Miksi ylipainoisen äidin juuri rajoilla tai hiukan ylipainoa oleviinlapsiin tartutaan neuvoloissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Tilanne, olen ylipainoinen äii, lapsi juuri ja juuri siinä rajoilla ollaan nyt käyty paino takkailussa neuvolassa ja nyt menossa ravitsemusterapeutille.
Ystäväni, meillä saman ikäiset ja pituiset lapset, ainut vaan ettäystävän lapsi on yli 9kg lihavampi, mutta hänen äiti normi painoinen.
Ja ei, meillä ei kummankaan lapsella ole sairautta tms.
Miksi minun lapseni painoon tartutaan mutta ystäväni lapsen painoon ei vaikka hän on pyytänyt apua kun lasta ei kiinnosta urheilla vaan todetaan että kyllä se paino sitä ja sitä nyt ei kuitenkaan näin kaskuvaiheessa ole koskaan liika,

Koska lapsen (pienen) painoon vaikuttaa eniten vanhemmat. Ei lapsi itse. Ja oletetaan, että koska vanhempi on itse ylipainoinen ruokailutottumukset eivät ole perheessä kunnossa? Tai sitten vain eri neuvilantäti?

Olisko siksi, että kun sinäkin olet ylipainoinen, tulee neuvolantädille helpommin mieleen, että ette ehkä syö terveellisesti? Niinkuin ette ehkä teekään, jos olette ylipainoisia...?

No ikävä tosiasia se on että se vanhempien ylipaino seuraa lapsiakin. Vanhemmat syö ja elää väärin ja ne tavat tuppaa tarttua myös lapsiin joka ei tietenkään ole terveellistä ja lapset syyttömiä mitä vanhemmat syöttää lapselleen. Se että ei ystäväsi ylipainoiseen lapseen suhtauduta kun vähettelevästi en osaa sanoa. Onko asiassa hieman katkeruutta taustalla itse kirjoittajalla sitäkään en osaa sanoa.

Eiköhän tuo ole terkkakohtaista miten nopeasti kukin puuttuu. Kieltättä se että lapsella on 9kg ylipainoa eikä terkka pidä sitä minään tuntuu vähän oudolta.

Mutta yleisesti voisi ajatella että se äidin ylipaino antaa viitteitä siitä että ehkei koko perheen ruokailutottumukset ole ihan ok ja siksi halutaan puuttua jo ennen kuin lapsi on selkeästi ylipainoinen. Toisaalta taas jos se normaalipainoinen äiti itse huolestuu lapsen painosta ja miettii miten saisi tätä motivoitua liikkumaan niin terkka tietää jo tämän olevan oikealla tiellä eikä puuttumista niinkään tarvita, toki apua ja tukea olisi silti hyvä saada.

Se on muuten jännä että monesti ylipainoisten äitien lapset ovat hoikkia / normaalivartaloisia, kun taas hoikilla pulleita lapsia.
Ehkä ylipainoinen äiti ei halua lapselleen samaa ja ohjaa paremmin, kun taas hoikka hemmottelee lastaan kun ei itseään saa..

Se on muuten jännä että monesti ylipainoisten äitien lapset ovat hoikkia / normaalivartaloisia, kun taas hoikilla pulleita lapsia.
Ehkä ylipainoinen äiti ei halua lapselleen samaa ja ohjaa paremmin, kun taas hoikka hemmottelee lastaan kun ei itseään saa..

No ihan puppua ja kyllä lapsen ylipainoon on hyvä puuttua edes neuvolassa viimeistään. Ylipainoisilla vanhemmilla on ne elämäntavat jo täysin väärät ja minusta aika vastuullista lapsen hyvinvointiin puuttuakin hyvissä ajoin edes siellä neuvolassa ja ainakin pitäisi siitäkin huolimatta, että se loukkaa lihavia vanhempia. Jos se herättää ne vanhemmatkin muuttamaan ruokatottomuksiaan ja elämäntyyliään.

Hyvä, jos molemmissa tapauksissa keskusteltaisiin, puututtaisiin. Eihä se paino pyhä asia ole. Siihen voi elintavoilla vaikuttaa. Pikkuhiljaa paino vaan nousee jos huonosti käy. Nivelet kovilla, sydän ja verenkiertoelimistö kovilla. Ei jaksa, ei viitsi tehdä. Ulkonäköpaineet. Itsetuntoa kannattaa vahvistaa ja liikkumisessa motivoida hyvään oloon uusiin taitoihin, kivoihin leikkeihin, fillarointi, uinti hyppynaru. Kaikkea kivaa. Kehosta kyllä usein huomaa onko liikuttu vai ei. Höttönen kroppa vrt enempi massaa ja lihasta. Toivon, että ei syyllistetä vaan nautittaisiin liikkumisesta ja terveellisestä hyvästä ruuasta. Lapsena se alkaa se tapojen muovautuminen. Ole onnellinen, jos on puututtu ja asia on herättänyt ajatuksesi. Silloin voit toimia ja kiinnittää huomion oikeisiin asioihin. Ystäväsi on kiinnostunut ja huolissaan, ehlä hän puuttuu lapsensa tottumuksiin ihan itse. Syyllisyys vain on kalvava turha tunne tällaisessa paino/ terveys-asiassa. Että osaisi nautti ja motivoida lapset ja aikuiset hyviinvointiin, hyvään oloon, itsestä välittämiseen. Ei kai sillä väliä ole, kuka asioihin puuttuu tai ajatukset tai huolen herättää. Oleellista on se muutos hyvinvointii. Mutta miten sen kukin tekee. Hyvää kesää!

Näin. Me vanhemmat olemme ylipainoisia ja lapsi ei yhtään. Emme häntä halua lihottaa. Kova se on liikkumaankin ja kuluttaa. Ei oo koskaan puututtu neuvolassa kun lapsen paino menee hyvää tahtia.

kyllä lapsen ylipainoon on puututtava varhaisessa vaiheessa. ylipainoisesta lapsesta kasvaa helposti ylipainoinen aikuinen ja niitä tässä yhteiskunnassa riittää yllin kyllin. kansanterveydelliset vaikutukset ovat huimat. puhumattakaan siitä, miten helvetillistä on yrittää hoitaa tätä läskistyvää, apaattista, mistään piittaamatonta kansaa tuolla terveydenhuollon puolella.

Niinkuin varmasti lihavana ihmisenä tiedät niin lihavuuden hoito(myös lapsella) on äärimmäisen vaikeaa.
Lihavuuden ennaltaehkäisy sen sijaan on oikeilla tavoilla varsin tehokasta. Jos itse olet ylipainoinen ja samoin lapsi niin ihan perusteltua minusta olettaa että elintavoissa on joku vika ja hyvä juttu että ravitsemusterapeutti katsooteidäm ruokavaliota läpi. Ties vaikka saat utekki sieltä jotain apua.

...vielä sitä, että ota sieltä hyvät vinkit vastaan. Ja jos on ihan ok tottumukset jo, niin ole tyytyväinen ja jatka samaan malliiin. Kokonaisesti hyvällä mielellä.

no empä kyllä itse muista nähneeni (esim. uimarannalla) hoikilla/normaaleilla vanhemmilla kovin pullukoita lapsia. Sitten taas semmoisilla TOSI ylipainoisilla on 90% ylipainoiset lapset, järkyttävää kun pienillä lapsilla kauheat selluliittivatsat...

[QUOTE="kukkanen";28580206]no empä kyllä itse muista nähneeni (esim. uimarannalla) hoikilla/normaaleilla vanhemmilla kovin pullukoita lapsia. Sitten taas semmoisilla TOSI ylipainoisilla on 90% ylipainoiset lapset, järkyttävää kun pienillä lapsilla kauheat selluliittivatsat...[/QUOTE]

Mä oon reilusti ylipainoonen, mutta likka 9v. on ollu koko ikänsä hoikka. Ja tiän useita ylipainoosia joilla on ihan normaalipainooset lapset ku taas sitte hoikilla voi olla pullukat lapset. Tai sitte on kummaski tapaukses yks pullukka lapsi ja muut normaaleja. Eli ei voi tässäKÄÄN asias yleistää.

Sama terkka meillä on ja minä olen kyllä ylipainoinen sen 20kg jota tietty voi aina selitellä jäänyt lapsista ja en ole jaksanut laihdttaa, muut perheestä on normi painoisia.

[QUOTE="aloittaja";28580503]Sama terkka meillä on ja minä olen kyllä ylipainoinen sen 20kg jota tietty voi aina selitellä jäänyt lapsista ja en ole jaksanut laihdttaa, muut perheestä on normi painoisia.[/QUOTE]

Minkä ikäisistä lapsista tässä on kysymys? Se 9kg kuulostaa varsin isolta painoerolta jos siis kevyempää on pidetty painotarkkailussa ja laitettu lähete eteenpäin eikä painavampaan kiinnitetä edes huomioa vaikka äiti itse pyytää apua.

Se jo kuulostaa ettei terkka nyt näe lasta äidin painon ohi. Ehkä ystäväsi voi kysyäkin miksi teille tarjotaan apua vaikka lapsenne on näin paljon kevyempi ja he eivät sitä apua saa. (Oletan nyt että se ravitsemusterapeutille pääsy on positiivinen asia, kummallekin)

Yhteistyössä