Istumapaikka raskaana olevalle?

  • Viestiketjun aloittaja "baby on board"
  • Ensimmäinen viesti
"baby on board"
Te,jotka olette tai ootte olleet raskaana, onko teille esim. julkisissa liikennevälineissä tarjottu istumapaikkaa, kun maha alkaa olla iso?

Jotenkin olin kai ajatellut, et näin olis tapana tehdä (itse tarjoan), mutta nyt ekaa vauvaa vikoja viikkoja mahassa kantaen olen kyllä joutunut seisomaan, vaikka invapaikoilla bussissa istuisi ihan terveitä, nuoria ihmisiä. Kyse ei ole siis siitä, että ihan välttämättä tarvitsen istumapaikan, kunto on ihan kohtalainen edelleen, mutta vaikuttaako teistäkin vähän epäkohteliaalta?

Tänään oli "hauska" juttu pysäkillä. Setä, n. 50v. tuijottaa mun mahaa monta minuuttia ja kun luontevasti seisoskelujärjestyksen mukaisesti vyöryn ennen sitä bussiin, toteaa setä että "Ahneet ensin...!". Oon niin ahne, että nielen vauvoja...;)
 
Ei tarjottu koskaan, vaikkakin se olisi ollut kohteliasta. Ei välttämätöntä, mutta kohteliasta.

Toisaalta sitten rattaiden kanssa on autettu yleensä aina. Kerran yksi nainen näki minun tulevan vaunujen kanssa hänen perässään sellaisesta ovesta, joka ei ollut automaattinen. Nainen vilkaisi minua ja antoi oven mennä kiinni perässään. Silloin kyllä vittutti, suoraan sanoen.
 
Muistaakseni viimeksi mulle pari kertaa jopa tarjottiinkin, mutta taisin kieltäytyä kohteliaasti. Ja monet muut katsoi siihen malliin, että tarjotako vai ei. Tällä kertaa olisi tarvettakin, mutta ei tule liikuttua julkisilla kun autolla pääsee niin ei ole tarjottu :) toki vielä tässä ehtii, mutta monesti nyt julkisilla liikkuessa on ne rattaatkin mukana niin ei oikein voi edes istua ellei siinä vaunujen vieressä ole tilaa niin tuskinpa tarjoillaan.
 
Ei tarjottu koskaan, vaikkakin se olisi ollut kohteliasta. Ei välttämätöntä, mutta kohteliasta.

Toisaalta sitten rattaiden kanssa on autettu yleensä aina. Kerran yksi nainen näki minun tulevan vaunujen kanssa hänen perässään sellaisesta ovesta, joka ei ollut automaattinen. Nainen vilkaisi minua ja antoi oven mennä kiinni perässään. Silloin kyllä vittutti, suoraan sanoen.
Näihin mä olen törmännyt ja PALJON, oikeen ihmettelen ihmisten käytöstapojen puutetta kun ei ole paljoa vaadittu kyllä.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Ei ole tarjottu mutta rattaiden kanssa täälläkin on lähes joka kerta joku ystävällinen rientämässä auttamaan, mikä on hämmästyttänyt. Vaikken ole apua koskaan vielä edes pyytänyt.

Itse tarjoan istumapaikkaani näkyvästi raskaana oleville, vanhuksille, sairaille ym. koska se nyt kuuluu ihan peruskäytöstapoihin mutten loukkaannu jos sitä ei mulle tarjota. Jos sitä tarvitsen niin silloin kohteliaasti sitä pyydän.
 
niiiin
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28483740:
raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva tarvii mitään erityiskohtelua.
Ei niin, mutta viimeisillään olo on monelle selkään käyvää ja jalkoihin, samaten vanhusten vanhuuden vaivat. Siksi onkin kohteliasta antaa istumapaikka näille. :) Ja ihan erikseen on tolloja varten merkitty pari paikkaa heille ja siltikään ei välillä ymmörretö käyttäytyä, pah.

Minulle on aina ollut itsestäänselvää, että jos joku tulee ison mahan kanssa, on hyvin vanha tai vaikka kävelykepeillä, pingahdan ylös penkistä. Jos vain huomaan siis.
Äitillä mennyt käyttäytymisoppi näköjään perille. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28483740:
raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva tarvii mitään erityiskohtelua.
Kyllä ruuhkabussissa raskaana olevan on parempi istua, kuin seistä. Itse ainakin koin oloni epämukavaksi ison vatsan kanssa, jos bussi/juna/metro oli aivan täynnä ja jouduin seisomaan.

Olen kyllä pyytänyt tarvittaessa istumapaikkaa loppuraskaudessa tai hankkinut sen tuijottamalla..

Olen myös itse tarjonnut oman paikkani raskaana oleville/vanhuksille.
 
"baby on board"
Ei raskaus tietty sairaus ole, mutta monet siihen liittyvät vaivat (selkäsärky,huimaus,heikotus,muut kivut ja säryt) on musta sellasia, joiden takia monet varmasti kaipaisi sitä istumapaikkaa enemmän, kuin ei raskaana olevat, nuoret ihmiset. Itsellä ainakin jaksaminen on heikompaa kuin normaalisti.

-ap
 
Suomi, tai ainakin Helsinki on sellainen että istumapaikkaa ei anneta kenellekään, ei vaikka siinä penkin vieressä seisoisi taapero tai viimeisillään raskaana oleva. Katsellaan vaan ikkunasta ulos tai näprätään puhelinta ja ollaan niin kuin ei huomattaisi mitään :D
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja Bonaire
niiiin
Suomi, tai ainakin Helsinki on sellainen että istumapaikkaa ei anneta kenellekään, ei vaikka siinä penkin vieressä seisoisi taapero tai viimeisillään raskaana oleva. Katsellaan vaan ikkunasta ulos tai näprätään puhelinta ja ollaan niin kuin ei huomattaisi mitään :D
Mua jotenkin hävetti suomalaisten puolesta kerran kun olin ulkomaalaisen ystäväni kanssa bussissa, hänellä vaunut siis ja minä ison mahan kanssa yritin pitää 3v:tä pystyssä eikä kukaan tarjonnut paikkaansa, moni kyllä tuijotti. Olin ihan äimän käkenä hetken ja sitten menin itse kysymään saisiko paikan. Tuntui ihan supertyperältä kysyä siltä minua tuijottavalta naiselta joka oikein näki kun lapsi horjuu ja minä valtavan mahan kanssa hänen edessä. :D Ystävä oli ihan kauhuissaan että eikö täällä ole tapana tarjota paikkaa sille "heikommalle" ja jouduin nolostellen myöntämään, että suomalaiset on mitä on. :(
 
"vieras"
Minä annan muille paikkoja yleensä. Vanhoille ihmisille eniten, saatan noustaa ylös jo ihan jos nään että joku vanhus tulee bussiin, kauhean usein kun he jotenkin kiusaantuvat siitä ja ovat että eikun minä seison tms. Monesti täydessä metrossa ei kukaan kehtaa tulla paikalleni jos kysyn että haluatteko istumaan, tulevat kuitenkin jos jään pois pysäkiltä. :)

Raskaille naisille.. nojoo, ei tule hirveästi katsottua että onko jollakulla maha pystyssä. Tietty tilanteen mukaan jos joku oikeasti näyttää siltä että on tuskaista seistä, mutta suoraan sanottuna en varmaankaan huomaisi jos joku on raskaana? Ei sitä aina mahasta nää ellei ole sitten vaan joku toppi päällä.. Tiedättekö :D En minä myöskään ymmärrä miksi pienten lasten pitäisi saada istua, nuoret jaksaa seistä.
 
"Vieras"
Mulla on lähes pelkkää hyvää sanottavana Helsingistä. Kuljettajat pysäyttivät juuri mahan kohdalle :) ja vaunujen kanssa auttoivat sekä kanssamatkustajat että KULJETTAJAT ja konnarit.
Matkustin paljon vaunujen ja taaperon ja nelivuotiaan kanssa.:)
 
huooh
[QUOTE="vieras";28483824]Minä annan muille paikkoja yleensä. Vanhoille ihmisille eniten, saatan noustaa ylös jo ihan jos nään että joku vanhus tulee bussiin, kauhean usein kun he jotenkin kiusaantuvat siitä ja ovat että eikun minä seison tms. Monesti täydessä metrossa ei kukaan kehtaa tulla paikalleni jos kysyn että haluatteko istumaan, tulevat kuitenkin jos jään pois pysäkiltä. :)

Raskaille naisille.. nojoo, ei tule hirveästi katsottua että onko jollakulla maha pystyssä. Tietty tilanteen mukaan jos joku oikeasti näyttää siltä että on tuskaista seistä, mutta suoraan sanottuna en varmaankaan huomaisi jos joku on raskaana? Ei sitä aina mahasta nää ellei ole sitten vaan joku toppi päällä.. Tiedättekö :D En minä myöskään ymmärrä miksi pienten lasten pitäisi saada istua, nuoret jaksaa seistä.[/QUOTE]

Koska pienet lapset ei tahdo pysyä pystyssä ja heidän on TURVALLISEMPI istua. Juuri kävi tapaturma bussissa kun pikkunen oli lentänyt pää edellä lattiaa pitkin.

Mä annan paikan jos olen ilman lapsia sellaiselle joka pienen lapsen kanssa tulee.
 
"vieras"
Koska pienet lapset ei tahdo pysyä pystyssä ja heidän on TURVALLISEMPI istua. Juuri kävi tapaturma bussissa kun pikkunen oli lentänyt pää edellä lattiaa pitkin.

Mä annan paikan jos olen ilman lapsia sellaiselle joka pienen lapsen kanssa tulee.
Niin varmaan onkin, mutta kannattaisiko niistä lapsista pitää kiinni? Voihan sitä seistä ja pitää lasta kädestä tai sitten sylissä. Aina jos antaa paikan 'lapselle' niin kyllä se äiti siihen pehvansa pistää ja ottaa lapsen syliin. Minä en ymmärrä yhtään sitä, että lapset eivät voi muka seistä, eivät he mitään vammaisia ole ja kyllä vanhempi saa sen lapsen pysymään pystyssä jos tahtoo, ellei sitten ole 8 taaperoa matkassa. Yleensähän niin pienet istuu muutenkin kärryissä, tai kärryt on mukana ja lapsi jostain syystä seisoskelee ympäriinsä.

Ei sitä lasta tarvitse päästää lentämään pitkin lattioita. :D
 
"vieras"
Monissa julkisisaa (ekana tulee mieleen paikalliset bussit ja Lontoon metrot) osa paikoista on merkittykin vanhuksille, vammaisilla ja raskaana oleville (+ metrossa pieni lapsi sylissä matkustaville).

Minulle on tarjottu paikkaa sekä raskausmahan että kantoliinalapsen kanssa. Mahan kanssa tosin oma vointi antoi hyvin seisoa ihan loppuun asti ja liinavauvan kanssakin usein seison mieluummin. Itse tarjoan paikkaa kenelle tahansa joka näyttää siltä että saattaisi sitä kaivata, ja itse voisin seisoa.
 
[QUOTE="vieras";28483876]Niin varmaan onkin, mutta kannattaisiko niistä lapsista pitää kiinni? Voihan sitä seistä ja pitää lasta kädestä tai sitten sylissä. Aina jos antaa paikan 'lapselle' niin kyllä se äiti siihen pehvansa pistää ja ottaa lapsen syliin. Minä en ymmärrä yhtään sitä, että lapset eivät voi muka seistä, eivät he mitään vammaisia ole ja kyllä vanhempi saa sen lapsen pysymään pystyssä jos tahtoo, ellei sitten ole 8 taaperoa matkassa. Yleensähän niin pienet istuu muutenkin kärryissä, tai kärryt on mukana ja lapsi jostain syystä seisoskelee ympäriinsä.

Ei sitä lasta tarvitse päästää lentämään pitkin lattioita. :D[/QUOTE]

Kokeilepa mennä taaperon kanssa seisomaan bussiin jossa bussikuski ei osaa ajaa tasaisesti. Siinähän pidät itse tangosta kiinni ja toisella kädellä pidät muksua samalla kun yrität pitää oman tasapainon ja tukea lasta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28483876]Niin varmaan onkin, mutta kannattaisiko niistä lapsista pitää kiinni? Voihan sitä seistä ja pitää lasta kädestä tai sitten sylissä. Aina jos antaa paikan 'lapselle' niin kyllä se äiti siihen pehvansa pistää ja ottaa lapsen syliin. Minä en ymmärrä yhtään sitä, että lapset eivät voi muka seistä, eivät he mitään vammaisia ole ja kyllä vanhempi saa sen lapsen pysymään pystyssä jos tahtoo, ellei sitten ole 8 taaperoa matkassa. Yleensähän niin pienet istuu muutenkin kärryissä, tai kärryt on mukana ja lapsi jostain syystä seisoskelee ympäriinsä.

Ei sitä lasta tarvitse päästää lentämään pitkin lattioita. :D[/QUOTE]

seistä ja pitää lasta sylissä? Se onkin TOSI turvallista, haloo.
Kun tulee äkkijarrutus niin se lapsi ei ole mitenkään sun hallinnassa, hyvä kun itsensä saa pidettyä, jos saa. Mutta sä et varmaan ole kokenut äkkijarrutusta vähän kovemmassa vauhdissa...
 

Yhteistyössä