Täytyykin laittaa simat käymän jotta ne ei minullakin jää kaupan kassalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkilötiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on älytöntä, ettei alaikäinen saa ostaa simaa. Kai kohta on sossut kotiovella, jos lapselleen antaa tilkkasen perinteistä kotisimaa. Tai lapsilta kielletään hiivan ostaminen kaupasta, etenkin, jos yrittävät ostaa samalla sokeria.

Ja minun mielestäni on älytöntä, että aikuisille ihmisille on niin kauhean vaikeaa pitää niitä henkkareita mukana ja näyttää niitä tarvittaessa. Ja sitten toisaalta ihmettelen niitä, joilla ei ole minkäänlaisia henkkareita olemassa eivätkä aio edes sellaisia hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28378073:
Ja minun mielestäni on älytöntä, että aikuisille ihmisille on niin kauhean vaikeaa pitää niitä henkkareita mukana ja näyttää niitä tarvittaessa. Ja sitten toisaalta ihmettelen niitä, joilla ei ole minkäänlaisia henkkareita olemassa eivätkä aio edes sellaisia hankkia.

Tulisi vähän kalliiksi ajaa ajokortti vain siksi että se on ainut "henkkari" joka ei vanhene niinkuin passi tai henkilökortti ;)
Kuvallinen kelakorttihan ei nykyään kelpaa ;)
Minullakin vain passi joka on se minun virallinen henkilötodistukseni ;)
nyt kun tuo on mennyt vanhaksi ei ole tullut uusittua kun ei tuonne rajan toisellepuolen asiaa ollut :/
eli en ole ns pakosti tarvinnut sitä aikuisen oikeaa virallista henkilöpaperia.
Ja onhan se toki taloudellinekin kysymys kun se pitää 5v välein uusia.

Tulisi vähän kalliiksi ajaa ajokortti vain siksi että se on ainut "henkkari" joka ei vanhene niinkuin passi tai henkilökortti ;)
nyt kun tuo on mennyt vanhaksi ei ole tullut uusittua kun ei tuonne rajan toisellepuolen asiaa ollut :/
Ajokorttia ei muuten hyväksytä joka paikassa henkilöllisyystodistukseksi nykyään

No tottakai on taloudellinenkin kysymys ja tajuan, että nuo asiakirjat menevät vanhaksi, mutta ihmettelen tätä kauppojen käytäntöjen taivastelemista kun sitä henkkaria nyt tarvitaan muuallakin kuin simaostoksilla. Etkö koskaan esimerkiksi käy pankissa, osta pankkikortilla yli 50 eurolla, hakemassa postipaketteja tms? Jos ei ole henkkareita, niin minusta on hölmöä ihmetellä, ettei saa alkoholijuomia ostetuksi.

Ja henkilökortti maksaa 53 euroa viideksi vuodeksi, eli vähän päälle kympin vuodessa. Ei ole mielestäni mahdoton. Jos ei siihen ole varaa, voi kyllä jättää sen simankin kauppaan.

ei kelpaa kaikkialla suomessakaan.

Kyllä minun miehelläni on kelvannut ajokortti,
kuten taas minulla on kyllä kelvannut kuvallinen kelakortti yli 50e ostoihin kuin pankkiinkiin kuin postiin ;)

Minusta tämä koko henkkari touhu on mennyt ihan rahastukseksi,
ei saa passia enään kuin 5v
ja kivasti senkin hinta noussut kun vertaa siitä että aikoinaan sai 10v passin ;)
Kun henkkarit on pakolliset pitäisi suhteuttaa tuon passin voimassaoloaikaa ja hintaakin. Tämä siis van minun mielipiteeni.

Yhteistyössä