ovat suhteellisen pysyviä ja tällöin defenssit ovat osa persoonallisuutta

George Vaillat jakaa defenssit seuraavasti

1. kypsät eli adaptiiviset
esim. altruismi, sublimaatio, torjunta, arvon kieltäminen

2. neuroottiset
kohdistuvat yksilöön itseensä
esim. kohteensiirto, älyllistäminen, dissosiaatio

3. kehittymättömät eli epäadaptiiviset
vääristävät todellisuutta itsen ja toisen ihmisen välillä
esim. projektio, fantasia, passiivinen aggressio, acting out

4. psykoottiset
alkukantaisia, vääristävät voimakkaasti todellisuutta
esim. kieltäminen

5.1 Mitä on mielenterveys?

[QUOTE="melli";28644615]hei, mistä sä tiedät mikä se syy on?

mä oon joskus syyttänyt hetkellisesti omasta mokastani muita(miestä) tiedätkö miksi? se on puhtaasti itsesuojelu reagtio... sillä hetkellä on tuntunut liian musertavalta ajatella että tämä on syytäni.

tuonlainen itsesuojelu ei ole järkevää koska siitä tulee itsella pahamieli kun koettaa se hetki että pystyy kohtaamaan sen asian että oma moka oli. Lisäksi tulee pahoittaneekseen sen toisen ihmisen mielen ja ajaa tätä kauemmaksi,vaikka toivoisi pänvastaista.

kannattas perehtyä psykologiaan.. ymmärtäis miksi ihmismieli joskus toimii tavalla joka itsestä tuntuu oudolta, tuomittavalta.

Defenssit eli minän puolustuskeinot

Defenssit eli minän puolustuskeinot ovat psyykkisiä mekanismeja, jotka tiedostamattomasti vääristävät tietoisuuden sisältöä samalla kun ne vähentävät ahdistusta. Defenssin taustalla on ihmisen taipumus välttää negatiivisia epämiellyttäviä tunteita, pelkoa, ahdistusta, sisäisen kuoleman tunnetta, hallitsemattoman voimakkailta tuntuvia tunnekokemuksia tai itsetunnon alentumista. Defenssi on tavallaan itsepetosta, eli se aiheuttaa itselle vääristyneen kuvan todellisuudesta, vääristymisen palkkio on miellyttävämpänä koettu tunnetila. Defenssien etuna on tietoisuuden sisällön vääristymistä huolimatta se, että "tavallaan hallitsemme" tunteitamme paremmin, ja meillä on vahva suojapuskuri tunteiden heilahtelua vastaan. Tämä antaa meille mahdollisuuden toimia vapaammin sosiaalisessa ympäristössä. Meillä kaikilla on defenssejä, ja jos defenssimme toimivat huonosti, emme pärjää normaalissa kanssakäymisessä, olisimme liian haavoittuvia ja tunteemme

defenssit eli puolustuskeinot ovat tiedostamattomia psyykkisiä säätelyprosesseja, joiden avulla ihminen puolustautuu ristiriidoilta, ongelmilta ja uhkilta

- ihminen ei tiedosta sitä, miten defenssi muuntaa tai vääristää todellisuutta

- niiden avulla ihminen tavoittelee mahdollisimman eheää psyykkistä tilaa

- defenssit selittävät ihmisen järjenvastaista käyttäytymistä esimerkiksi stressi- tai kriisitilanteessa

- yksilön reagointitavat uhkaavissa tilanteissa ovat suhteellisen pysyviä ja tällöin defenssit ovat osa persoonallisuutta

George Vaillat jakaa defenssit seuraavasti

1. kypsät eli adaptiiviset
esim. altruismi, sublimaatio, torjunta, arvon kieltäminen

2. neuroottiset
kohdistuvat yksilöön itseensä
esim. kohteensiirto, älyllistäminen, dissosiaatio

3. kehittymättömät eli epäadaptiiviset
vääristävät todellisuutta itsen ja toisen ihmisen välillä
esim. projektio, fantasia, passiivinen aggressio, acting out

4. psykoottiset
alkukantaisia, vääristävät voimakkaasti todellisuutta
esim. kieltäminen

5.1 Mitä on mielenterveys?[/QUOTE]

Jaa, vaikka tuon äidin reaktio miten analysoitaisiin psykologian oppien mukaan defenssiksi, se ei muuta sitä tosiasiaa, että reaktio oli sairas. Ja kansanomaisesti voidaan sanoa, että äiti purki pahaa oloaan tyttäreensä. Defenssihän on juuri sitä, kun ei kykene/halua ottaa vastuuta tai ei kykene käsittelemään tunteita, siirtää pahan olonsa esim. toisen ihmisen syyksi. Voíla, ihmisen ei tarvikaan kohdata pahaa oloaan, koska se onkin toisen ihmisen syy. By the way, ei ollut sulta tervettä käytöstä hyökätä Birgitten kimppuun.

[QUOTE="vieras";28644713]Jaa, vaikka tuon äidin reaktio miten analysoitaisiin psykologian oppien mukaan defenssiksi, se ei muuta sitä tosiasiaa, että reaktio oli sairas. Ja kansanomaisesti voidaan sanoa, että äiti purki pahaa oloaan tyttäreensä. Defenssihän on juuri sitä, kun ei kykene/halua ottaa vastuuta tai ei kykene käsittelemään tunteita, siirtää pahan olonsa esim. toisen ihmisen syyksi. Voíla, ihmisen ei tarvikaan kohdata pahaa oloaan, koska se onkin toisen ihmisen syy. By the way, ei ollut sulta tervettä käytöstä hyökätä Birgitten kimppuun.[/QUOTE]

onko tämä aihe sulle jotenkin liian herkkä? minä en ole hyökännyt kenenkään kimppuun, joten onko tervettä syyttää syytöntä? tiedätö muuten että olen keskustellut psykoterapeutin kanssa näistä asioista ja hän sanoi että lähes jokainen käyttää defenssejä.. jossain tilanteessa elämässään. Toisilla nämä on vain helpommin havaittavissa, toiset käyttää niitä enempi, mutta se ei tee heistä pahoja... siihenkin on syy.. veikkaanpa että se syy löytyy hyvin usein siitä millainen lapsuus henkilöllä on ollut... lisäksi myös muut asiat vaikuttaa.

eli jospa jatkossa koettasitte antaa ymmärrystä.. se nimittäin saattaa johtaa siihen että kohtuuttomasti reagoinut ihminen laskee defenssinsä ja vaikkapa pyytää anteeksi. mutta jos selase ihmisen kimppuun hyökätään on se kuin hyökkäisi nurkkaan ahdistetun eläimin kimppuun...(vertauskuva)

hyvää illan jatkoa.

tarkoitukseni oli oikaista kenties vääriä uskomuksia. sillä itse olen ihminen joka haluaa ymmärtää miksi ihmiset toimii jollakin tavalla. Siten ärsyttää ihminen jolla ei ole mitään oma kohtaista kokemusta mutta tulee laukomaan mielipiteitään ikäänkuin absoluuttisina totuuksina(toki jokaisella on oikeus mielipiteeseen, sama se mille se pohjautuu)

mutta jos haluaa ratkoa ongelmia, ei syyttäminen ole se keino,vaan ymmärtäminen.

minua saa näköjään syyttää kirjoitusvirheistä, sitä se väsymys teettää

[QUOTE="melli";28644858]onko tämä aihe sulle jotenkin liian herkkä? minä en ole hyökännyt kenenkään kimppuun, joten onko tervettä syyttää syytöntä? tiedätö muuten että olen keskustellut psykoterapeutin kanssa näistä asioista ja hän sanoi että lähes jokainen käyttää defenssejä.. jossain tilanteessa elämässään. Toisilla nämä on vain helpommin havaittavissa, toiset käyttää niitä enempi, mutta se ei tee heistä pahoja... siihenkin on syy.. veikkaanpa että se syy löytyy hyvin usein siitä millainen lapsuus henkilöllä on ollut... lisäksi myös muut asiat vaikuttaa.

eli jospa jatkossa koettasitte antaa ymmärrystä.. se nimittäin saattaa johtaa siihen että kohtuuttomasti reagoinut ihminen laskee defenssinsä ja vaikkapa pyytää anteeksi. mutta jos selase ihmisen kimppuun hyökätään on se kuin hyökkäisi nurkkaan ahdistetun eläimin kimppuun...(vertauskuva)

hyvää illan jatkoa.[/QUOTE]

Se, että lähes jokainen käyttää defenssejä, ei tarkoita että vian vierittäminen toisen niskaan olisi tervettä. Toisen puukottaminenkin voi olla defenssikäyttäytymistä, silti se on rikos. Samalla tavalla henkinen väkivalta tai toiseen oman pahanolon purkaminen on sairasta käyttäytymistä. Vaikka olisi millainen lapsuus, se ei oikeuta väärin käyttäytymistä. Monesti esim. pedofiileilla itsellään on takana lapsuuden aikaista seksuaalista hyväksikäyttöä, silti he ovat aikuisiässä vastuussa siitä hakevatko he itselleen apua ja käyttävätkö he itse lapsia seksuaalisesti hyväksi. Kaikkein huonointa on antaa vastuunkantamattomuudelle hyväksyntää, se kannustaa väärinkäyttäytyvää, kipeää ihmistä jatkamaan epätervettä käytöstään. Et tunnu reagoivan ihan terveellä tavalla.

[QUOTE="vieras";28644876]Se, että lähes jokainen käyttää defenssejä, ei tarkoita että vian vierittäminen toisen niskaan olisi tervettä. Toisen puukottaminenkin voi olla defenssikäyttäytymistä, silti se on rikos. Samalla tavalla henkinen väkivalta tai toiseen oman pahanolon purkaminen on sairasta käyttäytymistä. Vaikka olisi millainen lapsuus, se ei oikeuta väärin käyttäytymistä. Monesti esim. pedofiileilla itsellään on takana lapsuuden aikaista seksuaalista hyväksikäyttöä, silti he ovat aikuisiässä vastuussa siitä hakevatko he itselleen apua ja käyttävätkö he itse lapsia seksuaalisesti hyväksi. Kaikkein huonointa on antaa vastuunkantamattomuudelle hyväksyntää, se kannustaa väärinkäyttäytyvää, kipeää ihmistä jatkamaan epätervettä käytöstään. Et tunnu reagoivan ihan terveellä tavalla.[/QUOTE]
Tämä nyt menee vähän pitkälle. Mulle ainakin tämä defenssiselitys selvitti asioita. Monesti tulee ihmeteltyä ihmisten käytöstä ja on helpompi sietää outouksia, kun ymmärtää niiden taustat. Jos ihminen on sekoillut jo vuosikymmeniä ilman, että olen antanut hänen käytökselleen hyväksyntää defenssiteorian perusteella, niin eikähän sama käytös tule jatkumaan edelleenkin minun ja muiden läheisten suhtautumisesta huolimatta. Omaa itseäni defenssiteoria helpottaa, koska nyt ymmärrän, mistä projektiot ja muut viritykset hänelle syntyvät ja mikä on niiden merkitys hänelle itselleen.

B[QUOTE="höh";28645049]Tämä nyt menee vähän pitkälle. Mulle ainakin tämä defenssiselitys selvitti asioita. Monesti tulee ihmeteltyä ihmisten käytöstä ja on helpompi sietää outouksia, kun ymmärtää niiden taustat. Jos ihminen on sekoillut jo vuosikymmeniä ilman, että olen antanut hänen käytökselleen hyväksyntää defenssiteorian perusteella, niin eikähän sama käytös tule jatkumaan edelleenkin minun ja muiden läheisten suhtautumisesta huolimatta. Omaa itseäni defenssiteoria helpottaa, koska nyt ymmärrän, mistä projektiot ja muut viritykset hänelle syntyvät ja mikä on niiden merkitys hänelle itselleen.[/QUOTE]

Onko tämä näkökantasi osa älyllistämisdefenssiä?

Defenssit on hyvä tiedostaa ja niiden kautta voi ymmärtää ihmisiä. Kuitenkaan ymmärtäminen ei poista sitä, että toinen toimii väärin.

B

Onko tämä näkökantasi osa älyllistämisdefenssiä?

Defenssit on hyvä tiedostaa ja niiden kautta voi ymmärtää ihmisiä. Kuitenkaan ymmärtäminen ei poista sitä, että toinen toimii väärin.
Joo, kyllä tässä varmaan on jo jonkinlainen defenssin defenssi kyseessä, sillä sen verran hankala tapaus on vastassa. Missään vaiheessa ei olla ajateltu, etteikö kyseinen henkilö toimisi väärin.

Yhteistyössä