että olen ihan totta aikuinen lapsi joka jahkaa asioita. Sinä uskoakseni isovanhempi kirjoitit minulle asiasta ihan oikein. Uskon että melko monet ovat ns. aikuisia lapsia, sillä lapsuus on aikuisuuden kivijalka. Ei mua haittaa jahkata asioita ja jos jollain on samoja kokemuksia kuin itselläni, niin yritän tässä vain auttaa myös muita saman kokeneita tietämään, että voi olla muitakin, jotka ovat haavoittuneita ihmisiä vanhempiensa vuoksi.
Äitini ja isäni ovat yrittäneet parhaansa juuri niillä eväillä, joita on heille annettu. Ihan varmasti hekin yrittivät aikanaa. Mutta en vain ymmärrä, miksi he eivät ole oppineet mitään ja toistavat samat virheet nytkin?
Itse en vaan koskaan huorittelisi omia lapsiani, en löisi heitä, en laittaisi kaikkea heidän syykseen (kun kaikki tehdään sinun pillisi mukaan), en luule itse olevani täydellinen äiti vaan haen apua, ettei minusta tule samanlainen, en kieltäisi lapsiltani harrastuksia, en lupaisi koko ajan jotain ja rikkoisi lupauksiani, kun lapsellani on paha olla, en löisi lyötyä (siitäs saat kun olet itse itsellesi tuon pahan olon aiheuttanut). En veisi lapsiltani leluja ja väittäisi, että ne ovat minun niin kauan kuin itse alat ostaa tavaroita itsellesi. Suurin pelkoni on olla samanlainen kuin äitini. Minun on päätettävä se, etten ole enää uhri enkä suostu mm. käyttäytymään samoin häntäkään kohtaan kuin miten hän minua kohtaa käyttäytyy. Toista ihmistä täytyy oppia kunnioittamaan. Minun myös äitiäni. Vaikka vaikeaa se tulee olemaan.
Kaikista pahimmalta tuntuu se, että olen aina ajatellut itsessäni olleen vikaa ja että olen kamala lapsi ja ihminen. Olen vain tajunnut, että vanhempani puhuvat mulle edelleen niistä asioista, joita tapahtui yli 10 vuotta sitten ja syyttävät minua näistä asioista. Eli siitä, että olin tavallinen itsenäistyvä nuori tyttö, joka kapinoi vanhempiansa vastaan. Nämä asiat kuuluvat käsittääkseni murrosikään.
Ja hulluinta on, että itsekin puhun ja mietin niitä vanhoja asioita enkä voi ajatella äidistäni siten, että hän olisi esim. toiminut väärin. Vaikka tiedän, että ei ole oikein vanhemmalta tehdä tällaisia asioita lapselleen. Vasta itse äidiksi tulleena aloin ihmetellä, kuinka vanhempani ovat voineet tehdä niitä asioita minulle lapsuudessani ja minulle tuli uusi murrosikä.
Jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää, myös äidissäni. Jos hän olisi ollut läpeensä paha, näkisin sen. Mutta on vaikeaa ajatella äitiä erillisenä ihmisenä vielä aikuisenakin, on vaikeaa ymmärtää, miksi hän on toiminut kuten on toiminut. Haluaisin tunnistaa itsestäni nämä samat asiat, jotta voisin luottaa itseeni ja muistaa, että minulla on mahdollisuus toimia niissä pahoissa asioissa toisin, kuin äitini on aikanaan tehnyt.
Jos olet isovanhempi ja tunnistat itsesi, niin vähintä mitä voit tehdä on pyytää lapseltasi rajallisuuttasi ja pahoja tekojasi anteeksi. Näin suhde lapseesi lähtee aikuisena uudelleen alusta. Kun kerran yritin kysyä äidiltäni, miksi hän toimi siten kun toimi, sain vastauksen että saatanan hullu ku valehtelen ja "no, jos näin on käynyt niin muista sitten kuolinvuoteellani, kuinka vittumainen olit mulle"
Että tämmöistä.
Henkinen väkivalta on jotain, jota kaikki eivät edes tajua kokeneensa. Äidiksi tulo auttaa minut pois tästä kaikesta, sillä se on ollut parasta, mitä mulle on koskaan tapahtunut. Haluan olla parempi ihminen ja äiti.
Kaikkea hyvää kohtalotovereille, voimia äideille ja voimia myös isoäideille kasvaa vielä isommaksi.