Miksi jotkut parit eivät mene naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja MarriedWithChildren
  • Ensimmäinen viesti
Mä taas ihmettelen, että jotkut jaksaa noin kovaa miettiä onko toiset naimisis vai ei. Ei mua ainakaa jaksa tuollaanen kiinnostaa koska se on jokaasen parin oma asia. Aika usein täältä palstalta on saanu lukia suurta ihmettelyä ja jopa halveksuntaa avoliittoa kohtaan. Jos oma avioliitto voi hyvin, niin ei luulisi olevan tarvetta pilkata muiden parisuhdetta.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
neff
emme mekään aijo mennä. Tuntuu että sesitoo niin paljon että kaipuu vapauteen on liian suuri ja innostus goisesta laantuu kun hän on rengastettu omaksi ainiaan joten pieni itsestään selvyys voipi olla ilmassa.näin mies tulkitsi ja llen samaa mieltä.

"FreezeCat"
No voe hyvänen aika sentään...:D

Kait se nyt on se ja sama onko sitä avIoliossa vai elääkö - herranisäsentäänvielätänäkinpäivänä!!! - susiparina. Kunhan se parisuhde toimii ja siinä on hyvä olla. Joku leskeneläke nyt ei todellakaan voi olla - eikä mun mielestä saakaan - syynä siihen että... Ja ylipäätänsä - mitä ihmeen väliä?! Nykyään kun voi todella näppärästi tällaiset retaleetkin kuin me järjestää asiat ja paperit keskenämme siihen malliin, että ei ole huolta huomisesta.

Leski se on avopuolisokin. Olkoon sitten vanhoillinen ympäristö mitä mieltä tahansa.

Juuei. Tää toimii meillä näin oikein hyvin. Vankka sitoutuminen onkin. Ja aika harvassa nykyään edes ajatellaankaan että avoliitossa ollaan vain sen takia, että ikään kuin pidettäisiin ovea auki "jollekin muulle". Itseasiassa aika moni avoliittolainen on hyvin sitoutunut parisuhteeseensa, kun taas naimissaolevilla tuntuu ja näyttää olevan säätöä riesaksikin asti (ja kärjistin kyllä).

Ja kukas sen koskaan tietää, jos sitä mekin - mokomat! - keksitään viidenkympin villityksessä tai seitsenkymppisinä seniileinä mennä hairahtumaan naimisiin :O :D! Aloitamme aikamatkailun uudestaan.

"FreezeCat"
[QUOTE="FreezeCat";28580397]No voe hyvänen aika sentään...:D

Kait se nyt on se ja sama onko sitä avIoliossa vai elääkö - herranisäsentäänvielätänäkinpäivänä!!! - susiparina. Kunhan se parisuhde toimii ja siinä on hyvä olla. Joku leskeneläke nyt ei todellakaan voi olla - eikä mun mielestä saakaan - syynä siihen että... Ja ylipäätänsä - mitä ihmeen väliä?! Nykyään kun voi todella näppärästi tällaiset retaleetkin kuin me järjestää asiat ja paperit keskenämme siihen malliin, että ei ole huolta huomisesta.

Leski se on avopuolisokin. Olkoon sitten vanhoillinen ympäristö mitä mieltä tahansa.

Juuei. Tää toimii meillä näin oikein hyvin. Vankka sitoutuminen onkin. Ja aika harvassa nykyään edes ajatellaankaan että avoliitossa ollaan vain sen takia, että ikään kuin pidettäisiin ovea auki "jollekin muulle". Itseasiassa aika moni avoliittolainen on hyvin sitoutunut parisuhteeseensa, kun taas naimissaolevilla tuntuu ja näyttää olevan säätöä riesaksikin asti (ja kärjistin kyllä).

Ja kukas sen koskaan tietää, jos sitä mekin - mokomat! - keksitään viidenkympin villityksessä tai seitsenkymppisinä seniileinä mennä hairahtumaan naimisiin :O :D! Aloitamme aikamatkailun uudestaan.[/QUOTE]

...no katopa kun on kirjaimia jäänyt välistäkin jonnekin mutta suomentakaa tykönänne :D...toka rivillä piti lukeman avioliitto mutta tuli jotakin muuta, konekin vastustaa moista jo eväämällä sen kirjoitusasun :D...

Minun vanhemmat on olleet 30vuotta kihloissa, eivätkä aijjokaan mennä naimisiin. Meillä tuli vähän aikaa sitten 6v kihloja täyteen eikä olla vielä puhuttu sen kummemmin avioliitosta. Mennään sitten kun siltä tuntuu, voi olla, ettei tunnu koskaan tai sitten jo heti ensi vuonna, kuka tietää..

En ymmärrä, miten joitain mietityttää toisten naimisiin meno tai menemättömyys.. Eiköhän tuo ole jokaisen parin oma asia :) ja toisille avioliitto on tärkein asia maailmassa, toisille joku muu.. Meille se on se joku muu, se että jaetaan arki ja huolet , se onnistuu myös ilman papin aamenta :)

"ap"
[QUOTE="Vieras";28579800]Tähän tulee hyvin pian muutos. Eron osalta avoliitossa on jo ihan samat oikeudet ja velvollisuudet kuin avioliitossakin.

Emme näe mitään tarvetta mennä naimisiin ja ylipäätään koko instituutio on minulle ihan vieras kun vanhempanikaan eivät ole naimisissa, vaan ovat olleet onnellisesti parisuhteessa yli 30 vuotta. Avioliittohaluja karsii myös muutamat tuttavat, jotka ovat jo 25 vuotiaina toista kertaa naimisissa ja eronneet ennen kuin täyttävät kolmeakymmentä, sekä syrjivä avioliittolaki.[/QUOTE]

Onko tähän tulossa muutos? Ja koska muka?

"siiri"
Meillä on kaikki raha-asiat sumplittu ja henkivakuutukset molemmilla(olemme toistemme edunsaajia). Meillä on molempien sukuihin hyvät välit, joten sieltäkään en odota kauhukuvia jos jotain kamalaa tapahtuisi. Avioliitto ei ole osoittanut mitään sellaista, miksi olisimme siihen ryhtyneet, vaikka 16v ollaan yhdessä oltu. Kirkkoon ei mennä kirveelläkään, eli maistraatissa ehkä, jjos tarve tulee. Mutta ei edusta meille mitään koko instituutio, se paperi ei muuta meidän suhteesta mitään. Juridinen sopimus, joka nyt vain on jäänyt tekemättä.
Jotkut hääbileet voisi joskus järjestää, se voisi olla ihan ok.

"Delight"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28579819:
siksi koska mä en näe tarvetta mennä naimisiin.
ainoat perusteet sille miksi pitäisi mennä naimisiin on eläkkeet jne, ja mähän en rahan takia naimisiin halua mennä :xmas:

meille tää avoliitto on ihan sopiva juttu :heart:
Naurettavaa ajattelua. Toi jos mikä on sellaista ajattelua, joka todistaa että suhtautuu avioliittoon liian vakavasti. Eli sama kuin sulle laitettais lappu, että "Haluutko 350 euroa rahaa kuussa jos miehellesi ja lastesi isällesi tapahtuu jotain vai et". No ruksaat että EN HALUA. Ja ihan vaan siksi, että "kun ahistaa semmoset häät ja ei sitä viitti maistraatissa mennä naimisiin ku sitte katuis".

Typerää sanon mä.

Leskeneläke
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28579844:
mun käsittääkseni leskeneläkettä maksetaan vain hetken, sen jälkeen se on riippuvainen tuloista.koska olen töissä, en sitä saisi.
ja jotkut rahat meni niin, et osa maksetaan lapselle, osa leskelle, mut jos ei oltu naimisissa, kaikki menee lapselle.
Sitä maksetaan sun loppuelämä. Se minimiosa tulee aina, ja se on jotain 300 euroa kuussa. Tietankin jos on varakas, niin eihän tommonen 3600 euroa vuodessa tunnu missään.

"ap"
[QUOTE="vieras";28579870]Uskon, että se ei muuttaisi arjessamme mitään ja minusta on kivaa olla ainoa tämän niminen perheessämme, vähemmistön edustajana:) En pidä muiden takia avioitumista riittävänä syynä, miksi pitäisi?[/QUOTE]

Ei sitä toisen nimeä tarvitse ottaa vaikka kävis maistraatissa virallistamissa suhteen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Leskeneläke;28580506:
Sitä maksetaan sun loppuelämä. Se minimiosa tulee aina, ja se on jotain 300 euroa kuussa. Tietankin jos on varakas, niin eihän tommonen 3600 euroa vuodessa tunnu missään.
Sitä maksetaan siihen saakkaa että menee uusiin naimisiin tai alkaa itse saada eläkettä. Leskeneläke suhteutetaan omiin tuloihin. Lapset saa aina perhe-eläkettä johon ei muut tulot vaikuta. Mulla tuo leskeneläke on bruttona vähän alle 1000 euroa. Ja olen ihan työssäkäyvä, palkka bruttona n. 3200 euroa.

UrsulaOSoite
Siis naurettavaa kun jotkut heti ajattelee naimisiinmenon ja tulee paineita jostain isoista häistä sun muuta. Sitähän voi vaan merkauttaa rekisteriin suhteen viralliseksi maistraatin kautta. Eikä tartte edes kertoa kenellekkään. Näin on mulla muutama kaveri tehnyt.

EI mua se kiinnosta jos joku haluaa elää avoliitossa vaikka koko elämänsä. Siinäpä jättää sitten ton leskeneläkejutun väliin. Samahan se on, että jotkut ei hae asumistukea vaikka saisivat ja jotkut eivät penää kaikkia tukia mitkä heille kuuluisivat. Itse otan kyllä ilmaisen rahan.

Ja se että virallistaa suhteen rahan takia ei tarkoita että olisi toisen kanssa yhdessä rahan takia. Mutta joillekkin on vaan niin pirun vaikee ymmärtää tätä.

Kax
[QUOTE="vieras";28580520]Sitä maksetaan siihen saakkaa että menee uusiin naimisiin tai alkaa itse saada eläkettä. Leskeneläke suhteutetaan omiin tuloihin. Lapset saa aina perhe-eläkettä johon ei muut tulot vaikuta. Mulla tuo leskeneläke on bruttona vähän alle 1000 euroa. Ja olen ihan työssäkäyvä, palkka bruttona n. 3200 euroa.[/QUOTE]

Juu mutta täällä on monia, jotka ei tommosesta tonnista piittaa paskaakaan :) Vaan "meille sopii avoliitto". Että semmottis.

"hmh"
Siis naurettavaa kun jotkut heti ajattelee naimisiinmenon ja tulee paineita jostain isoista häistä sun muuta. Sitähän voi vaan merkauttaa rekisteriin suhteen viralliseksi maistraatin kautta. Eikä tartte edes kertoa kenellekkään. Näin on mulla muutama kaveri tehnyt.

EI mua se kiinnosta jos joku haluaa elää avoliitossa vaikka koko elämänsä. Siinäpä jättää sitten ton leskeneläkejutun väliin. Samahan se on, että jotkut ei hae asumistukea vaikka saisivat ja jotkut eivät penää kaikkia tukia mitkä heille kuuluisivat. Itse otan kyllä ilmaisen rahan.

Ja se että virallistaa suhteen rahan takia ei tarkoita että olisi toisen kanssa yhdessä rahan takia. Mutta joillekkin on vaan niin pirun vaikee ymmärtää tätä.
No minä pärjään ihan mainiosti rahallisesti, jos elämäni rakkaus, avoparini, tuosta kuukahtaisi (toivottavasti ei!). Leskeneläkkeen takia ei olla ajateltu että instituutio, joka ei meitä kiehdo, olisi sen arvoista. Miksi tämä taas kampeaa niiiiiin kamalasti avioliitossa olevia?

"ap"
[QUOTE="hmh";28580532]No minä pärjään ihan mainiosti rahallisesti, jos elämäni rakkaus, avoparini, tuosta kuukahtaisi (toivottavasti ei!). Leskeneläkkeen takia ei olla ajateltu että instituutio, joka ei meitä kiehdo, olisi sen arvoista. Miksi tämä taas kampeaa niiiiiin kamalasti avioliitossa olevia?[/QUOTE]

Minun mielestä avioliitto instituutiona on nimenomaan se, että mennään isoissa häissä naimisiin jne. Mutta ei mua ainakaan haittaa se, että joku ei mee naimisiin. Mutta eri asia ehkä nuorena.

Mun lukiokaverin isä inhosi kaikkea "sossuilua". He olivat kuitenkin itse aika köyhiä. Silti hän kielsi poikaansa hakemasta sosiaalitukea. Jotenkin vähän sama asia tässä.

Ei kai kukaan (tai kovin moni ainakaan) toivo av(i)opuolisonsa kuolemaa. Mutta sekin on mahdollista. Ihmettelen vaan ettei halua sellaista vakuutusta, joka takaisi sille yksin lasten kanssa jäävälle hiukan taloudellista helpotusta. Mutta kun ei mene perille niin ei mene. Joillakin ihmisillä ei vaan ole kykyä katsoa tulevaisuuteen eikä arvioida erilaisia tapauksia elämässä. Ei sille mitään voi.

rrqqd
Alkuperäinen kirjoittaja Leskeneläke;28580506:
Loppuelämää se ei useinkaan noin suuri ole. Alkueläkkeen suuruus on 324,93 e/kk sitä maksetaan 6 kk tai siihen asti kun täyttää 65 vuotta. Jatkoeläke on vähintään perusmäärän suuruinen eli 101,78 e/kk ja sitä maksetaan jos samassa taloudessa asuu yhteinen, puolison tai oma alaikäinen lapsi.

Leskeneläke - kela.fi

mun mielestä
Avoliitto ei vain ole virallinen liitto. Viralliseen liittoon/suhteeseen tulee käydä maistraatissa tai seurakunnassa tunnustamassa toinen puolisokseen(eli sanomassa tahdon). Mulle on yks lysti miten muut elää. Ei niiden naimattomuus mua haittaa. Itse haluan ennemmin olla virallisessa suhteessa.

Joo mutta
Loppuelämää se ei useinkaan noin suuri ole. Alkueläkkeen suuruus on 324,93 e/kk sitä maksetaan 6 kk tai siihen asti kun täyttää 65 vuotta. Jatkoeläke on vähintään perusmäärän suuruinen eli 101,78 e/kk ja sitä maksetaan jos samassa taloudessa asuu yhteinen, puolison tai oma alaikäinen lapsi.

Leskeneläke - kela.fi
tässä puhutaan vain Kelan maksamasta leskeneläkkeestä, lisäksi on se ansiosidonnainen osuus kuten muutenkin eläkkeissä (Kelan kansaneläke+työeläke).

"Maisuli"
Mulle ei suhteen virallisuus merkitse yhtään mitään, siksi ei olla naimisissa. Ollaan silti ihan yhtä pätevässä suhteessa kuin nämä virallisesti suhteessa olevat joissa osassa petetään puolisoa surutta mennen tullen että mitä se virallisuus siinä auttaa Ja tuskin se leskeneläke niin suuri on että vain sen vuoksi (& ulkoisen painostuksen) kannattaisi mennä naimisiin.

Yhteistyössä