Lasten sukunimen vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erinimet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erinimet

Vieras
Onko kellään kokemusta, voiko lasten sukunimen vaihtaa, perusteluna että se olisi sitten sama kuin äidillä. Annoin luvan laittaa miehen sukunimen lapsille, vaikka elimme avoliitossa. Silloin vielä kuvittelin että menisimme joskus vielä naimisiin.

Mutta, ei mies halua naimisiin, joten minulla on eri sukunimi kuin lapsillani ja se harmittaa minua paljon. Mietinkin, että onnistuuko sukunimen vaihtamine tällä perusteella.

Jos sinulla on yksinhuoltajuus et tarvitse isän lupaa. Jos on yhteishuolto lupa tarvitaan. Muutin omien lasteni sukunimen kun erosin parikymmentä vuotta sitten. Isä ei tykännyt nimen vaihtamisesta mutta en kysellyt lupaa koska minulla oli yksihuoltajuus. Onneksi olikin koska isän osallistuminen lasten elämään oli/on lähinnä nimellistä.

Ja miehen mielipidettä ei sitten kysytä, jos HÄNEN lastensa nimiä aletaan vaihtamaan???? Sittenhän miehellä olisi eri sukunimi kuin hänen lapsillaan, joten mikä tässä muuttuisi tai paranisi. Sinun itsekkyytesi tietysti pääsisi pinnalle.

[QUOTE="vieras";28420198]Ja miehen mielipidettä ei sitten kysytä, jos HÄNEN lastensa nimiä aletaan vaihtamaan???? Sittenhän miehellä olisi eri sukunimi kuin hänen lapsillaan, joten mikä tässä muuttuisi tai paranisi. Sinun itsekkyytesi tietysti pääsisi pinnalle.[/QUOTE]

En pidä itseäni itsekkäänä, vaikka haluankin lasteni kanssa saman sukunimen. Tein elämäni virheen, kun annoin laittaa lapsille mieheni sukunimen. Oma moka, kuvittelin vain niin vahvasti että menisimme vielä naimisiin ja saisimme yhteisen sukunimen kaikille.

[QUOTE="aapee";28420213]En pidä itseäni itsekkäänä, vaikka haluankin lasteni kanssa saman sukunimen. Tein elämäni virheen, kun annoin laittaa lapsille mieheni sukunimen. Oma moka, kuvittelin vain niin vahvasti että menisimme vielä naimisiin ja saisimme yhteisen sukunimen kaikille.[/QUOTE]

Minä tein ihan saman oletuksen. Ei tullut meille avioliittoa tuli ero.

Jos parisuhteesi on kunnossa ja sinulla ei ole muuta syytä tuolle nimenvaihdolle kuin oma pettymys siitä että sinusta ei sitten tehtykään "virallista rouvaa" niin jätä se hakemus tekemättä. Ainakin minä tulkitsisin tuollaisen lapun esittämisen ensimmäisenä oireena tulevasta erosta ja suunnilleen huoltajuusriidasta.
Lisäksi jos lapset on jo vaikkapa koululaisia on se sukunimi jo osa niiden identiteettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja paperit pöydällä;28420383:
Minä tein ihan saman oletuksen. Ei tullut meille avioliittoa tuli ero.

Jos parisuhteesi on kunnossa ja sinulla ei ole muuta syytä tuolle nimenvaihdolle kuin oma pettymys siitä että sinusta ei sitten tehtykään "virallista rouvaa" niin jätä se hakemus tekemättä. Ainakin minä tulkitsisin tuollaisen lapun esittämisen ensimmäisenä oireena tulevasta erosta ja suunnilleen huoltajuusriidasta.
Lisäksi jos lapset on jo vaikkapa koululaisia on se sukunimi jo osa niiden identiteettiä.

Totta puhut kyllä :/ On vain niin pitkään ollut tästä paha mieli, että tekisi mieli jo tehdä asialle jotain. En tiedä miksi se niin vaivaa minua. Olenhan lasten äiti vaikka eri sukunimet onkin.

Oli kyllä itseltä tyhmästi tehty aikanaan, ei tullut mieleen että millaiseen paperiin sitä nimensä pisti.

[QUOTE="aapee";28420431]Oli kyllä itseltä tyhmästi tehty aikanaan[/QUOTE]

Jos tosiaan olet itsekin sitä mieltä, että kysymys on omasta kämmistäsi, niin älä kiusaa lapsia tällä asialla.

[QUOTE="vieras";28420463]Höpö höpö. Kummasti ystäväni on matkustanut lastensa kanssa jenkkeihin useita kertoja ilman mitään ongelmaa, vaikka lapsilla onkin eri sukunimi.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole ollut jenkkeihin tai muuallekkaan matkustaessa ollut vaikeuksia, vaikka lapsia on kahdella eri nimellä ja minulla ihan oma.

Jos matkustaa Schengenin ulkopuolelle, tarvitsee esittää syntymätodistus tms. jos vanhemmalla eri sukunimi kuin matkustavalla lapsella. Tämä sääntö on estämässä lapsien sieppaamista. Meilläkin lapsella eri sukunimi ja jopa eri kansallisuus eli selittämiseen ja todisteluun ollaan varauduttu...

Yhteistyössä