YÖtyön tekijät! Mitä syötte yövuorossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä teillä on eväänä yövuoroon?

Olen huomannut, että meillä töissä osa ei syö koko yövuoron (klo 20-6.30) aikana kuin jonkun hedelmän, osalla on ihan lämmin ruoka ja osalla säkillinen herkkuja.

Siispä, mitä SINÄ otat evääksi seuraavaan yövuoroosi?

Jos olen osastolla yövuorossa ja siellä pitää yrittää sitä aikaa vaan kuluttaa, niin mulla on jotain lämmitettävää ja aikaa vievempää syötävää.
Jos taas oon esim. polilla, niin siellä aika kuluu usein niin kiireisesti, että salaatti tms.

"Vieras"
Syön kunnolla ennen yövuoroa (21.30-8.00) ja vuorossa en mitään. Joskus mulla on pähkinöitä tai hedelmiä eväänä. Kun tulen aamulla kotiin, syön monesti aamupalan ja meen nukkumaan.

Olen kyllä miettinyt tätä syömistä monesti, enkä tiiä onko fiksuin tapa toimia.

"vieras"
Vaihtelee. Viime yönä mulla oli lämmin kuppi sienikeittoa ja yksi jogurtti. Sienikeitto ja kahvit puoleltaöin ja aamuyöstä jogurtti. Edellisenä oli uunilohta ja salaattia ja jogurtti.

"vieras"
Helposti sulavaa ruokaa, leipää, kiisseliä, jugurttia tuoremehua ei koskaan mitään raskasta. Kevyt ruoka pitää virkeänä, raskas ruoka käy uuvuttamaan ja sattuu vatsaan yövuorossa.

En ota mitään mukaan. Särkylääke on taskussa varalta, mulla tahtoo aika usein tulla niskajumin tms. vuoksi pää kipeäksi.
Vettä saatan juoda tarpeen mukaan.

"henni"
kotona kunnon ruoka
töissä pientä syötävää, hedelmiä, jugurttia
mikään lämmin ruoka ei enää uppoo yöllä, mutta tulee kyllä oksettavan huono-olokin jossei syö mitään.
Ennen aina palkitsin itseni yövuoroille, eli ostin jotain herkkujuomia esim jotai näitä Fenix-juomia. Mut totesin tän tulevan liian kalliiks.. :D

Korppikotka haukkana
Viime yönä mulla oli eväänä kanakolmioleipä, appelsiini, juotavaa jogurttia ja vissyä.
Yleensä syön salaattia ja kahvin kanssa leivän. Ei koskaan mitään herkkuja tai kovin raskasta syötävää, alkaa väsyttää.

Ei oikein mitään.
Illalla vedän hirviät määrät sapuskaa yleensä, ja kestän oikein hyvin koko yön sen avulla.
Kahvi on pääasiallinen elintarvike, vesi myös, eli juomapuolta harrastan.
Autossa on aina kahta erilaista suklaata varalla. Se on muutenkin hyvä systeemi, kun jos kotona tekee mieli suklaatia, niin autosta saakka joutuu hakemaan.

:D (jos on siis niin hullusti käynyt, että ne kotisuklaat on syöty jo).

Tumma suklaa auttaa hiukan väsymykseen erityisesti talvella...

Sit kun kotiudun, niin jogurtit ja kahvit ainakin maistuu tosi hyvin, mielellään jtn hyvää pullaa myös, jos on.:p

Pikkupee harmaana
Illalla kotona kevyttä iltapalaa. Töissä kuppi kahvia ja leipää + jugurttia, joskus pulla tms. heti vuoron alkuun eli n. klo 22. Suunnilleen klo 1-2 aikoihin jugurttia, rahkaa, kiisseliä tms. ja siihen leseitä tai mysliä, samalla energiajuoma tai nyt olen tykästynyt noihin Vitaplex Energy Boost -juomajauheisiin (paljon halvempaa kuin energiajuoma). Ennen söin tähän aikaan lämpimän ruuan, josta tuli hirveä turvotus ja aamuyöstä meni maha sekaisin). Joskus klo 4 aikoihin saatan juoda lämpimän kaakaon, jos palelee. Sitten klo 6 aamupuuro ja joskus leipää, ehkä myös jugurttia, niin ei tarvi kotona muuta kuin pestä hampaat ja mennä nukkumaan.

10 vuotta kesti löytää sellaiset syömiset, että aamuyöstä ei okseta eikä maha ole pahemmin kipeä.

Leipää ja lämminruoka. Joskus karkkia tms. Vuoro kestää klo 19-07 enkä mie kyllä jaksa puuhata koko yötä syömättä ruokaa. Aamuyöstä syön yleensä ruoan ja menen kotona suoraan nukkumaan. Ennen töihin lähtöä päivällinen. Energiajuoma on aina mukana.

Sh
Alkuyöstä jotain pientä kevyttä, leipä, jugurtti tms. Joskus klo 2-3 syön ihan ruokaa, yleensä jotain keittoa tms, joskus ihan tavallista ruokaakin. Aamulla syön vielä leipää, jugurttia tms.

Viime yönä söin klo 23 leivän, klo 3 kana-fetasalaattia ja leivän ja klo 6 jugurttia.

mimmiiiiiii
Mä en oo yötöissä, mutta mies on. Reilun 10 vuoden vartija kokemuksella. Kertoi että juuri ne, jotka tekee jatkuvasti yövuoroa niin eivät syö työvuoron aikana. Vuosia jos tekee yövuoroa ja syö aina sen vahvan ruoan yöllä, elimistö kuulema alkaa tottua siihen ja vapaa päivinä herää yöllä karmeeseen nälkään :D Syövät kyllä siis päivällä - illalla perusruoat.
Mies jos itse menee niin kahvia se hörppii ja max jotain pientä evästä. Kotiin tullessa 7-8 aikaa syö aamupalaa, lukee lehden ja painuu nukkumaan.

Mä en oo yötöissä, mutta mies on. Reilun 10 vuoden vartija kokemuksella. Kertoi että juuri ne, jotka tekee jatkuvasti yövuoroa niin eivät syö työvuoron aikana. Vuosia jos tekee yövuoroa ja syö aina sen vahvan ruoan yöllä, elimistö kuulema alkaa tottua siihen ja vapaa päivinä herää yöllä karmeeseen nälkään :D Syövät kyllä siis päivällä - illalla perusruoat.
Mies jos itse menee niin kahvia se hörppii ja max jotain pientä evästä. Kotiin tullessa 7-8 aikaa syö aamupalaa, lukee lehden ja painuu nukkumaan.
Tää on varmaan ihan totta että jos tekee pitkiä pätkiä öitä ja vuosia ni kroppa luo oman rytminsä. Kun taas tällanen että kerran kuussa se 2-3 yötä ei heiluta mihinkään, kukin meistä tekee omaan tyyliinsä ja tarpeiden mukaan.

Pari hedelmää yleensä. Juomaan pyrin vettä ja vihreää teetä ainakin litran verran, kupin tai pari kahvia ihan vaan siksi että tykkään kahvista. Aamupuolesta saattaa ola nälkä, jolloin kipaisen keittiön jemmoista voileivän.

vierailija
Yleensä en syö mitään tai korkeintaan pari hedelmää. Muuten otan heti vuoroon (vahtiin)tultuani kahvia, johon sekoitan tummaa kaakaota. Juon yöllä sitten kahvi-kaakaota tai vihreää teetä ja vettä.

Kaakaosta olen huomannut, että se piristää tehokkaasti, mutta ei haittaa unta. ja toivon mukaan alentaa hieman verenpainetta, jota yötyö kohottaa.

T. Merimies

Yhteistyössä