Mitä mieltä olet sukupuolisensitiivisestä(/neutraalista) kasvatuksesta? Onko täällä sukupuolisensitiivisiä kasvattajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinustako on sattumaa, että tietyt keskimääräiset erot sukupuolten välillä näkyvät kaikkialla maailmassa? Miehet esim. ovat väkivaltaisempia ja tekevät enemmän rikoksia ihan jokaikisessä maassa. Tämä näkyy niin länsimaissa kuin luonnonkansoissakin. Mä en ymmärrä, miksi olisi olemassa kahta eri sukupuolta, jos mitään eroja ei olisi. Onhan eroa jo ruumiinrakenteessa, hormonitoiminnassa ja aivoissa. Erot eivät välttämättä ole merkittäviä kaikilla osa-alueilla, mutta eroja on.

Ei se mitään sattumaa ole. Esim. meidänkin yhteiskuntamme tuottaa miehistä väkivaltaa ja ylläpitää miehisen väkivallan kulttuuria ja väkivaltaista mieskuvaa. Ja toisaalta taas tyttöjen ja naisten aggressiivisuutta "kitketään pois" jo lapsesta lähtien - tai ohjataan kanavoimaan se toisin. Aggressiivisuuttahan on ihan kaikissa, joissain enemmän, joissain vähemmän, mutta sen voi suunnata lukuisin eri tavoin.

Mutta on lopulta ehkä aika turha pohtia sitä, onko miehissä ja naisissa jotain synnynnäisiä eroja, siis nimenomaan sukupuolten eroja. Pointti oli sukupuolirooleissa - jotkut hormonaaliset erot kuuluvat ihan eri keskusteluun. En minäkään ole väittänyt, etteikö sukupuoli vaikuttaisi ihmiseen mitenkään - mutta se ei vaikuta jokaiseen samalla lailla, ja toisaalta se ei silti tuota luonnostaan sellaisia sukupuolirooleja, jotka meidän yhteiskunnassamme vallitsevat (tai ovat perinteisesti vallinneet).

Mörköäiti: oletko sitä mieltä, ettei miesten ja naisten välillä ole yhtään mitään synnynnäisiä eroja? Miehet ja naiset eivät keskimäärin eroa toisistaan mitenkään? Minusta ei ole mitään tarvetta korostaa sukupuolten välisiä eroja, joskin yksilö itse saa rauhassa korostaa "naisellisuuttaan" niin halutessaan. On kuitenkin hyvä tiedostaa tämä ero eikä pistää ihan kaikkea vain kasvatuksen ja yhteiskunnan syyksi.

Lisäys: nuo hormonaaliset erot esimerkiksi eivät ole vielä riittävä peruste sille, miksi lapsia ei voisi kasvattaa sukupuolisensitiivisesti. Ja nimenomaan sukupuolisensitiivinen kasvatus ottaa huomioon sukupuolen! Sekä ihmisen oman, biologisen ja sosiaalisen sukupuolen, mutta myös sukupuolen yhteiskunnallisen ja kulttuurisen osa-alueen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28310246:
Lisäys: nuo hormonaaliset erot esimerkiksi eivät ole vielä riittävä peruste sille, miksi lapsia ei voisi kasvattaa sukupuolisensitiivisesti. Ja nimenomaan sukupuolisensitiivinen kasvatus ottaa huomioon sukupuolen! Sekä ihmisen oman, biologisen ja sosiaalisen sukupuolen, mutta myös sukupuolen yhteiskunnallisen ja kulttuurisen osa-alueen.

Ei tietenkään ole. :) Minusta se pitäisi silti tiedostaa, että eroja on. Muuten tulee turhaan parjatuksi kaikessa kasvatusta ja yhteiskunnan asettamia sukupuolirooleja.

Mörköäiti: oletko sitä mieltä, ettei miesten ja naisten välillä ole yhtään mitään synnynnäisiä eroja? Miehet ja naiset eivät keskimäärin eroa toisistaan mitenkään?

No en ole sitä mieltä. Se on kuitenkin minusta ihan eri keskustelu kuin tämä sukupuolisensitiivisyys. Ja kokonaan toinen kysymys on se, mitä ne erot sitten oikeastaan tuottavat - ja mikä taas on yhteiskunnan tuottamaa.

Meillä esikoinen on poika ja kolme nuorempaa tyttöjä. Ostan kyllä pojalle pojan vaatteita ja tytöille tyttöjen, osa tietty neutraaleitakin mutta silti.

8v poika on kehitysvammainen ja myönnän kyllä tekeväni hänestä "poikaa". Ihan vaatetuksella, kampauksella ja poikamaisilla leluillakin, kutsun häntä pojaksi jne. Itse hän ei sukupuolesta taida edes ymmärtää joten yhtä hyvin voisin pukea hänet tytöksikin. Silti, niin kauan kun hänellä ei ole itsellään omia mielipiteitä esim vaatetukseen saa hän olla poika. Toki hän saa ihan vapaasti leikkiä "tyttöjen leluilla" ja on hänelle ostettu myös nukkeja rattaineen yms kun hän on niitä halunnut.

Tytötkin saavat lähtökohtaisesti olla tyttöjä. Nuorin on vasta 4kk joten hänellä ei ole omaa kantaa. 2v tyttö muistuttaa enemmän tukkijätkää kuin prinsessaa. :D. Junat ja autot kiinnostaa nukkeja enemmän. Röyhelöistä ja prinsessamekoista ei välitä mutta kiipeilyleikit, kuralätäköt, jalkapallo ja sähly ovat kovia sanoja. Viimeisimpänä kiinnostuksenkohteena itämaiset taistelulajit. Toki kaikki nuo hyväksytään ja niihin tuetaan, vaikka yhäkin ostan hänelle myös.

6v tyttö on myös erityislapsi, nuket ovat aina olleet hänelle tärkeitä. On ollut kausia jolloin on tykännyt prinsessamekoista mutta toisinaan taas on ollut mielummin se ritari. Sukupuoli ei ole sen syvällisemmin hänelle ohjaava tekijä vaikka puheissaan eritteleekin tytöt ja pojat, miehet ja naiset. Kasvatuksessa taas emme jaksa olla edes kiinnostuneita siitä miten minkäkin sukupuolen odotetaan toimivan, kunhan saisimme tytön jotenkin istumaan siihen 6v lapsen rooliin. Vaikka sitten hänelle tyttöjen vaatteita ja leluja hankitaankin.

Mistä koko sukupuolijaottelu kumpuaa jos sukupuolten välillä ei olisi eroja lähtökohtaisesti? Kuka olisi keksinyt tyttöjen ja poikien jutut jos sukupuolella ei olisi väliä? Tässähän on puhuttava yleistävästi koska puhutaan massoisa. Jos joka helvetin yksittäistä tapausta ja asiaa aletaan vatvomaan j sanoja vääntelemään ja ylianalysoimaan niin ei tule last ikä paskaa. Miksi luulette että maailmassa ei juurikaan naisjohtajia ole? Koska se olis just tätä paskanjauhantaa kuin tässäkin ketjussa. Mitään ei todella thä vaan väännetään merkityksettömistä asioista ja jankutetaan.

Mistä koko sukupuolijaottelu kumpuaa jos sukupuolten välillä ei olisi eroja lähtökohtaisesti?

Villi veikkaus: Vallanhalusta, kontrollintarpeesta, patriarkaalisesta yhteiskunnasta ja sen pönkittämisen tarpeesta, keinotekoisista moraalisäännöistä, kaupallisista intresseistä... ja ehkä siitäkin, että elämä on helpompaa, kun ei tarvitse itse ajatella.

Kuka olisi keksinyt tyttöjen ja poikien jutut jos sukupuolella ei olisi väliä?

No jos ei kukaan muu olisi keksinyt, niin kapitalistinen markkinointikoneisto olisi ne viimeistään keksinyt saadakseen enemmän tavaroita myytyä. Ja siksihän ne keksittiin, että HALUTTIIN että sukupuolella olisi väliä - jopa niin, että toinen osa ihmiskuntaa ei saanut edes äänestää pitkään aikaan. Kysymys onkin siitä, missä määrin me NYKYISIN haluamme, että sukupuolella on väliä.

Miksi luulette että maailmassa ei juurikaan naisjohtajia ole? Koska se olis just tätä paskanjauhantaa kuin tässäkin ketjussa. Mitään ei todella thä vaan väännetään merkityksettömistä asioista ja jankutetaan.

Millaisia ovat miesten kansoittamat keskustelupalstat? Maailman johtajat siellä miettivät syvällisiä, vai? Ei kun ei, hehän eivät koskaan mieti mitään, vaan he "tekevät" :D

en tarvitse mitään hienoja nimiä äitiydelleni tai kasvatukselle. Pojat saavat olla herkkiä ja tytöt rämäpäitä ja mitä nyt ovatkin todelliselta luonteeltaan, eli mitään ei kielletä sukupuolen takia. Olen kyllä ihan normaali vanhempi ja pidän vähän yksinkertaisina kaikenmaailman nykyajan nimityksiä. :D Vaistovanhemmuus, demiseksuaali, kiintymys... jne :laugh:

Minulla ei ole omia lapsia, mutta olen kuitenkin joutunut törmäämään sukupuolirooleihin omien vanhempien kautta. En ole koskaan tainnut olla mikään pikkuprinsessa enkä tosin poikatyttökään. Kahden veljen myötä tuli leikittyä aika paljon kaikenlaisia leikkejä, tosi moni niitä "poikien" leikkejä. Äitini ei ole koskaan meikannut, eikä käyttänyt juurikaan korkokenkiä. Feministi hän ei kuitenkaan ole, ei vain perusta naisten jatkuvasta tälläytymisestä. Silti minulle tehtiin eri säännöt kuin veljille ja se kyllä ketutti. Paheksuttiin sitä kun sain kaverin äidiltä pikkutyttöjen bikinit ja kokeilin niitä innoissani. Korkokenkien käyttöä myös rajoitettiin todella paljon. Myös meikkaaminen ja esimerkiksi strigit olivat huonojen asioiden listalla. Lukioikäisenä menojani vahdittiin enemmän, veljet saivat mennä miten halusivat, mutta minun kulkemisiani kavereiden luona tai kaupungilla paheksuttiin. Vielä täysi-ikäisenäkään en olisi saanut olla kavereiden luona yötä, jos he olivat poikia. Enkä olisi saanut juoda alkoholia, vaikka alaikäinen veljeni säilytti kaljaa omassa huoneessaan vanhempien silmien alla.
Oli myös todella tärkeää, että hankin ajokortin, mutta perheen autoa en saanut lainata kuin kerran. Jopa kaverien vanhemmat antoivat omia autojaan mulle lainaksi esim. festarireissuja varten, mutta omat vanhemmat eivät uskoneet ajotaitoihini. Ja tottakai pukeutumisesta ja painosta tuli kommentteja. Aina olin väärin pukeutunut, mikään vaate ei sopinut minulle, liian laiha, liian lihava. Isäni käski syödä suklaata, jotten joutuisi aikuisena hankkimaan silikoneja. Isäni piti joistain harrastuksistani, koska kuulemma pääsen sitä kautta rikkaisiin naimisiin.

Että vaikka minulle ei värien tai leikkien kautta tehty selväksi alempaa arvoani tyttönä, se tuli kuitenkin ilmi myöhemmin. Sen vuoksi minusta taisi tulla feministi lukioikäisenä.

Suurin osa kuvittelee kasvattavansa tyttöjä ja poikia samalla tavoin - tai sitten tiedostaa kyllä kasvattavansa eri tavoin, mutta silti kuvittelee, ettei tyrkytä lapsille mitään muottia tai ahtaita sukupuolirooleja. Veikkaanpa, että jos asioita analysoitaisiin enenmmän, saattaisi käydä ilmi, että itse asiassa lasten sukupuoliroolittaminen on todella valtavaa. Päiväkodissa tehdyissä tutkimuksissa tuli juuri tällaisia tuloksia. Hoitajat eivät tiedostaneet omaa käyttäytymistään ennen kuin päiväkodin arkea oli kuvattu videolle ja videoita purettiin.

Sukupuoliroolit eivät murru vain sillä, että kasvattaja ajattelee, että "kyllä poikakin saa leikkiä nukeilla" tai "muuta vastaavaa. Sukupuoliroolit ovat lastenkin kohdalla paljon enemmän kuin vain auto- ja nukkeleikkejä.

No mä en tykkää sellaisesta sukupuolen mukaan tehdystä lokeroinnista (tytöt ei voi tehdä sitä ja sitä koska ovat tyttöjä tai pojat ei voi leikkiä sillä ja sillä koska ovat poikia- tyyli), mun mielestä poika voi harrastaa taitoluistelua ja tyttö jalkapalloa, poika voi pukeutua punaiseen ja tyttö siniseen ja poika voi leikkiä nukeilla ja tyttö autoilla, jos haluaa. Mutta sitä en kyllä käsitä että pidetään lapsen sukupuolta salassa, mielestäni se on ihan sairasta. Kyllä lapsella on oikeus siihen että hän on joko tyttö tai poika, mutta ei se tarkoita sitä että hänen pitäis lokeroitua tietyn tyyppiseksi vain sukupuolensa takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28311408:
Suurin osa kuvittelee kasvattavansa tyttöjä ja poikia samalla tavoin - tai sitten tiedostaa kyllä kasvattavansa eri tavoin, mutta silti kuvittelee, ettei tyrkytä lapsille mitään muottia tai ahtaita sukupuolirooleja. Veikkaanpa, että jos asioita analysoitaisiin enenmmän, saattaisi käydä ilmi, että itse asiassa lasten sukupuoliroolittaminen on todella valtavaa. Päiväkodissa tehdyissä tutkimuksissa tuli juuri tällaisia tuloksia. Hoitajat eivät tiedostaneet omaa käyttäytymistään ennen kuin päiväkodin arkea oli kuvattu videolle ja videoita purettiin.

Sukupuoliroolit eivät murru vain sillä, että kasvattaja ajattelee, että "kyllä poikakin saa leikkiä nukeilla" tai "muuta vastaavaa. Sukupuoliroolit ovat lastenkin kohdalla paljon enemmän kuin vain auto- ja nukkeleikkejä.

Mitä ne sukupuoliroolit sitten ovat?

Itse en pidä sukupuolta lastenkasvatuksessa kovinkaan merkityksellisenä vaikka vaatteita ja lelujakin hankin sen mukaan (tietty neutraaleitakin ja lasten niin halutessa myös "toisen sukupuolen"). Kasvatuksessa en jaksa noita edes miettiä.

Kotona tehdään töitä lähinnä sen mukaan mikä kumpaakin vanhempaa kiinnostaa ja miten hommat tasaisimmin jakautuvat. Mies on ollut koti-isänä, käy lasten kanssa kerhoissa ja harrastuksissa, hoitaa vauvaa jne. Itse olen ollut miehen koti-isyyden ja opiskeluiden ajan se perheen elättäjä. Fyysisesti raskaammat työt jätän suosiolla miehelle, tykkään kyllä maalata, kasata huonekaluja jne.

Kyllä meissä miehen kanssa on selkeät sukupuolierot ja mielestäni saa ollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28310326:
Villi veikkaus: Vallanhalusta, kontrollintarpeesta, patriarkaalisesta yhteiskunnasta ja sen pönkittämisen tarpeesta, keinotekoisista moraalisäännöistä, kaupallisista intresseistä... ja ehkä siitäkin, että elämä on helpompaa, kun ei tarvitse itse ajatella.

No jos ei kukaan muu olisi keksinyt, niin kapitalistinen markkinointikoneisto olisi ne viimeistään keksinyt saadakseen enemmän tavaroita myytyä. Ja siksihän ne keksittiin, että HALUTTIIN että sukupuolella olisi väliä - jopa niin, että toinen osa ihmiskuntaa ei saanut edes äänestää pitkään aikaan. Kysymys onkin siitä, missä määrin me NYKYISIN haluamme, että sukupuolella on väliä.

Millaisia ovat miesten kansoittamat keskustelupalstat? Maailman johtajat siellä miettivät syvällisiä, vai? Ei kun ei, hehän eivät koskaan mieti mitään, vaan he "tekevät" :D

Olin jo kommentoimassa mutta enpä viitsi. Vedä foliohattu päähän ja elä utopiassasi rauhassa. Miksi se on mielestäsi huono asia että sukupuolta korostetaan? Vahvatahtoinen ihminen kuitenkin tekee mitä itse haluaa. Kaltaisesi lampaat eivät vain taida kestää sitä tosiasiaa että olette ohjailtavissa.

Miksikö sanon että tyttö keinuu? Koska olisi ihan pelleilyn kuuloista alkaa sanomaan kissaa koiraksi. Jos tajuat.

Joka tapauksessa ihmiset ja eläimet eivät ole sukupuolettomia jos näin olisi niin me voisimme lisääntyä ilman miestä tai naista. Entis aikaan ei juuri tiennyt onko kyseessä mies tai nainen kun molemmilla oli samanlainen uniformu päällä. Olen aina sanonut, että tärkein kaikesta on vapaus valita. Siihen ei kaikilla ole mahdollisuutta tänäkään päivänä.

Minusta tällaiseen hömpötykseen lähtevät ihmiset ovat järjestään vähän yksinkertaisia ja vallanhaluisia kun halutaan ohjailla muita että miten lapset "kuuluu" kasvattaa.
Mörköäidin rivien välistä voi lukea todella omahyväisen ihmisen mietteitä, "mä oon niiiiiin paljon tiedostavampi ja parempi kuin muut". Lähdetään johonkin juttuun koska se on muotia.

Pyrin sukupuolisensitiivisyyteen. On kuitenkin vaikea itse arvioida, missä määrin alitajuisesti ohjaan tietynlaiseen sukupuolinormien mukaiseen käytökseen.

Menee ilo lasten lapsuusiästä ja pointti koko kasvatuksesta jos neuroottisen ylianalyyttisesti vahtii sanojaan ja tekemisiään. Eivät ne lapset itse niin ajattele.

Meillä poika on poika ja tyttö tyttö. Leikkiköön millä haluaa. En ala harrastamaan jotain itseäni kiinnostamatonta vain siksi että lapsi oppii että jipikaijee, täähän on sukupuolisidonnaisuutta korostavaa. Minua eivät sukupuoliroolit haittaa. Tasa-arvoa kyllä kannatan ja yhdenvertaista kohtelua. Mutta en ala erikseen valitsemaan "neutraaleja" vaatteita tai leluja. Toistaiseksi annan lapsille mistä kuvittelen heidän tykkäävän. Jos eivät tykkää, eivät leiki. Sitten kun osaavat itse valita niin leikkiköön millä leikkii.

Kiva nähdä 20 vuoden päästä mitä tästä trendistä ajatellaan. Tai näistä vaistovanhemmista tai mitä helvettiä ne nyt ovatkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28311408:

Tyrkytäthän säkin omille lapsillesi omia elämänohjeitasi, mielipiteitä, uskomuksia, tapoja ja muita muotteja. Jos et pidä rasismista niin varmaan kitket sellaisia sanoja lapsesi sanavarastosta? Mutta miksi lapsella ei olisi oikeutta olla rasisti? Näin todella paljon kärjitettynä. Eihän lapsi silloin saa itse päättää mitä mieltä asioista on kun olet tyrkyttänyt suvaitsevaismuottia lapselle pienestä asti. Miksi sukupuoliroolit on mielestäsi murrettava? Äläkä sano tähän mitään itsestäänselvyyksiä palkoista tai kohteluista, nykymenon mukaan se ovat itsestäänselviä.

Tarkoitan nyt että miksi on huono juttu jos poikasi haluaa pukeutua vihreään ja leikkiä pyssyillä? Tai tyttö haluaa leikkiä äitiä nukeilla? Mitä haittaa siitä on? Jos siis lapset saavat vapaasti valita lelunsa?

Viimeiseen kaneettiisi: lapset yt ovat erilaisia, mikö sinä olet sanomaan miten kenenkin pitäisi olla tai lapsensa kasvattaa?

Mä jotenkin inhoan, että kasvatus määritellään jotenkin. Mä en ole ikinä ajatellut kasvattavani lapsiani jotenkin jonkun kasvatusperiaatteen mukaan. Teen vaan kaikki niin kuin hyvältä tuntuu. Ehkä enmmän kasvatetaan ton sukupuolisensitiivisen kasvatuksen mukaan, mutta ei mitenkään tietoisesti.

Meillä mies pesee pyykkiä, tiskaa ja silittää vaatteeita. Minä kannan painavia esineitä, katson lätkää ja jalkapalloa ja olen miehisessä ammatissa. Nämä asiat olivat meillä näin jo ennen lapsia. Meillä on sekä tyttöjä, että poikia. Kaikki saavat leikkiä kaikkien leluilla, mutta poika toivoo aina lahjaksi poikien juttuja ja tyttö tyttöjen juttuja. Eikä ole tullut mieleenkään tätä rajoittaa. Tyttö tykkää pukeutua hameisiin ja poika poikien vaatteisiin. En näe siinä mitään pahaa. Miksi ei voisi olla poikien vaatteet ja tyttöjen vaatteet? Eikös kuitenkin se asenne ja kotona opitut mallit muuten ole se pääasia. Meillä lapsilla on siis se käsitys, että kotityöt jaetaan puoliksi ja miehet ja naiset voivat tehdä kaikkia töitä. Monesti meillä poika leikkii sairaanhoitajaa ja tyttö palomiestä, mutta poika ei ikipäivänä suostuisi pukemaan pinkkiä paitaa ylleen. Enkä minä suostuisi laittamaan mekkoa pojalle julkisesti vaikka haluaisi.

Menee ilo lasten lapsuusiästä ja pointti koko kasvatuksesta jos neuroottisen ylianalyyttisesti vahtii sanojaan ja tekemisiään. Eivät ne lapset itse niin ajattele.

Meillä poika on poika ja tyttö tyttö. Leikkiköön millä haluaa. En ala harrastamaan jotain itseäni kiinnostamatonta vain siksi että lapsi oppii että jipikaijee, täähän on sukupuolisidonnaisuutta korostavaa. Minua eivät sukupuoliroolit haittaa. Tasa-arvoa kyllä kannatan ja yhdenvertaista kohtelua. Mutta en ala erikseen valitsemaan "neutraaleja" vaatteita tai leluja. Toistaiseksi annan lapsille mistä kuvittelen heidän tykkäävän. Jos eivät tykkää, eivät leiki. Sitten kun osaavat itse valita niin leikkiköön millä leikkii.

Kiva nähdä 20 vuoden päästä mitä tästä trendistä ajatellaan. Tai näistä vaistovanhemmista tai mitä helvettiä ne nyt ovatkaan.

Ei sukupuolisensitiivisyyteen pyrkiminen ainakaan minun kohdallani tarkoita jokaisen sanan ja eleen neuroottista vahtimista eikä etenkään sukupuolen kieltämistä :D Se vaikuttaa taustalla samalla tavalla kuin muutkin kasvatusfilosofiani. Pyrin omalla kohdallani välittämään lapsilleni viestiä, ettei heidän sukupuolensa määritä sitä, millaisia ihmisiä he ovat ja että he saavat kasvaa omanlaisikseen ihmisiksi. Heidän ei tarvitse olla kilttejä nöyrtyjiä ja uhrautujia vain koska biologinen sukupuoli on tyttö. Pyrin kannustamaan muut huomioonottavaan rohkeaan itseilmaisuun. Lelut ja vaatteet ovat kovin toissijainen asia tässä. Meiltä löytyy leluja joka lähtöön ja prinsessamekkoihinhan nuo mieluiten tälläytyvät, etenkin keskimmäinen.

Ei tässä mistään tämän mystisemmästä ole kyse.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";28309439]Mikä vika prätkähiirissä? katsoin pienenä sitä mutta en muista mitä siinä olis ollu semmosta, toisaalta olen nyt raksalla töissä :D[/QUOTE]

Minäkin katoin sitä lapsena, eikä ollu silloin pahan tuntunen, mutta ne sarjan miehet(hiiret) puhuu todella törkeän seksistiseen sävyyn sarjan naisille. Lisäksi niillä naisilla siinä ei ole juuri muuta roolia kuin olla avuttomia ja nättejä.

Yhteistyössä