Isä työtön, elatustuen määrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten tämä nyt menee. Isä on työtön ja saa 558 tai 690 verojen jälkeen kelalta työttömyyskorvausta. Ensimmäinen on ilman lapsikorotuksia, jälkimmäinen lapsikorotusten kanssa. Tuleeko siis työttömälle lapsikorotus, jos vanhemmilla yhteishuoltajuus, mutta ei siis asu isän kanssa samassa taloudessa?

Ja joutuuko isä maksamaan siitä elatustukea vai tuleeko elatustuki eli yht 300e (2 lasta) kelalta? Tehdäänkö näissä aina määräaikainen sopimus, jota tulee koko ajan uusia? Miten kun isä työllistyy tai jos työllistyy aina määräaikaisesti?

Kuinka hankalaksi tämä mahtaa mennä?

Mä olen ollut siinä uskossa, että lapsikorotus maksetaan sille, joka asuu lasten kanssa samassa taloudessa. Sitä voi saada myös puolison lapsesta. Mutta ei siis etävanhempi.

[QUOTE="vieras";28549594]Mä olen ollut siinä uskossa, että lapsikorotus maksetaan sille, joka asuu lasten kanssa samassa taloudessa. Sitä voi saada myös puolison lapsesta. Mutta ei siis etävanhempi.[/QUOTE]

Käsittääkseni sitä voidaan maksaa molemmille, sekä etä-että lähivanhemmalle. Etävanhempi joutuu sen vain maksamaan elatustukina lähivanhemmalle.

Käsittääkseni sitä voidaan maksaa molemmille, sekä etä-että lähivanhemmalle. Etävanhempi joutuu sen vain maksamaan elatustukina lähivanhemmalle.

justiinsa näin, se lapsikorotusosuus näkyy siellä työmarkkinatuen määrässä, mutta sitä ei koskaan saa tilille vaan menee elatusmaksuihin suoraan. Etän pitää käydä sossussa tekemässä päätös, että maksettava määrä on vain tuon lapsikorotusosuuden verran.

Meillä menee niin, että mies saa omista ja mun lapsista lapsikorotuksen. Summa jaetaan kaikkien lasten lukumäärällä ja kerrotaan samassa taloudessa asuvien lasten määrällä ja tämän summan mies saa itelleen.

Meille lastenvalvoja sanoi, että kela maksaa koko elatusmaksun lähivanhemmalle vain siinä tapauksessa, että etävanhempi jättää elarin maksamatta. Eli tällä hetkellä lapsikorotus menee miehelle, ja mies itse maksaa sen 84€/kk mulle, ja kela loput (reilut 60€).

Muoks. Ja mies oli kelassa käynyt kysymässä, jos maksaisivat hänen lapsikorotuksensa suoraan mulle, mutta ei sopinut. Syytä en tiedä. Sanoivat vaan samaa, että jos hän jättää maksamatta, voin hakea jälkikäteen kelasta elatusmaksut sitten. Mut eipä tuo miehelle iso vaiva ole, hölmöä vaan.

Viimeksi muokattu:
Meille lastenvalvoja sanoi, että kela maksaa koko elatusmaksun lähivanhemmalle vain siinä tapauksessa, että etävanhempi jättää elarin maksamatta. Eli tällä hetkellä lapsikorotus menee miehelle, ja mies itse maksaa sen 84€/kk mulle, ja kela loput (reilut 60€).

Muoks. Ja mies oli kelassa käynyt kysymässä, jos maksaisivat hänen lapsikorotuksensa suoraan mulle, mutta ei sopinut. Syytä en tiedä. Sanoivat vaan samaa, että jos hän jättää maksamatta, voin hakea jälkikäteen kelasta elatusmaksut sitten. Mut eipä tuo miehelle iso vaiva ole, hölmöä vaan.

Itse olen taas lukenut, että joillekin on nimenomaan tehty niin, että kela ottaa suoraan korotukset äidille eikä siis maksa niitä ollenkaan isälle, vaikka käytännössä isän työmarkkinatuessa näkyykin "lapsikorotus". Sitä ei vaan makseta. Mies kuulemma huolimaton ja olivat sanoneet siitä sitten, että voi unohdella. Kumma jos ei kaikille onnistu. Tuo olisi musta ainakin järkevin vaihtoehto.

Vieras, no todella outoa! Voisiko olla paikkakuntakohtaista? Jaksan kyllä epäillä, mutta mun mielestä se olisi fiksuinta, jos vanhemmat niin itse haluaisivat. Meilläkin ero johtui miehen elämänhallinnan ongelmista ja päihteiden käytöstä, jonka syystä ehdotin lastenvalvojalla tätä suoraan maksua, eikä käynyt. Samat höpinät toistettiin kelassa..

Yhteistyössä