Miten tää olisi mennyt teidän perheessä? Taas on äitiyden rima alitettu... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo, äiti ja tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Syödään iltapalalla mitä syödään ja myöhemmin ei syödä. Piste. Viivyttelyt ei auta. Mummo ei kävele mun yli eikä mun miehen yli. Pillimehuja en olis toivottavasti heittäny ku korkeintaan maahan, mutta tuli varmaan lapselleki selväksi, että nyt riitti. Ja tästä lähtien ei sit enää mitään koskaan iltapalan jälkeen.

Siis.. Mitä jos lapsella onkin nälkä? Onko iso homma, jos ottaa jääkaapista margariinin tms. ja leivän, voitelee ja syö sen? Menetkö ap joskus nälkäisenä nukkumaan? Mullekin voi hyvin tulla nälkä vaikka oisin ns. vasta syönyt. Meillä saa syödä jääkaapista leipää tai hedelmää, jos nälkä vaivaa illalla, kukaan ei koskaan temppuile syömisillä ja osaavat ihan itse ottaa, jopa tuo 5-vuotias.

[QUOTE="vieras";28481399]Aamulla ennen aamupalaa, mutta illalla iltapalan jälkeen.[/QUOTE]

Mä oon kuullut, että happohyökkäys pehmentäis hammaskiillettä ja sen vuoksi pitäis pestä aina ennen syömistä

Mä oon kuullut, että happohyökkäys pehmentäis hammaskiillettä ja sen vuoksi pitäis pestä aina ennen syömistä

Joo siksi aamulla pitää pestä ensin ja syödä sitten, mutta illalla vasta iltapalan jälkeen, koska yö on liian pitkä aika antaa happohyökkäyksen jyllätä ja siis hyödyt harjaamiselle iltapalan jälkeen ovat suuremmat kuin haitat. En ole mikään hammaslääkäri itsekkään, mutta näin on useampi lääkäri ja hygienisti mulle opastanut. Toisaalta yksi hammaslääkäri tuumi, että loppujen lopuksi on ihan sama harjaako ennen vai jälkeen aterian, kunhan oikeasti harjaa sen kaksi kertaa päivässä ja kunnolla.

No asia on niin että se nälän tunne voi johtua siitä, minkä laatuista ruokaa on syöty. vaaleassa leivässä ja jugurtissa on nopeita hiilihydraatteja ja ei juurikaan suoja-aineita. Nälkä voi tulla ihan siitä et ravinto on saamatta ja syönyt vaan jotain ravinnotonta vatsan täytettä.

Toinen asia on et rajat voi tehdä ihan nätisti niin ne menevät paremmin perille. Ainakin oikeesti toivon, että menet pyytämään anteeksi tota et heitit pillimehun kasvoille? ? ? Kuulostaa todella häiriintyneeltä ja epäaikuismaiselta!

No meillä:
- ei todellakaan lueta lehtiä/katsella tv:tä/leikitä ruokapöydässä. Ruokapöytään tullaan syömistä varten. Kesken syömisen ei myöskään nousta pöydästä, ja jos lähtee pois niin syömiset on syöty
- minä en neuvottele enkä selittele lapsille. Ruoka-aika on ruoka-aika ja kun se on loppu niin se on loppu. Jos lapselta kysytään haluatko vielä lisää eikä hän halua, niin se on siinä. Jos hän alkaa kinuamaan myöhemmin lisää, niin totean vain että ruoka aika ja tilaisuus on ohi. Seuraavan kerran ruokaa on tarjolla aamulla. PISTE. Enkä enää suostu keskustelemaan aiheesta vaan vaikka vaihdan systemaattisesti puheenaihetta jos lapsi jankuttaa. Lapsi tietää kyllä säännöt, eikä vanhemman tehtävä ole päivästä toiseen perustell (tai pikemminkin puolustella itseään ja sanomisiaan). Miten ihmeessä te annatte lapsen kuljettaa teitä noin ja ottaa ohjat???
- jos mummo olisi meillä toiminut noin, niin yksinkertaisesti olisin ottanut leivän ja laittanut sen jääkaappiin aamua varten (tai totta puhuen minulla olisi varmaan keittänyt niin, että olisin viskannut sen suutuspäissäni roskiin :ashamed: ) Se mitä olen sanonut se pitää. Mummulle olisin LAPSEN LÄSNÄOLLESSA tehnyt selväksi, että meidän kodissamme on meidän säännöt. Jos mummo olisi alkanut juputtaa, olisin ystävällisesti pyytänyt häntä poistumaan keittiöstä. Jos mummo ajaa noin törkeästi vanhemman yli, niin ei häntä tarvitse silitellä. Kahden kesken olisin sitten vielä tehnyt mummolle selväski miksi toimin niin kuin toimin. Tärkeää olisi kuitenkin viestittää myös lapselle, ettei mummo määrää meillä.
- mitä tulee pillin heittämiseen, niin eihän se kaunista tai aikuismaista käytöstä ollut, mutta ymmärrettävää kylläkin. Ihminen se äitikin vaan on ja joskus tulee mitta täyteen sillä kärsivällisimmälläkin. Toisaalta en pidä pahana sitäkään, että lapsi näkee vanhempansa myös suuttuvan. myös negatiivisai tunteita tulee pystyä kohtaamaan ja käsittelemään. Tilanne tulisi kuitenkin jälkeenpäin keskustella aiki lapsen kanssa, sitten kun on rauhoittunut. Täytyy myöntää, että itsekin olen joskus kaatanut soppalautasellisen lapseni niskaan suustuspäissäni. tuli vaan mitta täyteen sitä ainaista ruuan kanssa temppuilua :(

:) Oman lapseni kanssa päivä toisensa jälkeen on samanlaista jankutusta: pese kädet ("enpäs!!"), vedä vessa ("höh, tyhmää!"), pyyhi kädet paperiin äläkä paitaan (*ärinää*), kävele (*juoksee/hyppii/ryömii*)...ihan samaa hoetaan jatkuvasti eikä mikään mene pysyvästi päähän, lapsella ikää 6 vuotta. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja silloin tapahtuu samankaltaisia ylilyöntejä kuin mitä ap:lla. Viimeksi lakaisin lattiaa harjalla kun lapsi soitti suutaan vieressä eikä lopettanut vaikka käskin, joten tökkäsin tätä harjaosalla suuhun.

Ei varmaan oli saanut, mutta repesin :D

Ei varmaan oli saanut, mutta repesin :D
mäki repesin, vaikkei tietenkään 'hauskaa' ole.. Pakko kommentoida tohon syömähommaan, kun kuullosti ruokakello ensin ihan hullunhommalta mun korvaan, että vois toimia meilläkin.. 3,5-vuotiaan ruokailu on sitä että KYSELEE multa koko ajan jotakin asioita, siis ihan koko ajan, itelläki ruoka jäähtyy kun en ehi syödä ku pitää vastata koko ajan. loppujen lopuksi ku oon kehottanu syömään jo monta kertaa nii karjasen että hilijaa nyt syödään ja kyselet myöhemmin :O

mäki repesin, vaikkei tietenkään 'hauskaa' ole.. Pakko kommentoida tohon syömähommaan, kun kuullosti ruokakello ensin ihan hullunhommalta mun korvaan, että vois toimia meilläkin.. 3,5-vuotiaan ruokailu on sitä että KYSELEE multa koko ajan jotakin asioita, siis ihan koko ajan, itelläki ruoka jäähtyy kun en ehi syödä ku pitää vastata koko ajan. loppujen lopuksi ku oon kehottanu syömään jo monta kertaa nii karjasen että hilijaa nyt syödään ja kyselet myöhemmin :O

Meillä reilu 3v tekee sitä että juoksee jatkuvasti johonkin, ei malta hetkeäkään olla paikallaan ja keskittyä syömiseen. Sit käy närppimässä vähän väliä pikkusen, koko ajan sanotaan että nyt istut alas ja jossain vaiheessa tulee raja vastaan että viimeinen varoitus ja ruoka lähtee. Sit ihan järjetön huuto ja "mul on nälkäääää!!!". Voin niin kuvitella että puolen vuoden päästä se huutaa että me näännytetään se.. Pakko ottaa joku vastaava systeemi käyttöön.

Kuulostaa NIIN tutulta, "mee suihkuun" -joo... "Mene jo sinne suihkuun" - no mä oon kokoajan menossa. 10min myöhemmin sama rumba jatkuu.
Eikä opi mitään, vaikka monet kerrat olen passittanut pojan nukkumaan ilman suihkua ja tuntia aiemmin kuin normaalisti. Kismittää varmaan ihan hirveästi et veli saa valvoa pidempään, mut silti seuraavalla kerralla saattaa olla sama juttu.

Ei opi, ei sitte millään...

hetkonen te joilla on lapset joilla on toistuvasti tämän kaltaisia ongelmia niin ootteko ajatellut että jos lapsella on keskittymisen ja tarkkaavaiduuenhäirö?

meidän lapsel on ja osapuoleen kaikki asiat menee niin että ne ei mene!

Ruokakello itsessään kuulostaa ihan hyvältä idealta, mutta mielestäni ei ole kivaa, että lapsen pitää syödä ihan lämpimätkin ruoat 25 tai 30 minuutissa. Haluaisitko itse kiirehtiä koko ajan? Ainakin 45 minuuttia pitäisi olla lämpimillä ruoilla aikaa.

[QUOTE="vieras";28481356]Ensin suihkuun ja sitten vasta iltapalalle, muuten ei ole mikään ihmekään kun on uudelleen nälkä. Suihkussakäynti (saunasta puhumattakaan) tekee monille nälän tunteen, siinä kuin urheilusuorituskin. Ennen iltapaa hoidetaan kaikki muu paitsi hampaiden pesu.[/QUOTE]

Just näin, hyvin toimii.

[QUOTE="vieras";28481567]Ruokakello itsessään kuulostaa ihan hyvältä idealta, mutta mielestäni ei ole kivaa, että lapsen pitää syödä ihan lämpimätkin ruoat 25 tai 30 minuutissa. Haluaisitko itse kiirehtiä koko ajan? Ainakin 45 minuuttia pitäisi olla lämpimillä ruoilla aikaa.[/QUOTE]

Just kaveri valitti kun lapsensa on tuollainen haahuilija himassa ja syönnissä menee kevyesti tuo kolmevarttia ja yli, että päiväkodissa pitää suoriutua alta 20min ja se on siinä. Joka päivä. Eipä koulussakaan saa ruokailuun välkkineen välttämättä yli puoltatuntia. Mikä on aika syvältä.

[QUOTE="adhd";28481540]hetkonen te joilla on lapset joilla on toistuvasti tämän kaltaisia ongelmia niin ootteko ajatellut että jos lapsella on keskittymisen ja tarkkaavaiduuenhäirö?

meidän lapsel on ja osapuoleen kaikki asiat menee niin että ne ei mene![/QUOTE]

Meillä on ihan samanlaisia ongelmia kuin muillakin tähän ketjuun vastanneilla ja meillä ei ole adhd:ta. Kummatkin pojat ovat rauhallisia, keskittymis- tai tarkkaavaisuusvaikeuksia ei ole (ei kotona eikä koulussa). Iltaisin ei vaan haluta mennä nukkumaan. Nukkumista yritetään pitkittää kaikin keinoin.

[QUOTE="vieras";28481567]Ruokakello itsessään kuulostaa ihan hyvältä idealta, mutta mielestäni ei ole kivaa, että lapsen pitää syödä ihan lämpimätkin ruoat 25 tai 30 minuutissa. Haluaisitko itse kiirehtiä koko ajan? Ainakin 45 minuuttia pitäisi olla lämpimillä ruoilla aikaa.[/QUOTE]

Ensinnäkin, useimmat ruuat ovat jäähtyneet tuossa ajassa. Toiseksi, päiväkodeissa ja kouluissa ei taatusti ole noin pitkiä ruokatunteja. Jos lapsi ei opi jo kotona syömään tarpeeksi nopeasti, seuraa ongelmia kodin ulkopuolella.

Eipä ihme jos lapsella nälkä edelleen kun makeaa mehua juotetaan iltapalaksi.
Ja tuo tavaroiden heittely, sori en ole koskaan sitä tajunnut (exäni ja ex anoppini sitä harrasti ja syytti siitä aina muita) joo en tajua en.
Venytys nukkumaan menossa,
lapsi huomannut kuink teiltä saa huomiot ;) joten antakaa sitä enemmän mutta päivisin ;)

Meilläkin yritetään välillä temppuilla sillä, että aletaan kinuta iltapalaa vielä iltapala-ajan jälkeen, mutta meillä ollaan tiukkana. Vettä korkeintaan, eikä sitäkään mahdottomia määriä.

sanonut tytölle että söit jo sen minkä kuuluukin ja jotkut pärjäävät vähemmällä. antanut kitistä jos olisi kitissyt kyllä se väsy olisi tullut. sitten sille mummolle puhuttelu. jos haluaa pyörittää arkea äitinä äidin säännöillä tulee olla johdonmukainen ja tuolla käytöksellä tyttösi ja äitisi voi kyseenalaistaa hyvän "johdon" perheessä.
ole rakastava, kuitenkin kuri. anna tilaa ja omaa aikaa, älä heitä kuitenkaan pellolle kuin ellun kanat.
muksu huomaa että vallan testailu on turhaan ja sinä määräät. kaikki ei vain tapahdu hetkessä kuten haluaisit.

[QUOTE="vieras";28481652]Ensinnäkin, useimmat ruuat ovat jäähtyneet tuossa ajassa. Toiseksi, päiväkodeissa ja kouluissa ei taatusti ole noin pitkiä ruokatunteja. Jos lapsi ei opi jo kotona syömään tarpeeksi nopeasti, seuraa ongelmia kodin ulkopuolella.[/QUOTE]

Me kokeilemalla ollaan päädytty noihin aikoihin. Jos lämmin ruoka on lautasella sen 30 min niin sitä periaatteessa pitää jo kerran lämmittää uudelleen. Ja tässähän juurikin on tarkoitus opettaamuksulle, että ruoka-aikana syödään, eikä lasketa lintulaudan asukkaita. Sen verran tehokkaasti pitää homman edetä.

Tietenkään kello ei ole käytössä vaikkapa ravintolassa tai kotonakaan, jos tehdään jotain hienompaa päivällistä ja on vieraita, silloin syödään ilman kellon vilkuilua. MUTTA juuri noissa tilanteissa muksu sit alkaa taas valittaa, kun ollaan yli tunti istuttu ruokien ja juomien ääressä pöydässä ja aletaan tekemään tilaa kahveille, ettei ole EHTINYT syömään vielä.
Eli se kello pitää tavallaan sen keskittymisen yllä. Äh, vaikea selittää.

Yhteistyössä