Voi että säälittää esikoiseni nykyinen paras kaveri :( 8v tyttö on siinä (uus)perheessä ihan orjana,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti82"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti82"

Vieras
jos nyt näin ulkopuolisen havaintoja viimeisen 8kk ajalta on uskominen.
Tuolla lapsella ei ole juurikaan leluja (kadehtien ja ihaillen katsoo oman tyttöni barbeja, pet shoppeja jne joista tyttöni on antanut kaverilleen muutamia ihan silkkaa empaattisuuttaan, kun itsellä monta ja toisella ei yhtään :(, kylässä sentään saa käydä, mut HYVIN rajoitetusti, esim 1h kerran 2 viikossa koulun jälkeen. Sit jo tulee äitipuolelta tekstaria mulle miten tytön on tultava kotiin HETI kun on siivousvuoro tai pikkusiskojen vahdintavuoro (siskopuolet hänellä 2- ja 3v).

Olen tytön kanssa ohimennen/oman lapseni kans juteltuani saanut selville, että joutuu päivittäin olemaan vastuussa noista nuoremmista, vanhemmat laittavat hänet siivoamaan paisti oman huoneensa myös esim vessan (mikä mua järkytti, mut olenko siis itse vaan ihan lässy äitinä?!!)

Voiko tällaseen puuttua mitenkään, tai onko edes syytä?

Meillä 10- ja 13-vuotiaat pojat siivoavat suht säännöllisesti omien huoneittensa lisäksi myös ns. yhteisiä tiloja. Myös sitä wc:tä, pesevät sieltä, khh:sta, kylppäristä ja saunasta jopa lattiat. Noin kerran viikossa nakitan heidät noihin siivoustehtäviin. Itse asiassa ovat itse halunneet auttaa, koska tietävät, että mulla on aika paniikki ollut opintojeni (ja nyt gradun) kanssa. Meidän 6-vuotias auttaa lähinnä pölyjen pyyhkimisessä ja tavaroiden paikalleen laittamisessa.

Kavereillaan pojat käyvät pari kertaa viikossa (ja kaverit meillä), asutaan vähän syrjemmässä. Tuo 10-vuotias juuri tänään polki 8 km kaverilleen ja saman tietysti takaisinkin. Isompi taas on huomenna tekemässä saman. Poikamme ovat liikkuvaista sorttia ja yleensä valitsevat pyörän autolla viemisen sijasta.

Mutta kyllä tuo kuulostaa kurjalta, jos oikeasti kerran kahdessa viikossa saa olla tunnin (!) parhaan kaverinsa kanssa vapaa-ajallaan. Ei kiva.

Ei ole normaalia, ei tuon ikäinen voi noin usein olla vastuussa noin pienistä ja vielä siivouksestakin! Ehdottomasti tekisin lastensuojeluilmoituksen, ja minullakin tuli tapaus Eerika mieleen, vaikka kärjistetyltä kuulostaakin .. Tee ilmoitus lapsen vuoksi, sinulla on hyvät perusteet, oikeasti! Saatat parhaimmassa tapauksessa pelastaa tytön loppuelämän. Ja ihanaa että huolehdit noin toisesta lapsesta! Kiittää sinua vielä aikuisena, ellei aiemminkin! :)

Tuo siivous on mun mielestä ok. Kyllä lasten kuuluu osallistua kodin töihin. Mutta 8v ei voi olla vastuussa kahdesta pienestä. Myöskään leikittäminen (esim. äidin laittaessa ruokaa) ei saisi olla jokapäiväistä. Eikä sekään ole ok, jos lapsella ei ole lainkaan omaa aikaa.
Mutta tuskin tuosta ls-ilmoa.. paitsi jos 8v hoitaa pieniä yksin kotona..

Olen minä tuota ilmoitusta todellakin miettinyt, jo liki puoli vuotta sitten. Nimenomaan tuo noin pienistä sisaruksista vastuussa oleminen - ja jos jotain juuri silloin tapahtuisikin, MITÄ sitten tälle "vahtijalle" seuraisi?
Tosiaan itselläni useampi lapsi myös ja tämä kohta 8v vanhin, enkä ikinä,ikinä voisi häneltä moista vaatia.

Tässä perheessä kummaksuttaa sekin, että tämän tytön isä ei ota mitään kantaa mihinkään, ei edes silloin kun lapsemme tutustuivat/tulivat läheisiksi koulun alettua, oletin että saan biolog. vanhemman yhteystiedot - ei, äitipuoli hoitaa ihan kaiken viestinnän.

Viimeksi kun tyttö lopulta pääsi meille ja tytöillä oli tosi kiva leikki kesken, tuli puhelu äitipuolelta johon tyttö vastasi, itki ja nikotteli puhelimessa - silloin mulla kiehahti sen verran et soitin suoraan tälle äitipuolelle ja kysyin mistä kiikastaa, miksei voi tyttö olla sitä puolta tuntia pidempää edes meillä. No, oli se pikkusiskojen hoitovuoro, vanhemmilla kun oli AIVANJÄRKYTTÄVÄNTÄRKEÄÄmenoa kuulemma. Sanoin ihan pokkana, et tuo vaan ne tytöt tänne, kyllä mä hoidan (itselläni myös about saman ikäisiä ja oon hoitovapaalla ja asutaan tosi lähellä), oli hetken hiljaa, mutta toi. :D Hyvin meillä meni se kerta, mut jälkeen varsinkin, olen alkanut tota ilmoitusta miettiä. Etenkin kun tuon tapauksen jälkeen kului TODELLA pitkään ennenkuin tyttö sai seur kerran tulla meille. Pelkään, et jotain seuraamuksia tuli :(

No tuossa tilanteessa mun mielestä näyttäis se ls-ilmon raja ylittyvän.
8v EI voi jäädä lastenvahdiksi jos vanhemmat poistuvat kotoa.

Mulla on myös paljon lapsia. Nuorimmat on 1,5v ja 3,5v eikä TODELLAKAAN tulis mieleenkään jättää heitä 8v vastuulle jos poistun kotoa. Eikä muutenkaan, esim ulos.. no tuo 3,5v voi hetken olla 8v kanssa ulkona, pienin ei.
En jätä noita pieniä kotiin edes 10v ERITTÄIN tunnollisen tytön kanssa kuin korkeintaan alle 10 min ajaks ja silloinkin otan yleensä nuorimman mukaan jos hän ei nuku.

Mun mielestä, lapsesta riippuen 12-13v voi hetken hoitaa pienempiään. 14-15v jo pidemmänkin aikaa, koko päivän vaikka. MUTTA lapsen täytyy haluta hoitaa pienempiään, muuten työ ei tule kunnolla tehtyä.

tuo siivoaminen on ihan ookoo, meilläki kahdeksanvuotias pesee vessan tms ja siivoaa sen oman huoneensa.. mutta ei tuon ikäinen kyllä voi olla vastuussa pienemmistään ja piste. sen aikaa voi leikittää tms ku vanhempi käy vaikka suihkussa.. mutta joku pakottavantärkee meno,... hmm

ilmoitus voinee olla paikallaan

Mä tekisin ilmoituksen. Siivousjutut ok, mutta ei yksin vahtiminen noin nuoria. Ymmärrän, että 8v olisi joskus koulun jälkeen kotona yksin, mutta vahtisi muita ei todellakaan! Toinen tosi kummallinen on, että saa olla vain 1 tunnin 2 viikossa. Eli käytännössä ei ole sitä vapaa-aikaa, jos muun ajan kotona vahtii pienempiä.

Tee ilmoitus. Sä ihan aiheesta epäilet tytön kohtelua, sosiaalitoimi sitten selvittää millaiset olot oikeasti on.

ja kurjalta tytön elo kertomasi perusteella kuulostaa.

Meillä 8 v joskus hoitaa pyynnöstäni 1 vuotiasta pari minuuttia kun kipaisen omakotitalon toiseen kerrokseen laittamaan pyykkikonetta tai vien roskat tms. Vahtii sen 2 - 3 minuuttia, että pikkuinen ei kiipeä pahaan paikkaan tms; yleensä leikkivät jotain tornin kasaamista tai vastaavaa. Näitä hetkiä on muutama viikossa; yhtään enempää en voisikaan mielestäni vaatia noin nuorelta.

Halutessaa saavat toki leikkiä niin paljon kuin haluavat keskenään, mutta "vastuullista" vahtimista ei voi noin nuorelta pientä hetkeä enempää odottaa.

Kotityöt kohtuudella kuuluvat jokaiselle perheenjäsenelle, mutta ei niitä voi niin paljon ladata koululaiselle, jotta kaverisuhteet kärsivät.

Jos et ls-ilmoa halua vielä tehdä, niin voisiko kouluterkan kanssa jutella asiasta? Jos hän voisi tilannetta tarkkailla ja ottaa asiaa perheen kanssa puheeksi?

[QUOTE="äiti82";28521744]jos nyt näin ulkopuolisen havaintoja viimeisen 8kk ajalta on uskominen.
Tuolla lapsella ei ole juurikaan leluja (kadehtien ja ihaillen katsoo oman tyttöni barbeja, pet shoppeja jne joista tyttöni on antanut kaverilleen muutamia ihan silkkaa empaattisuuttaan, kun itsellä monta ja toisella ei yhtään :(, kylässä sentään saa käydä, mut HYVIN rajoitetusti, esim 1h kerran 2 viikossa koulun jälkeen. Sit jo tulee äitipuolelta tekstaria mulle miten tytön on tultava kotiin HETI kun on siivousvuoro tai pikkusiskojen vahdintavuoro (siskopuolet hänellä 2- ja 3v).

Olen tytön kanssa ohimennen/oman lapseni kans juteltuani saanut selville, että joutuu päivittäin olemaan vastuussa noista nuoremmista, vanhemmat laittavat hänet siivoamaan paisti oman huoneensa myös esim vessan (mikä mua järkytti, mut olenko siis itse vaan ihan lässy äitinä?!!)

Voiko tällaseen puuttua mitenkään, tai onko edes syytä?[/QUOTE]

säälittää minuakin, kylllä lapsen pitää saada olla enemmän leikkimässä teillä kuin 1 tunti/2 viikkoa halutessaan.

ja kyllä noiden 2v ja 3v kakaroiden vanhempien kuuluu ihan itse vahtia lapsensa, ei miehen 8 vuotiaan lapsen.

Samaa mieltä kuin suurin osa muistakin, että tuo kodin siivoaminen on erittäinkin ok ja hyvästä, mutta 8-vuotiaan ei kuulu päivittäin hoitaa pikkusisaruksiaan. :( Tuon ikäisellä voisi mielestäni olla kotitöitä ja "lapsenkaitsentaa" päivässä puoli tuntia, max. tunnin. Toki lapsella kuuluu olla päivässä monta tuntia vapaa-aikaa.

Lelujuttu kuulostaa oudolta sekin, tokihan lapsella pitää leluja olla. Varmaan sun kannattaa asiassa luottaa omaan nenääsi. Jos sulla on vahva tunne siitä, että lapsen elämässä on jotain tosi pielessä, niin tee jotain sen lapsen auttamiseksi. :)

Varokaahan vaan kaikki "ilkeät" äitipuolet näitä palstamammoja, jotka parhaillaan suunnittelevat lastensuojeluilmoituksien tekoa.
Onko ap:lle tullu mieleen, että se muksu on suurimman osan ajastaan äitinsä luona.
Ja sillä on kasoittain leluja siellä äitinsä luona, iskän luona vähemmän.
Ja sillon kun on iskän luona, niin toki niihin ärsyttäviin/kamaliin pikkusisaruksiin tutustutaan. Ja niitten kanssa leikkimistä voi 8vee ajatella hoitamisena ja tilittää karmeaa kohtaloaan kaverilleen.
Ja kyllä siivoominen kuuluu myös 8 vuotiaalle siellä iskän luonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli;28523438:
Varokaahan vaan kaikki "ilkeät" äitipuolet näitä palstamammoja, jotka parhaillaan suunnittelevat lastensuojeluilmoituksien tekoa.
Onko ap:lle tullu mieleen, että se muksu on suurimman osan ajastaan äitinsä luona.
Ja sillon kun on iskän luona, niin toki niihin ärsyttäviin/kamaliin pikkusisaruksiin tutustutaan. Ja niitten kanssa leikkimistä voi 8vee ajatella hoitamisena ja tilittää karmeaa kohtaloaan kaverilleen.

Hyvinpä tiedät tuon perheen asiat. 8-vuotiasta ei saa jättää vastuuseen pikkusisaruksistaan. Tämä kai nyt on ihan selvä asia. "Tutustuminen" pikkusisaruksiin on ihan eri asia, kuin olla yksin vastuussa heistä.

Ap, tee ilmoitus asiasta. Ennen kuin mitään pahempaa pääsee tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli;28523438:

luepa kaikki uudestaan

Siis ensinnäkin hieno asia että sinua kiinnostaa toisen lapsen elämä ja hyvinvointi noin paljon ja välität aidosti. Joku toinen saattaisi vain ajatella, että " Ei kuulu minulle." Kysyessäsi, pitäisikö tehdä ilmoitus, olet jo miettinyt sitä vaihtoehtoa ja todennäköisesti haluat nyt vahvistuksen, pitäisikö. Näitä vastauksia kun lukaisin niin näytti siltä että 99% olivat sitä mieltä että pitäisi tehdä. Itsekin uskallan sanoa olevani samaa mieltä. Ettei käy kuten sen Eerikan josta parikin ( ? ) tässä jo mainitsi... Mieluummin tee heti ettei tilanne ehdi mennä liian pitkälle.Ihanaa että välität!!

Eikös juuri vähän aikaa sitten noussut kauhea haloo, kun teini-ikäinen ja pari vähän nuorempaa lasta olivat kotona tulipalon sattuessa. Vanhemmat poissa kotoa. Siinä tapauksessa lapset eivät edes olleet pieniä.

Ei todellakaan vetele, että 8 v hoitaa pieniä taaperoita ilman aikuisen läsnäoloa. Ilman muuta tuollaisesta pitää tehdä ls-ilmo. Voi tyttöraasua. Jos joskus tiedät, että lapset ovat keskenään kotona, niin se olisi hyvä hetki kutsua lastensuojelu paikanpäälle toteamaan itse tilanne. Muutenhan aikuiset voivat valehdella ummet ja lammet sosiaalityöntekijöille. Tulee tosiaan Eerikan tapaus mieleen.

Yhteistyössä