Mitä mieltä olet sukupuolisensitiivisestä(/neutraalista) kasvatuksesta? Onko täällä sukupuolisensitiivisiä kasvattajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sukupuolisensitiivisyyteen pyrkiminen ainakaan minun kohdallani tarkoita jokaisen sanan ja eleen neuroottista vahtimista eikä etenkään sukupuolen kieltämistä :D Se vaikuttaa taustalla samalla tavalla kuin muutkin kasvatusfilosofiani. Pyrin omalla kohdallani välittämään lapsilleni viestiä, ettei heidän sukupuolensa määritä sitä, millaisia ihmisiä he ovat ja että he saavat kasvaa omanlaisikseen ihmisiksi. Heidän ei tarvitse olla kilttejä nöyrtyjiä ja uhrautujia vain koska biologinen sukupuoli on tyttö. Pyrin kannustamaan muut huomioonottavaan rohkeaan itseilmaisuun. Lelut ja vaatteet ovat kovin toissijainen asia tässä. Meiltä löytyy leluja joka lähtöön ja prinsessamekkoihinhan nuo mieluiten tälläytyvät, etenkin keskimmäinen.

Ei tässä mistään tämän mystisemmästä ole kyse.

Hienoja sanoja. Jopa hienompia kuin mihin ihmisillä on varaa.

Paljon puhetta, vähän sisältöä, rutkasti itsestäänselvyyksiä. Siitä on mammapalstalaiset tehty.

Minäkin katoin sitä lapsena, eikä ollu silloin pahan tuntunen, mutta ne sarjan miehet(hiiret) puhuu todella törkeän seksistiseen sävyyn sarjan naisille. Lisäksi niillä naisilla siinä ei ole juuri muuta roolia kuin olla avuttomia ja nättejä.

No voi vittu. Sä varmaan traumatisoiduit barbeistakin kun antoi niin väärän naiskuvan. Minä leikin He-Maneilla ja turtleseillä, en silti käy salilla enkä harrasta ninjutsua.

Btw tollasta se on prätkäpiireissä, olen havainnut. Opeta että moottoripyörät on saatanasta niin pikkuprinsessat eivät jahkaannu väärään seuraan vanhempina. Tai jahkaantuvat kahta kauheammin kun äiti kielsi lapsena.

Me aikuiset määritellään se mikä kasvatustapa meille sopii parhaiten. Mitkä ovat ne asiat jotka haluamme lapsille antaa ennen kuin lentävät pesästään. Ei voida sanoa, että lapselle annetaan valinnan vapaus, sitä kun ei oikeasti ole kuin vanhemmilla. Vasta kun lapsi asuu omillaan on hänellä valinnan vapaus.

En jaksanut lukea ketjua läpi mutta kerron omia havintoja/kokemuksia koska olen työskennellyt täysin miehisellä alalla yli 15 vuotta.

On varmasti asioita joita voi opettaa ja roolittaa. Mutta on myös sellainen todellisuuskin että me naiset ajattelemme usein erilailla kuin miehet. Poikkeuksia toki mahtuu mukaan - minä ehkä heistä yhtenä jollain tasolla. Arjessa työssni tuon tuosta huomaa tämän. Vaikka pyrimme miehen kanssa samaan päämäärään on ajatusketju siinä välillä hyvin erilainen. Ei ihme että puhutaan tippaleipäaivoista ja putkiaivoista. Se ihan oikeasti näkyy. Kyse tuskin on opitusta tavasta - vaan siitä että meidät on luotu erilaisiksi. Ja varmasti syytä. Koska tuo erilaisuus on ennen kaikkea rikkaus.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettemmekö voisi olla tasa-arvoisia. Ja tasan yhtä fiksuja. Sen sijaan että mennään kaikkien huuhaa juttujen perässä, kotona olisi hyvä oppia miehen ja naisen välistä kunnioitusta toisiaan kohtaa. Koska se on ainoa asia kun tasavertaistaa maailmaa lapsen silmissä. Kun isä ja äiti kunnioittavat toisiaan, on siinä mallia kerrakseen miehen ja naisen keskinäiselle tasavertaisuudelle ja toisen ymmärtämiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi älä jätä;28311986:
No voi vittu. Sä varmaan traumatisoiduit barbeistakin kun antoi niin väärän naiskuvan. Minä leikin He-Maneilla ja turtleseillä, en silti käy salilla enkä harrasta ninjutsua.

Btw tollasta se on prätkäpiireissä, olen havainnut. Opeta että moottoripyörät on saatanasta niin pikkuprinsessat eivät jahkaannu väärään seuraan vanhempina. Tai jahkaantuvat kahta kauheammin kun äiti kielsi lapsena.
Oho. Kylläpä jollekin käy koville kun en halua lasteni katsovan huonolaatuisia piirrettyjä :D Ja ei meillä katota barbie piirrettyjäkään. Barbeilla saa kyllä leikkiä jos haluaa.

Oho. Kylläpä jollekin käy koville kun en halua lasteni katsovan huonolaatuisia piirrettyjä :D Ja ei meillä katota barbie piirrettyjäkään. Barbeilla saa kyllä leikkiä jos haluaa.

Niin - eipä lasten mielipiteillä yleensäkään ole väliä. Kuhan tekevät niin kuin äiti mielipide sanoo =)

Mä en tykkää teletapeista ja pidän niitä aivoköyhänä ohjelmana. Mutta sen vähän jos lapseni muutenkaan katsoo televisiota niin katsokoot ohjelmaa joka selkeästi on hänelle mieleen. Eihän hän minun mielipidejatkumo ole vaan ihan tuiki eri ihminen, omine kiinnostuksen kohteineen.

[QUOTE="hep";28312117]Niin - eipä lasten mielipiteillä yleensäkään ole väliä. Kuhan tekevät niin kuin äiti mielipide sanoo =)

Mä en tykkää teletapeista ja pidän niitä aivoköyhänä ohjelmana. Mutta sen vähän jos lapseni muutenkaan katsoo televisiota niin katsokoot ohjelmaa joka selkeästi on hänelle mieleen. Eihän hän minun mielipidejatkumo ole vaan ihan tuiki eri ihminen, omine kiinnostuksen kohteineen.[/QUOTE]
Mun mielestä ei ole lapsen mielipiteiden ja yksilöllisyyden, saati persoonallisuuden kieltämistä, jos rajoittaa sitä sisältöä mitä tv:stä katsotaan. Näin kai muutenkin tehdään joka perheessä? Kaikilla ei edes televisiota ole. En tajua miten se jonkun mielestä on niin iso juttu että meillä jää joku piirretty katsomatta ihan vaan sen takia että en pidä sen välittämästä maailmankuvasta.

• Tykkää
Reactions: Rigel
En minäkään mielestäni polje lapseni oikeuksia, jos en anna heidän katsoa jokaista ohjelmaa, jota he itse tahtoisivat katsoa. Enkä ole sillä pyrkimässä muokkaamaan heitä kaltaisekseni. Tai ehkä jossain määrin sitten olenkin, koska haluan välittää heille sellaista kuvaa, että mediakriittisyys on sallittua, ellei jopa suotavaa.

Jaa-a.. Mun mielestä sukupuolesta on tullut nykyihmiselle liian iso asia ja sitä korostetaan liikaa, vaikka päinvastaiseen on ilmeisesti ollut pyrkimys?

Kohta tähän joku sanoo, että on vain hyvä, kun asioista kohistaan, mutta mä en tarkoita nyt sitä.
Olen havainnut jonkinlaista leirittymistäkin aiheen tiimoilta, mikä ei ainakaan paranna alkuperäistä päämäärää, eli pyrkimystä tasa-arvoon.

Ja todellakin kyse on tasa-ARVOSTA, ei tasapäistämisestä.
Ei me saada mustasta valkoista, hindusta kristittyä, homosta heteroa tai miehestä naista, ja tietyillä ryhmillä on jotain yhteneväisiä piirteitä, mutta ne eivät saisi vaikuttaa meidän arvostukseemme heitä kohtaan, emmekä etenkään saisi syrjiä ketään noilla perusteilla.

Mun mielestä ei ole lapsen mielipiteiden ja yksilöllisyyden, saati persoonallisuuden kieltämistä, jos rajoittaa sitä sisältöä mitä tv:stä katsotaan. Näin kai muutenkin tehdään joka perheessä? Kaikilla ei edes televisiota ole. En tajua miten se jonkun mielestä on niin iso juttu että meillä jää joku piirretty katsomatta ihan vaan sen takia että en pidä sen välittämästä maailmankuvasta.

Ehkä sä suljet sellaisen maailman kuvan pois, mistä sun lapses ehkä pitäsikin? Kyse on kuitenkin vaan - kuten itse toteat - lasten ohjelmasta jonka maailman kuva ei tuskinkaan piirry pinttyneenä lapsesi mieleen jos noin muuten elämän reaalinen malli on toinen.

Ei siinä toki lapset toistaa montaa seikkaa meidän elämässä - mutta en jaksa uskoa että lasten sarjoilla on liian suurta vaikutusta kun pysytään "kohtuu käytössä".

Itse tavallaan pidän taas Barbien antamasta maailman kuvasta. Olkoonkin toki höttöisen pinkki. Mutta se neiti ottaa lusikan käteen ja tekee kaikkea. Oppiikin kun oikeasti haluaa. Niinhän me kaikki, ihminen todellakin pystyy uskomattomiin suorituksiin kun luottaa itseensä ja tekee asioiden eteen paljon. Harjoittelee ja tsemppaa. Ei välttis niin huono oppi monelle aikuisellekaan...

[QUOTE="hep";28312285]Ehkä sä suljet sellaisen maailman kuvan pois, mistä sun lapses ehkä pitäsikin?[/QUOTE]
Kyllä suljenkin, mikäli koen sen olevan vahingollinen. En myöskään veisi lasta kirkkoon vaikka hän olisi siellä esim. päiväkodin kanssa käynyt ja viihtynyt. Sitten kun on tarpeeksi vanha menemään itse saa mennä, mutta niin kauan kun lapsi ei itse osaa päättää tai kykene toteuttamaan maailmankatsomustaan, minä päätän miehen kanssa. Vaikka lapsi siis pitäisi seksistisistä piirretyistä kiellän ne, ihan samanlailla kun kieltäisin rasistisetkin piirretyt. Ja kertoisin myös syyn kieltoon.

Kyllä suljenkin, mikäli koen sen olevan vahingollinen. En myöskään veisi lasta kirkkoon vaikka hän olisi siellä esim. päiväkodin kanssa käynyt ja viihtynyt. Sitten kun on tarpeeksi vanha menemään itse saa mennä, mutta niin kauan kun lapsi ei itse osaa päättää tai kykene toteuttamaan maailmankatsomustaan, minä päätän miehen kanssa. Vaikka lapsi siis pitäisi seksistisistä piirretyistä kiellän ne, ihan samanlailla kun kieltäisin rasistisetkin piirretyt. Ja kertoisin myös syyn kieltoon.

Mitäs seksististä Barbissa on? Hänhän on elokuvissa harvinaisenkin tasa-arvoisessa asemassa, koskaan ei kuvata että olisi jotenkin alistettuna miesten maailmaan. Päinvastoi. Niissä nainen pystyy siihen kaikeen mihin "kentsutkin" kykenee ja toisaalta miehistä annetaan monessa kohtaa myös hyvin lämmin, empaattinen ja välittävä kuva. Jos meinaat barbin ulkomuotoa niin - okei, samaa tuubaa tulee kaikkialta. Helpompihan on sanoa että piirretty on vaan piiretty kuin että todistella että mainosten oikeat ihmiset on photoshopattuja....

Mutta kukin meistä tavallaan - mä olen aina kokenut että meidän vanhempien omalla esimerkillä on suurin merkitys. Ei sillä että mitä lapsi katsoo televisiosta, kuhan on ikäiselleen sopivaa kamaa. Koska kuitenkin tuo television katsominen on hyvin vähäistä kun kuitenkin elämme ihan realistista elämää. Silloin tuskin menee vellit ja puurot pienimmälläkään lapsella sekaisin. Vielä kun jaksaa vasta lasten kysymyksiin ja kuunnella heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28310115:
No ei kai lapsille pidä mitään "tykkäätkö Pirjosta vai Samista" -juttuja mennäkään tyrkyttämään! Itse inhoan sitä, että joistain päiväkoti-ikäisten tavallisista kaverisuhteista väännetään "tykkäämis-juttuja" ja siten tehdään tyttöjen ja poikien yhteisleikeistä "outoja". Eli ei, lapselle ei tarvitse tyrkyttää homoseksuaalista identiteettiä sen enempää kuin heteroseksuaalistakaan. Mutta jos lapsi kysyy, voiko perheessä olla kaksi äitiä, niin kyllähän siihen voi vastata "kyllä". Tai niin minä ainakin vastasin.

Uskotko siis, että jos lapsen maailmassa/maailmankuvassa on muitakin kuin heteroita, hänestä voi vahingossa tulla homoseksuaali, (ja sitten hän syyttää siitä vanhempiaan)?

No todennäköisesti en menisi kyselemään noin, kunhan nyt tiedän, että jotkut kysyvät. Ehkä tuo oli vähän huono esimerkki. Se on tosin ihan lasten mielikuvien kehittämää se "tytöt" ja "pojat" erottelu, ettei voi olla poikien kanssa kaveria tai päinvastoin. Tottakai haluan kannustaa siihen ettei näin olisi tai vaikkapa, ettei päiväkodissa olisi vaikka nimilappuja tytöille pinkit ja pojille siniset, että varmasti huomaavat sitten olevansa erilaisia.

No itse taas vastustan homojen adoptiota ja en oikein ymmärrä ajatusta "kahdesta äidistä", koska oikeasti näinhän ei ole. Tietysti jotkut kutsuvat ei biologista isää isäksi, mutta minä en taas kutsuisi sitäkään isää lapsen isäksi. Samoin kun ei isäpuolta isäksi kutsuta. Minusta lapsella ei voi olla kahta äitiä, mutta perheessä voi olla kaksi äitiä, jos heillä on omat lapsensa. Näinhän usein voi olla vaikkapa lesbosuhteessa, jossa molemmat keinohedelmöitetty tai muuten vaan raskaaksi miehen kanssa päässeet. Näiden lasten isät ovat myös olemassa, vaikka eivät asukaan tai olisikaan tekemisissä lasten kanssa. Myös keinohedelmöitytetyllä lapsella on isä. Oikeastaan vastustan myös keinohedelmöitystä, koska lapsi ei voi koskaan tietää jos onkin mahdollisesti mennyt naimisiin sisarensa kanssa. Keinohedelmöitys kumppanin kanssa, joka on ihan virallisesti siihen suostunut ja lapsi isänsä nimen saa tietää, on minusta oikein.

En tietenkään kieltäisi lapselta homouden olemassaolosta ja tottakai voisin kertoa vaikka lapselle, että nuo kaksi miestä tuossa seurustelevat. Jos lapseni kysyisi minulta, miksi minä en ole mennyt naisen kanssa naimisiin, voisin hyvinkin sanoa, että minä pidän enemmän miehistä ja naisen kanssa en olisi voinut koskaan saada lapsia. plah...näinkään en tule sanomaan, jollei lapsi erikseen kysy.

Moni tästä maailmasta on biseksuaaleja, rakastuvat ihmiseen, eivät sukupuoleen. Tietenkin on kannattavampaa rakastua eri sukupuoleen, ihan biologiankin kannalta. En usko, että ihmiselle on joku yksi maailmassa, jonka sitten löytää. Rakkaus on vähän kuin sattumankauppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28310244:
Ei se mitään sattumaa ole. Esim. meidänkin yhteiskuntamme tuottaa miehistä väkivaltaa ja ylläpitää miehisen väkivallan kulttuuria ja väkivaltaista mieskuvaa. Ja toisaalta taas tyttöjen ja naisten aggressiivisuutta "kitketään pois" jo lapsesta lähtien - tai ohjataan kanavoimaan se toisin. Aggressiivisuuttahan on ihan kaikissa, joissain enemmän, joissain vähemmän, mutta sen voi suunnata lukuisin eri tavoin.

Mutta on lopulta ehkä aika turha pohtia sitä, onko miehissä ja naisissa jotain synnynnäisiä eroja, siis nimenomaan sukupuolten eroja. Pointti oli sukupuolirooleissa - jotkut hormonaaliset erot kuuluvat ihan eri keskusteluun. En minäkään ole väittänyt, etteikö sukupuoli vaikuttaisi ihmiseen mitenkään - mutta se ei vaikuta jokaiseen samalla lailla, ja toisaalta se ei silti tuota luonnostaan sellaisia sukupuolirooleja, jotka meidän yhteiskunnassamme vallitsevat (tai ovat perinteisesti vallinneet).

Voisin väittää, että tämä väkivalta on juurtunut esimerkiksi romanikulttuuriin ja joihinkin tietyistä kulttuureista tulleisiin maahanmuuttajiin, että turpaa voi saada kadulla lähes vahingossa. Romanikulttuurissa on ihan kulttuurinkin mukaan niin, että miehet selvittävät riidat nyrkein.

Sitten toisaalta taas tottakai suomalaisetkin harrastavat ihan keskinäistäkin väkivaltaa paljon. Se taas on mielestäni enemmänkin kasvatustyön tulos. Tiedän, että on perheitä, joissa isä sanoo pojalleen "pysy miehenä" <---maailman idiootein lause. Tai, että "älä itke poika, miehet ei itke" tai muu vastaava, ettei tunteita saa näyttää. Tähän syyllistyvät sitten nimenomaan nämä miehet. Minä opetan lapseni, olivat sitten poikia tai tyttöjä, että luonne ei ole sukupuolisidonnaista, vaan voit itkeä, jos itkettää, kerto tunteesi jos tuntuu siltä. Nykyään toki aggressiivisuus ihan tyttöjen käyttämänä on yleistynyt reilusti. Että kyllä sitä väkivaltaa löytyy monista tyttöpiireistä todella paljon.

Opeteltaisiin (opetettaisiin) mieluummin näkemään eri sukupuolten vahvuudet - ja oman sukupuolen heikkoudet. Ymmärrettäisiin ja arvostettaisiin niitä eroavaisuuksia. Ei väkipakkotasapäistämistä.

Miehet on usein suoraviivaisempia, ehkä helpommin järjellä toimijoita. Naiset ajattelevampia, moniulotteisempia ja tunteilla päättäviä. Vähän kuin jing ja jang - myös siten että molemmissa sukupuolissa on myös vastakaisen sukupuolen ominaisuuksia, joskin usein vähän vähemmässä määrin.

Eroavaisuudet on rikkaus, ei haitta. Avoimella katseella taas roolituksia voidaan hälventää ja esim. lapselle omalla esimerkillä näyttää ettei äidin paikka ole yksin keittiössä sen enempää kuin miehen paikka autotallissa noin karrikoiden.

Olen sitä mieltä että se on täyttä paskaa.

Lisäisin tähän täydelliseen vastaukseen vielä sen huomion että tällaisia jaotteluja ja kaikenmaailman termejä tarvitsevät lähinnä muotioikkujen mukana kulkevat omaa päätään käyttämättömät ihmiset. Olihan 30-luvun saksassakin trendikästä vihata juutalaisia ja kasvattaa lapset jopa keskiaikaisen kurin menetelmin. Joku tätäkin trendiä vastusti vaikka enemmistö sitä hyvänä piti. Koska kerran muutkin näin tekivät.

Voisin väittää, että tämä väkivalta on juurtunut esimerkiksi romanikulttuuriin ja joihinkin tietyistä kulttuureista tulleisiin maahanmuuttajiin, että turpaa voi saada kadulla lähes vahingossa. Romanikulttuurissa on ihan kulttuurinkin mukaan niin, että miehet selvittävät riidat nyrkein.

Sitten toisaalta taas tottakai suomalaisetkin harrastavat ihan keskinäistäkin väkivaltaa paljon. Se taas on mielestäni enemmänkin kasvatustyön tulos. Tiedän, että on perheitä, joissa isä sanoo pojalleen "pysy miehenä" <---maailman idiootein lause. Tai, että "älä itke poika, miehet ei itke" tai muu vastaava, ettei tunteita saa näyttää. Tähän syyllistyvät sitten nimenomaan nämä miehet. Minä opetan lapseni, olivat sitten poikia tai tyttöjä, että luonne ei ole sukupuolisidonnaista, vaan voit itkeä, jos itkettää, kerto tunteesi jos tuntuu siltä. Nykyään toki aggressiivisuus ihan tyttöjen käyttämänä on yleistynyt reilusti. Että kyllä sitä väkivaltaa löytyy monista tyttöpiireistä todella paljon.

Mielestäni lapselle on silti hyvä opettaa edes vähänn kovuutta jotta selviää lasten ja myöhemmin aikuisten kovassa maailmassa. Itkeä saa niin tyttö kuin poikakin, mutta joka asian vuoksi ei kannata itkeä. Ja joskus ne tunteensa voi pitää piilossakin, eikä nyt ainakaan jakaa joka reinon kanssa. Ihmiset niin kovin helposti käyttävät "heikkoutta" hyväksi.

Itse olin todella kiltti ja itkuherkkä poika. Ei ollut kivaa ei. Olisi joskus kotona voinut kyllä sanoakin että kestäs nyt vähän! Olisi ollut helpompi nuoruus. Aikuisiällä olen opetellut olemaan tarpeen mukaan kova ja pitämään oman pääni vaikka joku siitä mielensä pahoittaisikin.

ottamatta kantaa nyt oikein kumpaankaan niin kyllä meillä ainakin lapsille on parivuotiaana tullut esiin ja jauhetuksi sen miljoonaan kertaan onko lapsukainen tyttö vai poika...tytöillä on pimppa ja pojilla on pippeli-mantralla kun harjoitellaan kuivaksi oppimista :)
mutta kumpaakin sukupuolta lapsina omaavana paljon on persoonallakin väliä, eli meillä toisella pojalla on kaulakoruja, pinkkiä, punaista, keltaista ym. tyttöväreiksi miellettyjä värejä vaatteissa ja petivaatteissa ja varpaan kynnet lakkaan kaikilta ketkä värin haluaa, mutta toisaalta sitten taas vaikka tytön huone onkin vaaleanpunainen ja prinsessatavarat ja leikit on ihania ja kauniita ja ah niin suloisia niin neitin vaatteet on enemmän sinisiä kuin veljellään ikinä.
ja kuopus taas on niiiiiiin poikamainen että on vannonut siniseen siitä saakka kun oppi poliisiautolla pärisyttämään, ja toki paloauton punaiseen...mutta leikkii kyllä tiara päässä ja hörhelöhame päällä ja prinsessakengät jalassa :)
meillä mies kokkaa ja siivoaa enemmän kuin minä, tosin hoitaa myös auton ja lumityöt ja tietokoneen, minä hoidan perinteisemmät kotityöt kuten lastenhoidon, pyykit ym. tylsän.
ottakoot lapset mallia kummasta vaan!

Mutta sitä en kyllä käsitä että pidetään lapsen sukupuolta salassa, mielestäni se on ihan sairasta. Kyllä lapsella on oikeus siihen että hän on joko tyttö tai poika, mutta ei se tarkoita sitä että hänen pitäis lokeroitua tietyn tyyppiseksi vain sukupuolensa takia.

No hyvänen aika - yleensä kai kyse on vaan siitä, ettei pikkuvauvan sukupuolta heti kerrota. Ja yleensä kai lähipiiri näissäkin tapauksissa sen tietää. Ja tuohan on muutenkin vähän eri asia kuin sukupuolisensitiivisyys. Lapset toki tietävät oman sukupuolensa.

Yhteistyössä