Opettaja eristi Kaapon koppiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka ois kuinka hankala lapsi niin ei tommoseen koppiin voi laittaa. Tästä näkee, että osa opeista on oikeesti vaan ihan tautisen tyhmiä. Kukaan normaali ei laita lasta tommoseen.

NÄyttää hurjalta mutta rajat ne on opettajankin jaksamisella.

Jos on fiksu lapsi, niin vaikka piirtää jos on tehnyt tehtävät, ei häiriköi muita. Niin ne muidenkin fiksut lapset tekevät koska ne on opetettu ottamaan muut huomioon"

Voi siunaa ja varjele!

Pisti ahdistamaan ja isosti. Kyllä pitää pienellä olla rautaiset hermot, jottei saa tuosta itselleen minkään valtakunnan traumaa ja alemmuuskompleksia. Ja minkä takia? Vain sen takia, että on osaava ja taitava lapsi, jota ei ammatillinen opettaja osaa käsitellä.

Surullista. Koska tuo oli aivan turhaa.

Mutta tätähän tämä on nykyään. Lahjakkaat lapset tasapäistetään ihan väkisinkin, pistetään odottamaan ja tylsistymään. Ja siinä sivussa muuttumaan kenties levottomiksi. Ja siten saamaan häirikön leiman.

Ja miten helppoa se onkaan hankkia extratehtäviä pienelle, kun on kaikki netit ja kaikki.

En toivo muuta kuin tuolle lapselle oikein ihanaa, rentouttavaa, iloista ja todellakin kouluvapaata kesää :).

höpsistä. suurin osa nykylapsista osaa laskea ja lukea kouluun mennessään, suuri osa nykyään jo eskariin mentäessä.

kyllä tässä nyt on jostain muusta kyse.

Olen itse ollut tuon open luokassa pikkukoululaisena. Ei ollut mikään natsiope vaan ihan mukavat muistot jäi. Etevimmät saivat lisätehtäviä (jäi mieleen, kun harmitti etten ehtinyt itse tehdä tehtäviä niin nopeasti, että ekstraa olisi päässyt tekemään). Luokassa oli useampi penska, jotka etenkin koulun alussa häiritsivät oppimisrauhaa. Ne rauhoittuvat keiden vanhemmat ottivat tilanteen vakavasti. Kotona varmaankin kivoja lapsia, mutta alkuun isompi lapsiryhmä sai levottomaksi. Sitten oli pari lellipentua, jotka olivat liian älykkäitä voidakseen sopeutua normaaliälyisten ryhmään, mikä ilmeni juoksentelemisella ja kiusaamisella (niin, mitäs Kaapon vanhemmat myönsivät koulun valittaneen, tosin toki aiheettomasti). Vanhemmat eivät edes yrittäneet saada kersoja kuriin, joten lopputuloksen voi arvata ja yhteiskunnan elättejä ovat nykyään. Mutta silti, me tasapaksun tyhmät suorittajat saimme suurimmaksi osaksi opiskella rauhassa ikäviä väliepisodeja lukuunottamatta.

Edelleenkin uskon, että helkkarinmoista häirintää on täytynyt olla, kun sermiin on päädytty. Ja kun tuota koppia katsoo niin on kuvattu alhaaltapäin, ovelasti jättäen näkymättä se miten on ilmeisesti ollut avoin opettajaan päin. Vanhempien kertomuksessa on outoa ristiriitaisuutta, muka Kaapo ei ole nähnyt opea opetuksen aikana jne. Tytötkin ovat supisseet, niin no kuka lapsi myöntää olevansa pahin syyllinen, "en minä kun ne muut". Ja ainakin tuohon vanhaan aikaan häiriköitä halveksittiin, mutta samalla pelättiin niin jottei kiusata uskaltanut. Eiköhän Kaapon käytös ole saanut erottumaan joukosta ikävällä tavalla jo ennen sermiä. Nykyään häirikköjä ei laiteta tarkkikselle vaan integroidaan tavan ryhmiin. Pakkohan se opiskelurauha on jotenkin luoda, kun eipä näille levottomille henkilökohtaista avustajaa järjesty.

Juuri näin!
Kotoa se lähtee!
vaan kun eeliveetun luovuus kärsii ja älykkyys jos sille laitetaan rajat. Ja kun se on kotona suvun keskipiste. kaikkien pitää se huomjata koko ajan ja opettaja saa opettaa vain sitä. ja se toimii niin että eetuveetu pistää ranttaliksi jos ei saa koko ajan open huomiota.

Tavalliset tyhmät istuvat hiljaa. Meidän eetuveetu on niin nero ja siksi se ei voi olla hiljaa ja ottaa toisia huoomioon.

ja tällaisia vanhempia on paljon.

Oon seitsenvuotias, oppimaan innokas, sain nimen hauskimman Kaapo.

On paljon tehtävää, tylsää ja tärkeää, puuhailee kopissaan Kaapo.

Maailma muuttuu, niin minäkin, oppaaksi koppini värväsin!

Vaikea varttua, tehtävät helppoja, muistan myös keskittyä Kaapo.

Kaapo, Kaapo, oon Kaapo, hihihihi hei vain!

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Lapseni luokalla alakoulussa oli aikanaan myös vastaava koppi, jossa ADHD-lapsi opiskeli, jotta pystyi keskittymään. Myös luokkatoverit pitivät hyvänä, että ADHD-lapsi pystyi keskittymään oppimiseen omassa kopissa kouluavustajan opastuksella.

Taas on tehty kärpäsestä härkänen.

[QUOTE="vieras";28547426]Lapseni luokalla alakoulussa oli aikanaan myös vastaava koppi, jossa ADHD-lapsi opiskeli, jotta pystyi keskittymään. Myös luokkatoverit pitivät hyvänä, että ADHD-lapsi pystyi keskittymään oppimiseen omassa kopissa kouluavustajan opastuksella.

Taas on tehty kärpäsestä härkänen.[/QUOTE]

Näin minustakin. Pessi tälle.

[QUOTE="vieras";28547426]Lapseni luokalla alakoulussa oli aikanaan myös vastaava koppi, jossa ADHD-lapsi opiskeli, jotta pystyi keskittymään. Myös luokkatoverit pitivät hyvänä, että ADHD-lapsi pystyi keskittymään oppimiseen omassa kopissa kouluavustajan opastuksella.

Taas on tehty kärpäsestä härkänen.[/QUOTE]

ADHD-lapsi on eri asia kuin normaali lapsi! Normaalin pitäisi pystyä opiskelemaan normaalisti luokassa, ja ainakin opettajan pitäisi ensin yrittää muita keinoja kuin tuollaista koppia!

Mutta mitäs te tiedätte tilanteesta, kun ette tunne opea ettekä Kaapoa.

Moniko täällä kauhistelevista tietää mitä luokissa tapahtuu ja mitä yksi häirikkö saa aikaiseksi?

Ajatus on, että mitä väliä sillä on jos mun pikku mssukka häiritsee muita, kukaan ei saa rajoittaa mun mussukan häiriökäyttäytymistä!

ANTAKAA HÄIRIKÖN OLLA VAPAA, UNOHTAKAA MUUT VÄHÄPÄTÖISEMMÄT OPPILAAT. Pois oikeus häiriöttömään koulunkäyntiin, menkäämme häirikön ja vanhempiensa ehdoilla!

:D

Olen itse ollut tuon open luokassa pikkukoululaisena. Ei ollut mikään natsiope vaan ihan mukavat muistot jäi. Etevimmät saivat lisätehtäviä (jäi mieleen, kun harmitti etten ehtinyt itse tehdä tehtäviä niin nopeasti, että ekstraa olisi päässyt tekemään). Luokassa oli useampi penska, jotka etenkin koulun alussa häiritsivät oppimisrauhaa. Ne rauhoittuvat keiden vanhemmat ottivat tilanteen vakavasti. Kotona varmaankin kivoja lapsia, mutta alkuun isompi lapsiryhmä sai levottomaksi. Sitten oli pari lellipentua, jotka olivat liian älykkäitä voidakseen sopeutua normaaliälyisten ryhmään, mikä ilmeni juoksentelemisella ja kiusaamisella (niin, mitäs Kaapon vanhemmat myönsivät koulun valittaneen, tosin toki aiheettomasti). Vanhemmat eivät edes yrittäneet saada kersoja kuriin, joten lopputuloksen voi arvata ja yhteiskunnan elättejä ovat nykyään. Mutta silti, me tasapaksun tyhmät suorittajat saimme suurimmaksi osaksi opiskella rauhassa ikäviä väliepisodeja lukuunottamatta.

Edelleenkin uskon, että helkkarinmoista häirintää on täytynyt olla, kun sermiin on päädytty. Ja kun tuota koppia katsoo niin on kuvattu alhaaltapäin, ovelasti jättäen näkymättä se miten on ilmeisesti ollut avoin opettajaan päin. Vanhempien kertomuksessa on outoa ristiriitaisuutta, muka Kaapo ei ole nähnyt opea opetuksen aikana jne. Tytötkin ovat supisseet, niin no kuka lapsi myöntää olevansa pahin syyllinen, "en minä kun ne muut". Ja ainakin tuohon vanhaan aikaan häiriköitä halveksittiin, mutta samalla pelättiin niin jottei kiusata uskaltanut. Eiköhän Kaapon käytös ole saanut erottumaan joukosta ikävällä tavalla jo ennen sermiä. Nykyään häirikköjä ei laiteta tarkkikselle vaan integroidaan tavan ryhmiin. Pakkohan se opiskelurauha on jotenkin luoda, kun eipä näille levottomille henkilökohtaista avustajaa järjesty.

Eräällä palstalla toinen tuon open luokalla ollut entinen oppilas kirjoitti hieman erilaisen näkemyksen.

Minä en tunne opettajaa enkä ole kyseisessä "Kaapon konttori" luokkahuoneessa koskaan ollut. Minä en kuitenkaan voi uskoa mitään hyvää opettajasta, joka pistää 7 vuotiaan lapsen tuollaisen rakelman taakse.

Tee pieni mielikuvaharjoittelu:

Kuvittele itsesi uudelleen kyseisen open luokkahuoneeseen. Työnnä opettajan työpöytä luokkahuoneen keskeltä nurkkaan. Laita opettajan työpöydän eteen sivusuunnassa oleva koppi ja istudu siihen. Edessä ja oikealla sivulla näet lastulevyä. Vasemmalla reunalla näet opettajan työpöydän - muistele kuinka usein ope istui työpöydässään (Ei varmaankaan usein kun on siirtänyt työpöytänsä luokkahuoneen keskeltä nurkkaan). Yritä muistella tarvitsiko sinun joskus katsoa luokkahuoneen etuseinälle opetusta seurataksesi.

Luultavasti sinun ei koskaan tarvinnut nähdä luokkahuoneen etuseinällä olevaa liitutaulua tai piirtoheitinkangasta. Yritä nyt miettiä, miten opettaja opetti uusia asioita.
-

Epäilen ettet vieläkään ymmärrä, mutta olet edelleen varma 7-vuotias lapsi ansaitsi tuon kohtelun.

[QUOTE="vieras";28548930]No koppi ei satavarmasti ollut niin ettei siitä näy taululle ja opeen päin :D älkööt nyt viitsikö.[/QUOTE]

Kyllä täällä viitsitään jos oma lapsi on häirikkö. :)

Toivottavasti tulevaisuudessa koko muu luokka erotetaan koppiin opiskelemaan ja häirikkö saa jäädä häiriköimään vapaasti luokkaan, kuten vamhempansa olettaa.

[QUOTE="vieras";28548930]No koppi ei satavarmasti ollut niin ettei siitä näy taululle ja opeen päin :D älkööt nyt viitsikö.[/QUOTE]

Tiedätkö, että ne vanerilevyt on sen vuoksi ettei Lapsi nähnyt suoraan eteenpäin tai oikealla sivulle?

Uskotko todella, että luokkahuone on yhden pulpettirivin levyinen? Vai etkö pysty hahmottamaan kolmiuloitteista tilaa.

Piirrä luokkahuoneen pohja paperille. Hahmottele siihen pulpettirivit. Piirrä kulmaan opettajan työpöytä ja siihen eteen sivuttain Kaapon konttori. Vedä värikynällä pöydän "sermit". Piirrä pallo lapsen istumapaikalle ja sen jälkeen vedät suoran viivan pallosta sermin reunaan ja jatkat viivaa suoraan luokkahuoneen etuseinälle. Huomaat, että suurin osa luokkahuoneen etuseinästä jää sermin taakse.

Voihan tietenkin olla, että opettaja kirjoittaa lähemmäksi katonrajaa, jolloin lapsi voisi seurata opetusta sermin ylitse... toisaalta ne ekaluokan liitutaulut ovat harvemmin katonrajassa.

Tossa jutussa nyt oli paljon outoa.. niin kuin se, että koulu olisi vaatinut lääkityksen aloittamista. Eihän lasta ollut kunnolla tutkittu, äiti oli käyttänyt tarhaiässä jollain psykologilla vain. Eli olisiko asia ollut niin, että koulu on ehdottanut ylivilkkauden testaamista käytöksen takia, mutta vanhemmat eivät ole suostuneet? Eihän koulu voi vaatia lääkityksen aloittamista, jos lapsella ei kerran edes mitään diagnoosia ole.

Tuohon opettajan näkemis-asiaan: minusta koppi on niin, että lapsi istuu sivuttain, ja näkee kyllä opettajan, juuri ja juuri.
Sermin käyttö hetkellisesti, esim. osa oppitunnista, voi kyllä jollekin olla ihan hyvä vaihtoehto (vähän kuin kuulosuojaimet, mutta näkö-), mutta ei jatkuvasti käytettynä. Tässä tapauksessa ei lapsi tainnut siitä tykätä, eikä vanhemmat. Eli jotain muuta pitäisi keksiä.

Eipä tuo nyt niin hurjalta minun mielestäni näyttänyt. On se ainakin turvallisempi ja tukevampi kuin liikuteltavat sermit, ne vilkkaat lapsukaiset kun tahtoo olla aika liikkuvaisia myös.

Tiedätkö, että ne vanerilevyt on sen vuoksi ettei Lapsi nähnyt suoraan eteenpäin tai oikealla sivulle?

Uskotko todella, että luokkahuone on yhden pulpettirivin levyinen? Vai etkö pysty hahmottamaan kolmiuloitteista tilaa.

Piirrä luokkahuoneen pohja paperille. Hahmottele siihen pulpettirivit. Piirrä kulmaan opettajan työpöytä ja siihen eteen sivuttain Kaapon konttori. Vedä värikynällä pöydän "sermit". Piirrä pallo lapsen istumapaikalle ja sen jälkeen vedät suoran viivan pallosta sermin reunaan ja jatkat viivaa suoraan luokkahuoneen etuseinälle. Huomaat, että suurin osa luokkahuoneen etuseinästä jää sermin taakse.

Voihan tietenkin olla, että opettaja kirjoittaa lähemmäksi katonrajaa, jolloin lapsi voisi seurata opetusta sermin ylitse... toisaalta ne ekaluokan liitutaulut ovat harvemmin katonrajassa.

Toihan on kuvassa suunnattu juurikin niin että näkee open ja taulun, mutta ei muita oppilaita. Joten en todellakaan tiedä mitä höpäjät, mutta piirtele sä rauhassa niitä omia juttujas siellä ja laskeskele....

oijoi,
jos joku olisi minulle jo alkuvuodesta kertonut, että kaikki luokan käytösongelmat olisi voinut ratkaista ihan vaan monistamalla parit vaativammat lisätehtävät, niin kyllä vaan olisi maailma parempi paikka. Kyllä kaksplus tietää.

Itsellehän tuollainen ei tietty tullut mieleenkään. Rakensin vaan samantien ekana ratkaisuyrityksenä vanerista seinät. Niin, ja vanhemmille laitoin parit viestit, mutta sekin oli huono.

En tiedä kenellä täällä lienee silmissä vikaa mutta minun mielestäni tuon virityksen takaa näkee ihan hienosti taululle ja opettajan. Sivuseinäke ei ole koko pöydän mittainen ja lisäksi pöytä ei ole seinän suuntaisesti vaan kulmittain niin että tuo seinäke rajaa juurikin näkymän luokan takaosaan mutta opettajan ja todennäköisesti ekan pulpettirivinkin siitä näkee ihan ongelmitta.

Ja se, että osaa jo asian ei ole syy häiriköidä muita. Itsekin osasin lukea, laskea ja kirjoittaa kouluun mennessäni eikä minulla ollut mitään vaikeuksia siltikään käyttäytyä nätisti luokasta. Pulpetissa oli kirja jota luin jos opettaja ei ehtinyt antaa lisätehtäviä tai olin nekin jo tehnyt.

Ei ole kyllä kadehdittavaa open homma nykyään. Kaikilla pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet opiskella mutta keskittymiskyvyttömiä ei saa laittaa pienryhmään tai heikkolahjaisia erityisluokkaan kun se on leimaavaa. Kaikkia pitäisi pystyä opettamaan siellä samassa luokassa, riippumatta ongelmien laadusta, vaikka opettajalla ei olisikaan erityispedagogista osaamista saati sitten mitään lisäresursseja kuten avustajia yms. Omasta mielestäni tämä ei ole mitään tasa-arvoa vaan sen varjolla toteutettua säästämistä.

Sama ilmiö on kyllä havaittu muuallakin. Median avulla meidät on ovelasti vakuutettu siitä että enää ei tarvita erityisluokkia, -opettajia tai -avustajia (lapset leimataan ja erotetaan julmasti ikätovereistaan!), kehitysvammaisten hoitolaitoksia (kaikilla pitää olla oikeus elää itsenäistä elämää!), psykiatrisia hoitolaitoksia (paha paha pakkohoito, liikalääkitys, henkilökohtaisen vapauden rajoittaminen ikävillä säännöillä), vanhainkoteja (vanhukset viedään julmasti pois omasta tutusta kodistaan!) eikä lastenkoteja (oma äiti aina paras äiti vaikka vähän huumeissakin ja kyllä se siitä joskus varmasti vielä raitistuu kun tarpeeksi monta tilaisuutta annetaan!) kun perimmäinen syy on vain se että nämä palvelumuodot on todettu yksinkertaisesti liian kalliiksi. Ja jos niitä vain vähennettäisiin ja ajettaisiin alas niin syntyisi poru heitteillejätöstä ja syrjimisestä, siksi meidän manipuloidaan uskomaan että mehän itse asiassa HALUAMME lopettaa nämä palvelut. Jos em. ihmisryhmät sitten eivät pärjääkään ilman erityistä tukea niin sehän on toki pikkujuttu siihen verrattuna että he saavat kokea olevansa Tasavertaisia. Ts. kaikki kärsivät. Mutta sehän on solidaarisuutta se.

Kauhea meteli sermeistä. Toisille ne sipii ja antaa työrauhan, toisille ne ei sovi, mutta ilmeisesti Kaapoa on rauhoittanut, koska ovat jatkaneet 2kk. Sitä mietin, että onko sermit aina ja onko Kaapo ollut jokantunti 45min sermin takana esim. musiikkitunnitkin. Karua on, jos 4×45min toimistossaan on ollut. Kuitenkin työrauha on luokkaan saatava ja nykyään kun ei saa käytävällekään lasta eristää, niin vähemminhän sermit häntä eristävät. Ja eihän sermitnole olleet kuin taakse ja oikealle, joten avaruutta on ollut kuitenkin ikkunasta ulos ja opettajan suuntaan eteen, joten mikään häkki ei ole ollut kyseessä.

mitä sitten pitäisi tehdä sellaiselle lapselle, joka jatkuvasti omalla käytöksellään häiritsee muiden oppilaiden keskittymistä? jos ei mene perille sanominen, niin pakkohan siihen on puuttua sitten jollain muulla keinolla. ja tuosta eristämisestä, jo aikoja sitten on lapset lentäneet luokasta ulos jos on toistuvasti häiriköinyt tunnilla, onko monikin täällä palstaileva saanut kauheat traumat tällaisesta toiminnasta koulussa? itsekkin olen luokasta lentänyt ulos "eristyksiin" kun olen aikoinani tunneilla häirinnyt muita. ja sitten nämä "jäähytpenkit" joita käytetään jo tarha-ikäisillä, ajaa ihan saman asian, lapsi eristetään siinä. mä en ymmärrä miksi tästä on tehty näin iso numero taas kerran. ja lisäksi, kaapon vanhemmat ovat itse olleet kopin kannalla heille siitä ensimmäisen kerran puhuttaessa mutta yhtäkkiä se olikin kamala juttu kun isille tuli paha mieli!1? :D hah.

Onneksi meidän lapsista kukaan ei käy tuota koulua enää ensi syksynä. Kun vanhin tyttäreni oli ekalla, niin lapset jaettiin tasoryhmiin aineissa, joissa vaihtelu oli suurta. Ne, jotka osasivat jo lukea, saivat sitten omana pienenä ryhmänään hyödyntää taitoaan edemmäs ja ne, joille lukeminen tuotti suuria hankaluuksia, saivat yksilöllistä opetusta muutaman oppilaan ryhmissä.

Mun aikana (vuoden 95 kieppeillä) meidän yläasteella luovuttiin tasoryhmistä, jotka olivat toimineet mainiosti esim. matematiikassa. Sellainen oli kuulemma leimaavaa ja epätasa-arvoista. Muistan, että ryhmien sekoittaminen harmitti kaikkia: minä jouduin ryhmään, jossa suurin osa oli hitaammin edistyviä ja meinasin tikahtua tylsyyteen, toisaalta taas muutama hyvin heikko oppilas joutui ryhmään, jossa enemmistö oli pidemmällä matematiikassa ja opettajakin oli sen aiemman ripeämmän ryhmän vetäjä. Siellä pari ystävääni oli todellisissa vaikeuksissa. En tiedä, mistä revittiin selitys "leimaavuudesta", sillä oppilaat olivat itse tyytyväisiä tasoryhmiin.

Ensinnäkin en pysty luottamaan vanhempiin, jotka lapsen nimellä kertovat keltaiselle lehdistölle diagnooseja ja yksityiskohtia. Itse olisin ehdottomasti hoitanut asian erilailla, tai jos lehtiin haluttiin tietoa niin ois sit ees oltu nimettöminä.

Tuollainen sermi on ihan hyvä idea, ja käytetäänhän noita avokonttoreissa. Kuitenkin opettajan toteutus mennyt liian pitkälle ja sermistä tulikin koppi. Opettajan ja psykologin arvostelukyky petti. Uskon kyllä, että syyt pojan rauhottamiselle ovat olemassa ja oikeita. Ei kukaan opettaja turhan takia näkisi noin suurta vaivaa.