Lapsi 3,5v. ei syö aamupalaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä lapsi ei syö aamupalaa ja minä ärsyynnyn sen takia aamusta. Muutenkin niin pieniruokainen että yhden aterian poisjättö hirvittää... Herää n. 7-7.30 ja loikoilee sängyssään kahdeksaan asti. Pukeutumiset ym.aamupesut tehty niin vasta sitten tarjoan aamupalaa kaikessa rauhassa, eli n.8.30. Ei maistu, kiemurtelee ja istuu. Sitten pomppaa pois ja sanoo ettei jaksa syödä.

Aamupala maistuisi joskus 10.30, mutta ruoka siinä 11.30 aikaan joten sitten sen jättäisi syömättä...? Onko muilla aamupalattomia lapsia? Muutenkin hirmuisen vähästä tulee muka täyteen, pari lusikallista ja se on siinä. Eihän tuollaisella voi elää. Paino kulkee hiljalleen käyrillä koko ajan alaspäin, ei kuitenkaan romahtaen. Eli jossakin - 10% käyrillä, voi olla himppu jo vähemmänkin.

Itse en haluaisi lähteä mihinkään showhun tai antaa elää pelkillä herkuilla, jotka kyllä maistuisivat. Yrirän luottaa siihen että syö kun on nälkä niinkuin joskus tekee, mutta eihän se riitä että joskus he.....i on nälkä!!! Anteeksi kun keittää, mutta niin huolettaa!

Meillä ei lapsi oo koskaan oikein tykänny aamupalasta, lounas sitten maistuukin jo tosi hyvin. Nyt tietysti kuumalla ilmalla entistä huonommin.Tarjoa sille vettä jos aterioiden välillä tulee nälkä.
Mä tarjoan aamupalaksi yleensä kolmea sorttia, esim leipä+jugurtti+hedelmä. Lapsi närppii kaikkia vähän ja jalsaa sen turvin(tai hedelmän syö yleensä kaiken). Tai puuro+näkkäri+hedelmä(tai puuron päällä marjoja), tai mysli+jugurtti+hedelmä jne. Ei se pakottomalla ainakaan sö joten sempä tähden suuttuminen ja raivoaminen on ihan turhanpäiväistä.
Jos lapsi syö vain pien annoksia kerrallaan niin kannattaa koittaa lisätä ruoan energiasisältöä esim lisäämällä öljyä lapsen annokseen.

[QUOTE="Vieras";28568533]Meillä ei lapsi oo koskaan oikein tykänny aamupalasta, lounas sitten maistuukin jo tosi hyvin. Nyt tietysti kuumalla ilmalla entistä huonommin.Tarjoa sille vettä jos aterioiden välillä tulee nälkä.
Mä tarjoan aamupalaksi yleensä kolmea sorttia, esim leipä+jugurtti+hedelmä. Lapsi närppii kaikkia vähän ja jalsaa sen turvin(tai hedelmän syö yleensä kaiken). Tai puuro+näkkäri+hedelmä(tai puuron päällä marjoja), tai mysli+jugurtti+hedelmä jne. Ei se pakottomalla ainakaan sö joten sempä tähden suuttuminen ja raivoaminen on ihan turhanpäiväistä.
Jos lapsi syö vain pien annoksia kerrallaan niin kannattaa koittaa lisätä ruoan energiasisältöä esim lisäämällä öljyä lapsen annokseen.[/QUOTE]

Ei syö öljylisä ruokaa, eli jos ruokaan tunkemalla tunkee niin syömättä jättää.. Voiperunat herkkua, joten niissä rasva onneksi uppoaa! Ei ole mikään leivän puputtaja myöskään, joten ei pelkoa että tässä huushollissa lihotaan!!!

No mä voin kertoa, että meidän nelivuotias ei ole pariin vuoteen syönyt aamupalaa, tai juo vain hörpyn maitoa. Samoin saattaa jätttää myös lounaan, päivällisen jne pois välistä. Hyvin usein myös välipalan jättää välistä. Eipä noi neuvolassa juuri siihen mitään sanoneet, kun on kuitenkin kilon (mikä on mun mielestä tosi värän) kasvanut vuoden aikana. Pituutta tuli 9 cm.

Ei syö meilläkään kohta 3-vuotias. Tai no, pari desiä juo smoothieta. En oo tuota suuremmin stressanut, saa se sokerittomasta smoothiestakin energiaa ja vitamiineja. Tää tapaus tosin syö kyllä aina muut ateriat ja kasvaa hyvin.

Päivähoidossa lapsi söisi aamupalan kiltisti kun muutkin lapset syö.

Kotona lapsi sanoo ekan suupalan jälkeen ettei syö.
Jos vanhemmat vähän näkisivät vaivaa niin kyllä maistuisi enemmän.

Meidänkään 3-vuotias ei ole ollut koskaan aamupalaihmisiä, enkä koe mitään tarvetta painostaa häntä. Hän juo yleensä puoli lasillista maitoa klo 8 jälkeen ja viedään pph:lle klo 9. Hän ei valita nälkäänsä ennen päiväruokaa, mutta syö sen sitten hyvällä halulla. Melko hoikka poika tuo on, mutta käyrällä pysyy. Tuskin se aamupala häntä kuitenkaan lihottaisi. Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Minua alkaa oksettamaan, jos en saa aamupalaa n. tunnin sisällä heräämisestä, joten aamupala on pakollinen minulle.

Eipä sitä väkisinkään voi syöttää... Mä tarjoisin aamupalan riittävän myöhään ja jos ongelmia seuraavan ruuan kanssa, niin antaisin aamusta vaikka banaanin/vesimelonin. Mä oon ite aina ollut tosi huono aamupalalla syöjä ja muistan kuinka aamusta tuli hirmuisen huono olo, kun joutu ennen kouluun lähtöä syömään väkisin jotain. Mutta lounaalla sitten maistui. Mun äiti jossain vaiheessa lopetti mun aamupalan tuputtamisen. ;)

Yhteistyössä