Hynynen tuomitsee perhepedin: Ihan perseestä, estää pillun saamisen!

• Viestiketjun aloittaja Komppaan
  • Ensimmäinen viesti
Komppaan
Perhepeti jakaa vahvasti mielipiteitä lapsiperheiden kesken. Osa pitää luonnonmukaisena sitä, että lapsi nukkuu yhdessä vanhempien kanssa. Osa taas ajattelee, että lapsi kannattaa saada omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen niin pian kuin mahdollista, koska mitä kauemmin tuota vierottamista lykätään, sitä vaikeampaa se on.

Jouni Hynynen kuuluu jälkimmäiseen ryhmään. Se kävi harvinaisen selväksi Radio Cityn haastattelussa.

- Se, että kaikki nukkuu kimpassa on ihan perseestä! Ei sellainen peli käy ollenkaan, Hynynen jyrähtää.

- Lapsi nukkuu omassa huoneessa. Toki vauvana asia on erikseen, mutta heti siinä vaiheessa, kun alkaa järki vähänkin pelaamaan, nukkuu se omassa huoneessaan.

Hynysellä on pari perustelua sille, miksi hän on perhepetiä vastaan.

- Jos näin maalaisjärjellä ajatellaan, niin sehän vain venyttää tenavan itsenäistymistä. Lapsethan roikkuu tississä niin kauan kuin ne vain voi. Jos niitä kouluttaa siihen, että ei nyt enää, niin niistä tulee ehkä vähän itsenäisempiä.

Toinen perustelu on henkilökohtaisempi.

- Jos tekisi pillua mieli ja sänky on täynnä lapsia, niin eihän siitä tule yhtään mitään! Ja jos se toistuu ja toistuu, niin mihin se johtaa? Ei ainakaan mihinkään hyvään.

"vieras"
Me ei kyllä harrastettu seksiä ennen lastakaan nukkumaan mennessä sängyssä tai aamulla herätessä sängyssä. Sängyssä toki joskus, mutta mieluiten keskellä päivää, ja se toimii edelleen mainiosti lapsen nukkuessa päikkärit rattaissa. Ja hyvin on touhut luistaneet sohvallakin, ja pesuhuoneessa, ja saunassa, ja keittiössä, sekä ennen ja jälkeen lapsen. Sänkyyn mennään illalla nukkumaan. Meillä siis, kukin tavallaan.

"Vieras"
Hynysen jutut on iha liikaa tota pillutissiperse -kategoriaa, en tykkää siitä yhtään. Mutta täytyy myöntää että pidin silti Rakkaudella, Hynynen -kirjasta. Nauroin joissain kohdissa ääneenkin, eli osaa olla myös oikeastikin (sarkastisesti) hauska kunhan karsii turhan teinipoikamaiset uhoamiset pois.

"hmm"
Minäkään en tykkää perhepedistä. Esikoinen nukkui ekat 6kk vieressä ja se oli kamalaa. Uskalsin nukkua vain kyljellään ja oli paikat tosi jumissa. Ja siirto omaan sänkyyn ei onnistunut kovin helposti. Tämä toinen on saanut nukkua alusta asti omassa sängyssä ja nukkuukin paljon paremmin. Nyt 5-kuisena vetää 11-12 h unia putkeen. Ei taida läheisyydenkaipuu vaivata tuota öisin :D

"Vieras"
Kaupungin perhevalmennuskaan (vai mikäsenyton) ei tykkää perhepedistä. Melkolailla suoraan sanottiin, että vauva omaan sänkyyn, perusteluna kätkytkuoleman estäminen.

nk
En minäkään perhepetiä kannata. Olen samaa mieltä Hynysen kanssa. Ensimmäinen puolivuotta vauva on omassa kopassa ihan sängyssäni kiinni että voin imettää ja pitää lähellä - mutta ei samassa sängyssä. Sitten siirtyy pinnasänkyyn, samassa huoneessa mutta vähän kauempana äidistään. Omaan huoneen sijaan kannatan ensin sisarushuonetta tai jotain muuta järjestelyä ettei lapsi joudu olemaan yksin öitään. Mielestäni lasta ei saa liian pienenä laittaa yksin omaan huoneeseen, se on mielestäni julmaa. Monissa perheissä aikuiset saavat nukkua yhdessä ja lapset joutuu olemaan yksin vaikka lapset juuri yöllä pelkäävätkin ja olisi luontaista että olisi yöllä seuraa. Lapsi vaistoaa vanhemman läsnäolon vaikka nukkuu - tämä on käytännössä testattu!

Muistan itse lapsuudesta kun ihmettelin aina että miksi äiti ja isä nukkuu samassa huoneessa ja samassa sängyssä vaikka me lapset jouduttiin nukkumaan yksin. Minua pelotti usein ja tunsin itseni petetyksi. Kesäreissussa kun olosuhteiden pakosta jouduttiin usein nukkumaan kaikki samassa huoneessa niin muistan kuinka se tuntui oikealta ja luonnolliselta että nukkuu samassa huoneessa kun siskonsa ja vanhempansa. Myös muita sukulaisia joskus oli samassa huoneessa. Mielestäni se oli pikkulikkana maailman luonnollisin tapa nukkua, silloin olin aina onnellinen.

Nimenomaan kannatan jokaiselle omia sänkyjä mutta huone voi olla sama.

nvjdfk
Inhottava kommentti toi, ettei saa pillua.. Kai sitä muuallakin voi saada

Tästä tuli mieleen, kun kärsin esikoisen jälkeen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja olin psykiatrisella osastolla hoidossa. Sain omaksi hoitajaksi "asiaan perehtyneen" keski-ikäisen miehen. Kun kerroin, että nukutaan perhepedissä (lapsi oli tuolloin 3kk), hoitaja oli ihan pöyristynyt ja kysyi "Miten sä sitten tyydytät sun miehen?!?" Tuolloin olin niin sekaisin, etten osannut vastata mitään nasevaa, myönsin vaan, että seksi oli jäänyt aika vähälle. Ei kyllä liittynyt seksi vähyys perhepetiin. Hoitsulla oli muitakin ei-niin-eheyttäviä kommentteja, ja näitä olen myöhemmin kauhistellut...

Mutta perhepeti ei kyllä ollut kovin mukava. Oma sivuvaunu vauvalle/pikkulapselle on hyvä.

pedari tunnelma
Perhepedissä on kieltämättä vähän semmoinen pedofiili tunnelma. Meillä lapsi nukkunut aivan alusta asti omassa huoneessa. Suhtaudun todella varauksella ihmisiin, jotka harrasta pedofii.. eikun perhepetiä.

Yhteistyössä