Annatteko konttimaikäisen lapsen konttia nurmikolla ja muutenkin pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vauva ei ihan vielä konttaa, mutta saa kyllä repiä nurmikkoa, oksia, työntää varpaansa hiekkalaatikon hiekkaan jne jo nyt kun on 7kk.

Mä ajattelen myös niin, että lasten kuuluu saada haistaa ja maistaakin luontoa. Niinkuin me wanhan ajan lapsetkin ollaan saatu tehdä.

Viime kesänä oli ryömimisiässä, kyllä ne nurmikot tuli maisteltua. Tänä vuonna kävelee/juoksentelee, ah mitä multanoroja valuu suupielistä välillä. :) Tietty mä katselen ettei nyt kauheasti mitään siellä söisi, mutta ehtii kyllä äkkiä nappaamaan hiekat suuhunsa. Ei ne siihen kuole jos vähän maistelee, kunhan nyt ei missään törkypaikoissa anna olla..

Apua. Meillä on neljä tenavaa ja rattaissa he on kaikki olleet siihen saakka, että ovat itse kävelleet, eli 10-12 kk:n ikään... En oo koskaan ajatellutkaan, että päästäisin konttaavan muksun maahan. Toki viltillä ovat köllötelleet, mutta yleensä siellä rattaissa siis, ja ulkoilut on ajoitettu vauvojen päiväuniaikaan.. Tunnen itseni oudoksi nyt, vaikka itsestä tuntuu oudolta, että reilu puolivuotias konttailisi pitkin pihaa. Aina oppii uutta!

Kolme lasta, ja olen antanut olla ihan konttausikäisenäkin maassa kaikkien. Hiekkiksellä on mätetty hiekkaa suuhun ja nurmikolla maisteltu voikukkuia ja muita. Minusta taas olisi tuntunut hassulta pitää lapsia vain rattaissa ulkoillessa kesä aikaan, ja viltillä eivät kovin kauaa viihtneet kun liikkua osasivat.

Kyllä meillä nämä kolme ikiliikkujaa ovat aikoinaan menneet kontaten ja tutkineet maailmaa suut messingillä :). Musta vain hyväkin varsinkin kesäaikaan laittaa pieni maahan hakemaan tuntumaa ihan niin kaikesta. Ja varsin on syöty hiekkaa ja kiviä ja nurmikkoa ja voikukkia ja... :)

Apua. Meillä on neljä tenavaa ja rattaissa he on kaikki olleet siihen saakka, että ovat itse kävelleet, eli 10-12 kk:n ikään... En oo koskaan ajatellutkaan, että päästäisin konttaavan muksun maahan. Toki viltillä ovat köllötelleet, mutta yleensä siellä rattaissa siis, ja ulkoilut on ajoitettu vauvojen päiväuniaikaan.. Tunnen itseni oudoksi nyt, vaikka itsestä tuntuu oudolta, että reilu puolivuotias konttailisi pitkin pihaa. Aina oppii uutta!

Tätä kans itse ihmettelen ja luulin ettei kukaan nyt ainakaan ihan jotain puolen vuoden tienoilla olevaa vauvaa päästä maahan konttimaan. Meillä lapset on kaikki oppineet niin aikaisin kävelemään,että tulin ihan uuden ongelman eteen tämän nuorimman kanssa. Vanhemmat lapset siis eivät ole konttineet pihalla saati syöneet ruohoa tai hiekkaakaan ja ihan tervepäisiä heistä tuli. Kiitos taas kaikille avartavista vastauksista :)

[QUOTE="vierailee";28543413] Vanhemmat lapset siis eivät ole konttineet pihalla saati syöneet ruohoa tai hiekkaakaan ja ihan tervepäisiä heistä tuli. [/QUOTE]

No tuskin asia lasten päänuppiin vaikuttaa, lähinnä sitä että ainakin meidän lapset ois kyllästyneet kuoliaaksi jossain rattaissa tai viltin päällä.. istua viltin päällä... hmm, ei oo onnistunut meillä sen jälkeen kun pyörimään oppis. Eli siis jos pieni on kiinnostunut konttaamaan, niin en sitä nurmen syömisen pelosta pieneltä kieltäis.

[QUOTE="vierailee";28543413]Tätä kans itse ihmettelen ja luulin ettei kukaan nyt ainakaan ihan jotain puolen vuoden tienoilla olevaa vauvaa päästä maahan konttimaan. Meillä lapset on kaikki oppineet niin aikaisin kävelemään,että tulin ihan uuden ongelman eteen tämän nuorimman kanssa. Vanhemmat lapset siis eivät ole konttineet pihalla saati syöneet ruohoa tai hiekkaakaan ja ihan tervepäisiä heistä tuli. Kiitos taas kaikille avartavista vastauksista :)[/QUOTE]

Meillä esikoinen oli sen puoli vuotta talvella, ulkoilut aloitti vasta maan kuivahdettua n 9kk iässä. Kuopus täytti 6kk juhannuksena ja oppi samaan aikaan konttaamaan. Nukkui n 30min rattaissa joten herättyään ulkoili sitten hiekkalaatikolla ja nurmikolla. Ja söi kyllä alkuun kaiken mistä kiinni sai. Viltin päällä koitin sitä pitää alkukesästä mutta eihän se siinä pysynyt vaan ryömi ensitöikseen nurmikolle syömään ruohoa.

Yhteistyössä