Lisää liikuntaa, paino vaan nousee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli ongelma tulikin jo otsikossa. Missähän vika, kun olen viime syksystä lisännyt pikkuhiljaa liikuntaa lähinnä bodypumpin ja salillakäynnin myötä. Ja paino on noussut siitä 3 kg!!! Käyn kerran viikossa pumpissa ja kerran viikossa salilla. Nyt olen onnistunut käymään parina viikkona 2 kertaa pumpissa, eli kerrat ei päätä huimaa.

Alkaa ottaa päähän, eikö painon pitäisi paremminkin laskea jos liikun enemmän? Ja ei, senttimitat ei ole vähentyneet yhtään. Olen 162 cm ja nyt 69 kg (!!!!) kun aiemmin painoin 66 kg. Siinäkin oli jo liikaa, entäs nyt sitten! Syönyt en ole sen enempää kuin ennenkään, muuten olen tosiaan elellyt kuten ennenkin.

Pitää vissiin palata takaisin sohvalle makaamaan, jos se paino sitten tippuisi. Mitä ihmettä teen väärin?

Syöt enemmän huomaamattasi tai olet lisännyt jotain juomista. Muutenhan paino olisi tippunut. Lihasmassalla tuota ei voi selittää, kun ei vartalo ole kaventunut ja siihen, että painavaa lihasta tulee niin täytyy todella treenata vuosia.

Mulla sama vika. Eka 2kk meni niin, että paino nousi pari kiloa. Jatkoin silti jotta kunto kohenisi. Nyt paino on alkanut tippumaan. Jalat ovat kiinteytyneet kävelystä eli lihasmassa on kasvanut ja läskiä on lähtenyt.
Lisää tuohon vielä kävelylenkki pari kertaa viikossa. Kyllä alkaa paino tippumaan.

Taas näitä. Niinkuin itsekin varmasti ihan hyvin ymmärrät, lisääntynyt liikunta ei takuulla nosta painoa, mikäli syöminen on pysynyt ennallaan. Tämä on fysiologinen mahdottomuus ja siitä on ihan turha keskustella tämän pidempään. Joko syöt enemmän tai "huonommin". Piste.

[QUOTE="vieras";28284915]Syöt enemmän huomaamattasi tai olet lisännyt jotain juomista. Muutenhan paino olisi tippunut. Lihasmassalla tuota ei voi selittää, kun ei vartalo ole kaventunut ja siihen, että painavaa lihasta tulee niin täytyy todella treenata vuosia.[/QUOTE]

Hah...hah..haa....lihasmassa kasvaa aika nopeasti. Jättimuskelien kasvu tapahtuu vuosissa.

Lämpimästi suosittelen lukemaan Gary Taubesin Why we get fat and what to do about it. Teos tarjoaa tieteellisen vastauksen kysymykseesi. Kyseessähän on suorastaan paradoksi. Liikuntahan monia ei auta laihtumaan - päin vastoin. Itselleni kävi samoin vuosia sitten. Kuukauden ajan pyöräilin 80 km päivässä hyvin niukalla syömisellä - lihoin 4 kg. Aloitin kuntosaliharjoittelun, harrastin sitä vuoden, eikä grammaakaan pudonnut, vaan lihoin entisestään. Oikeastaan vasta tuon kirjan lukemisen jälkeen tajusin, mistä laihdutuksessa on oikeasti kyse, ja pääsin vihdoin eroon 20 liikakilostani.

Tähän ketjuun onkin jo tullut joitain vasatuksia, mutta ne voit jättää huomiotta, koska suurin osa niistä on älyvapaata soopaa.

Eli munhan olisi pitänyt lisätä syömistä huomattavasti entisestä, jotta paino olisi noussut tuon 3 kiloa. Kun en ole, päinvastoin olen koittanut pienentää annoksia ja punninnut ruuat vaa'alla.

Ymmärrän kyllä, ettei lihas kehity kovin nopeasti. No, lisään kävelyä kunhan tiet sulaa. Saa nähdä auttaako se sitten.

[QUOTE="Jaapajaa";28284970]Lämpimästi suosittelen lukemaan Gary Taubesin Why we get fat and what to do about it. Teos tarjoaa tieteellisen vastauksen kysymykseesi. Kyseessähän on suorastaan paradoksi. Liikuntahan monia ei auta laihtumaan - päin vastoin. Itselleni kävi samoin vuosia sitten. Kuukauden ajan pyöräilin 80 km päivässä hyvin niukalla syömisellä - lihoin 4 kg. Aloitin kuntosaliharjoittelun, harrastin sitä vuoden, eikä grammaakaan pudonnut, vaan lihoin entisestään. Oikeastaan vasta tuon kirjan lukemisen jälkeen tajusin, mistä laihdutuksessa on oikeasti kyse, ja pääsin vihdoin eroon 20 liikakilostani.

Tähän ketjuun onkin jo tullut joitain vasatuksia, mutta ne voit jättää huomiotta, koska suurin osa niistä on älyvapaata soopaa.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä.

Lihaksen kehittyminen on muuten hyvin yksilöllistä. Joku saa perusliikunnalla hyvän lihaksiston nopeasti, joku taas ei tarvi edes sitä perusliikuntaa vahvoihin lihaksiin. Kolmas taas tekee punttitreeniä vuosikaudet, ja saa kasvatettua jotkut säälittävät viritelmät.

Ilmeiseti painosi ei ollut laskusuuntainen myöskään ennen liikunnan lisäämistä. Eli tuskinpa se nytkään alkaisi laskea sovalla makaamalla.

Jos et ole ennen harrastanut mitään liikuntaa, niin osa painonnoususta voi olla lihasta, vaikka liikuntamääräsi ei kovin suuri olekaan. Pieni painonnousu liikunnan aloittamisen yhteydessä kuuluukin asiaan. Nyt vaan jatkat liikuntaa ja samanikaisesti tarkkailet syömistäsi. Turhia hiilihydraatteja pois etenkin. Kyllä se paino siitä lähtee vielä laskuunkin.

[QUOTE="Jaapajaa";28284970]
Tähän ketjuun onkin jo tullut joitain vasatuksia, mutta ne voit jättää huomiotta, koska suurin osa niistä on älyvapaata soopaa.[/QUOTE]

Aivan. Koko maailman terveys- ja liikuntatieteilijät ovat ihan kuutamolla asian suhteen. Mutta onneksi meillä on Gary Taubes, joka kertoo meille, miksi lihomme. Meissä itsessämmehän ei tietenkään ole mitään vikaa (emme siis esim. syö yli kulutuksemme), vaan vika on rasva-aineenvaihdunnassa. Tämä kun fiksataan kuntoon, niin homma alkaa pelittää!

Nyt tähän tulee joku kyynikko kommentoimaan, että söipä sitten mitä tahansa yli kulutuksen, niin lihoo. Se on tietysti totta, mutta se on niin ikävä totuus, että osta mieluummin se Gary Taudesin kirja.

Mulla on paino noussut viidessä vuodessa 5 kg mutta minulla onkin reippaasti lihasta. Vaatekoko on silti pienentynyt. Tosiaan ei ihan pienellä treenillä saa aikaan niin merkittävää lihasmassan kasvua että se näkyisi painossa, jos ylipainoa on. Itse teen tosi kovaa treeniä nelisen kertaa viikossa.

Huoh vaan taas. Ihminen ei laihdu, jos syö yli kulutuksensa. Aika fakiiri saa (varsinkin nainen) olla, että parilla viikottaisella sali- tai pumppikerralla keräisi 3kg lihasta. Varsinkin kun siellä salilla voi vetää täysillä, tosi kevyesti tai siltä väliltä.

Yhteistyössä