Olenko nipo ja liian vaativa?

  • Viestiketjun aloittaja Nipo?
  • Ensimmäinen viesti
Nipo?
Parisuhdekysymys, olenko nipo ja liian vaativa? Synnytin puolitoista viikkoa sitten keisarileikkauksella (kiireellinen sektio, joka ei todellakaan ollut oma valinta). Olen edelleen niin kipeä, että en pysty juuri muuhun kuin lepäämään sängyssä. Mies on hoitanut minua ja vauvaa, kotia ja kahta koiraamme hyvin. Toipumiseeni menee lääkärin mukaan noin kuukausi (iho paranee nopeasti, mutta alemmat leikatut kerrokset vaativat aikaa), ja tuona aikana en saa nostella mitään vauvaa painavampaa tai tehdä mitään muutakaan sellaista, mikä nostaa vatsaontelon painetta.

Eilen mies sanoi, että häntä on pyydetty harrastukseensa liittyvään asiaan koko päiväksi ensi viikonloppuna. Ja selvisi, että jo 8 päivää sitten hän on sopinut menevänsä, minun maatessani juuri leikattuna sairaalassa. Mies ei siis halunnut sopia ensin minun kanssani asiasta, pystytäänkö tuollainen päivä järjestämään, vaan ensin sopii ja sen jälkeen yli viikon päästä ilmoittaa minulle. Fakta on, että en pärjää kotona yksin vauvan ja koirien kanssa kellon ympäri. En voi viedä koiria ulos, molemmat ovat isoja ja jos tulee pienikin nykäisy hihnasta, haava voi revetä. Toinen koiristamme on vielä pentu vaikka onkin jo kooltaan iso, ja kun pennulla kierrokset nousee, se ei vielä usko puhetta vaan sitä täytyy ohjata fyysisesti esim. kiinni pitämällä. Itse en nyt pysty tuotakaan tekemään, eli en saa nuorempaa koiraa kuriin jos se villiintyy, ja villiintyessään se saattaa helposti tulla päälle tai tehdä jotain muuta sellaista joka on riski toipumiselleni. Meille on myös tulossa vieraita tuolloin, ja kun mieheltä noista vieraista kysyin, ei hän kertonut mitään harrastuspäivästä vaan sanoi että vieraiden tulo on ok.

Onko liikaa pyydetty, että nyt kun meillä on lapsi, kaikki tuollaiset isommat menot sovitaan ensin yhdessä ennenkö lupaudutaan mihinkään? Lasta täytyy kuitenkin jonkun hoitaa. Onko liikaa vaadittu, että isommat harrastusmenot laitetaan nyt hetkeksi taka-alalle, kunnes olen toipunut leikkauksesta? Kaikkia harrastuksia en tietenkään nytkään vaadi jättämään, mies on nytkin käynyt iltaisin salilla, kun siitä parin tunnin menosta ei tule liikaa ongelmia täällä kotona. Mies kävi myös tuollaisessa koko päivän vieneessä harrastuksessa juuri äskettäin, minun maatessani sairaalassa (mikä kyllä harmitti, koska toivoin hänen viettävän aikaa minun ja vauvan kanssa sairaalassa, mutta siitä en valittanut).

Toivoisin, että mies voisi viettää sellaista elämää että hän on onnellinen, mm. harrastaessaan hänelle tärkeitä asioita. Mutta mielestäni tässä tilanteessa tuollaiset menot on sovittava hyvissä ajoin etukäteen, eikä niin että ensin lupaudutaan kavereille menemään, ja vasta paljon myöhemmin otetaan asia puheeksi kotona. En haluaisi olla pirttihirmu, joka "antaa luvan" lähteä tai ei "anna lupaa". Asia saisi ihan erilaisen sävyn jos tähän meidän perheeseen suhtauduttaisiin yhdessä tiiminä, joka yrittää hoitaa asiat perheelle ja sen kaikille jäsenille parhain päin. Varmasti pystyttäisiin myös järjestämään molemmille omaa aikaa ilman, että perhe siitä kärsii.

Jos tuosta kellon ympäri kestävästä menosta olisi keskusteltu heti yhdessä, olisin ollut valmis yrittämään ratkaisuja, jotka olisivat mahdollistaneet miehen menon. Mutta nyt tuntuu että tässä on toimittu salassa selkäni takana, eikä yhtään huvita alkaa järjestämään. Tuntuu, kuin mies olisi toiminut minua vastaan ja sen jälkeen pyytää minulta isoa palvelusta samassa asiassa. Minun pitäisi esim. lähteä vanhempieni luokse evakkoon tuoksi päiväksi (koirien takia), ja pitäisi saada joku tänne ulkoiluttamaan koirat. Ja vieraiden tulo meille pitäisi perua tuolta päivältä. Jälkikäteen muutellen ja selvitellen en ole tuohon valmis, vaikka heti sopimalla olisin voinut olla (vointini huomioiden toki). Liian nipoa?
 
Olettaisin, että jos miehen olisi oltava jossain muualla tuollaisena hetkenä, niin hän hommaa jonkun jeesin minulle. Näin onkin käynyt tähän mennessä, miehen sisko, veli ja äiti ovat olleet tässä raskauden aikana avuksi. Mutta en oikein ymmärtäisi, jos hän vain ottaisi ja menisi huolehtimatta siitä, että miten kotona pärjätään.
 
"Lissu"
Mua harmittaisi myös, tiedän tilanteen hyvin kaksi sektiota kokeneena ja molemmista toivuin hitaasti. Ellei mies olisi hoitanut lapsia ekaa paria-kolmea viikkoa, niin en olisi pärjännyt.

Mä sanoisin miehelle että jos haluaa todella niin menköön sitten mutta on miehen asia perua vieraat ja järjestää sulle hoitoapua ja koiranulkoiluttaja.
 
Et ole ollenkaan nipo mun mielestä. Mulle tehtiin myös keisarinleikkaus ja mies joutui hoitamaan yksinään koiran ja kodin aluksi. Me juteltiin jo ennen leikkausta, että mä en halua jäädä muutamaan viikkoon yksin ollenkaan, jos tulee vaikka jotain komplikaatioita.

Mä ymmärrän kyllä, että haluat miehen olevan onnellinen ja saavan omaakin aikaa. Sitä kyllä ehtii saada myöhemminkin. Leikkauksesta toipuminen on kuitenkin sellainen poikkeustilanne, että mun mielestä toista ei saa jättää pitkäksi aikaa yksin harrastuksen takia. Yhdessä olette kuitenkin tilanteeseen lähteneet ja sun toipuminen on nyt etusijalla, ihan vauvankin takia.

Yritä selittää miehellesi, että olet nyt riippuvainen hänen avustaan, vaikka et haluaisikaan rajoittaa harrastamista.
 
Itse olin 4kk sitten sektiossa neljännen kerran ja silloin sanottiin että 8vko:n aikana ei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Vauvan hoitoon olen aina pystynyt heti (toipuminen nopeaa joka kerta) samoin kuin koirien mutta koirat on meillä olleet pieniä/keskikokoisia eivätkä ole hyppineet tai kiskoneet. Isompien lasten hoitoon en ole noin vain kyennyt (kaksi vanhinta erityislapsia, tarvivat vielä 6v ja 8v iässä nostamista, kiinnipitämistä jne) ja siksi mies on ottanut useamman viikon lomat vauvojen synnyttyä pystyäkseen hoitamaan noita isompia sekä raskaimpia kotitöitä yms. Olisin kyllä itsekin niin nipo etten vauvan ollessa 2vko suostuisi mihinkään miehen vuorokauden kestävään reissuun minkä ajaksi kaikki lapset jäisi minulle.

Tietty jos mies jonnekin tosissaan haluaisi ja homma hoidettaisiin niin että saisin kotiin jonkun muun auttamaan tai menisin itse yökylään jonnekin jossa olisi apua tarjolla niin ok. Mutta ei niin että kaikki jätetään noin vain minun harteilleni.

Ja juu, meilläkin mies on kyllä käynyt mm salilla kolmesti viikossa ja joillain muilla lyhyemmillä menoilla koko ajan mikä on myös ok.
 
"vieras"
Miksi teille tulee vieraita jos olet vielä noin kipeä? Voisivatko vieraat auttaa koirine kanssa?

Minä näen ongelmana lähinnä koirat, vauvan kanssa pärjäät varmasti. Mies saa vaan huolehtia sinulle valmiiksi ruoat kaappiin.

Ehkä mieskin tarvitsee vähän omaa aikaa. Tietysti olisi voinut puhua asiasta etukäteen kanssasi. Aina sitä ei osaa vaan ajatella kaikkea muidenkin kannalta, varsinkin jos tämä on ensimmäinen lapsenne.
 
"vieras"
no johan....varmaan eka lapsi teillä? mä en vaan jaksa tajuta tuollaista avuttomuutta!! Sektiosta tulet taatusti toipumaan paremmin kun teet muutakin kun "lepäilet sängyssä", pikkuhiljaa liikkeelle vaan. Nostelukielto kyllä totta, 6-8vko jopa! Mut ei se haava siitä mihinkään repeä, jos vauvanm hoidat normaalisti. Koirat hoitoon ja mies reissuun. Kyllä pärjäät, iso ihminen!!
(neljä lasta ja yksi sektio itsellä takana, yksi koirakin löytyy, sektion jälkeen kun kotiouduin 5. pvä, lähin saman tien "lenkille", eli vähän kävelemään koiran kanssa, ei revenny haava, mieli korkeintaan virkistyi!!)
 
  • Tykkää
Reactions: Tara74
Toisaalta ymmärrän ettei mies halunnut tuosta harrastuspäivästä puhua sinulle kun makasit vielä sairaalassa ja onhan viikonloppuun vielä aikaa.

Näkisin kanssa koirat tuossa isoimpana ongelmana, olisiko tosissaan mahdollista saada ne hoitoon jonnekin? Muuten jos mies siivoaa ja hoitaa kauppa-asiat yms ennen lähtöään niin varmaan pärjäät sen päivän vauvan kanssa. Jos tuntuu epävarmalta tai kaipaat seuraa niin ehkä saisit jonkun sukulaisen tai kaverin teille siksi aikaa? Tai voisit itse mennä jonnekin kylään vauvan kanssa?


Mielestäni mies ei voi jättää sinua noin vain yksin kotiin vauvan ja koirien kanssa, vieläpä vieraita kestitsemään (ovatko kestittäviä vieraita vai ehkä sellaisia joista on apua?). Mutta jos mies on tähän asti hoitanut kaiken hyvin niin ehkei kannata tehdä tuosta isompaa numeroa, varsinkaan jos on vielä hyvin mahdollista järjestää sinulle sitä apua. :)
 
Olisihan tuosta voinut jo aiemmin puhua ja mainita viimeistään, kun olette vieraiden tulosta sopineet. Itse antaisin miehen mennä, mutta saisi yrittää järjestää koirille hoitajan/lenkittäjän. Ei vieraitakaan tarvitse valmiiksi passata, ihan hyvin voi pyytää vaikkapa viihdyttämään/nostamaan vauvaa tai vaikka kaatamaan itse kahvinsa. Kyllä jokainen tervejärkinen ymmärtää, ettei juuri synnyttäneenä/leikattuna ole välttämättä täysin kunnossa ja tuoreen vauvaperheen arki on kokenut suuren muutoksen.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Nipo?
Minua kaihertaa eniten, että asiasta ei voitu etukäteen sopia yhdessä. Tähän kyllä vaikuttaa taustammekin, mies valehteli minulle kesällä ja syksyllä rankasti ja sen jälkeen on saatu tehdä todella töitä että luottamus (tai edes osa siitä mitä ennen oli) on saatu palautettua. Jos hän pimittää minulta tämmöistä yli viikon, mitä muuta hän pimittää? Ei ehkä mitään, tai sitten paljonkin. Jos tästä olisi alunperinkin juteltu yhdessä, eikä vasta yli viikon päästä, ei tarvitsisi miettiä voinko edelleenkään luottaa.

Vieraiden tuloa en näe sinänsä ongelmana vaikka olenkin kipeä, vieraat ovat läheistä sukua ja rakkaita ihmisiä. Olen jo nyt niin kypsä neljän seinän sisällä olemiseen ja sängyssä makaamiseen, että minusta on ihanaa että vieraita tulee. Heitä ei tarvitse passata, eikä heitä varten tarvitse olla jalkeilla yhtään enempää kuin pystyn. Ongelmaksi vieraiden kanssa tulee taas tuo pentukoira. Se ottaa kamalasti kierroksia vieraiden tulosta ja alkaa riehumaan. Riehuessaan se myös puree. Kun kyseessä on yli 30-kiloinen (jättirodun pentu...) säntäilevä, pureva ja rimpuileva koira, en voi pyytää vieraita huolehtimaan siitä. Ensinnäkin se uskoo huonosti muita kuin oman perheen väkeä, enkä voi olettaa että vieraat "uhraavat" kätensä, varpaansa ja vaatteensa sen hampaille.
 
Löytyisikö niille koirille mitään hoitopaikkaa? Tai olisiko mahdollista sulkea ne tarhaan/johonkin asunnonosaan pois vieraiden luota ja palkata vaikka joku ulkoiluttaja?

Oikeastaan en näe tuossa muuta ongelmaa kuin ne koirat jos vieraat kerta ovat noin läheisiä. Heistähän juuri olisi apua ja seuraa jos tuo yksin jääminen ahdistaa.

Sinänsä en näe tuota "pimittämistä" niin pahana, kertoi kuitenkin näinkin hyvissä ajoin. Tietysti asiaan vaikuttaa nuo aiemmat valehtelemiset, niistä en osaa sanoa. Mutta tätä en siis pitäisi pahana, varsinkaan jos mies yrittää auttaa järjestämään tilannetta.
 
eroptetipå
Minua kaihertaa eniten, että asiasta ei voitu etukäteen sopia yhdessä. Tähän kyllä vaikuttaa taustammekin, mies valehteli minulle kesällä ja syksyllä rankasti ja sen jälkeen on saatu tehdä todella töitä että luottamus (tai edes osa siitä mitä ennen oli) on saatu palautettua. Jos hän pimittää minulta tämmöistä yli viikon, mitä muuta hän pimittää? Ei ehkä mitään, tai sitten paljonkin. Jos tästä olisi alunperinkin juteltu yhdessä, eikä vasta yli viikon päästä, ei tarvitsisi miettiä voinko edelleenkään luottaa.

Vieraiden tuloa en näe sinänsä ongelmana vaikka olenkin kipeä, vieraat ovat läheistä sukua ja rakkaita ihmisiä. Olen jo nyt niin kypsä neljän seinän sisällä olemiseen ja sängyssä makaamiseen, että minusta on ihanaa että vieraita tulee. Heitä ei tarvitse passata, eikä heitä varten tarvitse olla jalkeilla yhtään enempää kuin pystyn. Ongelmaksi vieraiden kanssa tulee taas tuo pentukoira. Se ottaa kamalasti kierroksia vieraiden tulosta ja alkaa riehumaan. Riehuessaan se myös puree. Kun kyseessä on yli 30-kiloinen (jättirodun pentu...) säntäilevä, pureva ja rimpuileva koira, en voi pyytää vieraita huolehtimaan siitä. Ensinnäkin se uskoo huonosti muita kuin oman perheen väkeä, enkä voi olettaa että vieraat "uhraavat" kätensä, varpaansa ja vaatteensa sen hampaille.

Kyllä mä luopuisin heti koirista. Pelkäisin jo lapsen puolesta!
 
Nipo?
Vauvan hoitoa en koe ongelmaksi, siitä kyllä selviän kivuista huolimatta. Ja vauvaa olen pääasiassa itse hoitanutkin koko ajan, vaikka mies on toki siinäkin auttanut kotona ollessaan. Tuon kokoisia koiria ei vaan tuosta noin vaan laiteta hoitoon, ei ole ketään tuttua kuka ne suostuisi ottamaan. Koirahoitolaa voisi tietysti yrittää, mutta aiemmin varaamalla senkin olisi saanut helpommin, käyttämämme hoitola on yleensä niin suosittu, että viikonloput on täynnä jo pitkään ennen kyseistä ajankohtaa. Ja tuntuu aika turhalta maksaa hoitolasta tämmöisen takia, kun muutenkin rahaa on tällä hetkellä tosi vähän.

Ja koirat olisi sinänsä mukava pitää täällä vieraiden ajan jos mieskin olisi paikalla kuten alunperin sovittiin, lapsivieras kun tulee vähintään yhtä paljon katsomaan koiria kuin vauvaakin. Hänelle on iso pettymys jos koirat ovat poissa. Toki oman perheen asiat menevät vieraiden toiveiden edelle, mutta tätäkään ongelmaa ei olisi tullut kun asiasta olisi ajoissa juteltu yhdessä.
 
"vieras"
Jos tuosta kellon ympäri kestävästä menosta olisi keskusteltu heti yhdessä, olisin ollut valmis yrittämään ratkaisuja, jotka olisivat mahdollistaneet miehen menon.

Eli et ole oikeasti edes kovin kipeä. Kyse on vain siitä ilmoittamisesta. Annat miehen mennä, kunhan tekee tai hakee sulle ruokaa valmiiksi ja kusettaa koiran. Sitten hommaa jonkun kusettajan vielä myöhemmäksi. Sinä hoidat vauvan. Kotityöt saa jäädä. Mikä ongelma??
 
Jos sen koirahoitolan viikonloput ovat täynnä jo pitkään etukäteen niin ehkei se 8pv aiemmin ilmoittaminen olisi auttanut sitä asiaa? Kenties mies vaan pelkäsi sinun hermostuvan jos rupeaa jo sairaalassa heti leikkauksen jälkeen puhumaan kivuliaalle vaimolle noista omista menoistaan?

Mutta siis millä tavalla tuota ongelmaa ei olisi jos mies olisi kertonut menostaan heti? Jos samaa toimintaa voisi soveltaa vieläkin, viikonloppuun on yhä aikaa.
 
"harmaana"
Ikävä kyllä mä en ymmärrä tätä vuodatusta ollenkaan. Kai teillä on muitakin tuttavia ja sukulaisia? Eikö heistä ole apua koirien hoidossa?

Jos et saa kaikista yrityksistäsi huolimatta apua koirien kanssa, sun on vaan pystyttävä koirat ulkoiluttamaan, koska eläimistä huolehtimatta jättäminen on rikos.
 
[QUOTE="harmaana";28306792]Ikävä kyllä mä en ymmärrä tätä vuodatusta ollenkaan. Kai teillä on muitakin tuttavia ja sukulaisia? Eikö heistä ole apua koirien hoidossa?

Jos et saa kaikista yrityksistäsi huolimatta apua koirien kanssa, sun on vaan pystyttävä koirat ulkoiluttamaan, koska eläimistä huolehtimatta jättäminen on rikos.[/QUOTE]


Tai jos se koira on oikeasti niin hankala ulkoilutettava että käy vaaralliseksi noin pian sektion jälkeen eikä apua ole saatavilla niin sitten mies vaan jättää sen harrastusreissun väliin.

Kai vaimon terveys tuossa kuitenkin on tärkeämpi kuin miehen harrastus?
 
"mona"
Kyllä mua ainakin harmittaisi jos mies ois noin toiminut vaikka pystyisinkin hoitoapua järjestämään. Ei ole musta liikaa vaadittu että myös isä antaa kaiken aikansa vauvalle ja äidille ensimmäisinä viikkkoina tai ainakin mahdolliset menot sovitaan yhdessä.

Meillä kaksi lasta ja nyt kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen mies on vihdoin tajunnut että niistä menoista on ilmoitettava ja sovittava etukäteen.
 
Nipo?
[QUOTE="vieras";28306679]
Eli et ole oikeasti edes kovin kipeä. Kyse on vain siitä ilmoittamisesta. Annat miehen mennä, kunhan tekee tai hakee sulle ruokaa valmiiksi ja kusettaa koiran. Sitten hommaa jonkun kusettajan vielä myöhemmäksi. Sinä hoidat vauvan. Kotityöt saa jäädä. Mikä ongelma??[/QUOTE]

Joo kyllä edelleen olen kipeä, enkä vielä voi tietää miten kipeä olen ensi viikonloppuna. Voi olla että kivut häviävät siihen mennessä, mutta siitä huolimatta en voi vielä pitää pentukoiraa kurissa tai ulkoiluttaa koiriamme. En tietenkään olisi osannut kipujen määrää arvioida aiemminkaan sopimalla, mutta kuten ensimmäiseen viestiin kirjoitin, että ajoissa sopimalla olisin ollut valmis yrittämään tämmöisen päivän järjestämistä, _vointini_huomioiden_toki_. Ainakin itse olen valmiimpi kokemaan kipuja, jos tunnen että minut on huomioitu (tässä tapauksessa sopimalla ja järjestämällä yhdessä etukäteen), kuin silloin jos on toimittu niinkuin minua, vauvaa ja tätä tilannetta ei olisikaan.

Olen tässä toipumisaikana ollut kahdesti enemmän jalkeilla, ja molemmat kerrat ovat kostautuneet loppupäivän todella kivuliaalla ololla ja haava-alueen reilulla turpoamisella. Tuo turpoaminen mm. altistaa arpikiinnikkeille, jotka taas saattavat kipuilla vuosia ja vaikka loppuelämän. En ehdoin tahdoin halua riskeerata toipumistani, vaikka joku tuolla ylempänä sanoikin että liikkeelle vaan kuten hänkin on tehnyt. Jokaisella on omanlaisensa kroppa ja leikkauksetkin sujuvat yksilöllisesti kuten myös niistä toipuminen. Kipu on elimistön viesti, jota kannattaa kuunnella, ja ihan lääkärin ohjeilla tässä mennään.
 
"harmaana"
Tai jos se koira on oikeasti niin hankala ulkoilutettava että käy vaaralliseksi noin pian sektion jälkeen eikä apua ole saatavilla niin sitten mies vaan jättää sen harrastusreissun väliin.

Kai vaimon terveys tuossa kuitenkin on tärkeämpi kuin miehen harrastus?
Eläinsuojelulakia on valitettavasti noudatettava vaikka kuinka olisi hankalaa. Totta kai jokaisella on varmasti yksi sellainen ihminen lähipiirissä joka voi tulla apuun, jos mies ei voi auttaa. Ilmeisesti ap:lla ei ole tai sitten vaan rankuttaa täällä testatakseen miten hyvin ihmiset käyvät provoon kiinni ja hyvin on provo nielty mitä ilmeisemmin...
 
"Lissu"
[QUOTE="vieras";28306547]no johan....varmaan eka lapsi teillä? mä en vaan jaksa tajuta tuollaista avuttomuutta!! Sektiosta tulet taatusti toipumaan paremmin kun teet muutakin kun "lepäilet sängyssä", pikkuhiljaa liikkeelle vaan. Nostelukielto kyllä totta, 6-8vko jopa! Mut ei se haava siitä mihinkään repeä, jos vauvanm hoidat normaalisti. Koirat hoitoon ja mies reissuun. Kyllä pärjäät, iso ihminen!!
(neljä lasta ja yksi sektio itsellä takana, yksi koirakin löytyy, sektion jälkeen kun kotiouduin 5. pvä, lähin saman tien "lenkille", eli vähän kävelemään koiran kanssa, ei revenny haava, mieli korkeintaan virkistyi!!)[/QUOTE]

Toipuminen on hyvin yksilöllistä ja riippuu vähän siitäkin miten sektio on mennyt. Viisi päivää sektiosta mä en todellakaan olisi ollut lenkkikunnossa, ekalla kerralla en ollut edes päässyt vielä sairaalasta pois (ja nimenomaan oman vointini vuoksi).
 

Yhteistyössä