Millä saan 3-vuotiaan keräämään lelunsa?

  • Viestiketjun aloittaja "-p-"
  • Ensimmäinen viesti
"-p-"
Mulla lyö nyt tyhjää. Eli on taisteltu pojan kanssa siitä, että omat rojut/lelut pitää iltaisin tai ennen imuroimista kerätä lelulaatikkoon, mutta jätkä ei suostu tekemään sitä, ei sitten millään. Tähän mennessä on kyseiset lelut otettu pois, eikä sillä ole mitään vaikutusta (juu, taitaa olla liikaa leluja). Pari kertaa on aiheesta istunut jäähylläkin, eikä siltikään mitään vaikutusta. Mitä vois vielä kokeilla? Miten te olette uhmaikäisen kanssa onnistuneet?
 
Tuotanoin
Meillä lelut kerätään pari kertaa päivässä, yleensä ennen uloslähtöä. Siten ei pääse tulemaan kauheaa kaaosta. Jos ei homma kiinnosta, ei lähdetä uloskaan. Illalla siivoillaan sen verran kuin jaksetaan. Järkyttävän lelusotkun siivous väsykiukuissa ei oikein istu meidän iltarutiineihin. Lapsi 2v2kk.
 
"jojo"
Minä vedin pari pikkulelua kerran imuriin, nykyään ei tarvitse kuin pyytää siivoamaan. Toinen konsti on tehdä asiasta leikki. Leikit lapsen kanssa myrkkysientä, onko tuttu? Valitse yksi lelu "myrkkysieneksi", et kerro lapselle, minkä valkkasit. Lapsi kerää leluja ja jännitys tiivistyy: koska hän poimii myrkkysienen?
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="jojo";28598425]Minä vedin pari pikkulelua kerran imuriin, nykyään ei tarvitse kuin pyytää siivoamaan. Toinen konsti on tehdä asiasta leikki. Leikit lapsen kanssa myrkkysientä, onko tuttu? Valitse yksi lelu "myrkkysieneksi", et kerro lapselle, minkä valkkasit. Lapsi kerää leluja ja jännitys tiivistyy: koska hän poimii myrkkysienen?[/QUOTE]

Toi myrkkysieni- juttuhan on aivan fantastinen idea :)!
 
Blue
[QUOTE="Vieras";28598402]Kun lapsi ei kaikesta puheesta huolimatta alkanut kerätä, niin otin kädestä kiinni ja yhdessä nostettiin pari lelua koppaan. Sen jälkeen halusi kerätä itse.[/QUOTE]

Näin, ja mitään muuta ei tapahdu ennen kuin lelut on kerätty. Kyllä sitten harmittaa kun kaikki muut on syömässä ja hän itse istuu kahden palikan kanssa lattialla.
 
Blue
[QUOTE="-p-";28598443]Juu, siis tottakai kerättäisiin yhdessä, mutta kun lapsi ei suostu osallistumaan. Ehkä pitää kokeilla tuota leikkiä.[/QUOTE]

Otat siis lapsen kädet käsiisi ja nostelet siten leluja koriin niin pitkään kunnes lapsi toimii itse.
 
SoS
Mä oon sanonu että kaikki lelut mitkä lattialle päivän päätteeksi jää menee roskiin. Toimii yleensä. Sitten on myös yhdessä aloitettu ja lapsi jatkanut lopuksi itse. Pysy tiukkana ja älä lepsu niin oppii kyllä keräämään niin että ei tarvi kun sanoa lopuksi ja kerää itse. :) tuo imuri juttu oli myös hyvä :D
 
"-p-"
Mä oon sanonu että kaikki lelut mitkä lattialle päivän päätteeksi jää menee roskiin. Toimii yleensä. Sitten on myös yhdessä aloitettu ja lapsi jatkanut lopuksi itse. Pysy tiukkana ja älä lepsu niin oppii kyllä keräämään niin että ei tarvi kun sanoa lopuksi ja kerää itse. :) tuo imuri juttu oli myös hyvä :D
Mutta kun tuo ei toimi. Poikaa ei voisi vähempää kiinnostaa, vaikka lelut menisivät "roskiin".
 
"hmm"
No kun viet ne sinne "roskiin" ja et anna enää seuraavana päivänä niin luulis alkavan kiinnostaa, kun lelut häviää sitä mukaa, kun ei huvita. Meiillä kans toimii tuo, että viedään roskiin lelut, jos ei kerätä.
 
alan ammattilainenplusmamma
Aika ikävälle kuulostaa lapsen käsistä pitäminen ja kerääminen vaikka uskon ettei mitään riuhtomista tilanne ole... Meillä 3 vuotiaan kanssa päädytään leikin lomassa siivoamaan. Saa dominoida mutta lapsen kannalta ajateltuna ei pudä mennä liiallisuuksiin, löytyy kuria ja järjestystä monelka tavalla! Ei toimis meillä tuo käsistä pakottaminen !
 
Tuotanoin
[QUOTE="-p-";28598525]Mutta kun tuo ei toimi. Poikaa ei voisi vähempää kiinnostaa, vaikka lelut menisivät "roskiin".[/QUOTE]

Älä ikinä pistä leluja "roskiin", vaan pistä ne roskiin jos niin olet uhannut.

Itse olen sen verran ekohenkinen, että en edes uhkaa roskiksella, kun tiedän etten pystyisi sitä toteuttamaan. Meillä on melko vähän leluja, mutta ne ovat aika arvokkaita, tyyliin täydellisiä duplosettejä ym. Yritän opettaa lapselle materian kunnioitusta, eli mieluummin vetoan siihen, miten kurjaa on kun tavarat häviävät ja palapeleihin jää tyhjiä koloja.

Siivouspäivinä pikkutavaroita kerätessä tosin saatan mainita, että imurilla on muuten aika kova nälkä ;)
 
"vieras"
Sanoit että liikaa leluja. Onko kaikki lelut kerralla esillä? Osa leluista kannattaa laittaa vaikka pariksi viikoksi kaappiin ja välillä vaihtaa ne sieltä leikkiin ja toiset kaappiin. Lelut pysyvät kiinnostavina ja ehkä niistä jaksaa sitten paremmin huolehtia.
 
Meillä leluja pitää kerätä ennen imurointia. Lattia tyhjäksi, samoin pöytä ja sänky pedata. Tää sama on ollut jo parisen vuotta käytössä. Kaikki lelut, jotka on väärässä paikassa, menevät roskiin. Oikeasti roskiin. Samoin menevät ne, jotka mä "autan" siivoamaan. Kirjahyllyn yms autan järjestelyssä, koska ne kirjapinot on oikeasti painavia eikä tuo saa niitä niin hyvin suoraan, mutta muuten siivoaa itse. Tänään pesi itse ikkunansa, suihkutettavalla aineella ja talouspaperilla. Hyvin toimi.

Ikää muksulla 4,5v.
 
lucifer
Meillä toimi se että jos ei käskystä huolimatta tapahtunut keräsin lelut jätesäkkiin ja ven "roskiin". kerran tarvinnut tehdä sen jälkeen on osanneet ottaa käskyn vakavasti ja lelut on kerätty.
 
"kkk"
[QUOTE="-p-";28598525]Mutta kun tuo ei toimi. Poikaa ei voisi vähempää kiinnostaa, vaikka lelut menisivät "roskiin".[/QUOTE]

Kyllä varmasti alkaa kiinnostamaan, kun keräät joka ilta kaikki hujan hajan olevat lelut "roskiin". Eikä niitä tietenkään sieltä saa seuraavana päivänä. Meillä ne lelut on yleensä noin kuukauden varastossa. Vanhemmat tekee yleensä virheen siinä, että palauttavat ne lelut seuraavana päivänä. Kuule, kun lapsesi leluista häviää joka päivä esim. 10 lempilelua, niin veikkaisin että viikon jälkeen alkaa lelujen siivous kiinnostaa, kun huomaa ettei ole muuten kohta enää millä leikkiä. Meillä on joskus otettu kaikki, ihan kaikki lelut pois. Ja sen lisäksi ollaan tv:n katselukiellossa. Nykyään ei enää tarvi.
 
"jojo"
Jaa, vielä semmoinenkin vinkki on takataskussa, että siivoamaaan käskemisestä voi koettaa päästä tyystin eroon, se komentaminen kun tökkii monella ja saa uhman nousemaan. Minä teen nykyään vähän alle 4v:n kanssa niin, että kerron: "Nyt minun täytyy imuroida, mutta voin aloittaa jostain muusta huoneesta, että sinun ei tule niin kiire kerätä leluja pois, ehdit kyllä hoitaa homman ennen kuin tulen huoneeseesi." Tuossa ei suoraan käsketä siivoamaan, mutta homman nimi tulee silti selväksi. Kun polkaisen imurin käyntiin, lelut alkavat liikkua heti.

Leluille on merkityt laatikot: yhden kyljessä on auton kuva, toisessa on astioiden kuva, kolmannessa on eläinten ja neljännessä työkalujen kuva jne. Tämä auttoi meitä paljon, kun lapsi oli pienempi, ja alle kaksivuotias pikkusiskokin osaa jo laittaa tavarat oikeille paikoilleen.
 
"-p-"
Ilmaisin itseäni ehkä huonosti, mutta kyllä meillä on jo paljon leluja sinne roskiin (eli kellariin) viety, eikä niitä todellakaan ole annettu takaisin. Poikaa ei siltikään kiinnosta, toteaa vain iloisesti, että "roskiin meni". Esimerkiksi iso junarata ja kaikki siihen kuuluvat rojut on olleet jo kolmisen viikkoa kellarissa, mutta ei ole poikaa hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.
 
[QUOTE="-p-";28598664]Ilmaisin itseäni ehkä huonosti, mutta kyllä meillä on jo paljon leluja sinne roskiin (eli kellariin) viety, eikä niitä todellakaan ole annettu takaisin. Poikaa ei siltikään kiinnosta, toteaa vain iloisesti, että "roskiin meni". Esimerkiksi iso junarata ja kaikki siihen kuuluvat rojut on olleet jo kolmisen viikkoa kellarissa, mutta ei ole poikaa hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.[/QUOTE]

Meillä vietiin eka satsi yhdessä muksun kanssa roskalaatikkoon ja sit tuntia kahta myöhemmin katsottiin ikkunasta, kun auto kävi tyhjentämässä sen roskalaatikon. Sen jälkeen ON kiinnostanut. Eikai se haittaa, kun tietää, että ne ei oikeasti häviä mihinkään.
 
"Vieras"
Aika ikävälle kuulostaa lapsen käsistä pitäminen ja kerääminen vaikka uskon ettei mitään riuhtomista tilanne ole... Meillä 3 vuotiaan kanssa päädytään leikin lomassa siivoamaan. Saa dominoida mutta lapsen kannalta ajateltuna ei pudä mennä liiallisuuksiin, löytyy kuria ja järjestystä monelka tavalla! Ei toimis meillä tuo käsistä pakottaminen !
No meillä toimi, eikä ole tarvinnut tehdä kuin kerran. Helppo ja nopea keino, meni kerralla kaaliin että lelut on kerättävä eikä siitä keskustella.
 

Yhteistyössä