Miten voi olla mahdollista,että sohvaperunalle ei riitä kävely ja kuntosalitreeni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex sohvaperuna ja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex sohvaperuna ja laihduttaja

Vieras
Laitoin tuossa taannoin,että laihdutan ja käyn kuntosalilla. Kerroin, että kävelen tai juoksen ekat puoli tuntia ja sit kuntosalitreeni päälle.

Mut sekään ei ollut hyvä kun ja jos kävelen, ei uluta tarpeeksi. Pitäisi siis juosta.

Miten se voi olla mahdollista? Jos täys sohvaperuna lähtee liikkumaan edes jotenkin niin eikö se kaikki ole hyväksi?

Onhan se hyväksi, että liikut. Mutta liikkumisesta ei ole hyötyä, ellei korjaa ruokavaliota. Herkut pois ruokavaliosta, lisää veden juomista ja liikuntaa, niin alkaa tapahtua.

Tottakai se on hyväksi, KAIKKI se aika minkä sohvan sijaan vietät liikkuen :)

Tuo salitreeni muuttaa kroppaasi hiljalleen, painossa et välttämättä eroa huomaa. Lihaksen määrä kasvaa, se näkyy kiinteytymisenä.

Kaikki on hyväksi. Oletko kokeillut soutamista tai crostrainerilla alkulämmittelyn tekoa, siinäkin palaa kivasti kaloreita? Tuo puoli tuntiaon mielestäni turhan pitkä alkulammittely, 20 min riittää ja treenin päälle vielä vartin loppulämmittely. Muistathan että kehosi polttaa kaloreita myös treenin jälkeen, muistat vain antaa keholle polttoainetta (toisin sanoen ruokaa) treenin jälkeen. Älä turhaa tuijota kalorien kulutusta, se vain masentaa ja innostus lopahtaa alkuunsa. Nauti liikunnan tuomasta hyvästä olosta ja siitä että olet saanut kiskottua itsesi ylös sohvalta.

ruokavalio on jo korjattu ja liikkuminen aloitettu.
Teen siis 3-4 kertaa viikossa näin
kävely tai juoksu n 30 min ja 45 min salitreeni 8 eri laitteella. Lopuksi kuntopyörällä ajoa n 10-15 min.
nyt muutaman kerran ole soutulaitteella käynyt loppulämmittelyn n 10 min

[QUOTE="vieras";28325667]Rivakka kävely itse asiassa kiinteyttää paremmin jalkoja mitä juoksu. Kalorinkulutus on alhaisempi, mutta vaikutus lihaksiin parempi. :)[/QUOTE]

juoksumatolla säädöt on +3 ylämäkeen ja vauhti 5

Minusta on ikävää, ettei kävelyä liikuntamuotona noteerata kovin tehokkaaksi. Jos huonokuntoinen ja ylipainoinen lähtee juoksulenkille niin se ei kauan kestä ja on aivan liian suuri rasite kropalle. Nyt se kevät tulee ja ne huvittavan näköiset punanaamaiset keski-ikäiset miehet juoksulenkillä, joille haluaisi soittaa ambulanssin. Nehän ne usein pitää kävelemistä turhana, juoksua sen olla pitää...

[QUOTE="Vieras";28325916]Minusta on ikävää, ettei kävelyä liikuntamuotona noteerata kovin tehokkaaksi. Jos huonokuntoinen ja ylipainoinen lähtee juoksulenkille niin se ei kauan kestä ja on aivan liian suuri rasite kropalle. Nyt se kevät tulee ja ne huvittavan näköiset punanaamaiset keski-ikäiset miehet juoksulenkillä, joille haluaisi soittaa ambulanssin. Nehän ne usein pitää kävelemistä turhana, juoksua sen olla pitää...[/QUOTE]

Niinpä!

Kävelystäkin saa paljon irti jos vain haluaa!
Minä kävelen paljon metsäpolkuja pitkin, vaihteleva maasto ja kun pitää suht rivakan vauhdin yllä niin kyllä syke nousee ja kaloreita kuluu.

ruokavalio on jo korjattu ja liikkuminen aloitettu.
Teen siis 3-4 kertaa viikossa näin
kävely tai juoksu n 30 min ja 45 min salitreeni 8 eri laitteella. Lopuksi kuntopyörällä ajoa n 10-15 min.
nyt muutaman kerran ole soutulaitteella käynyt loppulämmittelyn n 10 min

Kannattaa joskus kokeilla kääntää tuo 10-15min ja 30min toisin päin. Itse otan vain alkulämmöt ennen venyttelyä esim juosten. Sitten salitreeni, saa tehtyä kunnon teholla ja sitten loppuun pyöräilyä pidemmän aikaa, irtoaa kunnolla hiki salin jälkeen ja syke pysyy helpommin hyvänä kun ennen salia saisi tehdä "kovemmin" työtä sen eteen.

Ei tiedä oikein mitä sanoa, kun ihmiset ovat siinä kunnossa, että pelkkä kävely lasketaan jo "harjoitteluksi"! Ja vieläpä tehokkaaksi sellaiseksi... Juoksuaskeleet lienevät sitten ainoastaan ammatiurheilijoita varten? Minun mielestäni käveleminen on pelkkää liikkumista; se on liikkumista paikasta toiseen, mutta ilmeisesti nämä kävelyä "harrastavat" liikkuvat joka paikkaan moottorin voimalla? Mutta mikäpä siinä, kyllähän päivään mahtuu paljon treeniä, kun eka treeni alkaa jo siitä, kun nousee sängystä ylös ja kävelee vessaan...

Ei tiedä oikein mitä sanoa, kun ihmiset ovat siinä kunnossa, että pelkkä kävely lasketaan jo "harjoitteluksi"! Ja vieläpä tehokkaaksi sellaiseksi... Juoksuaskeleet lienevät sitten ainoastaan ammatiurheilijoita varten? Minun mielestäni käveleminen on pelkkää liikkumista; se on liikkumista paikasta toiseen, mutta ilmeisesti nämä kävelyä "harrastavat" liikkuvat joka paikkaan moottorin voimalla? Mutta mikäpä siinä, kyllähän päivään mahtuu paljon treeniä, kun eka treeni alkaa jo siitä, kun nousee sängystä ylös ja kävelee vessaan...

On kävelyä ja sitten on kävelyä.
On sitä, kun kävellään käsi kädessä auringonlaskuun ja sitä kun kävellään ruuhkassa ripeästi muita ohitellen, että ehditään bussiin.
Jos tolla jälkimmäisellä tyylillä matolla tamppaa menemään sen 30-45 min vielä ylämäkeen, niin kyllä ihan normaalikuntoinenkin tietää tehneensä.
Vai käveletkö sä aina samalla temmolla jokapaikkaan?

Mä luulen, että todella ylipainoiselle ja rapakuntoiselle kävely on varmasti paras ja terveellisin liikkumisen aloitustapa, mutta normaalipainoiselle ja peruskuntoiselle se on kyllä mielestäni sellaista normaalia "hyötyliikuntaa". Itse treenaan 5krt viikossa salia/jumppaa/juoksua ja en kyllä saa kävelystä oikein mitään irti. Saa olla melkoiset lisäpainot ja reipasta ylämäkeä, että edes vähän pulssi nousee ja pintahikeä alkaa pukata. Ylipainoiselle ja huonokuntoiselle varmasti se reipastahtinen kävely on alkuun hyvä vaihtoehto. Kuntosalille lämmittelynä ehkä vähän huono pelkkä kävely, koska olisi hyvä lämmitellä vähän sitä yläkroppaakin ennen varsinaista salitreeniä.

Aapee kertoo olleensa ennen täysi sohvaperuna, ja nyt kävelee matolla alkulämmittelyksi ja sitten treenaa laitteilla. Niin en ymmärrä miksi se ei olis osa treeniä. Aivan, osa, kävely ei suinkaan ollu aapeen koko treeni.

Aloitin itse joitain vuosia sitten saliharjoittelun oltuani ihan sohvaperuna, ja minulle kunto-ohjaaja ihan neuvoi kävelyn olevan sopiva lämmittely aluksi. Siitä sitten kun kunto vähän parani niin siirryin kuntopyörään ja crosstraineriin.

Tsemppiä aapee, kaikki kuntoilu on tosiaan eteenpäin! Sitten vaan isompia painoja käyttöön kun kunto kasvaa.

[QUOTE="Anne";28325957]Kannattaa joskus kokeilla kääntää tuo 10-15min ja 30min toisin päin. Itse otan vain alkulämmöt ennen venyttelyä esim juosten. Sitten salitreeni, saa tehtyä kunnon teholla ja sitten loppuun pyöräilyä pidemmän aikaa, irtoaa kunnolla hiki salin jälkeen ja syke pysyy helpommin hyvänä kun ennen salia saisi tehdä "kovemmin" työtä sen eteen.[/QUOTE]

Kokeilenkin tänää tuota käänteistä :D

Aapee kertoo olleensa ennen täysi sohvaperuna, ja nyt kävelee matolla alkulämmittelyksi ja sitten treenaa laitteilla. Niin en ymmärrä miksi se ei olis osa treeniä. Aivan, osa, kävely ei suinkaan ollu aapeen koko treeni.

Aloitin itse joitain vuosia sitten saliharjoittelun oltuani ihan sohvaperuna, ja minulle kunto-ohjaaja ihan neuvoi kävelyn olevan sopiva lämmittely aluksi. Siitä sitten kun kunto vähän parani niin siirryin kuntopyörään ja crosstraineriin.

Tsemppiä aapee, kaikki kuntoilu on tosiaan eteenpäin! Sitten vaan isompia painoja käyttöön kun kunto kasvaa.

Kiitos :) Kunto-ohjaaja sanoi minullekkin aloittaessani,että kävely alkulämmittelyyn. Olen välillä käynyt kyllä kuntopyörälläkin tai crosstreinerilla (siin menee kyl välillä ihan sekasin :)) jos juoksumatot on ollu varattuna.

Yhteistyössä