Voi luoja 9v pojan kysymyksiä, haluaa tietää et missä ilmansuunnassa Italia on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28564227]Mutta sen asian voi TUNNUSTAA rehellisesti, jos jotain ei osaa! Nimenomaan tuo ap:n asennehan tässä ketjussa sai ihmiset ärsyyntymään.

Kyllä mä voin rehellisesti myöntää että en osaa laskea päässä mitään ja laskimen puutteessa tulla kysymään palstalta mitä on vaikkapa 100/6.[/QUOTE]

:laugh: Oikeesti?? Enkös mä aloituksessa juurikin kertonut, että maantietoni on 6? Sen jälkeen alkoi sataa paskaa niskaan, kyllä se asenne siinä kuule muuttuu. Mäkin voin rehellisesti myöntää, etten eilen tiennyt tarkalleen missäpäin Italia on ja tulin kysymään palstalta :headwall:

Heh. Minunkin insinöörimiehelläni on vähän suuntavaisto hakusessa. Toinen juttu, mitä ei oikein osaa on virallisten sähköpostien, hakemusten ja ohjeiden kirjoittaminen. Kirjalliset tuotokset ovat vähintäänkin töksähteleviä. Tarjoudun aina kirjoittamaan hänen puolestaan, oli kyse sitten sähköpostiviestistä pomolle tai työhakemuksesta.

Mun miehellä taas yhdyssanat tuottaa kovasti vaikeuksia, ihan yksinkertaisimmatkin :D mut ei se mun mielestä sentään tyhmä ole, tai yksinkertainen, päinvastoin
Ei ole vain sisäistänyt sitä, että millaiset sanat on yhdyssanoja ja millaiset taas ei.

[QUOTE="hmh";28564192]Mikä tässä ketjussa eniten ällistyttää, on se miten monella selvästi on itsetunto niin heikoissa kantimissa, että pitää tuntemattomia ihmisiä täällä nokkia aivan tyhjänpäiväisistä syistä.

Suuntavaisto ja kartanlukutaito ovat yksilöllisiä taipumuksia, vaihtelevat kovasti eri ihmisillä. Puolisoni esimerkiksi on teknisesti lahjakas, insinööri ammatiltaankin, mutta suuntavaisto on kovin hukassa - ehdotti mm. että Turusta Kuopioon mennessämme käytäisiin "samalla" Kilpisjärvellä, kun se ei hänen mielestään suurta mutkaa tekisi!!! Sama mies on aina tuiki hämmmästynyt lentomatkojen ajoista, että miten Lontooseen voi olla vain kolme tuntia ja miten sitten Malagaan onkin kuusi tuntia...

Jos nyt joku tuntee kovasti tarvetta halveksia jotakuta toista jolla ei ole karttapää aktiivisena koko ajan, niin voi ehkä omaksi hyödykseen kääntää halveksuntansa vaikkapa tyytyväisyyteen siitä että itsellä edes se asia on sitten päässä oikein. Halveksunnan tarve nimittäin osoittanee että ihan kaikki siellä päässä ei ehkä ole kohdallaan kuitenkaan...[/QUOTE]

Ei tuolla ole mitään tekemistä suuntavaiston kanssa. Tuo on yksinkertaisesti yleissivistyksen puutetta. Suuntavaisto on avaruudellisen tai visuospatiaalisen hahmottamisen vaikeutta. Käytännössä siis sitä, että ei tiedä mihin päin pitää lähteä, että pääsee perille oikeaan paikkaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tietääkö missä eri kaupungit tai maat on.

[QUOTE="vieras";28564765]Ei tuolla ole mitään tekemistä suuntavaiston kanssa. Tuo on yksinkertaisesti yleissivistyksen puutetta. Suuntavaisto on avaruudellisen tai visuospatiaalisen hahmottamisen vaikeutta. Käytännössä siis sitä, että ei tiedä mihin päin pitää lähteä, että pääsee perille oikeaan paikkaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tietääkö missä eri kaupungit tai maat on.[/QUOTE]

Mietis toi juttu uudestaan. Oliskohan jotain tekemistä kuitenkin kartanlukutaidolla, suuntavaistolla ja sillä miten osaa vastata äkkiä jos lapsi kysyy olohuoneessa että missä on Italia, tai jos funtsii miten kartta mahtaakin olla...

Tai no, antaa olla. Kaikki ei voi kaikkee tajuta kuitenkaan niin antaa olla...

[QUOTE="hmh";28564784]Mietis toi juttu uudestaan. Oliskohan jotain tekemistä kuitenkin kartanlukutaidolla, suuntavaistolla ja sillä miten osaa vastata äkkiä jos lapsi kysyy olohuoneessa että missä on Italia, tai jos funtsii miten kartta mahtaakin olla...

Tai no, antaa olla. Kaikki ei voi kaikkee tajuta kuitenkaan niin antaa olla...[/QUOTE]

Suuntavaistolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa että ei tiedä missä kaupungit on. Suuntavaistossa on olennainen osa kyky arvioida etäisyyksiä itsensä ja ympäristön välillä. Se, että tietää että Ruotsi on lännessä on yleissivistystä. Se, että osaa kadulla seisoessa osoittaa missä suunnassa Ruotsi on on suuntavaistoa.

[QUOTE="vieras";28564799]Suuntavaistolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa että ei tiedä missä kaupungit on. Suuntavaistossa on olennainen osa kyky arvioida etäisyyksiä itsensä ja ympäristön välillä. Se, että tietää että Ruotsi on lännessä on yleissivistystä. Se, että osaa kadulla seisoessa osoittaa missä suunnassa Ruotsi on on suuntavaistoa.[/QUOTE]

Eihän tässä voi kuin pyöritellä silmiään. Mitä ei voi tajuta sitä ei voi tajuta...

On se mielenkiintoista miten monella osa-alueella voi olla defektejä tai dysfunktionaalisuutta.

[QUOTE="hmh";28564821]Eihän tässä voi kuin pyöritellä silmiään. Mitä ei voi tajuta sitä ei voi tajuta...

On se mielenkiintoista miten monella osa-alueella voi olla defektejä tai dysfunktionaalisuutta.[/QUOTE]

No mitä se suuntavaisto sitten on? Tunnut tietävän.

[QUOTE="vieras";28564827]No mitä se suuntavaisto sitten on? Tunnut tietävän.[/QUOTE]

Niin tiedänkin.

Kyllä sinäkin varmaan jotain tässä maailmassa tiedät, joten ällös ollos murheisna mielin. Ja aina sitä maalmassa oppii uuttakin, ja joskus jopa hoksaa itse kun vähän miettii.

[QUOTE="hmh";28564849]Niin tiedänkin.

Kyllä sinäkin varmaan jotain tässä maailmassa tiedät, joten ällös ollos murheisna mielin. Ja aina sitä maalmassa oppii uuttakin, ja joskus jopa hoksaa itse kun vähän miettii.[/QUOTE]

Kerrotko meille muillekin sitten mitä se on? Sitä, että luulee Kuopion olevan Helsingin vieressä?

Jos kartastakaan ei pysty hahmottamaan etäisyyksiä ja suuntia, voi kuvitella Kuopion ja Helsingin olevan esimerkiksi suurin piirtein yhtä lähellä toisiaan kuin Lahden ja Helsingin.

[QUOTE="hmh";28564849]Niin tiedänkin.

Kyllä sinäkin varmaan jotain tässä maailmassa tiedät, joten ällös ollos murheisna mielin. Ja aina sitä maalmassa oppii uuttakin, ja joskus jopa hoksaa itse kun vähän miettii.[/QUOTE]

Ei ku ihan tosissani kysyin, kun olin siinä kuvitelmassa, että tuo jolle kuittailit, oli oikeassa. Olisi hyvä tietää, miten asia on.

[QUOTE="vieras";28564860]Kerrotko meille muillekin sitten mitä se on? Sitä, että luulee Kuopion olevan Helsingin vieressä?[/QUOTE]

Mut kerroppa missä kohtaa se kuopio on Helsingistä katsottuna? Minnekkä suuntaan osottaisit sormella jos lapsi kysyis että missä se on?

[QUOTE="noh";28564875]Jos kartastakaan ei pysty hahmottamaan etäisyyksiä ja suuntia, voi kuvitella Kuopion ja Helsingin olevan esimerkiksi suurin piirtein yhtä lähellä toisiaan kuin Lahden ja Helsingin.[/QUOTE]

Jos ei kartasta pysty hahmoittamaan etäisyyksiä ja suuntia niin sitten on kyllä kyse jostain toisesta ongelmasta kuin huonosta suuntavaistosta. Toki aivan mahdollista, että on tuollainen ongelma, mutta ei se ole huonoa suuntavaistoa. Suuntavaisto edelleenkin liittyy avaruudelliseen ja visuospatiaaliseen hahmottamiseen. Karttaa lukiessa ei käytetä kumpaakaan näistä.

[QUOTE="vieras";28564916]Jos ei kartasta pysty hahmoittamaan etäisyyksiä ja suuntia niin sitten on kyllä kyse jostain toisesta ongelmasta kuin huonosta suuntavaistosta. Toki aivan mahdollista, että on tuollainen ongelma, mutta ei se ole huonoa suuntavaistoa. Suuntavaisto edelleenkin liittyy avaruudelliseen ja visuospatiaaliseen hahmottamiseen. Karttaa lukiessa ei käytetä kumpaakaan näistä.[/QUOTE]

ja kuka tässä on puhunut kartan lukemisesta? Kai nyt jokainen osaisi suunnan kertoa jos kartta lyötäis käteen ja osais ilmansuunnat.

Kyse oli tässä ketjussa siitä, etten osannut tarkkaan kertoa ilman karttaa, että missä kohtaa Suomeen nähden Italia sijaitsee. Se kun voi olla Suomen alapuolella tai hieman viistossa

[QUOTE="vieras";28564916]Jos ei kartasta pysty hahmoittamaan etäisyyksiä ja suuntia niin sitten on kyllä kyse jostain toisesta ongelmasta kuin huonosta suuntavaistosta. Toki aivan mahdollista, että on tuollainen ongelma, mutta ei se ole huonoa suuntavaistoa. Suuntavaisto edelleenkin liittyy avaruudelliseen ja visuospatiaaliseen hahmottamiseen. Karttaa lukiessa ei käytetä kumpaakaan näistä.[/QUOTE]

Minulla suuntavaistottomuus tai huono suuntavaisto on tarkoittanut tähän päivään asti sitä, että esim marjametsässä minun pitää todella koko ajan tarkastella maisemaa ja maamerkkejä, jotta osaan takaisin ja siltikin saatan eksyä ja lähteä väärään suuntaan, jos vaikka on pilvinen päivä, eikä auringosta voi suoraan päätellä ilmansuuntia. Mieheni sen sijaan vain ottaa ja "lähtee kotiin", kun ämpärit on täynnä marjoja. Samoin vieraissa kaupungeissa saatan eksyä helpommin. Mutta osaan kyllä hahmottaa paikkakuntien sijaintia Suomessa ja ulkomaillakin, mikäli paikat siis ovat minulle tuttuja. En minä tiedä missä Forssa tarkalleen ottaen on, kun en ole siellä käynyt, eikä ole tullut tarkastettua asiaa.

ja kuka tässä on puhunut kartan lukemisesta? Kai nyt jokainen osaisi suunnan kertoa jos kartta lyötäis käteen ja osais ilmansuunnat.

Kyse oli tässä ketjussa siitä, etten osannut tarkkaan kertoa ilman karttaa, että missä kohtaa Suomeen nähden Italia sijaitsee. Se kun voi olla Suomen alapuolella tai hieman viistossa

Kyllä mä sinun tilanteen ymmärrän, mä puhun tässä nyt toisen kirjoittajan viestistä.

[QUOTE="vieras";28564927]Lounaaseen.[/QUOTE]

Siis Helsinki on Kuopiosta katsottuna lounaassa eli Kuopio on Helsingistä katsottuna koillisessa. Melko lähelle pääsee jo menemällä suoraan etelään tai pohjoiseen.

Minulla suuntavaistottomuus tai huono suuntavaisto on tarkoittanut tähän päivään asti sitä, että esim marjametsässä minun pitää todella koko ajan tarkastella maisemaa ja maamerkkejä, jotta osaan takaisin ja siltikin saatan eksyä ja lähteä väärään suuntaan, jos vaikka on pilvinen päivä, eikä auringosta voi suoraan päätellä ilmansuuntia. Mieheni sen sijaan vain ottaa ja "lähtee kotiin", kun ämpärit on täynnä marjoja. Samoin vieraissa kaupungeissa saatan eksyä helpommin. Mutta osaan kyllä hahmottaa paikkakuntien sijaintia Suomessa ja ulkomaillakin, mikäli paikat siis ovat minulle tuttuja. En minä tiedä missä Forssa tarkalleen ottaen on, kun en ole siellä käynyt, eikä ole tullut tarkastettua asiaa.

Mä oon myös kaupungeissa ihan sekaisin, mies on sellainen et jos ollaan jossain uudessa kaupungissa ja käännytään johonkin, hän osaa tulla sieltä eri reittiä takasin sinne mistä lähdettiin, vaikka ei ole koskaan käynyt ko paikassa :O tai tietää, että mihin joku tie vie, vaikkei ole koskaan sitä pitkin ajanut.

Juuri tämä on huonoa suuntavaistoa. On vaikeuksia hahmottaa etäisyyksiä ja suuntia itsen ja ympäristön välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä kartanluvun kanssa.

Mä oon myös kaupungeissa ihan sekaisin, mies on sellainen et jos ollaan jossain uudessa kaupungissa ja käännytään johonkin, hän osaa tulla sieltä eri reittiä takasin sinne mistä lähdettiin, vaikka ei ole koskaan käynyt ko paikassa :O tai tietää, että mihin joku tie vie, vaikkei ole koskaan sitä pitkin ajanut.

Mulle riittää sekaisinmenoon se, että tulen kaupasta ulos eri ovesta mistä menin sisään :D

[QUOTE="vieras";28564954]Juuri tämä on huonoa suuntavaistoa. On vaikeuksia hahmottaa etäisyyksiä ja suuntia itsen ja ympäristön välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä kartanluvun kanssa.[/QUOTE]

Kartanluvussa olenkin oikein hyvä :) Ja usein perheessä ainoa, joka matkoilla illalla varsinaisesti tietää missä me olemme :D

[QUOTE="vieras";28564958]Mulle riittää sekaisinmenoon se, että tulen kaupasta ulos eri ovesta mistä menin sisään :D[/QUOTE]

Minullekin käy tuota :D Ja joskus kun tullessa katsoo, että tuon kaupan kohdalta käännyt palatessa, se kauppa onkin illalla kiinni ja ikkuna peitetty, enkä huomaa, että on samasta paikasta kyse. Mutta sitten taas oppii ottamaan jonkun muun maamerkin, kun joku menee pieleen.

[QUOTE="vieras";28564954]Juuri tämä on huonoa suuntavaistoa. On vaikeuksia hahmottaa etäisyyksiä ja suuntia itsen ja ympäristön välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä kartanluvun kanssa.[/QUOTE]

Pitää nyt vielä lisätä, että voi niillä sen verran olla tekemistä keskenään, että vaikka osaa lukea karttaa niin ei osaa yhdistää lukemaansa todellisuuteen. Eli vaikka metsässä osaa katsoa kartasta, että tuollapäin on tie niin ei osaa kuitenkaan oikeasti lähteä sinne suuntaan. Mutta siis suuntavaistolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa osaako katsoa kartasta kumpi on lähempänä Helsinkiä Kerava vai Oulu.

Yhteistyössä