Oletko törmännyt siihen että älyäsi on aliarvioitu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välillä. (Varsinkin enoni on jostain syystä tullut siihen tulokseen, että olen vähä-älyinen. Puhuukin mulle hitaampaa kuin muille :) )

Mut toisaalta pidän usein itseäni älykkäämpänä kuin oikeasti olen, noin niinku tasapainon vuoksi :D

Toisinaan. Jos suhtautuminen minuun on avoimen väheksyvää, niin yleensä huvitun siitä. En koe tarpeelliseksi avata suutani todistaakseni toisin.

Tympeimpiä on minusta ne kommentit, joissa ihmetellään että "en olisi uskonut" Tuon näköinen/oloinen tyttö/nainen" jne. Niistä tulee sanojan puolesta tyhmä olo, että voiko joku tosiaan kuvitella ulkonäön tai olemuksen perusteella kaikkea sitä, mitä luulee.

Miten näissä ketjuissa aina on vain niitä älynjättiläisiä? Olisiko niin että keskimäärin ihmiset pitävät itseään älykkäämpinä kuin ovatkaan?
Minulle äly on sellaista... hyviä hoksottimia, voisi sanoa. Minutkin on testattu ja tulos oli 128. Eli en mensaan pääsisi mutta en silti mikään aivokääpiö ole. Mutta en kyllä itseäni minään einsteininä pidä.

Luulisin ettei tuo äo kerro siitä oikeastaan että oletko fiksu vai et mutta se kertoo lähinnä siitä että osaat ottaa ohjeet ja opetella.

Alkuperäinen kirjoittaja älyn kääpiö;28402254:
Miten näissä ketjuissa aina on vain niitä älynjättiläisiä? Olisiko niin että keskimäärin ihmiset pitävät itseään älykkäämpinä kuin ovatkaan?
Minulle äly on sellaista... hyviä hoksottimia, voisi sanoa. Minutkin on testattu ja tulos oli 128. Eli en mensaan pääsisi mutta en silti mikään aivokääpiö ole. Mutta en kyllä itseäni minään einsteininä pidä.

Luulisin ettei tuo äo kerro siitä oikeastaan että oletko fiksu vai et mutta se kertoo lähinnä siitä että osaat ottaa ohjeet ja opetella.

Varmasti suuri osa ihmisistä pitää itseään ainakin ajoittain fiksumpana ja älykkäämpänä kuin muut.
Itse ajattelen että pelkkä äön testaus ei kerro ihmisen älykkyydestä kovinkaan paljoa.
Paradoksaalisesti useita neroja on pidetty tyhminä ja älykkäimpiä ovat yleensä ne jotka ymmärtävät etteivät tiedä juuri mistään mitään.

En pidä itseäni minään älynjättiläisenä tai nerona, tai edes kovin älykkäänä. Mutta eihän se kerro, että onko minulla älyä vai ei, kun joku on sitä epäillyt. Ehkä enemmän on epäilty, tiedänkö yhteiskunnallisista asioista mitään, tai historiasta, tai että ymmärsinkö jotain. Varmasti moni normaaliälyinenkin on törmännyt vähättelyyn, minkä ajattelin olevan ketjun pointti.

Ei näköjään äo todellakaan kerro yhtään mitään.

Mä en ole nähnyt tässä ketjussa kovinkaan montaa äo:hon viittaavaa tekstiä. Jos kysytään, onko älyäsi aliarvioitu - niin eiköhän suurin osa ketjuun vastaavista vastaa, että kyllä. Muita ei välttämättä kiinnosta edes vastata. Eikä tämän ymmärtääkseen tarvitse olla edes älynjättiläinen. Älykkyyttä voidaan aliarvioida, vaikka äo olisi vain 80, toinen voi kuvitella sen olevan vain 50.

Mun äo:tani ei ole mitattu, sen sijaan olen useinkin kohdannut kohtelua, jonka mukaan nainen ei voi tai ei osaa tehdä monia asioita. Vanhempani ovat kuitenkin kasvattaneet minut ihan toisin, sitä mitä minä voin tai en voi tehdä, ei sukupuoli määrää. Itse olen nimenomaan omalla alallani, it-alalla kohdannut juuri sellaista vähättelyä, että tuota hommaa ei voi nainen tehdä. Onneksi on todella paljon myös niitä henkilöitä, jotka arvostavat osaamista oli sukupuoli mikä tahansa. Ja kyllä, näissä hommissa tarvitaan tietynlaista älykkyyttä, monista muista ominaisuuksista olisi valtavasti hyötyä, sillä älyllä ei tee yhtään mitään, jos ei ole myöskin jonkinlaisia sosiaalisia taitoja. Olen alalla tavannut myös huippuälykkäitä ihmisiä, jotka ajavat vain 'omaa ohjelmaansa' - heistä ei yrityksille välttämättä ole mitään hyötyä, jos yrityksen tarpeet eivät kohtaa huippuälykkään ihmisen ohjelmaa. Esimerkin kautta asiakas tarvitsisi villapaidan, mutta hän saakin silkkiset boxerit, kun niihin löytyi niin kivaa kangasta, ja ompelija pääsi kokeilemaan kivoja tikkauksia ompelukoneellaan.

[QUOTE="vieras";28402454]Uskovaisten ÄO on keskimäärin tasolla 80.[/QUOTE]

Juu ja sama koskee ateisteja, uskoa sekin on..
On paljon nerokkaita tiedemiehiä jotka uskovat Jumalaan/jumaluuksiin/jumaluuteen ja ilmiö tunnetaan kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa jollakin tapaa.
On ihmiselle todella luonnollista uskoa johonkin suurempaan voimaan/sisäiseen ääneen/Jumalaan/miten kukin asian näkee ja kokee.
Tämä nykyinen materialismi ja ihmisen ylimielinen illuusio siitä miten kaiken voi täysin ymmärtää ja tieteellisesti todistaa taas on melko luonnotonta.
Tieteen sisälläkin erilaisia näkemyksia asioista on todella paljon ja hyvin pitkälti virallisina totuuksina julkaistavia tutkimustuloksia ohjaa raha ja politiikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28401910:
Nykyisen työni ammattikunta leimataan järjestään kouluttamattomiksi idiooteiksi. Jokusen kerran on kyllä toinen hämmentynyt kun hölmöläinen tietääkin aiheesta hitusen enemmän :)

Minulla sama juttu. Minulta on kerran jopa kysytty (heti kerrottuani ammattini) että aijaa...osaatko sä kuitenkin lausua englantia? (yksi uusi musayhteistyökumppani, hylkäsin yhteistyön alkuunsa, aika pitkälti tuon kommentin takia...) Ja kerran kun kerroin ammattini, hlö kysyi että ihanko totta- miksi, sähän olet fiksu ihminen? :laugh:

Pari vuotta sitten kun olin blondi vähän aikaa, yksi hlö piti minua tyhmänä koska olin vaalea, lisäksi iloinen ja puhelias. Ilmaisi mielipiteensä v*ttuilemalla ihan päin naamaa. Ja yllättyi aika tavalla kun joutui verbaalisen miekkani pistämäksi aika viimeisen päälle...:D

Suppeakatseisuus ja pelkkään yleistämiseen perustuva ihmisten kategorioiminen on minusta eräs tyhmyyden alalaji.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Tavallaan, varsinkin urani alkuaikoina minua saatettiin aliarvioida, mutta nykyään ei oikeastaan. Kun ikää tulee lisää niin IT-alallakin menestyneitä naisia aletaan katselemaan hiukan enemmän "ylöspäin". Eikä liity niin paljon edes älykkyyteen, ennemminkin menestymiseen ja ihmistuntemukseen ja ammattitaitoon.

Oikeastaan tulee mieleen vain lukuisat tilanteet vuosien takaa lapsuudesta, kun isäni haukkui mua tyhmäksi, idiootiksi ja jälkeenjääneeksi, koska mulla oli vaikeuksia matematiikassa. Kyseessähän oli isäni mukaan merkittävin kouluaine, joka mittasi ihmisen älykkyyttä.

Harvemmin...ja silloinkin olen yleensä tarkoituksella luonut itsestäni yksinkertaisen vaikutelman (parantaa kauheasti palvelua esim. huoltoasemalla :D)

Sen sijaan vallan usein minua luullaan paljon fiksummaksi kuin mitä olen. Joskus näinkin päin!

Suppeakatseisuus ja pelkkään yleistämiseen perustuva ihmisten kategorioiminen on minusta eräs tyhmyyden alalaji.

Olen ihan samaa mieltä.
Olen törmännyt lukuisia kertoja sellaiseen "ei olisi sinusta uskonut"-asenteeseen kun en sovikaan johonkin stereotypiaan tai lokeroon johon ihminen yrittää minua sovittaa.
Yritän nykyään päästä asian yläpuolelle jos törmään ennakkoluuloihin ja tuntea myötätuntoa sitä ihmistä kohtaan, joka kuvittelee minun olevan hänen alapuolellaan älyllisesti(tai muutenkaan).
Yleensä ne ihmisten kovimmat tuomitsijat ja lokeroihin tunkijat eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Älykin on loppupeleissä niin laaja käsite ja sitä on niin monenlaista, että vasta nythän on alettu oikeastaan havahtumaan siihen kuinka monella eri osa-alueella älykkyyttä voi olla(tai olla olematta)..

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Kyllähän sellaiseen joskus on törmännyt. Yleensä siinä vaiheessa, kun olen mennyt uuteen työpaikkaan, ja ihmiset ovat kuulleet, ettei minulla ole mitään varsinaista koulutusta (vain lukio suoritettuna). Aika äkkiä on kuitenkin asenteet muuttuneet, koska on käynyt selväksi, että opin työtehtävät keskivertoa nopeammin ja tajuan muutenkin asioita niin, että saan niitä sitten selittää muille.

Minua pidetään lähes aina tyhmempänä kuin mitä olen. Minua näet luullaan vain älykkääksi, mutta oikeasti olen (älykkyystestien mittaamalla) päättelykyvyn sektorilla huippuälykäs. En ole koskaan erityisesti tavoitellut rahaa tai asemaa, teen minua kiinnostavia asioita ja autan muita, minua tyhmempiä. Omaa älykkyyttäni en tuo esiin. Yhteenkään työpaikkaan en ole hakenut vaan minua on aina pyydetty tehtävään.

[QUOTE="Hiphei";28401862]Voin olla höhlön oloinen kun höpöttelen ja olen nauravainen.
Siinäpähän ajattelevat, itse tiedän totuuden :D
(ÄO 136 testattu opiskellessa)[/QUOTE]

Stephen W. Hawking, ÄO 160...
Jos sopii niin ihan vähän epäilen, että tuo sinun opiskelessa testattu ÄO
testisi teki frendi ja suoraan Cosmon takakannesta?

Yksi asia yhdistää huippuälykkäitä ihmisiä...

Yhteistyössä