ERIARVOISET lapset koulumaailmassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa pöydälle!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mude";28528552]Jumaliste, että mua ottaa päähän nämä "herranpelossa" elävät. Anteeksi mitä ne herrat oikein ovat? En ymmärrä. Minä valtiotieteiden tohtori, mies dippainssi. Vaikka olisin työtön peruskoulua suorittamaton niin lapseni kiusaaminen selvitettäisiin! Sitten soitetaan koululle, ollaan asiallisia, mutta tiulkoja ja sanotaan opettajalle että LAPSELLA ON PAHA OLLA JA TÄMÄ ASIA SELVITETÄÄN, opettajan avulla tai ilman. Ja soittaisin todellakin kiusaajan vanhemmille jos koulu ei asiaan puutu. Jos lapseni kiusaisi niin sekin puitaisiin.

Unohda tuollainen kummallinen asenne (mekin ja muut herrat ollaan omasta mielestämme ERITTÄIN TAVALLISIA duunareita). Eli homma hoitoon ja lopeta ruikutus. Kuuntele myös toisenpuolen näkemys. Jos olet erimieltä perustele asiasi.[/QUOTE]

Oletko joutunut kohtaamaan kiusaamista?

Mun siskoa ja kaveriaan kiusattiin oikein kunnolla, kiusaajina useampi "paremman perheen vesa" ja mahdollistajina lähes koko loppu koulu. Ei mikään iso koulu siis ollut. Kiusaaminen kohdistui eniten siskoni kaveriin, siskoni sai osansa kun ei jättänyt kaveriaan. Vanhempani yrittivät saada asiaa muuttumaan. Eipä se kovin helppoa ollut kun koulukuraattorikin sanoi heille että annetaan nyt asian olla vain, tyttönne kaveri voisi vaihtaa koulua ja sitten tyttönne voisi saada uusia kavereita.

[QUOTE="Mude";28528552]Jumaliste, että mua ottaa päähän nämä "herranpelossa" elävät. Anteeksi mitä ne herrat oikein ovat? En ymmärrä. Minä valtiotieteiden tohtori, mies dippainssi. Vaikka olisin työtön peruskoulua suorittamaton niin lapseni kiusaaminen selvitettäisiin! [/QUOTE]

Oletko tehnyt "luokkaretken" vai olivatko vanhempasikin akateemisia? Muistatko, kuinka kotonasi reagoitiin koulusta tuleviin viesteihin? Suhtauduttiinko niihin ikäänkuin "ylhäältäpäin" tulevina ohjeina vai pikemminkin keskustelunavauksina? Uskallan väittää, että kansa- tai peruskoulupohjalta vaatimus asioiden selvittämisestä on jonkin verran raskaampaa esittää kuin sinun tai minun koulutuspohjallasi/ni.

(Eikö keisarillisen yliopiston Valtsikassa luettu vaikkapa sosiologista luokkatutkimusta? Meillä punaisessa yliopistossa luettiin ahkerastikin... :D)

[QUOTE="vieras";28528554]Ai miksi? Mitä hyötyä tavallisen kunnallispoliitikon kaveruudesta on. Eivät ole mitään isoja kihoja. :D Huoh.[/QUOTE]

no kyllä mä olen ollut huomaavinani, että kunnan viranhaltijat puhuttelee kunnallisvaikuttajia (esim. kaupunginhallituksen jäseniä tms) aina lakki kourassa

no kyllä mä olen ollut huomaavinani, että kunnan viranhaltijat puhuttelee kunnallisvaikuttajia (esim. kaupunginhallituksen jäseniä tms) aina lakki kourassa

Jännä ilmiö. Missä kohdin se käytös muuttuu vai onko nuo ihmiset aina tuollaisia?
Eli tuo, että pääsee kunnallispolitiikkaan mukaan on joku iso juttu? Sinnehän pääsee kuka tahansa kunhan lähtee kipuamaan.
Tuollainen lakki kädessä puhuttelu kyllä kuvastaa yksilön omaa alemmuukompleksia, ei kenenkään muun ylemmyyttä. :)

[QUOTE="vieras";28528649]Jännä ilmiö. Missä kohdin se käytös muuttuu vai onko nuo ihmiset aina tuollaisia?
Eli tuo, että pääsee kunnallispolitiikkaan mukaan on joku iso juttu? Sinnehän pääsee kuka tahansa kunhan lähtee kipuamaan.
Tuollainen lakki kädessä puhuttelu kyllä kuvastaa yksilön omaa alemmuukompleksia, ei kenenkään muun ylemmyyttä. :)[/QUOTE]

se on kato täällä maalla niin herkkää, kouluverkkoa supistetaan koko ajan ja opet haluaa ymmärrettävistä syistä pitää kiinni työpaikoistaan

se on kato täällä maalla niin herkkää, kouluverkkoa supistetaan koko ajan ja opet haluaa ymmärrettävistä syistä pitää kiinni työpaikoistaan

Tuskin se anelemalla onnistuu, vaan lyömällä yhdessä faktaa pöytään ja vanhemmat mukaan. Mua henkilökohtaisesti ärsyttää jos huomaan että joku tulee puhumaan lakki kädessä, noin henk.koht. elämässäkin.
No, ehkä jotku haluaa antaa nuoleskelijoille mahdollisuuden saadakseen lisää nuoleskelua seuraavana vuonna. Tuon ei vaan luulisi nykypäivänä olevan mahdollista.

kumpi oli muna ja kumpi kana? ts. olikko sossu jo astuessasi punaisen lipun alle vai tarttuko aate vasta siellä

Sossu? Sosialidemokraattiko? Enkös minä ole "vihervasemmistolainen", näin palstadiskurssia lainatakseni. :)

Suomen punaisen yliopiston punaisuus taisi kyllä on jo minunkin aikani pelkkä muisto (ja vitsailun aihe) 1970-luvulta. SOL:kin oli lakkautettu lopullisesti paria vuotta aikaisemmin ja olihan se muutenkin toiminut viimeiset kymmenen vuotta lähinnä paperiorganisaationa. Hemanuksen tiedotusopin peruskurssin olen kuitenkin istunut, mutta esim. Eskolalta kuuntelin (ja fanitin!) lähinnä yksittäisiä luentoja.

Olisi mielenkiintoista tietää millä perusteella ap on nämä käsityksensä muodostanut. Onko opettaja sanonut ääneen, että akateemisten vanhempien lapset ovat erityisasemassa? Jos ja kun ei ole, niin mistä tämä ajatusmalli on aloittajalle syntynyt? Miksei aloittajasta tunnu, että esimerkiksi silmälasipäisten vanhempien lapset ovat erityisasemassa? Miksi tähän on nimenomaan löytynyt vanhempien koulutusaste?

Eihän vain olisi niin, että aloittaja itse tuntee alempiarvoisuutta itsestään ja sen takia näkee kaiken johtuvan koulutusasteesta?

[QUOTE="vieras";28528693]Olisi mielenkiintoista tietää millä perusteella ap on nämä käsityksensä muodostanut. Onko opettaja sanonut ääneen, että akateemisten vanhempien lapset ovat erityisasemassa? [/QUOTE]

Mitäpä arvelet itse? Olisiko opettaja sanonut noin? Ja sanomalla tai sanomatta jättämälläkö se rakenteellinen ja institutionaalinen eriarvoisuus pelittää tai lakkautetaan?

[QUOTE="vieras";28528693]Jos ja kun ei ole, niin mistä tämä ajatusmalli on aloittajalle syntynyt? [/QUOTE]

Voisiko nk. ympäröivä todellisuus luovuttaa materiaalia siihen itseymmärrysprosessiin, jossa itse kukin meistä muodostaa käsityksensä paitsi omasta asemastaan, niin myös erilaisista yhteiskunnallisista riippuvuuksista ja vuorovaikutussuhteista?

[QUOTE="Mude";28528552]

Unohda tuollainen kummallinen asenne (mekin ja muut herrat ollaan omasta mielestämme ERITTÄIN TAVALLISIA duunareita). Eli homma hoitoon ja lopeta ruikutus. Kuuntele myös toisenpuolen näkemys. Jos olet erimieltä perustele asiasi.[/QUOTE]

Tässä taitaa sinulla olla joku sokea piste. Suomi on toki vauhdilla keskiluokkaistunut viimeisen 30 vuoden aikana, mutta sitä kiusallisempaa luokkajako on _oikeilla_ tavallisilla duunareilla, tyyliin koneistaja, hitsaaja, siivooja. Eihän täällä virallisesti mitään luokkajakoa ole, mutta se näkymätön juopa on ja elää hyvin "herrojen" ja "narrien" välissä. Aiempina vuosikymmeninä oli tosin "helpompaa" sosiaalisesti olla tavallinen duunari, mutta nykyään keskiluokkaistumisen myötä alkaa rehelliset rasvakourat olemaan aika yksin sosioekonomisessa viiteryhmässään.
Ongelmat eivät varmasti tule kouluissa eikä muuallakaan helpottamaan, päinvastoin. Sen verran vauhdilla vaurautta ja hyvinvointia Suomessa uusjaetaan keskiluokkaisten inssien ja sairaanhoitajien hurratessa kokoomuksen riemusaatossa.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28528597:
Oletko tehnyt "luokkaretken" vai olivatko vanhempasikin akateemisia? Muistatko, kuinka kotonasi reagoitiin koulusta tuleviin viesteihin? Suhtauduttiinko niihin ikäänkuin "ylhäältäpäin" tulevina ohjeina vai pikemminkin keskustelunavauksina? Uskallan väittää, että kansa- tai peruskoulupohjalta vaatimus asioiden selvittämisestä on jonkin verran raskaampaa esittää kuin sinun tai minun koulutuspohjallasi/ni.

(Eikö keisarillisen yliopiston Valtsikassa luettu vaikkapa sosiologista luokkatutkimusta? Meillä punaisessa yliopistossa luettiin ahkerastikin... :D)

Allekirjoitan toki tuon täysin. Tulen koulutetusta perheestä ja olen tutkinut luokkaeroja. En siis kiistä luokkaerojen olemassaoloa.

Mutta ainakin minut on kasvatettu kunnioittamaan kaikkia ihmisiä, kaikkea työtä ja puolustamaan heikoimpia. (Eli sitä akateemista punaisuutta :D ) Sekä vanhempien, että omaan ystäväpiiriin kuuluu ihmisiä rekkakuskista professoriin. Kaikki ajattelevat olevansa tavallisia.

Ja heikoimmilla en tarkoita tavis-työläisperheen lapsia. Olen törmännyt tähän herranpelkoon ensimmäistä kertaa avioliittoni kautta. Mies on sukunsa "herra" ja meidän perhe "parempaa väkeä". En ymmärrä tätä asetelmaa lainkaan ja koen tulleeni "luokkasorretuksi".

Eli viestini ehkä on, että ne kenellä ei ole ongelmaa luokkansa kanssa eivät sitä ehkä ajattele. Joko ap:n lapsen opettaja on harvinainen idiootti, jonka käytöksestä pitää olla yhteydessä reksiin. Tai ap tulkitsee asiaa herralasiensa läpi. Nyt ei eletä -50-lukua. Napakkuutta ap!

Jos ketju olisi ollut asiaa, olisin voinut kommentoida pitemminkin. Herravihainen viesti on niin luokkasodan aikaisia juttuja, että huoks! Todella epätasa-arvoa koulumaailmassa nykyään ovat mielestäni mm. se, että toinen kunta tarjoaa runsaat resurssit käyttöön, toinen pistää opettajat lomautuksella ulos ja karsii kaiken minimiin.

Näin.

Vai että herrojen lapset? Kukas se ylläpitääkään eriarvoisuutta?

[QUOTE="Mude";28528855]Allekirjoitan toki tuon täysin. Tulen koulutetusta perheestä ja olen tutkinut luokkaeroja. En siis kiistä luokkaerojen olemassaoloa.

Mutta ainakin minut on kasvatettu kunnioittamaan kaikkia ihmisiä, kaikkea työtä ja puolustamaan heikoimpia. (Eli sitä akateemista punaisuutta :D ) Sekä vanhempien, että omaan ystäväpiiriin kuuluu ihmisiä rekkakuskista professoriin. Kaikki ajattelevat olevansa tavallisia.[/QUOTE]

Luokkaeroja tutkineena hahmotat varmaankin, että yhteiskuntaluokassahan ei ole oikeastaan vähäisimmässäkään määrin kyse ihmisten kunnioittamisesta tai tämän kunnioituksen puutteesta, vaan ihan yksinkertaisesti erilaisista resursseista toimia niin talouden ja koulutuksen, kuin vaikkapa politiikan ja kulttuurinkin (bourdieulaisilla) kentillä. Kyse ei myöskään ole siitä, mieltävätkö ihmiset itsensä "tavallisiksi" (l. keskiluokkaisiksi?) vai eivät. Kyse on erilaisista (taloudellisista, kulttuurisista ja sosiaalisista) pääomista, joita tarvitaan näillä em. kentillä menestymiseen.

mun mielestä tuo koulukiusaaminen liittyy muuhun kenttään kuin "luokkaan" Avioerot, isättömyys, lasten keskenään oleminen, jatkuva ympäristönvaihdos. Tytär joutui poistamaan facebookista yhden kaverin, kun tämä samanikäinen tyttö *uoritteli. Olemme yrittäneet kertoa tyttärelle, että älä alenna itseäsi koskaan noin alhaiselle tasolle. Eikä hän sitä tee.

Niinhän se taitaa olla että kun itse on siellä keskiluokan hellässä huomassa niin on vaikea hahmottaa että se sosioekonominen asema vaikuttaa joidenkin elämään vielä vuonna 2013. Niin koulussa kuin vapaa-ajalla.
Luin juuri Miika Nousiaisen Metsäjätin ja siinä oli muutama hyvin tätä eriarvoisuutta kuvaava kohta. Toki luokkajako korostuu enemmän pienemmillä paikkakunnilla, jossain PK-seudulla ei tuota pokkurointia ole niinkään, täällä se eriarvoisuus näkyy muulla tavalla.

[QUOTE="vieras";28529026]Mitä ihmettä tuo Isämies hourii... jääny aamulla lääkkeet ottamatta, sen verran paksua salaliittoteoriaa nyt puskee.. :D[/QUOTE]

Vai salaliittoja! :laugh: Jotkut salaliittoteoriat ovat kyllä kiinnostavia, mutta lähinnä viihdemielessä, varsinaista selitysarvoa niillä ei juurikaan ole.

Useimmiten lapset kyllä kaveeraa samaan sosiaaliluokkaan kuuluvan kanssa. Jako jatkuu sitten aikuisena samanlaisena. Perheiden elämäntyyleissä on eroja, mitä syödään, mitä katsotaan tv:stä ym.

Minä uskon ("uskon") tähän, ja myös siihen, että millaisia asenteita kotoa opitaan ja miten ne sitten heijastetaan koulukavereihin.

Itse olin ihan sieltä keskeltä yhteiskuntaluokkia, ellei jopa vähän alempaa. Mutta meillä ei puhuttu herroista eikä narreista, vaan tuttaviin kuului hitsaajia ja lääkäreitä. Ja silti eron huomasi lapsikin, mutta kun ajatuksiani ei kukaan ollut muokannut suuntaan eikä toiseen, tein omat päätelmäni siitä kenen kanssa kannattaa leikkiä ja kenen kanssa ei.

Oli sekin tyttö, joka aina vei leikeistä barbit itselleen, ja kerran varasti minulta barbin vaatteen. Muistan, että hän asui kerrostalossa jonka rappukäytävässä haisi aina kana. Ja sitten oli se tyttö, joka valitti koko viikon koulussa sitä, miten "Sri Lankassa sisällissota oli taas pahentunut, joten he joutuvat sen sijasta matkustamaan VAAN Kanariansaarille". Että olihan noita, kaikissa luokissa.

Yhteistyössä