ERIARVOISET lapset koulumaailmassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa pöydälle!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kissa pöydälle!

Vieras
Olen tässä pitkään laittanut merkille erään asian lastemme koulumaailmasta. Vaikka kuinka kirjoitetaan ja puhutaan meidänkin koulussa hienosti sama-arvoisuudesta jne, mutta ne ovat vain kauniita puheita. Nimittäin, Meillä itsellä on koulussa 3 lasta. Minä ja mieheni olemme molemmat perusduunareita. Ammattikoulusta valmistuttiin vuonna miekka ja kirves ja sen jälkeen olemme tehneet töitä kuin hullut. Poislukien minun äitiyslomat. No sitten on samassa koulussa lapsia, joiden vanhemmat/vanhempi on lääkäri/opettaja/pappi tms. joka sattuu olemaan koulun henkilökunnan tuntema ammattinsa vuoksi. Ja sitten lasten kesken kun tulee riitoja yms. Niin nämä herrojen lapset ovat aina oikeassa, heitä uskotaan sokeasti ja jopa mennään niin pitkälle, että opettaja alkaa hyssyttelemään, eikä suoraan sanottuna USKALLA sanoa herrojen lapsille niin kuin asia on, vaan heille kaunistellaan asiaa ja jopa kiusaamistapaus jää selvittämättä sen vuoksi, ettei opettaja uskalla nostaa kissaa pöydälle. Vaan tämän herrasvanhemman annetaan uskoa että vika on kiusatussa. Ja sitten meille sanottiin ettei pidä mennä itse ottamaan yhteyttä ko. vanhempaan. Kyllä on NIIN väärin. Vaikka olisin itse kirkkoherra, haluaisin kyllä tietää jos lapseni kiusaa toista koulussa. Minun päähäni ei mahdu, kuinka tälläistä voi tapahtua 2000-luvun koulussa?!
Toisin sanoen;
-Olet koulukiusaaja ja vanhempasi ovat "korkeammin koulutettuja ja tunnettuja" =saat kiusata rauhassa ja puoliasi pidetään viimeiseen saakka ja asiaa hyssytellään. Saat jatkaa rauhassa toimintaasi.
-vanhempasi ovat "normi työntekijöitä" =olet syyllinen; tulit kiusatuksi tai kiusaat.

Jos ketju olisi ollut asiaa, olisin voinut kommentoida pitemminkin. Herravihainen viesti on niin luokkasodan aikaisia juttuja, että huoks! Todella epätasa-arvoa koulumaailmassa nykyään ovat mielestäni mm. se, että toinen kunta tarjoaa runsaat resurssit käyttöön, toinen pistää opettajat lomautuksella ulos ja karsii kaiken minimiin.

• Tykkää
Reactions: Data
No en tiedä kuulunko mielestäsi tuohon Herrat-osastoon, mutta minusta on opettajassa vika jos noin käyttäytyy. Itse ainakin todellakin haluan tietää jos lapseni hölmöilevät, ihan sama mikä tilanne on. Ja minusta ainakaan ei ole yhtään kivaa että minut täällä tunnetaan ammattini edustajana, koska ihmisillä on niin monenlaisia asenteita, niinkuin myös kirjoituksestasi huomaa.

Jos ketju olisi ollut asiaa, olisin voinut kommentoida pitemminkin. Herravihainen viesti on niin luokkasodan aikaisia juttuja, että huoks! Todella epätasa-arvoa koulumaailmassa nykyään ovat mielestäni mm. se, että toinen kunta tarjoaa runsaat resurssit käyttöön, toinen pistää opettajat lomautuksella ulos ja karsii kaiken minimiin.

No se on mikä kenellekkin on omakohtaista. Muotoillaan sitten näin; Jos sinun lapsesi olisi toisen lapsen kiusaama koulussa ja asiaa ei käsiteltäisi, koska kiusaaja on "tunnettujen" vanhempien lapsi, miten reagoisit? :)

No en tiedä kuulunko mielestäsi tuohon Herrat-osastoon, mutta minusta on opettajassa vika jos noin käyttäytyy. Itse ainakin todellakin haluan tietää jos lapseni hölmöilevät, ihan sama mikä tilanne on. Ja minusta ainakaan ei ole yhtään kivaa että minut täällä tunnetaan ammattini edustajana, koska ihmisillä on niin monenlaisia asenteita, niinkuin myös kirjoituksestasi huomaa.

Minulla ei ole sen suuremmin asenteita. Ottaa vaan niin syötävästi päähän kun jo LAPSET luokitellaan vanhempien ammattien mukaan.

[QUOTE="vieras";28528015]Minulla ei ole sen suuremmin asenteita. Ottaa vaan niin syötävästi päähän kun jo LAPSET luokitellaan vanhempien ammattien mukaan.[/QUOTE]

No minusta sinulla nimenomaan on asenteita. Ajatteletko oikeasti että se että on seurakunnan työntekijä, on tänäpäivänä etu? Päinvastoin.

No minusta sinulla nimenomaan on asenteita. Ajatteletko oikeasti että se että on seurakunnan työntekijä, on tänäpäivänä etu? Päinvastoin.

Etu siinä mielessä, ettei opettaja uskalla häntä lähestyä koulukiusaamisasiassa. Ko. vanhempi toimii koulussakin ja lapsille /nuorille pappina. Hänen lapsi syyllistyi valehteluun, josta opettajaa myöten meidän lastamme syytettiin, mm. "eikai nyt kukaan tuollaista valehtele!". Ja kas kummaa, kuukauden verran odoteltiin kun papin lapsi myönsi lopulta valehdelleensa! mutta edes tässä vaiheessa pappiin ei saanut ottaa kukaan yhteyttä eikä myöskään opettaja ollut häneen yhteydessä.

No minä olen papin poika ja päinvastoin tunsin aina että olisi pitänyt olla fiksu ja hyvin käyttäytyvä, laulaa hyvin ja olla muutenkin esimerkillinen koska "miten papin poika voi tuollaista tehdä??!?!?!". Muottiin olisi pitänyt sopia, että voi se olla ihan painolastinakin. Kotona isä kuitenkin oli rento eikä meillä ollut mitään fasistista kuria vaan hyvin edistykselliset kasvatusperiaatteet näin aikuisen näkökulmasta ajateltuna.

Tietty teinikapina iski sitten ja lujaa, onneksi järki palasi päähän parin vuoden kuluttua. Kohtasin myös tuollaisia "herrojenpennuttelijoita" kuin sinä ap. Ei se kuule lapsen näkökulmastakaan kivaa jos aikuinen ihminen alkaa sinua leimaamaan vanhempiesi ammatin vuoksi joka on vapaata riistaa koska eroaa joukosta. Voi olla noilla herrojen lapsilla ihan vastareaktiona tuollaiset kiusaamiset sinun kaltaistesi ihmisten vuoksi.

Herroittelu on, kuten astrolabe totesi, niin kökköä ja vanhanaikaista että antaa ihmisestä tosi yksinkertaisen kuvan. Vähän sama kuin ne vanhemmat jotka haukkuvat "rikkaiden pentuja" kateuksissaan. Ei millään pahalla muttei hyvälläkään.

Piti vielä sanoa että minulle tuli kotiin huomautuksia mielestäni helpommin kuin muille juuri isän ammatin vuoksi. Oli kyllä melko kiltti lapsi enkä koskaan ole ketään kiusannut.

Kaikesta on helppoa syyttää herroja, hallitusta, opettajia, sosiaalityöntekijöitä, Jos elämä ei aina ole juuri sellaista kuin haluaisi tai mihin pystyy, niin vikaa siiihen on aina helpointa hakea muista kanssaeläjistä. Jos paremmin menestyvä oppilas tai vaikkapa se kiusaaja on taviksen lapsi, niin ei siihen juuri reagoida. Mutta annas olla, kun jonkun vanhemmat ovat jonkinsortin johtajia tai jollakin tavoin julkisuudessa, niin johan revitään riitaa ja syytettä ja tehdään lööppejä. He ovat niin helppo kohde.

[QUOTE="vieras";28528015]Minulla ei ole sen suuremmin asenteita. Ottaa vaan niin syötävästi päähän kun jo LAPSET luokitellaan vanhempien ammattien mukaan.[/QUOTE]

Tuo on ihan totta. isekin olen olut koulukiusattu ja kun opelle selvisi se että ketkä mua oli kiusaneet, laitettii se mun syyksi. ope jopa snaoi että eivät he voi ola kiusajia ku ovat niin hyväsät perheistä.
käyhön lapset saa kärsiä.

Myös päiväkodiss aomien lasten kohdalla oeln törmännyt eriarvoisuuteen. hei kun vanhemman status muuttuu lastakin käsitellän erilailla.

Kyllähän lastensuojelun piirissä asia on huomattu. Hyvätuloisten lasten perheiden asioihin ei puututa kun ulkoiset puitteet on kunnossa ja vanhemmat on koulutettuja yms. Mutta annas olla kun vanhempina on toimeentulotukiasiakkaat niin alkaa ilmoituksia tippumaan. Itse uskon että ap:n ajattelu ei ihan keksittyä ole, mutta tuskimpa ihan noin räikeää. Ylipäätään kouluissa puuttuminen vaikka kiusaamiseen on edelleen lapsen kengissä, siellä kun koetaan edelleen perustehtäväksi opetus, ei niinkaan lasten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen.

:D Kiitos, ap! En tiennytkään meidän olevan "herrasvanhempia", kun olemme molemmat lääkäreitä. Nyt tiedän. Itse tosin olen vain tk-lääkäri, mutta silti. Herrasäiti, kylläpä kuulostaa hienolta! :)

Mun vanhemmat ovat lääkäreitä ja mun kokemus opettajien asenteesta on se, että multa odotettiin automaattisesti hyvää menestystä koulussa, ja auta armias jos matikan kokeesta tuli 8 niin heti oltiin arvostelemassa. Siis opettajien taholta (ei tietenkään kaikki opettajat näin tehneet 12 vuoden aikana). En joutunut kiusaamisen kanssa ongelmiin joten en tiedä miten olisivat suhtautuneet, mutta kun yläasteella lähdin poikien hölmöilyihin mukaan niin sanoivat olevansa minuun niiiiin pettyneitä.

Vaikka (perus)koulu lieneekin yksi tasa-arvoisimmista yhteiskunnallisista instituutioista, niin kyllä sielläkin kotitaustasta johtuvaa eriarvoisuutta ilmenee. Tosin se ilmenee pikemminkin koulun institutionaalisten rakenteiden välityksellä kuin yksittäisten opettajien toiminnassa (vaikka varmaan myöskin tässä). Eivät yhteiskuntaluokat ja niistä johtuva eriarvoisuus minnekään ole kadonneet, vaikka teema ei kuumottavan muodikas tällä hetkellä olekaan.

(Itsehän olen sitten pätkätyöläisen ja alkoholisoituneen pitkäaikaistyöttömän pentu, joka on tapellut itsensä kyynärpäät verillä "herraksi".)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28528432:
Vaikka (perus)koulu lieneekin yksi tasa-arvoisimmista yhteiskunnallisista instituutioista, niin kyllä sielläkin kotitaustasta johtuvaa eriarvoisuutta ilmenee. Tosin se ilmenee pikemminkin koulun institutionaalisten rakenteiden välityksellä kuin yksittäisten opettajien toiminnassa (vaikka varmaan myöskin tässä). Eivät yhteiskuntaluokat ja niistä johtuva eriarvoisuus minnekään ole kadonneet, vaikka teema ei kuumottavan muodikas tällä hetkellä olekaan.

(Itsehän olen sitten pätkätyöläisen ja alkoholisoituneen pitkäaikaistyöttömän pentu, joka on tapellut itsensä kyynärpäät verillä "herraksi".)

päiväkodissa meidän lapsia kohdeltiinheti toisin kun mies oli töissä yliopistolla , vaika oli ihan sama ukko kun aiemminkin

en epäile hetkeäkään etteikö opettajissa olisi juuri tuommoisia aapeen kuvailemia vellihousuja jotka haluavat herrojen kanssa marjaan ja pitävät isokenkäisten lasten puolia

eritoten jos isokenkäinen sattuu olemaan iso kiho kunnallispolitiikassa...

Taidan sitten olla vain täysin sokea moiselle itse, koska en ole huomannut mitään eroa siihen, että olenko ollut yyhoo-siivooja vai naimisissa oleva tutkijan vaimo, itse töissä virkamiestehtävissä.

Kouluhan sekä opettaa että edellyttää pääasiassa sellaisia tietoja ja taitoja, jotka kytkeytyvät paljon luontevammin keskiluokkaiseen maailmankatsomukseen ja elämäntapaan kuin työväenluokkaiseen. Yksi moponkorjauskurssi yhdeksänvuotisen peruskoulun aikana ei tätä asetelmaa käännä ympäri. :)

en epäile hetkeäkään etteikö opettajissa olisi juuri tuommoisia aapeen kuvailemia vellihousuja jotka haluavat herrojen kanssa marjaan ja pitävät isokenkäisten lasten puolia

eritoten jos isokenkäinen sattuu olemaan iso kiho kunnallispolitiikassa...

Lika barn leka best, eli keskiluokkaisten opettajien huomattavasti helpompaa samastua keskiluokkaisiin vanhempiin kuin työväenluokkaisiin (ja toisaalta myös yhteiskunnalliseen eliittiin).

Kuinka ollakaan, tästähän tuli mieleen Pellen "Väkivalta ja päihdeongelma":

Jartsu on yksin himassa ja katsoo telkkarii
jossa poliisit ampuu tohjoks pari gangsterii
äiti on iltalöysissä ja isä ryyppäämässä
voileivät olivat pöydällä kun hän tuli koulusta
ohjelma loppuu, täytyis mennä nukkumaan
valot täytyy sammuttaa vaikka pelottaa
huomenna taas ope kysyy mikä poikaa väsyttää
lapsi ei uskalla nukkuu ope ei voi käsittää

Valitettavasti tuo on totta, että kategorisoidaan oppilaat vanhempien statuksien mukaan. Yhä. Ja mun kokemuksien mukaan tuollainen on melko yleistä ainakin pienemmillä paikkakunnilla, missä muutoinkin ns. silmäätekevät nostavat itsensä varsin mieluusti jalustalle. Kouluissa (tapahtuu myös päiväkodeissakin) hyssytellään hiljaisiksi sellaiset tilanteet, missä toisena osapuolena on juurikin ollut tämä silmäätekevän lapsi. Koska - hyvänen aika - siitähän voi tulla isokin juttu! Voipi jäädä jopa jotkut avustukset saamatta...!

Ja - ei kait tuo mikään ihme ole, että luokkajakoa ilmenee kouluissakin, kun sitä ilmenee kaikkialla. Kurja mutta totinen totuus on se, että "rikkaat täällä porskuttavat ja köyhät katsovat ilakointia sivusta". Tasan kun ei käy onnen lahjat.

Jumaliste, että mua ottaa päähän nämä "herranpelossa" elävät. Anteeksi mitä ne herrat oikein ovat? En ymmärrä. Minä valtiotieteiden tohtori, mies dippainssi. Vaikka olisin työtön peruskoulua suorittamaton niin lapseni kiusaaminen selvitettäisiin! Sitten soitetaan koululle, ollaan asiallisia, mutta tiulkoja ja sanotaan opettajalle että LAPSELLA ON PAHA OLLA JA TÄMÄ ASIA SELVITETÄÄN, opettajan avulla tai ilman. Ja soittaisin todellakin kiusaajan vanhemmille jos koulu ei asiaan puutu. Jos lapseni kiusaisi niin sekin puitaisiin.

Unohda tuollainen kummallinen asenne (mekin ja muut herrat ollaan omasta mielestämme ERITTÄIN TAVALLISIA duunareita). Eli homma hoitoon ja lopeta ruikutus. Kuuntele myös toisenpuolen näkemys. Jos olet erimieltä perustele asiasi.

Yhteistyössä