Alkoholi vauvaperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annelski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annelski

Aktiivinen jäsen
05.02.2013
107
78
28
tästä aiheesta voi ihmisten kanssa keskustella maailman loppuun asti mutta haluaisin kuulla kokemuksia äideiltä asiasta.

itselläni on kohta 3kk ikäinen vauva joka on täysimetyksellä(vain hoidossa saa korviketta jos lypsettyä maitoa ei oo tarpeeksi). välillä iltaisin kun vauva on syönyt viimeisen kerran niin oon sitten juonut yhden siiderin tai lonkeron. vauvamme kun on sellainen että herää vasta 3-4 maissa syömään niin. :)
eilen olisi vissiin halunnut syyä vielä sen jälkeen kun nukahti, olin puolikkaan lonkeron juonut niin en halunnut syöttää mutta sitten nukahti kyllä kun nukutin uudestaan. :) ja vasta kolmelta heräs syömään, eli ei tainnukaan olla nälkä. :)

tässä pari viikkoa sitten oltiin viettämässä iltaa isännän kanssa, tuli juotua monta kyllä illan aikana. (vauva oli yökylässä silloin). heräsin aamulla siihen että on rinnat ihan täydet, pumppasin ja kaadoin poikkeen kun epäilin että siinä oli vielä promilleja. kello oli puol seittemän ja viimeisen olin juonu 12, ja tölkkejä tyhjenty illan aikana ehkä joku 10. :D

mielestäni se ei ole väärin kun nauttii sen yks kaks illalla kun vauva nukahtaa, kun vaikka vauva herää niin pystyn häntä hoitamaan hyvin, ja vaikka korviketta voi antaa jos tulee ihan kauhee nälkä. :)

Miten teijän perheessä lapsen isän alkoholin käyttö?

mielestäni ei oo huonon äitiyden merkki tuo, ja ei oo sekään että vie hoitoon että pääsee ite tuulettumaan. :)

pitäis vissiin vaikka käyttää hakua ennen kuin kuin pistää keskustelun alulle. näyttäis noita olevan ja aika tuoreitakin keskusteluja...
en täällä käy joka päivä niin en voinu tietää että ihan justiinsa on ollut vasta aiheesta....

pitäis vissiin vaikka käyttää hakua ennen kuin kuin pistää keskustelun alulle. näyttäis noita olevan ja aika tuoreitakin keskusteluja...
en täällä käy joka päivä niin en voinu tietää että ihan justiinsa on ollut vasta aiheesta....

No eihän sitä voi tietää mistä täällä on keskusteltu. :). Toivotaan että saat tähänkin paljon hyviä argumentteja.

Itse olen sitä mieltä että on ok juoda joskus jos lapsi/lapset on hoidossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: annelski
imettävä äiti voi juoda vaikka reilumminkin ja imettää siitä huolimatta. d-vitamiini tipoissakin on enempi alkoholia mitä vauva siitä maidosta saa. tosin sitä en suosittele että juo ittesä humalaan kunnolla, koska silloin vauvan hoito on vaarallisempaa. pitää osata ottaa sopivasti ja huolehtia vauvasta.

Kuinka usein juot noita iltasiidereitä? Ne eivät todellakaan ole mitään terveellisiä, vaan sisältävät kamalasti sokeria. Ja jos pullon juo joka ilta, se tekee viikossa jo paljon.

Mikä siinä juomisessa viehättää, kun se monelle on niin tarpeen kun lapsi on syntynyt? Ei ymmärtää, eikö osata enää elämästä/vauvasta nauttia ilman juomista?

Meillä mies on absolutisti. Itse olen raskausajat ollut 0-linjalla, esikoisen imetysajan samoin ja kakkosen ollessa vauva taisin pari kertaa ottaa jonkun lättöl:in noin maidon nostatusmielessä. Kolmosen ja nelosen (kohta 7kk) kohdalla olen imetysaikoina käyttänyt alkoholia normaalisti. Saattanut siis ottaa sen 1-2 siideriä/olutta/viinilasillista tms jos sitä on tehnyt mieli. Samalla lailla kun olen voinut ostaa vaikka sen suklaalevyn tai sipsipussin ja colan tai vaikkapa kahvilassa leivoksen kahvini kaveriksi. Yhtä turhia ja ei-pakollisia kaikki mutta jos joskus tekee mieli niin miksikäs ei? Humalajuomista en ole harrastanut.

Itse en ole kummankaan raskauden aikana juonut mitään alkoholipitoista ihan siitä syystä että ei ole tehnyt mieli. Imetysaikana olen juonut vain ns. alkoholittomia oluita jne. jos on tehnyt mieli niitä juoda. Nyt imetän kakkosta ja olen nyt ollut kokonaan ilman alkoholia reilusti yli vuoden enkä tunne mitään tarvetta lähteä tuulettumaan. Minulle riittää nämä päiväuniajat omaa aikaa. Mies juo silloin tällöin kaljan pari, käy työpaikan riennoissa normisti ja joskus kavereiden kanssa jossain (noin joka toinen kuukausi). Meillä alkoholi ei suuremmissa määrin muutenkaan kuulu normielämään, miksi siis nytkään.

Minusta yleisesti olisi hyvä jos vanhemmat olisivat juomatta sitä yhtä kahta annosta enempää silloin kun ovat hoitovastuussa pienistä lapsista. Ja sen muutaman kuukauden kun vauva on ihan pieni, pitää voida sitä turvaa ja hoitoa pystyä antamaan koko ajan (ts. ei mitään yön yli hoitoon). Kaikki eivät tähän pysty ja se on minusta harmi. Jos humalahakuinen juominen menee oman lapsen parhaan hoiodn ohi, voi ehkä olla aika katsoa peiliin.

Alkaa kyllä olla lähellä alkon käytössä jos joka ilta juo 2-3 annosta alkoholia. Ja yksi annoshan on 0,33l pullo/tölkki 4,7% olutta tai siideriä. Eli sellaisessa 0,5 litran pönikässä on jo melkein 1,5 annosta. Itsellä on jäänyt huonot muistot lapsuudesta ja isän juopottelusta niin en todellakaan juo yhtään alkoholia jos lapsi on kotona.

Taidat yrittää hakea täältä hyväksyntää juomisellesi. Vai mikä aloituksesi tarkoitus oli?

No, meillä juodaan joskus ne "saunaoluet", joskus parit. Humalajuomista ei harrasteta, eikä se mielestäni sovi vauvaperheeseen. Tai ylipäätään jos on pieniä lapsia.

Meillä näin, muilla ehkä toisin.

Voit hyvin imettää vaikka oisit juonut sen kaksikin siideriä/ alkoholiannosta. Juhlien jälkeisienäkin aamuna voit huoletta imettää jos et ihan aamuun saakka kännäillyt. Sitä alkoholia on siinä maidossa saman verran, kun sun veressä.

^ Kuten Papapa, haluaisin tiettä, mikä oli aloituksesi pointti?

Jos haluat herättää keskustelua, niin millaista? Sellaistako että kuinka monta tuntia pitää olla juomatta ennenkuin voi imettää? Ja kuinka monta voi juoda ettei imetystä tarvitse jättää väliin? Ja ajattelit että jos joku uskaltaa sixpackin jälkeen imettää ja hoitaa lasta, ainakin väittää niin, se oikeuttaa sinut tekemään samoin? Jos haluat kommentteja omiin valintoihisi, sanon että olet minusta valinnut väärin. Alkoholi ei kuulu vauvaperheeseen.

[QUOTE="Vieras";28628878]Enempi minä olisin huolissani, kun noin pieni jätetään yön yli hoitoon, että äiti ja isi pääsevät ryyppäämään. Tekstin perusteella sitä alkoholia tulee muutenkin naukkailtua harva se päivä.[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin.

[QUOTE="minnaliisa";28628531]imettävä äiti voi juoda vaikka reilumminkin ja imettää siitä huolimatta. d-vitamiini tipoissakin on enempi alkoholia mitä vauva siitä maidosta saa. tosin sitä en suosittele että juo ittesä humalaan kunnolla, koska silloin vauvan hoito on vaarallisempaa. pitää osata ottaa sopivasti ja huolehtia vauvasta.[/QUOTE]

...mitä vikaa lauseessa?

noh siis:
Oon vienyt jo kerran lapseni hoitoon että saadaan kummatkin isännän kanssa vähän tuulettua. Se että vie lapsen hoitoon tuttavalle joka TODELLA mielellään kahtoo lasta niin ei mielestäni ole väärin. Kaverikin sanoi että se ei oo huonon äidin merkki, oikeastaan vain hyvän äidin merkki. Ei sitä arkea jaksa jos ei saa olla muidenkin ihmisten seurassa. :) ja vauvakin oppii siihen että on muitakin ihmisiä olemassa kuin oma äiti ja isä.

En juo joka ilta sitä 1 siideria/lonkeroa. Se tapahtuu ehkä pari kertaa viikossa. Ja silloinkin se on enintään se 1.

Siis en hakenut hyväksyntää omalle juomiselle, vaan kommentteja ja muidenkin äitien tarinoita! Niinkuin sanoin tästä asiasta vois keskustella maailman loppuun asti...

Eihän noin pientä vauvaa edes saisi jättää yöhoitoon. Vasta oli joku tutkimus, että alle vuoden ikäisen lapsen psyykkinen kehitys ja kiintymyssuhde voi kärsiä siitä, koska vauva ei ymmärrä miksi tuttu aikuinen yhtäkkiä vain häviää.

noh siis:
Oon vienyt jo kerran lapseni hoitoon että saadaan kummatkin isännän kanssa vähän tuulettua. Se että vie lapsen hoitoon tuttavalle joka TODELLA mielellään kahtoo lasta niin ei mielestäni ole väärin. Kaverikin sanoi että se ei oo huonon äidin merkki, oikeastaan vain hyvän äidin merkki. Ei sitä arkea jaksa jos ei saa olla muidenkin ihmisten seurassa. :) ja vauvakin oppii siihen että on muitakin ihmisiä olemassa kuin oma äiti ja isä.

En juo joka ilta sitä 1 siideria/lonkeroa. Se tapahtuu ehkä pari kertaa viikossa. Ja silloinkin se on enintään se 1.

Siis en hakenut hyväksyntää omalle juomiselle, vaan kommentteja ja muidenkin äitien tarinoita! Niinkuin sanoin tästä asiasta vois keskustella maailman loppuun asti...

Tämä on ihan hyvä asia oppia, mutta ei todellakaan kolmen kuukauden ikäisenä koko yötä putkeen! :O tunti ehkä korkeintaan jos sitäkään.

Mä ite oon täysin nollalinjalla kun vauvan kanssa oon. Mies saattaa ottaa saunailtana pari olutta, mutta sen jälkeen jättää vauvan minun vastuulleni. Ittellä tuntuu jo yks juoma päässä enkä halua vauvaa hoitaa ees pienessä sievässä.

Meidän poika nyt 2,5kk ja ollaan käyty miehen kanssa ulkona kolmesti. Kahdesti poika ollut mummillaan yötä (n12h) ja yhden kerran kummitätinsä oli meillä yötä vauvaa hoitamassa. Ei meidän oo mikään pakko olla mennä ulos, mutta on ollut kahden kaverin synttärit ja yhdet häät+jatkot, joten anoppi on vaatimalla vaatinut pojan hänelle hoitoon ja meidät pihalle. :-)
Kaipa tuo poika on sitten tulevaisuudessa ihan henkiraunio, kun vauvana saanut rakkautta muiltakin kuin äidiltä ja isältä? Meillä tosiaan mun vanhemmat, miehen vanhemmat ja vauvan kummit ravaavat pojan kanssa olemassa harva se päivä. En tajuu kyl miten täällä palstalla on niin negatiivinen asenne vauvojen yökyläilyyn.

• Tykkää
Reactions: annelski

Yhteistyössä