Mitä kannattaa ottaa huomioon? Arkkitehti suunnittelee meille talon. Ei tiedetä muuta kuin, että halutaan puutalo

• Viestiketjun aloittaja "Linni"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kodinhoitohuoneeseen riittävästi tilaa ja sen käytännöllisyyttä kannattaa ajatella pitkälle. Mahdollinen "kurasisäänkäynti" kodarin kautta. Makkareiden kooksi riittää 10-12 neliöitä hyvin. Meillä on 13-15 neliöin makkarit ja ovat liian isoja. Riippuu tottakai mitä teillä siellä makkarissa tehdään.
Mä tykkään, että keittiö ja olkkari ovat yhteydessä toisiinsa ja ovat avaraa tilaa. En tykkää, että olohuoneesta mennään makkareihin.

Leona Y hrm
Mä en ymmärrä että ihmiset jotka ei tiedä mistään mitään, haluaa arkkitehdin piirtämän talon. Luulis teidänlaisille ihan joku pakasta vedetty pakettikin toimivan. :D Voi arkkitehti parkaa, en muuta sano.

"vieras"
Minä tekisin niin suuren kodinhoitohuoneen että jokaisen vaatteet olisi siellä, ei tarvi kuljetella mihinkään, senkun viikkaa jokaisen omaan kaappiin. Sitten sinne pitäisi vielä mahtua ulkovaatteet myös, toinen kaappi talviulkoiluvaatteille, tarvi niitäkään raahata edestakasinsa. Sitten vielä kunnolla tilaa luistimille yms. toinen kohde olisi kunnon kokonen keittiö.

njp
Ikkunoiden paikat ja koot, että saa sitten haluamansa huonekalut sijoitettua miten haluaa. Eli esim. makkareissa ikkunat niin, että sängyn paikkaa voi halutessaan vaihtaa, tai olohuoneessa sohvan/telkkarin voi sijoittaa muutenkin kuin vain yhdellä tavalla.

"vieras"
Valosuunnittelu! Ihan huikean tärkeä osuus!
Luonnonvalon tuominen taloon, kattoikkunat ym. epätavalliset ratkaisut?
Esim. makuuhuoneessa olisi mahtava jos saisi isohkon kattoikkunan, voi katsella sängystä öisin tähtiä. :)

Itselleni olisi tärkeitä iso eteinen, iso kodari jossa uloskäynti+ sellainen suihkuttelutila viemärillä. Isot vaatehuoneet+ säilytystilat yleensäkin.

"vieras"
No jos vaikka ensimmäiseksi miettisit montako huonetta haluat ja niiden käyttötarkoituksen. Minkä tyyppistä pesu, varasto ja kodinhoitotilaa kaipaat. Millaisen keittiön haluat. Minäkin suosittelisin vaikka talopakettien piirustuksia ja kuvia katselemaan ja vaikka sisustuslehtiä niiden lisäksi. Keräät niistä sinua mielyttävät suunnitelmien osat ja kerrot ne sille arkkitehdille.

Itse jos arkkitehdin laittaisin suunnittelemaan, niin tällä hetkellä olisi ykköstoiveena helpot kaappimaiset säilytystilat kaikille luistimille, monoille, kengille, luistelu- ja pyöräilykypärille, palloille, jääkiekko-, sähly-, tennis- ja sulkapallomailoille jne

"vieras"
Säilytystilaa, järkevää sellaista. Missä säilyttää lumilautamonot, laskettelumonot, luistimet, hiihtomonot, joka lajiin kypärä jokaiselle (meillä on varmaan 35 kypärää...), mailat yms. Missä kumpparit, kausikengät ja -vaatteet. Niille on aina liian vähän tilaa.

"Linni"
Meillä vain yksi lapsi. Vaatteita on mulla itsellä jo nyt yksi 4,4 neliön vaatehuone täynnä ja osa miehen kaapissa. Kodarissa pitäisi olla noin 100 kaappia, jos vaatteet olisivat siellä :D

Käyttöullakon haluan. Autotallin yhteyteen tulee lämmin varasto myös.

"Hanna"
[QUOTE="vieras";28399144]Säilytystilaa, järkevää sellaista. Missä säilyttää kalumilautamonot, laskettelumonot, luistimet, hiihtomonot, joka lajiin kypärä jokaiselle (meillä on varmaan 35 kypärää...), mailat yms. Missä kumpparit, kausikengät ja -vaatteet. Niille on aina liian vähän tilaa.[/QUOTE]

Kaikki eivät harrasta moisia lajeja. Meillä on kaksi lasta ja kaksi kypärää. Pyöräilykypärät kummallekin.
Sukset ja monot ovat ulkovarastossa.
Pojan sählymaila sen omassa huoneessa. Luistimet ja lätkäkamat autotallissa.

"Linni"
Tällä hetkellä mulla "nämä haluan" listalla

-käyttöullakko
- meidän makkari noin 12 neliötä + vh noin 5 neliötä
- lapsen mh 11 neliötä ja kolme kaappia yläkaappeineen
- telkkarihuone noin 10-13 neliötä
- työhuone / musiikkihuone jonne miehelle oma vh

Erillinen wc, kaksi suihkua kylppäriin, kunnon sauna, 10-12 neliöinen kodari.

Tupakeittiö, isot ikkunat

Harrastevälineet ( kypärät, laudat yms) säilytetään varastossa

Sh
Mun mOnelle kaverille on käynyt niin että eivät ole ihan tyytyväisiä taloihinsa, puhuvat nyt et tekisivät asioita toisin jos voisi. Kannattaa aika paljon tutustua talojen pohjiin, vaikka kai sen vasta sit lopulta asuttuaan tietää, mikä olisi itselle hyvä...

Yhteistyössä