Miten olisi pitänyt toimia?? Aiheutin kolarin aamulla :,(

  • Viestiketjun aloittaja voi-itketys :(
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Niinpä. Siis yksilöidä esim. poliisille. Ei sillä ole mitään merkitystä tällä palstalla. Ehkä ap ei yleensäkään pidä Audi tai Mersu merkkisillä autoilla ajavista ja siksi piti tuoda esille että he ovat olleet tässä osallisina.

Itse muuten ajelen Fiatilla...
No minä varmasti yksilöisin täälläkin kertoessani samalla lailla (miksi sitä yksilöintiä pitäisi muuttaa tai salata merkki muualla kertoessaan, eihän se mitään muuta?) enkä vaikeamman (minun mielestäni) kautta peräänajaja ja kylkeenajaja.
 
Hah turha takana tulevan räyhätä, ihan oma moka jos perään ajaa, ei sitä turvaväliä turhaan käsketä pitään. Jos vauhti ollu vielä noin hidas niin takana olevahan on ajanu aivan kiinni kun ei oo ehtiny pysäyttään.
 
Höhlää
Ethän sä poliisille sanonut että oli sun vika?

Meillä kävi kerran niin että vanhempi mies ajoi isolla uudehkolla autolla meidän pikku kirpun kylkeen, ei millään olisi myöntänyt että oli oma vika. Siinä sitten poliisit jankkasi vaikka kuinka kauan papan kanssa että myöntääkö vai ei.
 
lucifer
[QUOTE="vieras";28501285]Nätti :)[/QUOTE]kuvassa ei ole siis just mun muru, mutta samanlainen löytyy, just eilen puunasin ja kuurasin talvepölyistä. penkki on vaaleanpunainen.
 
"Siis"
Jos jarruttamalla viereiseltä kaistalta tultiin sun KYLKEEN, sähän olit sen auton etupuolella kun se alkoi tulla teidän kaistalle? Eli jos et olis jarruttanut vaan jatkanut tasasella nopeudella, se olis vaan liittyny sun taakse ennen mersukuskia?
 
"aapee"
[QUOTE="Siis";28501729]Jos jarruttamalla viereiseltä kaistalta tultiin sun KYLKEEN, sähän olit sen auton etupuolella kun se alkoi tulla teidän kaistalle? Eli jos et olis jarruttanut vaan jatkanut tasasella nopeudella, se olis vaan liittyny sun taakse ennen mersukuskia?[/QUOTE]

Siis se auto (audi :D - voi luoja, mikä vänkääminen näistä automerkeistä no näköjään saatu myös aikaiseksi... ) oli keulan verran edelläni viereisellä kaistalla, kun alkoi tulemaan. Ja kyllä, vaikka sen verran edellä olikin, osui Audin kylki minun autoni kylkeen kun kyljikkäin ajettiin.
 
poing
Alkuperäinen kirjoittaja Minkä merkkinen auto ap:lla?;28500736:
Onko sulla joku fiat tai skoda kun piti oikein mainita toisten automerkit?
Eiku ap:lla on luonnollisesti BMW niin saadaan nämä kaikki kolme liikenneonnettomuuksien suosikkimerkkiä mukaan.
 
turvaväli rocks
TURVAVÄLIÄ on yleensä tosi vaikea pitää kun silti joku ääliö kiilaa väliin.....
Höpö höpö. Jos joskus joku sattuu väliin tunkemaan, SILTI on parempi ottaa turvaväli kuin ajella pepussa kiinni ja kolaroida. Jos joku kiilaa väliin, mä otan siihen turvaväliä. Ja kun takana joku roikkuu perseessä kiinni, otan edellä menevään turvaväliä tuplasti normaalia enemmän, koska sillä voin edes vähän koittaa ehkäistä omaan perääni ajoa, jos tulee sellanen tilanne.

Ap, ei se ollut sun moka, onnettomuus oli monen tekijän summa, ja ensisijaiselta syylliseltä vaikuttaa audikuski, ja mese ei pitänyt väliä ja tiesi itsekin syyllisyytensä!
 
Luulenpa että aika monelle tulee reaktiona tollasessa jarruttaa. Ja niinhän se pitääkin. Perässä tulevan ongelma jossei kerkeä ite jarruttaa ajoissa.

Hitto ärsyttää nuo perässä kiinni tulevat. Mua oikeasti pelotti, kun ajoin pimeällä tiellä ja sellanen iso perävaunurekka oli aivan takapuskurissa kiinni. Pysy siinä vaikka ajoin satasta välillä, oli siis vielä 80 rajotukset. Ei lähtenyt vaikka vilautin jarruvalojakin jne. Pelotti siinä määrin että menin levikkeelle ja päästin rekan ohi.
Tuolla tieosuudella on paljon hirviä, ja jos olisin muutenkin joutunut äkkijarrutuksen tekemään niin multa olis ollu henki pois kun se rekka olis tullut takaa.
 
mersumies väärässä
Peräänajaja on AINA SYYLLINEN, etkö todelllakaan tiedä sitä kun annat jonku mersumiehen meuhkata. Minä olisin laittanut sille jauhot suuhun välittömästi.
 
"Vieras"
Mikähän legenda tuokin nyt on, että peräänajaja maksaa aina. Useimmiten joo, mutta ei aina, jarrutukselle esimerkiksi täytyy olla pätevä syy. Mikäli jarrutat motarilla voimakkaasti oravan takia, olet itse syyllinen.

Tässä tapauksessa nyt riippuu siitä, tapahtuiko peräänajo ennen vai jälkeen kylkiosuman.

Kyseessä on kolmen auton kolari ja todennäköisesti tuo tullaan ratkaisemaan niin, että kaikki korvataan Audin liikennevakuutuksesta. Audi tuli kylkeesi, jonka takia takana oleva auto ajoi perääsi -> Syyllinen on yksin Audi kaikkien autojen vaurioihin.

Toinen vaihtoehto on, että peräänajajan vakuutuksista korvataan peräsi vauriot, kylkeenajajan liikennevakuutuksesta kylkesi vauriot. Riippuen tosiaan siitä, missä tilanteessa peräänajo tapahtui, kylkeenajon jälkeen vai sitä ennen (eli verrataan eri osapuolien kertomuksia).

Kummassakaan em. tilanteessa sinä et ole ollut itse syyllinen. Pieniä sanktioita poliisi voi toki antaa harkintansa mukaan, jos kävi paikalla. Jos ei käynyt, ei sanktioita tule kenellekään.

Olen autovahinkojen korvauskäsittelijä vakuutusyhtiössä.
 
voi huoh
Suomessahan saa sakot liikenteen vaarantamisesta vaikka ajaa yksin ojaan. Eiköhän se Audi-kuski ole tässä se suurin pahis ja Mersu-miestä nyt vaan vituttaa, jos mersuun tuli jälkiä. Mersu-mies saa itkeä itsensä uneen, olisi seurannut liikennettä eikä puhunut puhelimeen. Puhumattakaan, että oli ruuhkaa tai ei niin turvavälit tulee olla riittävät myös kesäkelillä, että ehtii reagoida juuri tälläisissä tilanteissa.
Höpsis. En minäkään sakkoja saanut, vaikka yksin ajoin autoni ojaan. riippuu siitä. tuleeko poliisi paikalle.
 
"vieras"
Höpsis. En minäkään sakkoja saanut, vaikka yksin ajoin autoni ojaan. riippuu siitä. tuleeko poliisi paikalle.
Eikä aina saa sakkoja vaikka poliisi kävisikin paikalla ja olisit tavallaan syyllinen. Minulle eivät sakkoja kirjoittaneet kun kolaroin liukkaassa risteyksessä ja siinä vahingoittui toinen ajoneuvo ja vähän julkista omaisuuttakin. Katsoivat vissiin tuon liukkauden syyksi, soittivat vaan johonkin kaupungin tyypeille ja käskivät tulla hiekoittamaan sen risteyksen :D Toisen kerran ei sitten sattunut ihan noin mukavia poliiseja paikalle vaan antoivat sakot, olosuhteet oli myös liukkaat ja tuo jäätyminen oli tapahtunut ihan yhtäkkiä. Sain pienennettyä sakkojen määrää kuitenkin kun kävin tekemässä valitusta, tai lähinnä kun tulot oli ollut pienet siltä vuodelta.

Ja ehkä ottivat huomioon siinä ekassakin tapauksessa ajoneuvoni, eli vähän isompi auto missä ei nastarenkaita ole. Ja työpäivää on jatkettava aina kolarin jälkeen jos ei fyysisiä vammoja ole tullut. Ekana pomo kysyy voiko autolla vielä ajaa ja sit ehkä saattaa kysästä pystytkö itse ajamaan.. Eli ei noista parane kauheasti järkyttyä, vaikka toisessa tilanteessa vastapuolelta vuoti vertakin päästä.
 
skodakuski
No käyttäytyipäs peräänajaja lapsellisesti. Tottakai se harmittaa, kun autoon tulee vaurioita, mutta pitää sitä pystyä asia käsittelemään ilman meuhkaamista. Itsellä tilanne, että sain autoni juuri pari kuukautta sitten takaisin huollosta, jossa se oli kolarin takia (joku tuli kylkeen) ja eiköhän nyt sitten taas joku ajanut kylkeen. Otti päähän niin vietävästi, mutta en minä huutamaan alkanut. Itsekseni päivittelin miten harmittaa, kun auto lähtee taas huoltoon ja selitin syylliselle osapuolelle, että juuri olin saanut auton vastaavan tapauksen takia huollosta.

Vahinkojahan tuollaiset on, joten turha niistä on toiselle suuttua. Sinun tapauksessasi kun et edes ollut syyllinen. Kyllä jokaisen autoilijan pitäisi ymmärtää turvavälin merkitys. Sitähän pidetään edelläajavaan juurikin siitä syystä että on aikaa reagoida, jos edellä ajava tekee jotakin yllättävää.

Ja kun tässä nyt on puhuttu siitä millaiset ihmiset ajavat minkäkinlaisilla autoilla, niin täytyy sanoa että aika paljon autoa ajaneena olen huomannut että bemarikuskit ne pahimpia on. Eräänkin kerran ajoin maantiellä ja edessäni ajoi traktori. Perässäni taas ajoi nuori mies bemarilla. Kun tuli sopiva väli, tarkistin taustapeilistä että tie on vapaa, laitoin vilkun vasemmalle ja aloin ohittamaan traktoria, kun yhtäkkiä havahduin järkyttävään torvensoittoon. Bemarikuski oli sitten päättänyt lähteä yhtä aikaa ilman vilkkua ohittamaan minua ja traktoria, vaikka liikennesääntöjen mukaan jonon ensimmäinen saa ohittaa ensin ja vilkkua on tietenkin käytettävä. Sain vetäydyttyä paniikissa takaisin omalle kastalleni traktorin perään ja bemarimies sieltä porhalsi edelleni keskisormea näyttäen ja äänitorvea huudattaen. Rekkarin otin ylös, mutta jäi sitten jostain syystä poliisille soitto kuitenkin tekemättä. Tuskin siitä olisi mitään hyötyäkään ollut.
 
sisisi
[QUOTE="Ccc";28500876]Ei ole aina![/QUOTE]

Juu, ei todellakaan aina. Kokeilepa jarruttaa kehä3:lla aamuruuhkassa äkisti. Ihan sama kuka ajaa sun perään, mutta sinä maksat. Todistajiakin löytyy varmaan semmonen sata hetkessä. Ap:lla oli täysin eri tilanne, ja aiheutui kylkeen tuppaajasta. Jos jarrutat oravan takia, niin tasan varma että sun lompakolla käydään....
 
naiskuski
Kylkeen ajajan vika ja perään ajajan vika. Hyvä että poliisi kävi paikalla. Tarkasta vain se, että asiat on kirjattu oikein. Sinua rutanneiden autojen vakuutukset korvaavat sinun vahinkosi. Kaistaa vaihtanut ja perään ajanut korjaavat omat autonsa omilla vakuutuksillaan. En usko että saat mitään sanktioita ( = sakkoa) kortti ei ainakaan lähde. Ole rauhassa!
 

Yhteistyössä