Omassa tuttavapiirissä on kyllä paljon naisia jotka sen ehkäisyn (hormonaalisesti) hoitaa, mutta myös miehiä joille on tehty vasektomia. Tunnen myös kondomiehkäisyä vuosia käyttäneen pariskunnan. Eiköhän noita ole moneen junaan.
Meillä minä olen aina ollut päävastuussa ehkäisystä (pillerit/laastarit/kierukka tmv), mutta ollaan sovittu että kun miehelle parin vuoden päästä kertyy ikää tarpeeksi niin aletaan miettiä vasektomiaa eli päävastuu ehkäisystä siirtyy sitten tulevaisuudessa miehelle. On sen verran iso päätös että yritän olla siihen puuttumatta ja annan miehelle täyden päätäntävallan tässä, mutta näillä näkymin on sen tekemässä. Jos ei tee niin sitten minä menen leikkuriin kun minulla tulee ikäkriteeri täyteen.. En todellakaan meinaa vuosikymmeniä mitään hormooneja pumpata tai kortsuilla pelleillä joten siksi meille tämänmoinen ratkaisu, kun ei kerta lapsiakaan haluta enempää.. Ehkäisyasiat on viimekädessä yksilön päätöksiä, mutta kyllä niistä yhdessä puhutaan. Käytännössä mä voin ilmoittaa miehelle, etten hormonaalista ehkäisyä halua joten nyt tyydytään kumeihin, minkäs mies sille mahtaa kun ei voi minua väkisin lääkitä? Näissä asioissa tarvitaan joustoa suuntaan ja toiseen enemmän tai vähemmän aina.. Onneksi meillä nämä on menneet aika kivuitta eikä ole todellakaan tarvinnut asioista vääntää millään tapaa.
Yleisesti ottaen naisille niitä vaihtoehtoja nyt vaan on niin paljon enemmän kuin miehille. Ja etenkin siis sellaisia vaihtoehtoja jotka toimivat myös väliaikaisesti.. Itse olen huomannut, että sitten taas tämä radikaalimpi ehkäisymuoto (sterilisaatio siinä vaiheessa kun lapsia ei enää haluta enempää) tehdään useimmiten miehelle, vedoten siihen operaation helppouteen (verrattuna naisen vastaavaan). En ole mitään tilastoja etsinyt joten en todellisia prosenttilukuja tiedä kuinka usein mies/nainen sen ehkäisyn todellisuudessa hoitaa.