Testattiinko sinun ja sikiön veriryhmä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uutta mulle ainakin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulevan äidin veriryhmä kyllä tarkastetaan. Jos se on negatiivinen, annetaan vauvan syntyessä äidille piikki. Jos äidin on rh-positiivinen, ei tarvitse tehdä mitään.

Niin ja sen verran vielä korjausta, että sikiön veriryhmää ei tarkisteta kuin jossain kohdunsisäisissä verenvaihdoissa ehkä korkeintaan. Mutta vastasyntyneen vauvan veriryhmä tarkistetaan aina, jos äiti on Rh-negatiivinen.

Minä A rh-. Jokaisen raskauden aikana kolmet verikokeet joissa on seurattu vasta-aineiden muodostumista. Eka ja toka lapsi A+, mulle anti-D piikki synnytyksen jälkeen. Oon saanut piikin myös keskenmenojen ja lapsivesipunktion jälkeen. Kolmas lapsi on myös A- enkä tarvinnut piikkiä.

Minulla B- veriryhmä ja joudun raskausaikana antamaan 3 verinäytettä, joista etsitään vasta-aineita. Tähän mennessä kaikki ok ja viikkoja 33. Ekassa raskaudessa myös kaikki ok ja lapsella veriryhmä rh+. En kyllä muistaakseni saanut synnytyksen jälkeen mitään piikkiä. On suhteellisen harvinaista, että vasta-aineita kehittyy, muuta aina silloin tällöin näin käy.

Kiitos Saraldo ja oh.

Vielä, lukeeko synnytyskertomuksessa vauvan veriryhmä? Tai omani?

Sun veriryhmä lukee, mutta vauvan veriryhmää ei määritetä jos äiti on Rh-positiivinen.

Muokataan vähän... syy, miksei vauvan veriryhmää määritetä, jos äiti on Rh-positiivinen on se, ettei siinä ole mitään mieltä määrittää. Nimittäin vauvan veriryhmä on väliaikainen puolivuotiaaksi asti. Ja se taas johtuu siitä, että kun veriryhmä normaalisti määritetään sekä punasoluista (antigeenit) että plasmasta(vasta-aineet), niin vauvoilla ei noita vasta-aineita vielä ole. Joten kun määritystä ei voida tehdä täydellisesti, se on väliaikainen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen A-negatiivinen. Esikoinen myös neg. Kuopus oli positiivinen ja sain piikin. Mutta missään ei kyllä lue että mihin veriryhmään vauvat ovat kuuluneet. Ainostaan tuon rheesuksen olen saanut tietää suullisesti kätilöltä.

[QUOTE="Pöllönen";28595640]Mutta siis juu, outoja siellä lukee.. Ei meidän toinen A+ -vauva aiheuttanut mitään vasta-ainemuodostumista.[/QUOTE]

Siksipä juuri, kun olit ekasta saanut sen piikin :).

Ja kyllä sairaalan tiedoissa lukee vauvojen veriryhmät, jos äiti on negatiivinen. Mutta ne on siis merkitty väliaikaisina, eli jos sille vauvalle 6kk jälkeen pitäis vaikka tehdä joku leikkaus, niin veriryhmä määritettäis uudelleen ja sen jälkeen se on sitten ikuinen, ellei hänelle tehdä luuydinsiirtoa.

meillä kahdella ensimmäisellä "selvis" mitä veriryhmää he ovat (tärkeintä tietty vaan rhesus -tekijä) ja kolmannesta eivät osanneet sanoa mitä veriryhmää on, mutta rhesus -tekijä selvis.. musta tää oli hassua ja nimenomaan kaks ekaa on siis plussaa ja kolmas miinusta. Tietysti toki kahden ekankin veriryhmä on voinut muuttua..

Kiitos infosta Saraldo :) Ihan uutta asiaa toi että veriryhmä voi vielä muuttua. Meinaako se sitä että nuo A plussaksi laitoksella testatut 6- ja 3-vuotiaat voikin nykyään olla A+ tai A-?

Mä olen rh- ja veriryhmä testattiin molemmissa raskauksissa (siis myös toisessa, vaikkei kai tuppaa muuttumaan). Molempien raskauksien aikana on testattu vasta-aineita verestä useampaan kertaan myöskin. Eka lapsi oli rh+ ja samoin toinen, joten sain sen anti-d pistoksen synnärillä molempien synnytysten jälkeen. Muistelen, että mulle kerrottiin lapsen veriryhmäkin, muttei sitä kyllä missään lapuissa lue.

Käsittääkseni siis veriryhmä selvitetään aina kaikilta raskauden alussa.

[QUOTE="Pöllönen";28595710]Kiitos infosta Saraldo :) Ihan uutta asiaa toi että veriryhmä voi vielä muuttua. Meinaako se sitä että nuo A plussaksi laitoksella testatut 6- ja 3-vuotiaat voikin nykyään olla A+ tai A-?[/QUOTE]

luulenpa että rhesus-tekijä ei muutu, mutta siis tuo kirjain tuossa voi muuttua.

Multa on testattu jo aiemmin, on B+. Vauvalta ei testattu.

Kun tulin raskaaksi niin alkoi mietityttämään joku koodi ja huomautus joka on mun verenluovutuskaavakkeessa. Kysyin asiaa SPR:n veripalvelusta ja sainkin todella hyvää palvelua :) Ihan lääkäri vastasi sähköpostiini.
Sain tietää ettei mun verta anneta naispuolisille ollenkaan, koska mulla on veressä Kell-tekijä joka on 4% suomalaisista. Jos joku nainen joka on kell-negatiivinen niinkuin 96% suomalaisista on, saisi verensiirron ja tulisi raskaaksi, niin sikiölle tulisi sama homma kuin rh+ ja rh- sekoittuisivat.

[QUOTE="Pöllönen";28595710]Kiitos infosta Saraldo :) Ihan uutta asiaa toi että veriryhmä voi vielä muuttua. Meinaako se sitä että nuo A plussaksi laitoksella testatut 6- ja 3-vuotiaat voikin nykyään olla A+ tai A-?[/QUOTE]

No siis se veriryhmä ei itse asiassa siitä muutu. Mutta kun sitä veriryhmää ei voi alle puolivuotiaasta määrittää kuin punasolujen osalta, se ei ole virallinen. Jotta veriryhmä on virallinen ja pysyvä, pitää määrittää sekä punasolujen että plasman osalta. Siksi se on väliaikainen. Eli kyllä sun lapset mitä suurimmalla todennäköisyydellä ovat sitä mitä vauvoinakin :). Ja joskus harvoin on niin, että punasolut antavat tietyn ryhmän, mutta plasmapuolella asia onkin vähän epäselvä, jolloin ihminen voi olla tietyin varauksin sitä mitä punasolut näyttävät, mutta esim. leikkausten yhteydessä annetaankin varmuuden vuoksi O-verta. Sitten on vielä lukuisa määrä erilaisia veriryhmävasta-aineita, joita siitä plasmasta seulotaan.

Yhteistyössä