Saamme lapsen kanssa toimeentulotukea n.780€ tälle kuulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yh-äiti"

Vieras
Tuloina mulla ainoastaan lapsilisä ja elarit. Työt olen kyllä aloittanut, mutta palkka maksetaan vasta kesäkuun viimeinen päivä. Asumistukea en tule noilla palkkatuloilla saamaan joten sitä ei tarvinnut edes hakea. Jollakin on kuitenkin maksettava vuokra ja ruokittava lapsi ennen kuin palkka tulee joten saamme sossusta tuon summan. Eipä siitä kyllä sitten paljoa vuokran ja laskujen jälkeen jääkään. Heinäkuusta eteenpäin ei sitten tarvitsekaan enää hakea toimeentulotukea ja tämä kituuttaminen on ohitse! Kannatti opiskella ja kituuttaa niin nyt saa tehdä töitä ja nauttia sitten siitä paremmasta elintasosta kiitos palkan.

Noh, mulle jää oikeasta palkasta laskujen ja lainanlyhennyksen jälkeen 400e/kk ruokaan ja bensaan sekä "ylellisyyksiin"

Jotta aika paljon sitä pummailemallakin näköjään tienaa.

[QUOTE="...";28560669]Noh, mulle jää oikeasta palkasta laskujen ja lainanlyhennyksen jälkeen 400e/kk ruokaan ja bensaan sekä "ylellisyyksiin"

Jotta aika paljon sitä pummailemallakin näköjään tienaa.[/QUOTE]

Kerro mulle miten mä pääsen toimeentulotuella tienaamaan? Mähän kirjoitin, että ei sitä rahaa paljoa jää vuokran ja laskujen jälkeen. Hyvin pienellä rahalla pitää saada ostettua ruoka yms. Enkä myöskään pidä itseäni pummina kun olen kuitenkin opiskellut itselleni ammatin enkä vain maannut kotona haisemassa ja sylkemässä kattoon.

Naurettavaa olla kateellinen toimeentulotuesta. Lopeta työt ja koita onko tämä jotenkin kivaa ja helppoa elämää.

[QUOTE="a p";28560686]Kerro mulle miten mä pääsen toimeentulotuella tienaamaan? Mähän kirjoitin, että ei sitä rahaa paljoa jää vuokran ja laskujen jälkeen. Hyvin pienellä rahalla pitää saada ostettua ruoka yms. Enkä myöskään pidä itseäni pummina kun olen kuitenkin opiskellut itselleni ammatin enkä vain maannut kotona haisemassa ja sylkemässä kattoon.

Naurettavaa olla kateellinen toimeentulotuesta. Lopeta työt ja koita onko tämä jotenkin kivaa ja helppoa elämää.[/QUOTE]

En tarkoittanut asiaa kateudella tms.

Lähinnä sitä, että työskentelen 114.15 tuntia kuukaudessa ja mulle jää vain tuon verran laskujen jälkeen käteen. 7 henkinen perhe kuitenkin elätettävänä ja sulla ilm. 1 lapsi?

Tätä tarkoitin verrata ja kyllähän se tienaamista on yhtälailla.

[QUOTE="...";28560742]En tarkoittanut asiaa kateudella tms.

Lähinnä sitä, että työskentelen 114.15 tuntia kuukaudessa ja mulle jää vain tuon verran laskujen jälkeen käteen. 7 henkinen perhe kuitenkin elätettävänä ja sulla ilm. 1 lapsi?

Tätä tarkoitin verrata ja kyllähän se tienaamista on yhtälailla.[/QUOTE]

Niin, että olisi parempi kun saisimme lapsen kanssa paljon vähemmän rahaa niin sulla olisi parempi mieli.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Tuo summa menee lähinnä vuokraan ja laskuihin ja senttejä saa laskea, että saa ostettua ruokaa. Opiskellessa söin lounaan koulussa ilmaiseksi, mutta nyt mun pitää ottaa eväät ja se vaikuttaa paljon kun ei ole vielä palkkaa millä maksaa niitä eväitä.

Sä taidat luulla, että mä saan tuon summan käytettäväksi kaikkeen kivaan, shoppailuun yms.

[QUOTE="a p";28560896]Niin, että olisi parempi kun saisimme lapsen kanssa paljon vähemmän rahaa niin sulla olisi parempi mieli.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Tuo summa menee lähinnä vuokraan ja laskuihin ja senttejä saa laskea, että saa ostettua ruokaa. Opiskellessa söin lounaan koulussa ilmaiseksi, mutta nyt mun pitää ottaa eväät ja se vaikuttaa paljon kun ei ole vielä palkkaa millä maksaa niitä eväitä.

Sä taidat luulla, että mä saan tuon summan käytettäväksi kaikkeen kivaan, shoppailuun yms.[/QUOTE]

Sä se näköjään et ymmärrä lukemaasi. Heti sarvet pystyssä haukkumassa. Yhtälailla mä voisin loukkaantua siitä että mulle sanotaan että mä tienaan rahaa kun käyn töissä. Vittu niska limassa teen töitä että saan nippanappa sen verran rahaa että tämä perhe pärjää. Yhtälailla se on sulle tienaamista kun sä saat rahaa. Lähde on vain eri.

[QUOTE="...";28560925]Sä se näköjään et ymmärrä lukemaasi. Heti sarvet pystyssä haukkumassa. Yhtälailla mä voisin loukkaantua siitä että mulle sanotaan että mä tienaan rahaa kun käyn töissä. Vittu niska limassa teen töitä että saan nippanappa sen verran rahaa että tämä perhe pärjää. Yhtälailla se on sulle tienaamista kun sä saat rahaa. Lähde on vain eri.[/QUOTE]

Sä haukut mua pummiksi ja sitten luulet saavasi ystävällistä kommenttia takaisin.

Ehdin jo pohtia, että jos palkasta jää laskujen ja lainojen jälkeen 400e, niin onko se sitten kovin "oikea" palkka vai jotain riistohommaa tai menot on ihan epäsuhteessa tuloihin, mutta etpä näytä ihan täyttä päivääkään tehdä (6h/päivä tai neljää päivää viikossa tuolla tuntimäärällä?).

Onneksi lapsilisistä saa lisää (tai jos ne oli jo huomioituna, niin sitten on kyllä tulot ja menot ihan epätasapainossa), kuudesta lapsesta aika isostikin... Tai viidestä, jolloin mukana on myös mies, jolla lienee jotain tuloja myös, joten on aika harhaanjohtavaa antaa ymmärtää että 400e olisi ainoa raha perheen elättämiseen jos niin ei ole.

Tai jos on, niin lienee isot lainat, jolloin tilanne on todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa ollut myös valintakysymys. En nyt väitä, että rahassa piehtaroisitte - Sitä ei tee moni muukaan, edes työssäkäyvistä, saati sit työttömistä!

Ehdin jo pohtia, että jos palkasta jää laskujen ja lainojen jälkeen 400e, niin onko se sitten kovin "oikea" palkka vai jotain riistohommaa tai menot on ihan epäsuhteessa tuloihin, mutta etpä näytä ihan täyttä päivääkään tehdä (6h/päivä tai neljää päivää viikossa tuolla tuntimäärällä?).

Onneksi lapsilisistä saa lisää (tai jos ne oli jo huomioituna, niin sitten on kyllä tulot ja menot ihan epätasapainossa), kuudesta lapsesta aika isostikin... Tai viidestä, jolloin mukana on myös mies, jolla lienee jotain tuloja myös, joten on aika harhaanjohtavaa antaa ymmärtää että 400e olisi ainoa raha perheen elättämiseen jos niin ei ole.

Tai jos on, niin lienee isot lainat, jolloin tilanne on todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa ollut myös valintakysymys. En nyt väitä, että rahassa piehtaroisitte - Sitä ei tee moni muukaan, edes työssäkäyvistä, saati sit työttömistä!

Ei oo kuutta lasta, mutta talouteen kuuluu 2 "pummia" jotka ovat kodittomia ja eivät saa rahaa mistään. Lisäävät talousmenoja sen verran että säästöön ei todellakaan jää rahaa.

Ja ihmistä arvostelematta, kyllä se on pummilla elämistä kun työtä tekemättä saa rahaa. SILTIKIN se on mun mielestä hyvä asia, koska muutoin suomessa olisi liian paljon kodittomia lapsia. Mä ilomielin verorahoistani annan sen osan siihen, että lapset saisivat edes jonkinlaisen avun omassa kodissa elämiseen vanhempiensa kanssa, ja siltikin se on mun mielestä PUMMILLA elämistä. Ilman sarvia ja hampaita tämän sanon.

[QUOTE="...";28560742]En tarkoittanut asiaa kateudella tms.

Tätä tarkoitin verrata ja kyllähän se tienaamista on yhtälailla.[/QUOTE]

mutta mikä tai kuka sua estää hakemasta toimeentulotukea? saa sitä työssäkäyväkin jos tulovaje syntyy.

jos taas tuhlaatte autoihin,lehtitilauksiin, opintolainan maksuun tms. niin niitä sossu ei huomioi menoiksi!

[QUOTE="madame";28561115].
jos taas tuhlaatte autoihin,lehtitilauksiin, opintolainan maksuun tms. niin niitä sossu ei huomioi menoiksi![/QUOTE]

Onko opintolainan lyhennys tuhlaamista???? Kaikilla kun ei ollut niitä vanhempia maksamassa aikoinaan opiskeluista syntyviä kuluja, vaan kaikki on pitänyt hommata itse.

Eikä me tarvita sossun apua. Kaikki menee mitä tulee tällähetkellä koska nuo pummit asuu meillä, iha tietoisesti otettiin asumaan ettei kadulle tarvitse mennä, ja syksyllä päästään eroon niistä jolloin tulovaje poistuu.

[QUOTE="madame";28561115]mutta mikä tai kuka sua estää hakemasta toimeentulotukea? saa sitä työssäkäyväkin jos tulovaje syntyy.

jos taas tuhlaatte autoihin,lehtitilauksiin, opintolainan maksuun tms. niin niitä sossu ei huomioi menoiksi![/QUOTE]

Mutta kun useimmilla ei se tulovaje synny, vaikkakin elävät köyhyysrajalla työtä tehdessään.
Suomessa on syntynyt uusi ilmiö: köyhät työläiset. He eivät tukia saa.

Yksinasuvan perusosa 470 ja risat plus vuokra 650 max sekä sähkö, lääkkeet ja muut välttämättömät, jotka eivät perusosaan kuulu tekevät semmoset 1200 puhtaana käteen. Loppujen lopuksi, jos on vaikka parikymppinen jannu, on tuo 477 ihan siedettävä käyttis kuulle. Jos olet vaikkapa palkkatukityössä, niin aika lailla sama jää käteen. Ymmärrän siis jotenkin sen, että jos ei ole kukaan kasvattanut arvostamaan työtä, on kivempaa tuolla tuella olla.

[QUOTE="...";28561139]Eikä me tarvita sossun apua. Kaikki menee mitä tulee tällähetkellä koska nuo pummit asuu meillä, iha tietoisesti otettiin asumaan ettei kadulle tarvitse mennä, ja syksyllä päästään eroon niistä jolloin tulovaje poistuu.[/QUOTE]

No se on teidän ongelma.

Pummiksi sanominen on haukkumista. Mä en ole pummi koska olen tehnyt rahani eteen jotakin kun olen opiskellut. Ottaa todella paljon päähän tuollainen haukkuminen kun olen kuitenkin opiskellut ja loma-aikoina tehnyt töitä. Olen todella kaukana pummista ja sulla on pahasti hakusessa se mitä pummi tarkoittaa.

[QUOTE="a p";28561178]No se on teidän ongelma.

Pummiksi sanominen on haukkumista. Mä en ole pummi koska olen tehnyt rahani eteen jotakin kun olen opiskellut. Ottaa todella paljon päähän tuollainen haukkuminen kun olen kuitenkin opiskellut ja loma-aikoina tehnyt töitä. Olen todella kaukana pummista ja sulla on pahasti hakusessa se mitä pummi tarkoittaa.[/QUOTE]

Sähän tästä riidan teit ja vedit heti herneet syvälle nokkaan, en minä!!! Ja jos oot opiskellu ammattiin niin miksi et ole enempää tehnyt töitä kun "vain" loma-aikoina??? Jos sulla on yksi lapsi niin et sä kovin kauaa oo voinu ä. lomallakaan olla.
Vai voitko valaista minkä ikäinen sä olet? Vai onko sekin haukkumista?????

Ja btw hyvä että sä oot saanu töitä, mut silti, lue ne mun tekstit, en ole haukkunut, tää on vähä sama ku sanoo mustalaisia manneiksi! pummi mikä pummi, taustoista huolimatta, JA ILMAN HENKILÖKOHTAISUUKSIA!

[QUOTE="...";28561204]Sähän tästä riidan teit ja vedit heti herneet syvälle nokkaan, en minä!!! Ja jos oot opiskellu ammattiin niin miksi et ole enempää tehnyt töitä kun "vain" loma-aikoina??? Jos sulla on yksi lapsi niin et sä kovin kauaa oo voinu ä. lomallakaan olla.
Vai voitko valaista minkä ikäinen sä olet? Vai onko sekin haukkumista?????

Ja btw hyvä että sä oot saanu töitä, mut silti, lue ne mun tekstit, en ole haukkunut, tää on vähä sama ku sanoo mustalaisia manneiksi! pummi mikä pummi, taustoista huolimatta, JA ILMAN HENKILÖKOHTAISUUKSIA![/QUOTE]

Pummiksi sanominen on haukkumista vaikka sä kuinka asiaa vääntäisit toiseksi. Jos menet noin sanomaan jollekin ihmiselle päin naamaa niin luuletko saavasi ystävällisen vastaanoton. Ai niin, mutta tietenkin sä puhut niille teille asuville ihmisille noin. No koita silti tajuta, että suurin osa ihmisistä pitää pummi-sanaa haukkumisena.

En mä sulle vastaa noihin kysymyksiin koska sun asenne on tuollainen. Katso peiliin ja mieti miksi olen ilkeä sua kohtaan.

[QUOTE="a p";28561224]Pummiksi sanominen on haukkumista vaikka sä kuinka asiaa vääntäisit toiseksi. Jos menet noin sanomaan jollekin ihmiselle päin naamaa niin luuletko saavasi ystävällisen vastaanoton. Ai niin, mutta tietenkin sä puhut niille teille asuville ihmisille noin. No koita silti tajuta, että suurin osa ihmisistä pitää pummi-sanaa haukkumisena.

En mä sulle vastaa noihin kysymyksiin koska sun asenne on tuollainen. Katso peiliin ja mieti miksi olen ilkeä sua kohtaan.[/QUOTE]

Sun vastauksista huomaa heti, että oot alle 25v, poikaystävä jätti ku tulit raskaaksi ja joskus sillointällöin oot tehny vähä töitä. En mä jaksa välittää sun "ilkeilystä" Sä oot sosiaalipummi siihen asti kunnes sossu lakkaa maksamasta sulle rahaa ja todellakin joudut työtä tehdessäsi miettimään että mihin rahasi laitat. Ja vaikka olisit vanhempikin, niin asenteesta huomaa että ei paljon jaksa oma yrittäminen mihinkään suuntaan piisata.

Ja lue uudelleen se mun eka teksti. "Pummailemalla" - ei tarkoita sua henk. koht. Lue ne yläasteen äikän kirjat uudelleen jotta ymmärrät eron. MÄ EN SANONU ETTÄ JUURI SÄ OLET PUMMI.

Paitsi nyt sanon, sun asenteen perusteella, että sä olet pummi. Nyt mä sen vasta sanoin. Onko hyvä näin ? :)

Alkuperäinen kirjoittaja älä yritä;28561229:
Turha tuon aloittajan kanssa on yrittää keskustella, se on tää palstan vakiolähäri ketä taas itkee kohtaloaan.

En ole lähäri vaan olen kokki. Hoitoala ei ole mun juttu. Mä aloituksessa iloitsin töistä ja siitä, että toimeentulotukiajat ovat pian takana.

Kuka tuo vakiolähäri sitten on?

Hyvä että saatte ja laskut maksettua. Se on hankala vaihe kun opiskellessa tuet tulee etukäteen ja töissä palkka jälkikäteen. Tiedän itsekin tuon vaiheen ja kun töissä käy niin menee rahaa aina johonkin enemmän, ruokaan tai sitten pitää olla siistit vaatteet tms.
Et ole pummi, ne on ketkä vaan makaa kotona. Ymmärrän hyvin että olet tehnyt töitä vain loma-ajat, toiset ei omista lapsistaan paljon piittaa eikä opiskelunopeudesta. Älä välitä tuon yhden löpinöistä, voisi hänkin tukea hakea jos sellaista tarvitsee.

Yhteistyössä