Eikö naapurin vastuuvakuutus muka korvaa vesivahingon naapurille aiheutettuja haittoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Napaurilla kävi vesivahinko ja vesi valui meille. Asunto menee remonttiin ja sen hoitaa kokonaan talonyhtiö. Naapuri kertoi mulle, että voin heidän kotivakuutuksen vahinkovakuutuksesta hakea muita korvauksia, jos tarvetta.

Nyt kuitenkin oma vakuutusyhtiöni (Aktia) väittää, ettei naapurin vastuuvakuutus koskaan korvaa mitään, ellei vahinko ole ollut tuottamuksellinen (=tahallinen).

Tuo oli nyt puhdas vahinko vesivahingon syy.

Nyt mua mietityttää, et pitääkö mun oikeasti alkaa omasta kotivakuutuksesta alkaa peräämään oman omaisuuteni piloille menenmisen korvauksia ja maksaa siitä vielä omavastuu?

Mun mielestä kyllä naapurin vakuutksen pitäisi maksaa kaikki ja näin on pari tuttavaakin kertonut. Vetääkö mun vakuutusyhtiö sit nenästä?

Vastuu osakkaan aiheuttamassa vesivahingossa

Ei vedä nenästä vakuutusyhtiö, juurikin näin se menee!

Mun tuttavat on taas kertoneet, että toki heillä vastaavassa tapauksessa aina naapurin vastuuvakuutus on korvannut.

Jos ei itse ole tehnyt mitään, niin ei mene maalaisjärkeen et pitäisi itse sit ryhtyä maksumieheksi (omavastuu).

Ainahan se, joka aiheuttaa vahingon, pitäisi korvata se muille osapuolille.

Juu, tahallisessa vahingossa korvaa asukas. Siis silloin, jos vaikka unohtaa hanan auki. Muuten putkiston huolto kuuluu taloyhtiölle ja sen kuuluu korvata vesihvahingoista aiheutuvat kulut. Tosin viimekädessähän sinä osakkaana maksat niitä kuluja...

Siskolleni kävi niin, että yläkerran asukkaalla oli jäänyt suihku, kylpy tmv.päälle, kun lähti kotoa ja vettä tuli sitten siskoni katosta läpi.. En nyt muista, kuinka juridisesti homma meni, mutta siskoni ei kyllä joutunut mitään maksamaan. Ja siis omistusasunnosta kyse, ei vuokra.

Vastuuvakuutus vaatii juuri tuon tuottamuksen, jotta vahinko on korvattava. Eli siis jos kyseessä on puhdas vahinko jota ei voitu ennakoida ja olisi voinut käydä kenelle tahansa, niin silloin naapuri ei ole vahingonkorvauslain mukaan korvausvelvollinen -> vastuuvakuutus ei korvaa. Jos naapuri on toiminut huolimattomasti tai muutoin omalla toiminnallaan aiheuttanut vahingon (ei tietenkään tahallisesti) niin silloin hän on korvausvelvollinen sinulle ja vastuuvahingosta korvataan.

Alkuperäinen kirjoittaja vakuutusyhtiössä töissä;28546896:
Vastuuvakuutus vaatii juuri tuon tuottamuksen, jotta vahinko on korvattava. Eli siis jos kyseessä on puhdas vahinko jota ei voitu ennakoida ja olisi voinut käydä kenelle tahansa, niin silloin naapuri ei ole vahingonkorvauslain mukaan korvausvelvollinen -> vastuuvakuutus ei korvaa. Jos naapuri on toiminut huolimattomasti tai muutoin omalla toiminnallaan aiheuttanut vahingon (ei tietenkään tahallisesti) niin silloin hän on korvausvelvollinen sinulle ja vastuuvahingosta korvataan.

En tiedä, voiko sanoa et on puhdas vahinko, jos pitää vesipatjaa keittiössä taloudessa jossa on kissa. Mistä mä saan sit tietää, onko kyseessä vahinko vai tuottamus? Kuka sen päättää? Mulla on nyt itsellä mennyt tavaroita pilalle, tavaroita joita todella tarvitsen asap, joten mitä vaihtoehtoja mulla oikeastaan on, kuin vaatia niitä omalta vakuutusyhtiöttä.

[QUOTE="a.p";28546927]En tiedä, voiko sanoa et on puhdas vahinko, jos pitää vesipatjaa keittiössä taloudessa jossa on kissa. Mistä mä saan sit tietää, onko kyseessä vahinko vai tuottamus? Kuka sen päättää? Mulla on nyt itsellä mennyt tavaroita pilalle, tavaroita joita todella tarvitsen asap, joten mitä vaihtoehtoja mulla oikeastaan on, kuin vaatia niitä omalta vakuutusyhtiöttä.[/QUOTE]

Enpä osaa sanoa tuosta tapauksesta, meneekö vastuuvakuutuksesta, en ole vastuupuolella itse töissä. Ei ole mikään itsestään selvä tapaus välttämättä. Naapurin kannattaa kysyä omasta vakuutusyhtiöstään asiasta, tai siis tehdä ihan vahinkoilmoitus.

Voisit kysyä omasta yhtiöstäsi että voisitko hakea ensihätään korvaukset omasta kotivakuutuksestasi, ja jos myöhemmin sitten todetaan että vahinko korvattaisiin naapurin vastuuvakuutuksesta niin saisit omavastuusumman sieltä sitten takaisin. (Vakuutusyhtiöt kyllä noissa tapauksissa keskenään sitten hoitavat regressiomenettelyn kautta sen että naapurin vastuuvakuutuksesta maksetaan sinun vakuutusyhtiösi maksamat korvaukset takaisin.)

Vesisängyissähän on sentään yleensä turva-allas, jos itse vesipatja menee rikki. Mä olen nyt vaan kuullut huoltomieheltä, että naapurilla oli vesipatja (vieraille?) keittiön kulmassa.

Heillä on siis kissa.

Todella älytöntä, mutta en toki tietä tarkalleen, mitä siellä on käynyt.

Ehkä mun pitää nyt vaan sit yrittää vaatia naapurin kautta noita korvauksia. Vai mistä niitä siis vaaditaan käytännössä?

[QUOTE="a.p";28546868]Mun tuttavat on taas kertoneet, että toki heillä vastaavassa tapauksessa aina naapurin vastuuvakuutus on korvannut.

Jos ei itse ole tehnyt mitään, niin ei mene maalaisjärkeen et pitäisi itse sit ryhtyä maksumieheksi (omavastuu).

Ainahan se, joka aiheuttaa vahingon, pitäisi korvata se muille osapuolille.[/QUOTE]

Onpas sun tuttavilla ollut erikoisen huonoa tuuria, kun jouduttu usein naapurin vastuuvakuutusta käyttämään. Ajattelin vain tuota sanaa AINA tässä yhteydessä.
Korvaus riippuu todellakin tahallisuudesta, eikä välttämättä kyse ole siitä, jos taloyhtiö vastaa korjauksesta.

[QUOTE="vieras";28547020]Onpas sun tuttavilla ollut erikoisen huonoa tuuria, kun jouduttu usein naapurin vastuuvakuutusta käyttämään. Ajattelin vain tuota sanaa AINA tässä yhteydessä.
Korvaus riippuu todellakin tahallisuudesta, eikä välttämättä kyse ole siitä, jos taloyhtiö vastaa korjauksesta.[/QUOTE]

Kysyimme tuttavilta, joilla on ollut vesivahinko, että kuka on korvannut. Kyllä se heillä aina on mennyt naapurin vastuuvakuutuksesta.

Jokaikisessä vastauksessa siis eli aina-sanaa käytin.

Alkuperäinen kirjoittaja vakuutusyhtiössä töissä;28546896:

Näin juuri.

miten se kissa kuluu siihen että vesipatja vuotaa?

Eihän se siis vuotanut, vaan puhkesi äkillisesti ymmärtääkseni. Jaa, mä en itse pitäisi keittiön(!) nurkassa jotain ihmeen vesipatjaa, jos mulla olisi kissa. Kyllä mä voisin kuvitella, mitä se kissa tekisi, kun kuuluisi kiinnostaa pulpatusta ja liikehdintää patjan sisältä.

Enkä pitäisi koskaan vesipatjaa ilman vuotosuojaa, joka on aina vesisängyissä.

Yhteistyössä