Miten voi olla raskaana huomaamattaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamatsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamatsu"

Vieras
Miten siis on mahdollista että aikuinen nainen on raskaana ja tajuaa sen vasta kun synnytys alkaa? Nyt muutamaan tapaukseen törmännyt tässä vähän ajan sisällä.

Ei voi millään ymmärtää, miten ihmeessä se on mahdollista...

Tiedätkö tapauksia tai oletko itse tajunnut olevasi raskaana vasta kun pää jo näkyy?

Se tuntuu minustakin tosi oudolta. Mutta varmaan, jos ei odota olevansa raskaana (on vaikka todettu, ettei mahdollista), jos kuukautiset silti tulevat tai jos kuukautiset ovat aina epäsäännölliset, ja jos lisäksi mitään erityisiä raskausoireita ei ole. Tosin luulisi, että sikiön liikkeet antaisivat aihetta varata edes jotain lääkäriaikaa - sen verran epänormaaleilta ne tuntuvat (ja mun tapauksessa myös näyttivät), jos ei yhtään tiedä, mitä ne ovat, niin luulisi, että on silloin ihan paniikissa :D Mutta ehkä kaikilla ne eivät tunnu ja näy niin paljon.

Ei oo ollut edes ylipainoa näillä tapauksilla ja menkatkin on jääneet pois.

Ite raskaana olleena on jotenkin ihan hirveen vaikea kuvitella ettei ymmärrä olevansa raskaana. Mietin vaikka aikaa 39+... ei juma..

Mun kaverille kävi näin. Oli vuotoja ja luuli että kierto heittää miten sattuu, vauva oli pieni ja sellaisessa asennossa että ei potkut tuntunut. Sai tietää vasta kun oli 6kk menossa että on raskaana, meni mahakipujen takia lääkäriin. Kaikki oli vauvala oikein hyvin ja sai pienen pojan.

Ei siis käynyt tietenkään missään neuvolassa mutta sai kelalata normisti ä-rahaa vaikka kävikin näin myöhään eli vasta 6kk jälkeen.

Kaikki on varmaan mahdollista... Monilla ei näy vatsaa paljoakaan. vaikka ovat hoikkiakin. Istukka etuseinässä saattaa todella vahvasti vaimentaa vauvan liikkeet. Monet vatsan liikkeet saattavat tuntua vauvan potkuilta, vaikkei raskaana olekaan, joten toimii se sitten toisinkin päin. Itse olen lukenut, että synnytykset näissa tapauksissa ovat käynnistyneet vaikka viikoilla 34 tai sinne päin (viikoistahan ei näissä tapauksissa voida olla varmoja), joten se ihan loppuraskaus voi jäädä kokemattakin. Mikäli on normaalipainon ylärajoilla, tai on vähänkin ylipainoa, niin varmaan voi jäädä raskaus havaitsematta... Useinhan näissä tapauksissa on kyllä taustalla jotain muutakin, että henkilö jostain syystä kieltää raskauden itseltään, mutta ei kuitenkaan kaikki.

[QUOTE="vieras";28596544]Mun kaverille kävi näin. Oli vuotoja ja luuli että kierto heittää miten sattuu, vauva oli pieni ja sellaisessa asennossa että ei potkut tuntunut. Sai tietää vasta kun oli 6kk menossa että on raskaana, meni mahakipujen takia lääkäriin. Kaikki oli vauvala oikein hyvin ja sai pienen pojan.

Ei siis käynyt tietenkään missään neuvolassa mutta sai kelalata normisti ä-rahaa vaikka kävikin näin myöhään eli vasta 6kk jälkeen.[/QUOTE]
Kai näinkin sitten. Olosuhteet olleet hyvät tähän tietämättömyyteen.

Nää on kuitenkin olleet täysiaikaisia ja yksi arvioitu kun oli painanut yli 3,5 kg ja muitakin merkkejä täysiaikaisuudesta. Mennyt vain mahakipujen takia lääkäriin eikä ollut tajunnut että synnytys käynnistyy.

[QUOTE="Vieras";28596574]Kaikki on varmaan mahdollista... Monilla ei näy vatsaa paljoakaan. vaikka ovat hoikkiakin. Istukka etuseinässä saattaa todella vahvasti vaimentaa vauvan liikkeet. Monet vatsan liikkeet saattavat tuntua vauvan potkuilta, vaikkei raskaana olekaan, joten toimii se sitten toisinkin päin. Itse olen lukenut, että synnytykset näissa tapauksissa ovat käynnistyneet vaikka viikoilla 34 tai sinne päin (viikoistahan ei näissä tapauksissa voida olla varmoja), joten se ihan loppuraskaus voi jäädä kokemattakin. Mikäli on normaalipainon ylärajoilla, tai on vähänkin ylipainoa, niin varmaan voi jäädä raskaus havaitsematta... Useinhan näissä tapauksissa on kyllä taustalla jotain muutakin, että henkilö jostain syystä kieltää raskauden itseltään, mutta ei kuitenkaan kaikki.[/QUOTE]
Tää kieltäminen näissä on varmaankin ollut se pointti. Mutta miten? Ovat kuitenkin olleet ns. normaaleja, ei mt-taustaa eivätkä teinejä.

Ja tapahtunut ihan nykypäivänä. Ennen olisi voinut ajatella että yhteiskunnan vaikutuksesta olisi kieltänyt. Mutta tänäpäivänä "saa" olla yh ja tehdä yksin lapsia.

[QUOTE="aapee";28596614]Tää kieltäminen näissä on varmaankin ollut se pointti. Mutta miten? Ovat kuitenkin olleet ns. normaaleja, ei mt-taustaa eivätkä teinejä.

Ja tapahtunut ihan nykypäivänä. Ennen olisi voinut ajatella että yhteiskunnan vaikutuksesta olisi kieltänyt. Mutta tänäpäivänä "saa" olla yh ja tehdä yksin lapsia.[/QUOTE]

Elämässä saattaa olla joku muu stressaava asia, joten henkilö syrjäyttää muut mahdolliset asiat pois mielestään. Raskaus voi tuntua sen hetkiseen elämäntilanteeseen nähden aivan täysin sopimattomalta ajankohdalta, joten ei pysty kohtaamaan sitä ajatuksissaan. Henkilö syö vaikka e-pillereitä, ja kuukautiset tulevat joka kuukausi ajallaan, joten raskauden mahdollisuus ei välttämättä käy mielessä. E-pillereiden syöjillä on myös mahdollista, että kuukautiset jättävät muutenkin välillä tulematta. Hormoni kierukka useinkin jättää kuukautiset kokonaan pois, joten tajuamattaan voi olla raskaana, kun ei menkkoja osaa kaivatakaan...

[QUOTE="Vieras";28596676]Elämässä saattaa olla joku muu stressaava asia, joten henkilö syrjäyttää muut mahdolliset asiat pois mielestään. Raskaus voi tuntua sen hetkiseen elämäntilanteeseen nähden aivan täysin sopimattomalta ajankohdalta, joten ei pysty kohtaamaan sitä ajatuksissaan. Henkilö syö vaikka e-pillereitä, ja kuukautiset tulevat joka kuukausi ajallaan, joten raskauden mahdollisuus ei välttämättä käy mielessä. E-pillereiden syöjillä on myös mahdollista, että kuukautiset jättävät muutenkin välillä tulematta. Hormoni kierukka useinkin jättää kuukautiset kokonaan pois, joten tajuamattaan voi olla raskaana, kun ei menkkoja osaa kaivatakaan...[/QUOTE]
Niin kai sitä vaan sitten pystyy kieltämään asian itseltään. Kun ei ajattele olevansa raskaana niin ei ole. Ei vaan voi käsittää silti. Ite olen ollut raskaana erittäin epäsopivassa tilanteessa ja nuorena, mutta ymmärsin kyllä yskän alta aika yksikön.

Mutta siis kuukautiset on jääneet näiltä pois, "on vaan olleet muutenkin niin epäsäännölliset".

Mä olen kuullut kahdesta tapauksesta, eka oli nuori tyttö, vauva oli jo näkyvissä, kun piti pissanäyte antaa. Toinen oli jo aikuinen; kun diettasinju urheili hulluna koko raskauden ajan ja pissatulehdusepäilyn vuoksi lääkäriin meni hänkin.

Mut aika järkky sekin oli, että nainen odottaa kaksosia, eikä avomies huomaa mitään! Viittaan tähän juttuun, jossa äiti tappoi kaksoset. Ei ollut edes mikään pullukkaäiti. Miten ton nyt selittää??

Kai siinä voimakas kieltäminen on taustalla. Ja jos syö e-pillereitä niin kuukautiset voi tulla
Säännöllisesti koko raskauden ajan. Yks tapaus jonka tiedän oli hieman ylipainoinen, loppuraskaudessa vielä erittäin hyväkuntoinen, nuori kun oli niin ei ollut kipuja ja vaivoja. Liikkeitä ei tunnistamu. Supistusten alkaessa vasta hakeutu hoitoon.

Nojoo, ei kyllä ymmärrä ei. Täytyy olla hieman yksinkertainen tai sitten jotain nuppiongelmaa, että kieltää asian vahvasti päässään. Siis eka kolmannes voi mennä joo, ehkä toinenkin, mutta etteikö vikalla kolmanneksella asia käy mielessäkään niin... rv 39+ eikä yks tajua mitään. weird case

No en tiedä, mutta esikoisesta mun maha ei näkynyt juuri ollenkaan (tiesin siis olevani raskaana kyllä :D ). Äitipolilla tutkittiin moneen kertaan että kaikki hyvin ja hyvänkokoinen vauva, vettäkin oikea määrä, silti ulospäin olin hämmästyttävän normaalivartaloisen näköinen. Vauva meni viikon yli ja vasta sillä viikolla tuli masusta "pallonmuoto" näkyviin.

[QUOTE="vieras";28597682]No en tiedä, mutta esikoisesta mun maha ei näkynyt juuri ollenkaan (tiesin siis olevani raskaana kyllä :D ). Äitipolilla tutkittiin moneen kertaan että kaikki hyvin ja hyvänkokoinen vauva, vettäkin oikea määrä, silti ulospäin olin hämmästyttävän normaalivartaloisen näköinen. Vauva meni viikon yli ja vasta sillä viikolla tuli masusta "pallonmuoto" näkyviin.[/QUOTE]

´Ja tasan nelikiloinen tyttö siis syntyi! :)

Serkkuni, (josksu kasikytluvun puolivälissä) meni valittamaan pahoja selkä/vatsakipuja lääkärille, lääkäri käski mennä kotiin lepäämään ja antoi sairaslomaa pari pivää (oli kassalla töissä) . Kun kipu vaan yltyi eikä mikään auttanut ei särkylääkkeet eikä asennot tms normaalit kivunlievitys konstit ni meni toiselle lääkräille joa sanoi että "äkkiä hoitaja mukaan ja sairaalaan, te synnytätte just" Siinä serkkuni vasta tiesi olevansa raskaana. Prin tunnin kuluttua oli tyttö kainalossa...

Serkkuni vielä asui sellasiessa aunnossa missä ei ollut kunnollista kylpyhuonetta ja vessaa ja muutenkin oli yhden aikuisen koti joten ennenkuin hän voi lapsen kanssa mennä kotiinsa niin sinne piti tehdä remonttia.... Ei ollu helppoa ei. Tyttö on nyt jo 26 vuotias.

Helmikuussa tyttö syntyi ja jouluna viimeksi oli nähty eikä kukaan mitenkään voinut aavistaa että hän oli raskaana....

Kieltämällä sen raskauden aivan totaalisti, saa itsensä täysin vakuuttuneeksi siitä, ettei ole raskaana.

Koulussa tästä aikoinaan juteltiin, kun eräs maikka oli TYKS:issä töissä (virkavapaalla sieltä siis parhaillaan) ja hän oli näitä tällaisia tapauksia työssään kohdannut.

Itse tapasin lokakuussa 2002 laitoksella nuoren naisen, joka oli lähtenyt sairaalaan muistaakseni ambulanssilla kovien vatsakipujen ja epämääräisen vuodon vuoksi. No se vuoto oli lapsivettä ja kivut synnytyskipuja. Oltiin viereisillä pedeillä odottavien osastolla ja jokunen sana siinä vaihdettiin. Tuo nainen oli kyllä aivan shokissa, koska hänelle oli tosiaan selvinnyt vasta tuolloin, että hän odottaa vauvaa...ja että vauva siis olisi syntymään päin. Synnytys ei mitä ilmeisimmin sitten ollut kuitenkaan vielä täysin aktiivisessa vaiheessa, koska hän ei ollut salissa, vaan osastolla, mutta silti. Hänet oltiin määrätty laskemaan liikkeitä, muttei hän tuntenut niitä lainkaan. Ehkei osannut niitä tunnistaa?

En tiedä miten tarina päättyi, sillä itse pääsin seuraavana päivänä vihdoinkin synnytyspuuhiin saliin, enkä tuohon naiseen osastolla törmännyt. Joko hän siis meni toiselle osastolle, tai synnytti vasta myöhemmin.

oudoltahan se tuntuu. vaikka suoliston möyrintä voi muistuttaa potkuja & epäsäännöllinen kuukautiskierto hämätä, niin vauvathan esim. työntävät jalkaa vatsan läpi ja tuskin sellaista voi kukaan pitää normaalina? :O mutta kyllä kai näitä tapahtuu, tuttavapiirissäkin on yksi tapaus. langanlaiha eukko, käytti kireitä farkkuja ja kireitä toppeja eikä todellakaan näyttänyt raskaana olevalta. kun kuulin, että oli synnyttänyt pidin sitä vitsinä. myöhemmin juttelimme asiasta & kertoi tajunneensa tilanteen vasta vauvan alettua potkia kunnolla, jossain viikolla 20..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä