G: Minkälaisia lastenkirjoja TE tykkäätte lukea mieluiten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6xäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

6xäiti

Vieras
Eli mitkä lastenkirjat on teidän suosikkeja?

Oma ehdoton suosikkini on Mörkyli ja Urhea Pikku Mörkyli ja saman kirjoittama Onko luudalla tilaa. Eli nuo riimettelyt uppoaa hyvin. Kirjoittaja siis Donaldson ja Scheffler.
Suosikkeihin kuuluu myös Melanie Watt.in kirjat Aaro-Oravasta.

Pidän monenlaisista lastenkirjoista. Jos kestosuosikkeja mietin, jaksan lukea Astrid Lingrenin kirjoja aina uudeelleen. Samoin vaikkapa Marjatta Kureniemen Onnelin ja Annelin talo kirjaa. Pidän myös mm. Mimmi-lehmä kirjoista ja Viiru ja Pesonen kirjoista.

Kristiina Louhen Aino ja Tomppa kirjat ovat kivoja, sitten pidän myös Vesta-Linnea kirjoista.

Ja kaksi aivan ihanaa kirjaa ovat Helmi käy kaupassa ja Helmi ajaa pyörällä.

( Eva Erikoson )

Niin ja Pikkusisko kaniini kirjat.=)

Eemeli- ja peppi-kirjat sekä heinähattu ja vilttitossu tulee ekana mieleen, niissä on usein aikuisellekkin "jotain" jota lapsi ei välttämättä edes hoksaa :)

Kunnaksen kirjat on hauskoja ja mutta mielestäni aika "työläitä" lukea. En tykkää kun tekstiä on siellä täällä ja itse ainakin tulee meidän 3v:lle näytettyä osoitettua kuvaa kun luen että on helpompi seurata mukana.

Itselle vai lapsille? Siis jonkun toisen lapsille.

Mää luen mielelläni mun vanhoja suosikkeja, A. Lindgrenin kirjoja, Muumi-kirjoja, Pieni talo preerialla -kirjoja, tyttökirjaklassikoita jne.

Siskonpojalle luen vaiks Allakka Pullakkaa tai muita lorutuksia, sillä ei oikein jänne kestä vielä kuunnella kirjakirjoja =)

Tän hetken suosikkeja on
Kastehelmi Virtanen ja oma tahto
Osaa Lottakin ajaa
Hyvää yötä herra Hakkarainen
Herra Hakkarainen ja maapallon seitsemän ihmettä
Siiri-kirjat

Lapset 5v ja 3v, odotan jo että pääsen lukemaan marikkia, peppiä ja melukylän lapsia, sekä tietty ihaninta Onnelia ja Annelia

Lukihäiriöni vuoksi en tykkää lukea ääneen. Yleensä valitsen lyhyitä satuja, tai jonkun kirjan, missä ei ole paljon luettavaa.

Joskus harvoin luen jotain oikeaakin kirjaa, mutta kun takeltelen sanoissa aika paljon ja luen sanoja väärin.

Mauri kUnnaksen tuotanto, Tatu ja Patu -kirjat sekä Timo Parvelan Ella-kirjat. Nää siis vähän vanhemmille. Tiitiäisen Runolelu on ollut mukava kirja lukea yksivuotiaalle.

Lapset 5v ja 3v, odotan jo että pääsen lukemaan marikkia, peppiä ja melukylän lapsia, sekä tietty ihaninta Onnelia ja Annelia

Miksei noita voisi lukea jo nyt? Meillä ainakin on aloitettu jo tuossa iässä. Tai kakkonen on kyllä kuunnellut niitä ihan vauvasta saakka. Olen lukenut ääneni käheäksi niin peppiä, eemeliä kuin kolmea iloista rosvoa kakkosta imettäessä, että esikoinen on pysynyt poissa pahanteosta. Kakkonen oli vielä maratonsyöjä :D

[QUOTE="vieras";28415187]Miksei noita voisi lukea jo nyt? Meillä ainakin on aloitettu jo tuossa iässä. Tai kakkonen on kyllä kuunnellut niitä ihan vauvasta saakka. Olen lukenut ääneni käheäksi niin peppiä, eemeliä kuin kolmea iloista rosvoa kakkosta imettäessä, että esikoinen on pysynyt poissa pahanteosta. Kakkonen oli vielä maratonsyöjä :D[/QUOTE]

Meidän 3v ei jaksa kuunnella noita. Luen kyllä niitä lyhyempiä kuvallisia versioita.

Mauri Kunnaksen kirjoja luetaan paljon, lasten raamattua ja peppi pitkätossua välillä.

Tämän hetken suosikki on Iltasatujen aarreaitta-satukirja, se on 30 vuotta vanha.

Tuo Mörkyli on ihana tarinana, ei vaan oo saatu metsästettyä kirjana omaksi mistään :(

Mimmi Lehmä ja Varis-kirjoista tykkää meijän mukulat, samoin kuin yks suosikki on Kutiseva katti, tässä riimitelty tarina.
Mauri Kunnaksen kirjoista tykkäävät myös meillä ja yllätyin miten tykkäsivät myös Tatu ja Patu-kirjasta jonka vasta lainasin testattavaksi. :)

Niin ja siis näitä tykkään heille lukea myös.

Minä tykkään lukea sellaisia, joista välittyy semmoinen tietynlainen positiivisuus. Nalle Puheissa on sellaisia kirjoja. Lisäksi Astrid Lindgrenin kirjat yleisesti ottaen, Mimmi Lehmät, jne.

Viimeaikaisia kivoja kirjoja (lapsi kohta 6 v):
Katti Matikaiset
Jukka Parkkisen kirjat
Romisko
Fedja-setä-kertomukset.

Minä tykkään lukea kerronnallisia tarinoita. Lapsi ei vielä halua että luettaisiin joku pitkä jatkuvajuoninen kirja (vaikkapa Kaislikossa suhisee tms). Vaikka todella hyvin kyllä kuuntelee, keskittyy ja eläytyy.