11 vuotiaan tytön "normaali" paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sarianna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sarianna"

Vieras
Olenko minä jotenkin sokeutunut tuohon tyttäreni hoikkuuteen ja olisiko oikeasti syytä olla huolissaan?
Vai onko kaverini vain "hysteerinen"?

Oli tässä juttua lasten painosta ystäväni kanssa, jolla on suurin piirtein samanikäinen tyttö kuin minulla. Ystäväni oli suurin piirtein vakuuttunut, että tyttärelläni on anoreksia tms ja minun pitäisi pikaisesti viedä hänet lääkäriin.

Itse en ole osannut olla lainkaan huolissani. Toki hän on hoikka tai oikeastaan laiha, mutta niin hän on ollut syntymästään asti. Syö oikein hyvin ja monipuolisesti.

Niin ja siis nyt toukokuussa 11 vuotta täyttäneen tytön mitat on siis 143cm ja 27,5kg.

No onhan hän kyllä tosiaan alapainonen pituuteen nähden. Mutta jos kerran syö ja kasvaa niin hyvä. Pojan kummiperheessä molemmat lapset ovat todella hoikkia ja jopa laihoja, mutta kun syövät ja kasvavat tahtiinsa niin minkäs tekee.

Terveyskirjasto. Fi löytyy lasten painoindexilaskuri(iso bmi). Tulos alla, eli 2kg on alipainoa:

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 15.7 kg/m2.

Lapsi on huomattavan alipainoinen. Lääkärin arvio olisi tarpeen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 29.4 - 43.7 kg.

Tyttö on ollut pituuteensa nähden laiha koko ikänsä. Jo vauvana meni miinuskäyrillä ja ylimääräisissä painokontrolleissakin juostiin pariin kertaan. Ja olin valtavan huolissani välillä (esikoine kun on)

Olen nyt ollut niin tyytyväinen, kun minusta syö hyvin ja kasvaa. Kouluhoitajakaan ei ole huomautellut mitään.

Nyt sitten vaan kaveri (joka on terveydenhoitaja ammatiltaan) sai minut huolestumaan. Puhui kuinka vanhemmat ovat sokeita lapsensa syömishäiriöille. Ja kuinka tyttöni paino on niin alhainen, että on aivan ihmeellistä, että siihen ei ole tartuttu.

Ja nyt sitten taas huolestuttaa...

[QUOTE="Vieras";28484092]Terveyskirjasto. Fi löytyy lasten painoindexilaskuri(iso bmi). Tulos alla, eli 2kg on alipainoa:

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 15.7 kg/m2.

Lapsi on huomattavan alipainoinen. Lääkärin arvio olisi tarpeen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 29.4 - 43.7 kg.[/QUOTE]

No tuo menee kyllä aika yksiin sen kanssa mitä kaveri puhui. Joskin tuo normaalipainon haitari on kyllä aika suuri.
Kaveri sanoi, että mun tytön pitäisi saada 10kg lisää painoa. Ja tuon mukaanhan sekin olisi vielä ihan "normaali" paino.

Pitäisikö meidän nyt sitten oikeasti viedä lapsi lääkärille???

[QUOTE="Sarianna";28484116]No tuo menee kyllä aika yksiin sen kanssa mitä kaveri puhui. Joskin tuo normaalipainon haitari on kyllä aika suuri.
Kaveri sanoi, että mun tytön pitäisi saada 10kg lisää painoa. Ja tuon mukaanhan sekin olisi vielä ihan "normaali" paino.

Pitäisikö meidän nyt sitten oikeasti viedä lapsi lääkärille???[/QUOTE]

Miltä tyttö muuten vaikuttaa ja mihin tahtiin on pituutta tullu? Eikai se lekuri ois pahitteeksi ainakaan sun mielenrauhan takia. Toisilla vaan se paino ei pysy perässä vaikka ois muuten kunnossa ja terve.

Miltä tyttö muuten vaikuttaa ja mihin tahtiin on pituutta tullu? Eikai se lekuri ois pahitteeksi ainakaan sun mielenrauhan takia. Toisilla vaan se paino ei pysy perässä vaikka ois muuten kunnossa ja terve.

Minusta tyttö on virkeä ja iloinen.
Ei valittele vatsakipuja tai muitakaan kipuja.
Jaksaa touhuta, pyöräillä, hyppiä trampalla jne.
Ja pärjää hyvin koulussa, jaksaa tehdä läksynsä jne.

Minusta pituutta on tullut tasaiseen sen n 7-8cm vuodessa
Ei hänellä nyt tänä vuonna ainakaan mitään erityistä pituuskasvupyrähdystä ole ollut (että olisi kaikki energia mennyt pituuskasvuun)

En tosiaankaan olisi osannut olla pätkääkään huolissani ilman näitä kaverini puheita.

[QUOTE="Sarianna";28484136]Minusta tyttö on virkeä ja iloinen.
Ei valittele vatsakipuja tai muitakaan kipuja.
Jaksaa touhuta, pyöräillä, hyppiä trampalla jne.
Ja pärjää hyvin koulussa, jaksaa tehdä läksynsä jne.

Minusta pituutta on tullut tasaiseen sen n 7-8cm vuodessa
Ei hänellä nyt tänä vuonna ainakaan mitään erityistä pituuskasvupyrähdystä ole ollut (että olisi kaikki energia mennyt pituuskasvuun)

En tosiaankaan olisi osannut olla pätkääkään huolissani ilman näitä kaverini puheita.[/QUOTE]

Aika paljon vaikuttaa se painonkehityksen historia, jos on nyt yhtäkkiä hoikistunut niin voisin epäillä esim syömishäriötä (lapset on mestareita sen peittelemään). Tytölläsi ei murrosiän kasvupyrähdys ala varmaan vielä muutamaan vuoteen kun painoa on noin vähän esim kuukautisten alkamiseen painoa pitää yleensä olla 40kg ja tuota tyttösi ei varmaan ihan muutamassa vuodessa tavoita. Onko sunkin kuukautiset alkaneet myöhään?

[QUOTE="Vieras";28484189]Aika paljon vaikuttaa se painonkehityksen historia, jos on nyt yhtäkkiä hoikistunut niin voisin epäillä esim syömishäriötä (lapset on mestareita sen peittelemään). Tytölläsi ei murrosiän kasvupyrähdys ala varmaan vielä muutamaan vuoteen kun painoa on noin vähän esim kuukautisten alkamiseen painoa pitää yleensä olla 40kg ja tuota tyttösi ei varmaan ihan muutamassa vuodessa tavoita. Onko sunkin kuukautiset alkaneet myöhään?[/QUOTE]

Tyttö on tosiaan ollut laiha AINA. Pienempänä siitä tuli jatkuvasti palautetta neuvolassa. Nyt kouluhoitajalta tullut vain viestiä "kasvaa tasaisesti". Itselläni kuukautiset alkoi 13 vuotiaana. Tytöllä ei vielä nähtävissä mitään murrosiän merkkejä. Parilla hänen ystävällä esim rinnat jo aavistuksen kehittynyt mutta ei meidän tytöllä.

Mäkin olen ollut pienestä pitäen tuollainen rimpula, aina mennyt miinuskäyrillä. Toiset ihmiset on luonnostaan hoikkia eli en olisi huolissani, jos on kerta aina ollut kevytrakenteinen.

• Tykkää
Reactions: Doves
[QUOTE="vieras";28495695]Meillä 11v. tyttö 135,5cm ja 28kg.[/QUOTE]

Aikamoinen variaatio lapsissa. Mittasin just oman tokalle menevän pojan, joka täytti juuri 8 v. Pituutta 131,5 ja on keskimittainen luokallaan. Tuolla kasvuvauhdilla olisi 11-vuotiaana päälle 150 cm reilusti.

Painoa 27,5 kg.

Mulla tyttö täyttää tammikuussa 13. Eilen oli terkkari tarkastus ollut ja painoa ollut 43 kiloa. Tyttö on hoikka ja ollut koko ikänsä käyrien miinuspuolella ei keskivertoa laihempi. Terkkari oli sanonut eilen että nyt jos ei painoa yhtään enää tulisi niin hyvä... siis tuleehan sitä kun pituutta vasta 150.... Viime vuonna oli ihannoinut tytön laihuutta joten tyttö paastosi lähes sen takia ettei kiloja tule. Nyt sama taas... en syö koska ei saisi kiloja tulla. Ihmettelen tai olen aina ihmetellyt tämän terkkarin ihannointia laihuutta kohtaan. Miksei normaali paino riitä :(( Kun tuon ikäiset tytöt ottaa kaiken niin tosissaan ja sitten alkaa laihdutus vaikkei ois tarviskaan.

Toi eka viesti.. olin 3lk kun olin ton pitunen ja itte painoin suunnillee 26kg ni mulle ei sanottu et oisin pituutee alipainone. mul on tosin nyt alkanu murrosika ja paino noussu oon 150 pitka ja 36kg

[QUOTE="Sarianna";28484060]Olenko minä jotenkin sokeutunut tuohon tyttäreni hoikkuuteen ja olisiko oikeasti syytä olla huolissaan?
Vai onko kaverini vain "hysteerinen"?

Oli tässä juttua lasten painosta ystäväni kanssa, jolla on suurin piirtein samanikäinen tyttö kuin minulla. Ystäväni oli suurin piirtein vakuuttunut, että tyttärelläni on anoreksia tms ja minun pitäisi pikaisesti viedä hänet lääkäriin.

Itse en ole osannut olla lainkaan huolissani. Toki hän on hoikka tai oikeastaan laiha, mutta niin hän on ollut syntymästään asti. Syö oikein hyvin ja monipuolisesti.

Niin ja siis nyt toukokuussa 11 vuotta täyttäneen tytön mitat on siis 143cm ja 27,5kg.[/QUOTE]
Monet tuon ikäiset ja pituiset jotka tunnen painavat 25kg ja ovat silti terveitä ja syövät hyvin, mutta kannattaa ottaa asia puheeksi tyttären kanssa ja jos hänellä paljastuu olevan epävarmuutta, niin koulun tereydenhoitaja on niihin vastaus!

Yhteistyössä