G: synnyttäneille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallup

Vieras
Minulla heräsi kysymyksiä raskauden aikaisten liikunnan vaikutuksesta raskauteen ja synnytykseen...
Kiinnostaisi tietää minkälaista liikuntaa, kuinka paljon ja kuinka usein olette raskaana ollessa harrastaneet?
Ja millä viikolla lapsi on syntyntynyt?
Onko liikunta vaikuttanut avaaviin supisteluihin?
Synnytyksen kesto?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!

Haluaisin tällä kyselyllä selvittää vaikuttaako esim. liikkumattomuus yliaikaiseen raskauteen... Tai "heikkoihin" tehottomiin supistuksiin (kovista kivuliaista suppareista huolimatta paikat ei meinaa aueta..)

Lähinnä koiran kanssa kävelyä olen raskausaikoina harrastanut. Olen toki liikunnallinen taustaltani ja esim kolmatta odottaessa olimme perheen kanssa metsäretkellä pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja ylitin suon, jossa ei tahtonut saappaan varret riittää. Silloin kävi mielessä, että jos nyt alkaa synnytys, se syntyy seuraavalle mättäälle (edellinen syntyi nopsaan). Raskaudet menneet minulla yli paitsi kaksosraskaus. Synnytykset olleet nopeita ja supparit tehokkaita, muutamassa tunnissa paikat auenneet täysin.

en ole kärsinyt ison mahan kanssa enää lopussa kauheita liikkua. Liikunta siis hyvin rauhallista kävelyä viimeiset kuukaudet. Lapset syntyneet ennen laskettua aikaa.

Molemmissa raskauksissa olen uinut 3 kertaa viikossa reippaan kilometrin kerrallaan ihan synnytykseen asti. Ekassa myös pilatesta ja afrotanssia. Toisessa lähinnä rataslenkkejä. Eka syntyi 38 viikolla, toinen 41 viikolla. Keskikokoiset lapset ja nopeat synnytykset.

No voin pahoin ja olin väsynyt koko raskauden, synnytys alkoi lapsiveden menolla. Tulehdusarvot olivat seuraavana aamuna vähän koholla, joten käynnistettiin ballongilla ja saliin pääsyn jälkeen oksitosiinilla. Avautuminen eteni sujuvasti, eikä ollut mitenkään kohtuuttoman kivulias. Vauva ulkona 40 + 2.

Lähes kaikkia synnytyksiähän nykyään avitetaan oksitosiinilla, jos nyt ei ihan syöksyen tule.

Ekassa ja tokassa raskaudessa liikuin loppuaikana aika vähän, lapset syntyivät noin rv 38. Tässä kolmannessa raskaudessa oon kävellyt loppuaikana enemmän, mutta lapsi edelleen masussa nyt rv 40+1. Ekassa raskaudessa synnytys alko lapsivedenmenolla, kesto noin 6h, toka supistuksilla, kesto noin 5h. Toisessa oli pari viikkoa öisin ennakoivia säännöllisiä kipeitäkin supistuksia.

Esikoisen odottaessa olin aktiiviliikkuja, joka päivä kävelin 3-9km päivässä, keskiviikkoisin kävin pilateksessa, perjantaisin olu raskaus-zumba ja lauantaisin kävin kuntosalilla. Rv 25 asti kävin hölkkälenkeillä sunnuntaisin
Supistuksia kivuttomia alkoi tulla rv 31, kipeät alkoi rv 36, mutta ei haitannut. Vauva syntyi rv 39+5. Kävely auttoi avautumaan (synnytyksen ollessa käynnissä) Synnytys kesti 23h

Toisen lapsen kohdalla kävin lenkillä samanlaisesti eli 3-9km päivässä. Hölkkälenkki keskiviikkoisin rv 27 astu. Lauantaina jooga ja sunnuntaisin kuntosalilla rv 32 asti.
Kivuttomia supistuksia alkoi tulla rv 30, kivuliaat alkoi tulla epäsäännöllisesti rv 34 ja lapsi syntyi 40+4
Kesti 19h

1. koko raskaus lenkkeilyä ja loppuraskaus meni kuntosalilla puntteja kolistellen 3-4 kertaa viikossa. Lasi syntyi viikolla 42, lähes viikon käynnistämisen tuloksena, ilman omia suppareita...eli tippa apuna koko ajan. Kesto 12 tuntia.

2. vain kävelylenkkejä, syntyi 39+4, jälleen tarvitsin tipan avuksi, kun synnytys ei oikein edennyt. Kesto 11h.

3. vain kävelylenkkejä, loppua kohden olin lähes liikuntakyvytön kovien liitoskipujen vuoksi. Syntyi 39+0, jälleen tippa apuna, kesto 18h.

Vedet ei ole menneet koskaan itsestään, aina on tarvinnut kalvot puhkaista...en vaan osaa synnyttää.

Ensimmäistä odottaessa liikuin aika paljon, pyöräilin, kävelin ihan viimeiseen päivään asti. Lapsi syntyi vkolla 40+2, kesto 8h (ponnistusvaihe 22min)
Toista odottaessa liikuin vähän vähemmän lähinnä hyötyliikuntaa, syntyi vkolla 40+2 ja kesto 4h40 min (ponnistus 8min)
Kolmatta odottaessa en juuri pystynyt vkon 25 jälkeen muuta kuin taapertamaan, eli ei liikuntaa. Syntyi 41+1 ja kesto 1,5h (ponnistus 1min)

Mä en harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa ja sitäkin vähän. Synnytykset olleet kestoiltaan 4-6h (neljä lasta). Kolme lapsista syntynyt muutama päivä ennen laskettua aikaa ja yksi mennyt viikolla yli. Ekassa leikattiin eppari, tokassa repesin, mutta kahdessa viimeisessä tullut ilman repeämiä (yli nelikiloiset lapset).

Kaikki supistukset olleet siedettäviä pystyasennossa, paitsi käynnistetyssä, jossa supistus oli ilman mitään varsinaista taukoa ja muutenkin tuntui että synnytän viidakkoveistellä heiluvaa ramboa ;) saas nähdä miten viidennen kanssa käy.

Ekassa raskaudessa tein ihan päivittäin 3-5km lenkkejä sinne rv 30 asti. Synnytys kesti 48tuntia ja ponnistusvaihe 30min. Supistukset oli ihan helvetilliset. Lapsi syntyi rv 41.

Toisessa raskaudessa samoin liikuin päivittäin kävellen 3-5km rv 35 asti. Synnytys kesti 3h ja ponnistusvaihe 5min. Helppo synnytys, supistukset aivan ihania ja ilman kivunlievitystä selvittiin. Lapsi syntyi rv 39+1.

En harrasta oikeastaan yhtään liikuntaa urheilun vuoksi vaan ainoa liikkumiseni tulee päivän menoista (olen kotihiiren vastakohta, eli paljon tulee käytyä ihmisillä ja paikoissa jne), peruskunto mulla on aika huono. Julkisilla liikuin eli tuli kyllä käveltyä useampi kilometri päivässä vaikka mitään hikiliikuntaa se ei ollutkaan. Esikoisen kanssa synnytys käynnistyi rv 40+1.

Saa nähdä miten tämän kakkosen kanssa menee kun kovat liitoskivut ja vasta hankittu auto verottavat nekin liikkumistani entisestään (nyt rv 21+6).

Niin ja esikoisen synnytys kesti 10,5h eli ei ensisynnyttäjäksi lainkaan kauan. Ponnistusvaihe meni muutamalla ponnistuksella 15min, mutta lantionpohjan lihaksia olen jossain määrin aina kyllä tiennyt treenata, olisikohan siitä ollut apua?

Liitoskipujen vuoksi mulla loppui aika lailla kaikki liikunta vikalla kolmanneksella. Vedet meni 38+0, mutta vauva syntyi vasta 38+4. Synnytys kesti 24h mutta päätyi lopulta sektioon.
Mulla supisteli herkästi jos kävelin reippaasti jo keskiraskaudessa, mutta suurin osa oli kivuttomia.

Viimeksi muokattu:
Vielä työssä ollessa uin kolmesti viikossa 1-2 km / uintikerta. Kun äitiysloma alkoi aloin juoksemaan ja kävelemään lenkkejä uimisen lisäksi. Poika syntyi 41+3,ainoa päivä jolloin tuntui jo aamusta että kroppa vaatii lepoa. Synnytykseen saakka urheilin. synnytyksen kokonaiskesto 6h 3 min.

Hmm... Noin niinkuin keskimääräisesti vaikuttaakin että enemmän liikuntaa tietääkin myöhempää synnytystä. Tosin minä taidan kuulua sarjaan ei osaa synnyttää, koska minun supistukseni eivät esikoisesta tuottaneet mitään muuta kun kipua.

En ole harrastanut minkäänlaista liikuntaa, silleen erityisesti. Tehnyt vain tavallisia asioita, yleensä loppuraskaudessa tietty sitten vähemmän ja hitaammin.

Synnytykset on käynnistyneet spontaanisti rv. 40+5, rv.40+1 ja rv. 41.
Synnytysten kestot n. 20h, 6h ja 5h. Ponnistusvaiheet n. 1h, 6min ja 30min.

Ja mulla ei ole ollut pissanlirahteluvaivoja ja lantionpohjalihakset on olleet koko ajan kunnossa ilman ylimääräisiä jumppia. Sanon siis että paskapuhetta koko niidenkin jumppaustyrkytys.. Ja ennen synnytystä olen aina lähinnä lepäillyt vaan. Ja myös synnytyksen ollessa käynnissä..

1 raskaus ja synnytys.

Loppuraskaudessa ei nyt kummoisempaa liikkumista kuin kävelyä lenkkeillen noin 3 km päivässä plus hyötyliikuntakävelyt kaupungilla, asioille ym.

Syntyi 39+6, synnytyksen kesto 5,5 tuntia. Ei epparia, ei repeämiä. Ei yhtäkään kivuliasta supistusta ennen synnytystä, vain kivuttomia. En hirveesti liikkunut avaavien supistusten aikana, jonkin verran seisoin/nojailin kun kätilö käski :D, mutta teki mieli vain rentoutua kyljellään maaten ja ottaa supistukset sillä tavalla mahdollisimman rentona vastaan ( ei ollut/en halunnut/tarvinnut lääkkeellistä kivunlievitystä supistuksiin).

Pelkkää hyötyliikuntaa, joskin minun arkeni on kohtuullisen raskasta fyysisesti. Kaikki kolme syntyneet ennen laskettua aikaa, alatiesynnytyksiä 2 kpl jotka kestäneet 2,5 ja 4 tuntia. Ponnistukset 4 ja 5 minuuttia.

En tehnyt mitään eritavalla (oon aina ollut laiska lenkkeilijä ja harrastaja) perus siivoilut ja ulkohommat (lehtien haravointi, lumityöt yms) tein niinkuin ennenkin. Töissäkin olin baarissa ja ihan samalla tavalla juoksin ympäri tiskiä, kannoin tavaraa ja vaihdoin tynnyrit :)

Esikoinen (poika) syntyi 40+5 (synnytyksen kokonaiskesto 8h) ja toinen (tyttö) 40+3 (synnytyksen kokonaiskesto 5h) ja molemmat synnytykset oli helppoja ja nopeita.

Minulla heräsi kysymyksiä raskauden aikaisten liikunnan vaikutuksesta raskauteen ja synnytykseen...
Kiinnostaisi tietää minkälaista liikuntaa, kuinka paljon ja kuinka usein olette raskaana ollessa harrastaneet?
Ja millä viikolla lapsi on syntyntynyt?
Onko liikunta vaikuttanut avaaviin supisteluihin?
Synnytyksen kesto?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!

Haluaisin tällä kyselyllä selvittää vaikuttaako esim. liikkumattomuus yliaikaiseen raskauteen... Tai "heikkoihin" tehottomiin supistuksiin (kovista kivuliaista suppareista huolimatta paikat ei meinaa aueta..)

En muista enää tarkkaan, mutta esikoista odottaessa harrastin liikuntaa, kai aika paljonkin. Toista odottaessa en (johtuen väsymyksestä ja pahoinvoinnista sekä muista "kiireistä"). Molemmat syntyivät pari viikkoa yliaikaisina, molemmissa synnytys oli helppo ja nopea, supistukset ihan tehokkaita. Molemmat synnytykset jouduttiin käynnistämään. Molemmat synnytykset etenivät hyvin eikä niihin tarvinnut puuttua erilaisilla toimenpiteillä.

Kummankin raskauden aikana liikuin niin kuin normaalistikin eli vähän = pari kertaa viikossa 30 min - 1h kävelylenkin. Siinäpä se mun liikunta. Syntyivät 41+3 ja 41+2 ja molemmat olivat nopeita synnytyksiä. 12h ennen esikoisen ensimmäisiä supistuksia oli kohdunkaulaa vielä paaaljon jäljellä ja paikat tiukasti kiinni. Avautuivat sitten nopeasti ja synnytys oli nopea.

Yhteistyössä