ihmisten tekopyhyys ja eläinten oikeudet

• Viestiketjun aloittaja helvetti
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen tässä (asiaa viistoteten) pohtinut sitä, että mitäs jos ottaisin pari kesäpossua tai lammasta tai vuohta tai jotain. Ongelma on vain siinä, etten saa käyttää ampuma-asetta. Perinteiseen tapaan eläimen teurastaminen taas ei ole nykykannan mukaan sallittua. Eli mun pitäisi sitten pakata ne elukat teurasautoon ja antaa niiden matkata herra ties minnen pääsemään sitten joskus (parin päivän odottelu ei ole harvinaista) hengestään. Stressaavaa eläimelle, olettaisin.

En siis hanki onnellista pihalla möyryävää kesäpossua, en.

Hemmetti!

Joo eikö ookkin naurettavaa? :D ..ja mäpäs olen vielä allerginen hyttysille! mä en oo koskaan halunnu tappaa edes hyönteisiä, kai se on sit joku vamma jos ei tykkää tappaa.

Kerran jäin parkkipaikalle keräämään asfaltille ajautuneita kastematoja kaatosateessa puoleksi tunniksi ettei ne jää auton alle :D

"Purppura"
[QUOTE="tuulia";28603786]Hannasi:

Kuten tuolla toinenkin jo nosti, mitä olet ajatellut tehdä supikoira kannalle? Supikoira on yksi julmimmista tappajista luonnossa. Tuhoaa lintujen pesiä, syömättä mitään. NO ihminen sinun ideologian mukaan ei saa aiheeseen puuttua. Miten voit elää itsesi kanssa kun tiedät että "murhaajakoirat" tuhoaa lintupesueita etkä tee asialle mitään?[/QUOTE]

Unohdit ahman, se kun on tokassa käynyt on kituvia poroja siellä täällä.

"mami"
Syömme mahdollisuuksien mukaan luomulihaa ja lähiruokaa. Laukkuni ja kenkäni ovat nahkaisia, koska haluan niiden kestävän kymmeniä vuosia - tähän ei muovikengistä ole. Käytän perintönä saamiani turkiksia, jotka ovat edelleen priimakunnossa, vaikka niillä on ollut monta käyttäjää. Nyt joku aktivisti voisi kertoa, mitä kauheaa tässä elämäntavassa on?

Ihminen on etääntynyt luonnosta melko lailla, jos kuvittelee että ihmisten ei pitäisi viljellä ja varjella ympäristöään. Tämä koskee myös eläimiä, joita voi käyttää ravinnoksi siinä määrin kuin niitä tarvitsee. Ihminen ja eläin eivät ole samanarvoisia, ja tämä tuo myös ihmiselle vastuun käyttäytymisestään. Supikoira ei osaa ajatella tekojensa eettisyyttä. Koska aktivistit pitivät ihmisiä ja eläimiä tasa-arvoisina, pitäisikö supi laittaa vankilaan eläinsuojelurikoksesta?

"tuulia"
[QUOTE="Purppura";28603840]Unohdit ahman, se kun on tokassa käynyt on kituvia poroja siellä täällä.[/QUOTE]

Totta. Toinen ihana lutunen pikku eläin joka tappaa vaan syödäkseen eikä muuten ;)

wut
Joo eikö ookkin naurettavaa? :D ..ja mäpäs olen vielä allerginen hyttysille! mä en oo koskaan halunnu tappaa edes hyönteisiä, kai se on sit joku vamma jos ei tykkää tappaa.

Kerran jäin parkkipaikalle keräämään asfaltille ajautuneita kastematoja kaatosateessa puoleksi tunniksi ettei ne jää auton alle :D
Minä syön mielelläni grillatun pihvin, mutta en ole pohtinut, että haluaisinko tappaa naudan sen vuoksi. En ehkä tykkäisi tappaa nautaa. Silti tiedän tasan tarkkaan mistä se pihvi tulee ja sitä ei ilman teurastusta elukasta saada.

Nykyään muuten makkaratehtaat ovat erittäin tehokkaita. Naudan kaikki osat käytetään johonkin hyödykkeeseen, siis aivan kaikki; liha, nahka, sisäelimet, luut, sorkat jne. Vain naudan ääni jää hyödyntämättä.

Olet jollain tavalla myös ihastuttava. Olisi hauska joskus tavata, kun olet noukkimassa kastematoja. Voisin pyytää sinut mukaan, jos mentäisiin vaikka ongelle :)

• Tykkää
Reactions: Hannasi
[QUOTE="Purppura";28603840]Unohdit ahman, se kun on tokassa käynyt on kituvia poroja siellä täällä.[/QUOTE]

Kai ne eläimet on luotu tänne jonkin asian takia, supikoira kai harventaa lintukantaa luonnollisesti :D ehkä ilman supia maailma olis täynnä lintuja hah :D

"Purppura"
Kai ne eläimet on luotu tänne jonkin asian takia, supikoira kai harventaa lintukantaa luonnollisesti :D ehkä ilman supia maailma olis täynnä lintuja hah :D
Se ei valitettavasti mene ihan noin. Pitää muistaa että yksikään saaliseläin ei tapa, mutta kaikki petoeläimet tappavat ja aiheuttavat siten kärsimystä.

Supikoiran linnun harvennus on sitä tasoa, että jotkin lajit kuolevat sukupuuttoon. Voihan toki olla ettei jotakin lajeja tarvita?

"argh"
[QUOTE="mami";28603846]Syömme mahdollisuuksien mukaan luomulihaa ja lähiruokaa. Laukkuni ja kenkäni ovat nahkaisia, koska haluan niiden kestävän kymmeniä vuosia - tähän ei muovikengistä ole. Käytän perintönä saamiani turkiksia, jotka ovat edelleen priimakunnossa, vaikka niillä on ollut monta käyttäjää. Nyt joku aktivisti voisi kertoa, mitä kauheaa tässä elämäntavassa on?

Ihminen on etääntynyt luonnosta melko lailla, jos kuvittelee että ihmisten ei pitäisi viljellä ja varjella ympäristöään. Tämä koskee myös eläimiä, joita voi käyttää ravinnoksi siinä määrin kuin niitä tarvitsee. Ihminen ja eläin eivät ole samanarvoisia, ja tämä tuo myös ihmiselle vastuun käyttäytymisestään. Supikoira ei osaa ajatella tekojensa eettisyyttä. Koska aktivistit pitivät ihmisiä ja eläimiä tasa-arvoisina, pitäisikö supi laittaa vankilaan eläinsuojelurikoksesta?[/QUOTE]

Ehdottomasti. Ai niin, mutta sitten tulisi tarhauksen vastustajat jotka haluavat supit pois häkkien sisältä...

Ihminen on ravintoketjun huipulla ja meillä on tehtävämme. Jotta tietyt kannat pysyvät kurissa, olisi oltava luontainen vihollinen. Ja ihminen on sitä toisille eläimille ja pitää ollakin. Meilläkin toki on vihollisemme. Se on luoto.

Nämä aktivistit ovat liian usein vieraantuneet luonnosta niin että heillä ei todellista käsitystä ole asioista. Menevät kuin keskenkasvuiset tytön hupakot tunne kuohujen vietävänä.

Meillä metsästetään. Ja syötäväksi kelpaavat syödään. Mutta esim supit saavat kylmää kyytiä kun loukkuun sattuvat. Supikanta on tällä alueella valtva ja on surullista ollut metsässä nähdä mitä nämä tuholaiset on saanneet aikaan. En myöskään koe huonoa omaatuntoa hirvien pyydystämisestä. Nyt kanta on lähellä sitä missä tällä alueella hirville riittää ruokaa. Kun kanta oli suuri, sen näki hirven jälkeläisistä (kyllä, käymme metsässä seuraamassa eläimiä muutoinkin kuin pyssyjen kanssa) että ruokaa ei riittänyt. Myös kuolleita vasoja löytyi maastosta. Muutama lähetetiin tutkitavaksikin mihin olivat kuolleet.

Tässä Hannani vähän osviittaa mitä "metsästäjät" tekee. Kaikki jotka minä tunnen ovat lähempänä kosketuksissa luonnon ja eläinten kanssa kuin sinä olet ikinä ollut.

"argh"
Niin. Oletkos kuinka hyvä matikassa? Epäilen taas. Kato, kun supilla on kunnolla ruokaa niin nehän lisääntyy ja tuhoaa kahta enemmän lintuja, ihan syömättäkin. Mäpä kaivelen sulle illalla kuvan mitä supi tekee lintupesueelle. Reedeltuja linnun poikasi, yhdeltä pää purtu poikki. Muuta ei ole syöty. Siinä sulle realiteetteja kerrakseen.

"Purppura"
[QUOTE="tuulia";28603854]Totta. Toinen ihana lutunen pikku eläin joka tappaa vaan syödäkseen eikä muuten ;)[/QUOTE]

tai kissa. Meidän muru mussukka toi nuorempana semmosen 15:sta kappaletta hiirtä jonoon kuistin matolle joka aamu. Söi yhdestä kolmeen kappaleeseen tai sitten vain päät. Erityisen tyytyväiseltä tuo vaikutti tuodessaan rotan.

Mä olen juuri sitä mieltä että eläimet täytyy pelastaa ihmisiltä. Viestisi perusteella pidät eläimiä paljon ala-arvoisempana kuin ihmistä? Eikö jokaisen elämän pitäisi olla yhtä arvokas? :)
Minusta ihminen on yksi eläinlaji muiden joukossa, eikä (muita) eläimiä siten ole tarpeen pelastaa meiltä. Eihän sille tule loppua ollenkaan jos pitää alkaa kaikkia eläimiä toisiltaan suojelemaan.

Ihmisellä on älyllisesti kehittyneimpänä lajina tietysti moraalinen vastuu välttää eläinten kaltoinkohtelua. Mutta sinällään en näe mitään väärää siinä että eläimiä kasvatetaan/metsästetään ihmisen hyödyksi.

Ja kyllä, pidän ihmiselämää arvokkaampana kuin eläimen elämää.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"argh"
[QUOTE="Purppura";28603901]tai kissa. Meidän muru mussukka toi nuorempana semmosen 15:sta kappaletta hiirtä jonoon kuistin matolle joka aamu. Söi yhdestä kolmeen kappaleeseen tai sitten vain päät. Erityisen tyytyväiseltä tuo vaikutti tuodessaan rotan.[/QUOTE]

No se rotta vaan ansaitsi kuolla ;) Vain ihmiset on tunteettomia tappajia ;) ja tappavat vaan ihan huvikseen eläimiä ilman mitään tarkoitusta. Ja kiduttavat.

"Purppura"
vie kiesus että alkokin tekemään mieli kunnon veristä pihviä kun luki tätä ketjua. pakko ehkä grillata, onnkesi on viileä ilma niin voi vetää ton turkin päälle, ihanan brutaalia:saint:
Mä olen luopunut possusta ja naudasta lihana, mutta mikään maailman mahti ei saisi mua luopumaan broilerista ja kalasta. Jokainen syököön sitä mikä hyvältä maistuu ja tuntuu ja joo..kyllä tätä ketjua lukiessa tulee nälkä..lihan himo herää.

"Purppura"
[QUOTE="argh";28603916]No se rotta vaan ansaitsi kuolla ;) Vain ihmiset on tunteettomia tappajia ;) ja tappavat vaan ihan huvikseen eläimiä ilman mitään tarkoitusta. Ja kiduttavat.[/QUOTE]

No, se oli luonnollinen kuolema. Tosin kun aina puhutaan tuotantoeläintenkin kohdalla luonnollisista tarpeista niin.. välistä tulee mieleen että pitäisi niitä ajaa ensin puolituntia takaa öristen kuin karhu ja vasta sitten siirtyä lopetukseen koska sehän on se luonnon tapa tappaa.

Luonto ei oikeasti ole mikään ihanne ympäristö. Osa viisaista eläinlajeistakin on tämän ymmärtänyt. Varikset esim saalistavat nykyään teiden varsilla, ovat oppineet että ennemmin tai myöhemmin se tyhmempi otus ylittää tien yli väärään aikaan ja pöytä on katettu.

"vieras"
Hyi hitto että mua taas alkoi oksettaa tämä turkistarhaus. Mulla aidosti tekee pahaa että Suomi edelleen hyväksyy tämän oksettavan eläintenkidutuksen.

Itse en henkilökohtaisesti kykenisi hyväksymään lähipiiriini ihmistä, joka on turkistarhaaja tai turkistarhaajan perhettä.
Ei normaali ihminen voi kyetä katsomaan kun sairas eläin kituu häkissä kuolemaansa asti, ei ole terve yksilö, jos tuohon kykenee.

Tunnen kyllä maajusseja, mutta he aidosti välittävät eläimistään, sairaat hoidetaan tai sitten tapetaan, tuollaista kitumista eivät hekään kykenisi vierestä katsomaan.

Mikä ihmisessä on vialla, jos ryhtyy turkistarhaajaksi?!!

Ekologisuus ja eettisyys kulkevat tässä kohtaa eri polkuja. Eläinten ja ihmisten huono kohtelu on eri tavalla filosofinen ongelma kuin kengissä käytettävät myrkyt, joka on ennenkaikkea ympäristöön vaikuttava asia (okei, eka kertaa kuulen niistä).
Omalla kohdallani olen jättänyt lihan syönnin alunperin eettisistä syistä, lähinnä kai siksi, koska tunsin, että toisen elollisen olennon tappaminen ruoakseni on väärin. Mulla on ollut tiukempia vegaanisia kausia ja kausia, jolloin olen syönyt mm. kananlihaa (joka on kai epäeettisintä ikinä). Ihminen on ailahteleva ja erehtyväinen. Joskus tuntuu tärkeimmältä tuotanto-olosuhteet ja reilukauppa, joskus tiukka eettisyys tappamisen suhteen, joskus ekologiset asiat, toisinaan luomu-tuotanto, ja joskus vaan ihan taloudelliset seikat ja jopa laiskuus ja saamattomuus. Minä itse tekopyhänä taiteilen niiden kaikkien väliä. Mutta johonkin kohtaan raja on vedettävä, aina.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="vieras";28604364]...Mikä ihmisessä on vialla, jos ryhtyy turkistarhaajaksi?!![/QUOTE]

kai niistä tarhaajista sentään suurin osa kohtelee elukoitaan asian- ja direktiivien mukaisesti

saahan koiraakin pitää lemmikkinä vaikka ei osais/välittäis hoitaa sitä kunnolla

"vieras"
kai niistä tarhaajista sentään suurin osa kohtelee elukoitaan asian- ja direktiivien mukaisesti

saahan koiraakin pitää lemmikkinä vaikka ei osais/välittäis hoitaa sitä kunnolla
Kohteleeko?

Itse en usko siihen. Luulen että toimintakulttuuri on tuo ihan laajalti.
Eikös nämä salakuvatutkin kohteet ole niitä tarhoja parhaimmasta päästä?
Ei ole vaikea kuvitella mitä niillä tarhoilla tapahtuu, jotka ovat vielä huonommin hoidettuja?

Kielletään vaan koko paska, eiköhän ne ihan oikeitakin töitä löydä.

Ekologisuus ja eettisyys kulkevat tässä kohtaa eri polkuja. Eläinten ja ihmisten huono kohtelu on eri tavalla filosofinen ongelma kuin kengissä käytettävät myrkyt, joka on ennenkaikkea ympäristöön vaikuttava asia (okei, eka kertaa kuulen niistä).
Omalla kohdallani olen jättänyt lihan syönnin alunperin eettisistä syistä, lähinnä kai siksi, koska tunsin, että toisen elollisen olennon tappaminen ruoakseni on väärin. Mulla on ollut tiukempia vegaanisia kausia ja kausia, jolloin olen syönyt mm. kananlihaa (joka on kai epäeettisintä ikinä). Ihminen on ailahteleva ja erehtyväinen. Joskus tuntuu tärkeimmältä tuotanto-olosuhteet ja reilukauppa, joskus tiukka eettisyys tappamisen suhteen, joskus ekologiset asiat, toisinaan luomu-tuotanto, ja joskus vaan ihan taloudelliset seikat ja jopa laiskuus ja saamattomuus. Minä itse tekopyhänä taiteilen niiden kaikkien väliä. Mutta johonkin kohtaan raja on vedettävä, aina.
Teko pyhää ei ole se, että edes yrittää jollain osa alueella elää eettisemmin. Ei ole hyvä sekään, että kaikki ihmiset olisivat vegaaneja. Sekin tuo jo luonnolle liikaa kuormitusta.

Teko pyhää ei ole se, että edes yrittää jollain osa alueella elää eettisemmin. Ei ole hyvä sekään, että kaikki ihmiset olisivat vegaaneja. Sekin tuo jo luonnolle liikaa kuormitusta.
Näin mäkin sen aattelen, että edes jotain yrittää. Elää sen mukaan minkä näkee tärkeäksi ja mikä on realistisesti mahdollista. Kyllä mä näkisin, että tehotuotanto, noh, ainakin lihantuotannossa, on kuluttavaa ympäristölle ja epäeettistä.

Yhteistyössä