Mikä lemmikiksi meidän perheeseen (jyrsijä tmv)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kauan, kauan on tyttö (pian 8v) jo haaveillut omasta (siis "omasta", toki minä olen vastuussa) lemmikistä. Ollaan käyty eläinkaupassa ja kaikki on vaan niiiiiiin ihania. Mikä tahansa kävisi.

Olen miettinyt asiaa ja päätin yllättää tytön, kun hänellä on toukokuun alussa syntymäpäivä. Ostan hänelle oman lemmikin. Olen selaillut netistä eri jyrsijöiden hoito-ohjeita, luin myös lemmikkilinnuista ja terraarioeläimistä. Liskot ym unohdan suosiolla, ovat aika vaikeita hoitaa ja ei ehkä vastaa meidän perheen "tarpeita".

Löysin kirpparilta erittäin hyväkuntoisen häkin ja ostin sen. Sen mitat on 80cm x 45cm ja se on 75cm korkea. Pinnojen väli on n. sentin, ehkä vähän alle (vaikea mitata tarkasti)

Mitä suosittelisitte? Minkä lemmikin / mitä lemmikkejä tuohon häkkiin voisi ottaa? Mikä ylipäätään olisi hyvä?
Ollaan siis ihasteltu eläinkaupassa hiiriä, kääpiö- ja tavallisia hamstereita, rottia, gerbiilejä, deguja, kaneja, marsuja, undulaatteja, seeprapeippoja, kanarialintuja, chinchilloita... Mutta oma lemmikki olisi tarkoitus hankkia ihan kasvattajalta suoraan.

Vinkkejä ottaisin kiitollisena vastaan!

No, häkin koon perusteella ei voi suositella kuin hamsteria. Esim. marsut ja kanit vaativat paljon isomman häkin. Esim. gerbiilejä taasen ei voi pitää "pinnahäkissä" vaan niillä pitää olla seinällinen "häkki" esim. akvaario.

hamsterit ovat yöeläimiä, joten niistä ei välttämättä ole päivisin seuraa.

rotat haisee ihan kamalalle :x

suosittelen kääpiökania tai marsua. meillä on kääpiöluppakorvakani, 7v ja 9v osaa käsitellä sitä todella hyvin. itse huolehtin wc-astian tyhjennyksestä ja kynsien leikkaamisesta. kani on seurallinen, ja tykkää olla sylissä. lapset ulkoiluttaa sitä kesällä ulkona valjaissa :) hyvälaatuista kuivaa heinää ja raikasta vettä täytyy olla aina saatavilla, lisäksi kanit syö tuoreita porkkanoita, salaattia, kurkkua, omenaa ym, kuivattua leipää ja pellettiä. tosin häkki kannattaisi olla ainakin 120x60cm ja joka päivä pitäisi saada jaloitella vapaana

[QUOTE="Vieras";28273423]Kauan, kauan on tyttö (pian 8v) jo haaveillut omasta (siis "omasta", toki minä olen vastuussa) lemmikistä. Ollaan käyty eläinkaupassa ja kaikki on vaan niiiiiiin ihania. Mikä tahansa kävisi.

Olen miettinyt asiaa ja päätin yllättää tytön, kun hänellä on toukokuun alussa syntymäpäivä. Ostan hänelle oman lemmikin. Olen selaillut netistä eri jyrsijöiden hoito-ohjeita, luin myös lemmikkilinnuista ja terraarioeläimistä. Liskot ym unohdan suosiolla, ovat aika vaikeita hoitaa ja ei ehkä vastaa meidän perheen "tarpeita".

Löysin kirpparilta erittäin hyväkuntoisen häkin ja ostin sen. Sen mitat on 80cm x 45cm ja se on 75cm korkea. Pinnojen väli on n. sentin, ehkä vähän alle (vaikea mitata tarkasti)

Mitä suosittelisitte? Minkä lemmikin / mitä lemmikkejä tuohon häkkiin voisi ottaa? Mikä ylipäätään olisi hyvä?
Ollaan siis ihasteltu eläinkaupassa hiiriä, kääpiö- ja tavallisia hamstereita, rottia, gerbiilejä, deguja, kaneja, marsuja, undulaatteja, seeprapeippoja, kanarialintuja, chinchilloita... Mutta oma lemmikki olisi tarkoitus hankkia ihan kasvattajalta suoraan.

Vinkkejä ottaisin kiitollisena vastaan![/QUOTE]

Mittaa se häkin pinnaväli. Jos on 1cm tai alle, niin tuohon häkkiin voisi sitten laittaa hiiriä, tai syyrialaisen hamsterin. Lintuja tuollaiseen ei taida sopia.
Chinchilla voi elää jopa 20v häkissä. Marsu ja kanikin jopa 10v. Linnut samoin. Kannattaa valita lemmikki tarkoin! Ehdottomasti suosittelen sitten että hankitte myös kasvattajalta sen lemmikin, otitte minkä hyvänsä.

Syyrialaista hamsteria en tuon ikäiselle hankkisi. Hamsteri on niin vahvasti yöeläin, ja tuon ikäisellä varmasti tekee mieli touhuta lemmikin kanssa päivisin. Esim kaksi marsua voisi olla kiva? Niistä olisi seuraa toisilleen. Älkää hankkiko vain yhtä marsua. Marsut tosin sitten voi elää melko pitkään. Ehkä joku kääpiökanikin voisi olla mukava lemmikki, tai sitten jokin lintu.

Mun mielestä sä lähdet nyt vähän väärältä pohjalta etsimään lemmikkiä. Ei saisi kyllä ostaa mahdollisimman halpaa häkkiä kirpparilta ja sitten ruveta miettimään, mitä elläimiä sinne voisi laittaa =0

Pitäisi edetä niin, että ensin mietittäisiin mikä eläin olisi sopivin.
Sitten ostettaisiin eläimelle tarvittavat tarvikkeetkin.

Sanot, että olisit tietysti vastuussa lemmikistä. Olisitko myös valmis viemään vaikkapa hamsterin eläinlääkäriin, vaikka tietäisit että siitä tulisi ehkä sadan euron kulut?
Mä olen vienyt hiiren eläinlääkäriin ja se maksoi 80 euroa. Hiiri itse maksoi 10 euroa. Näitäkin asioita pitää miettiä.

Mulla oli tuon ikäisenä rotta eikä rotat haise sen pahemmalle kuin muutkaan häkkieläimet jos siitä häkistä huolehtii. Aivan ihana kuitenkin oli luonteeltaan ja paras kaverini joka kulki mukana olkapäällä ja oppi aivan älyttömästi kaikkea.

Mä sinuna myisin tuon häkin eteenpäin. Kuulostaa aika pieneltä. Mun tyttö kans halus hamsteria, kania tai marsua. Hamsterit hylkäsin heti, se kun on yöeläin. Marsuja mietittiin ihan tosissaan, mutta sitten katsoin häkkien kokoa, enkä todellakaan halua niin isoa häkkiä heinineen päivineen meille. Lisäks joku sanoi että marsujen häkki haisee helposti. Tiedän että pitää siivota riittävän usein, mutta silti. Kanit hylättiin samojen syiden takia ja lisäks eläinkauppias ei suositellut kania pienen lemmikiksi voimakkaiden takajalkojen takia. Meille tuli sitten kaksi kissaa ja ollaan todella tyytyväisiä. Tiesithän että mm marsuja pitää olla aina vähintään kaksi?

[QUOTE="vieras";28273814]Mulla oli tuon ikäisenä rotta eikä rotat haise sen pahemmalle kuin muutkaan häkkieläimet jos siitä häkistä huolehtii. Aivan ihana kuitenkin oli luonteeltaan ja paras kaverini joka kulki mukana olkapäällä ja oppi aivan älyttömästi kaikkea.[/QUOTE]

Rotta on myös sosiaalinen ja älykäs eläin, koskaan ei saa ottaa vain yhtä rottaa.
Eikä rotta sovi missään nimessä pelkästään pienille lapsille, rotta on kuin koira. Se tarvitsee sosiaalistamista, opettamista. Jos rottaa ei sosiaalisteta, siitä voi tulla
aggressiivinen, kuten koirastakin.

Rotta on etupäässä aikuisten lemmikki. Jos aikuiset opettavat sen, se on lastenkin lemmikki.

[QUOTE="vieras";28274358]Rotta on myös sosiaalinen ja älykäs eläin, koskaan ei saa ottaa vain yhtä rottaa.
Eikä rotta sovi missään nimessä pelkästään pienille lapsille, rotta on kuin koira. Se tarvitsee sosiaalistamista, opettamista. Jos rottaa ei sosiaalisteta, siitä voi tulla

Rotta on etupäässä aikuisten lemmikki. Jos aikuiset opettavat sen, se on lastenkin lemmikki.[/QUOTE]

Perustele mitä erityistä sosiaalistamista ja opettamista rotta tarvii? Kyllä minusta jyrsijälle riittää, että tottuu ihmisten käsittelyyn, ja on käsikesy eikä pure. Mitään "opettamista" rotalle ei kyllä tarvi, vaikka tietty rotta älykkäänä eläimenä erilaisia temppuja oppiikin. Itselläni rottakokemusta vuodesta 1993 alkaen, samoin kasvattanut olen.
Mutta rotta on kyllä mieluummin vähän isomman lapsen lemmikki, teini-ikäiselle voisi jo sellaisen hommatakin.

Peesaan vierasta joka kertoi että rotta on aikuisen lemmikki. Tutullani oli rottia ja niitä koulutettiin lähes samoin kuin koiraa. Jos aloittajalla ei ennestään ole kovin paljoa kokemusta eläimistä en suosittelisi rottaa. Sitä en tiedä olisiko tuo häkki sitten rotalle sopiva.

Tiiä tosta häkistä, mutta Venäjän kääpiöhamsteri Talvikot ovat aivan ihania, suloisia ja helppohoitoisia otuksia :)
Meillä ilmeisesti käynyt hyvä tuuri, kun viihtyy kädessä ja antaa koskea, jotkut yksilöt ilmeisesti ovat melko
arkoja ja nopealiikkeisiä, mutta yleensä tottuvat kuitenkin kosketukseen ajan kanssa. Häkkinä meillä mini Duna (?) ja on justiinsa sopiva kääpiöhamsterille.

Meillä on ollut vaikka mitä tyyppiä pienistä jyrsijöistä isoon koiraan. Ja helpoimpia hoitaa on olleet kissat. Niistä on myös paljon iloa koko perheelle. Ihan fiksusti ajattelet, että vaikka lemmikki tuleekin lapsellesi, niin sinä olet lemmikistä kuitenkin hoitovastuussa. Näin minäkin olen aina ajatellut, olipa tulija sitten 50 kiloinen koira tai pikkuruinen hamsteri.

Kuten muutkin jo todenneet, niin tuo häkki ei kyllä ole kovin hyvä. Pienelle jyrsijälle karkaamisvaara suuri, isommalle häkki on liian pieni. Minäkin pistäisin häkin kiertoon ja miettisin asiaa uudestaan.

Perustele mitä erityistä sosiaalistamista ja opettamista rotta tarvii? Kyllä minusta jyrsijälle riittää, että tottuu ihmisten käsittelyyn, ja on käsikesy eikä pure. Mitään "opettamista" rotalle ei kyllä tarvi, vaikka tietty rotta älykkäänä eläimenä erilaisia temppuja oppiikin. Itselläni rottakokemusta vuodesta 1993 alkaen, samoin kasvattanut olen.
Mutta rotta on kyllä mieluummin vähän isomman lapsen lemmikki, teini-ikäiselle voisi jo sellaisen hommatakin.

Rotta ei ole "normaalijyrsijä". Rotta tarvitsee opetusta, ja muutenkin omistajansa kanssa tietynlaista, henkistä yhteyttä. Niinkuin koirakin.
Mulla on myös ollut ja on, kumpiakin.

Marsuja pitäisi aina olla vähintään kaksi, ja kahdelle tuo häkki on valitettavasti aivan liian pieni.

Myisin häkin, ja päättäisin minkä eläimen hankin. Jos häkkiä tarvitsee, niin sitten oikean kokoisen häkin ostoon :)

Kisu olisi varmasti aivan ihana lemmikki.

[QUOTE="vieras";28273747]Mun mielestä sä lähdet nyt vähän väärältä pohjalta etsimään lemmikkiä. Ei saisi kyllä ostaa mahdollisimman halpaa häkkiä kirpparilta ja sitten ruveta miettimään, mitä elläimiä sinne voisi laittaa =0

Pitäisi edetä niin, että ensin mietittäisiin mikä eläin olisi sopivin.
Sitten ostettaisiin eläimelle tarvittavat tarvikkeetkin.[/QUOTE]
Tämä on kyllä täyttä asiaa. Jos olosuhteiden pakosta päätyy johonkin tiettyyn lajiin niin lopputuloksena voi olla eläin joka ei kohta enää miellytäkään.

Kun me päätettiin kasvattaa laumaamme jyrsijöillä, eri lajeista luettiin eri lähteistä paljon tietoa. Lopuksi päädyttiin deguihin. No, eihän kaupoista löydy deguille kelvollisia asumuksia joten sellainen piti itse tehdä.

Älkää missään nimessä hankkiko eläintä eläinkaupasta! Ovat yleensä villejä (ei totutettu käsittelyyn missään vaiheessa), toisinaan iästä tai alkuperästä ei ole mitään tietoa jne.

[QUOTE="vieras";28274358]Rotta on myös sosiaalinen ja älykäs eläin, koskaan ei saa ottaa vain yhtä rottaa.

Rotta on etupäässä aikuisten lemmikki. Jos aikuiset opettavat sen, se on lastenkin lemmikki.[/QUOTE]

Meilläkin rottia oli kaksi, toisen kuoltua uutta ei enää otettu kun sitä toista ei sen seura alunperinkään hirveästi kiinnostanut. Ainahan lemmikki on pääasiassa aikuisen vastuulla, joka tapauksessa vaikka rotta muistuttaakin koiraan niin en vertaisi niiden kahden sosiaalistamista toisiinsa.

Häkkiin en kommentoi(paitsi että etukäteen katsot mitkä on minimi vaatimukset).

Itselläni on ollut kaikennäköisiä lemmikkejä ja olen eläintenhoitaja koulutukseltani. häkkiin en jaksa kommentoida(kuulostaa monella vähän liian pieneltä ja pinnaväli taas pienemmille suurelta)

Mitä tulee itse lemmikkiin en voi suositella kuin rottaa ja hiirtä! ja meillä kyllä 4,5vuotiaskin osaa näitä käsitellä! samaten tuo 8v.

Nää kaks lajia on sellaset varmasti kesyt(kunhan on käsitelty pienestä pitäen) ei pure, ja tykkäävät ihmisistä, meillä on tällä hetkelläkin molempia, ja nuo rotat on aian kerjäämässä huomiota, uutena vuotena kun paukahti raketti,niin kyllä yks noista rotista ryntäsi äkkiä lapsen syliin ja paidan alle(meillä on siis yksi raketti arka rotta :D ). menevät taskuun ja oppivat kaikennäköistä.

tosin rotat on vähän vilkkaita, käsikesyhiiri on helpompi pideltävä. mutta nää rotat on kyllä valloittavia persoonia.

muut jyrsijät/kanit ei oikein ole yhtä syli eläimiä mitä nää. suosittelen siis :)

Mutta ei eläinkaupasta.

Naaraita on oltava väh se 2(hiirissä mielummin enempi). mutta hiiren jos ottaa niin vain 1uros(koska urokset alkaa tappelee herkästi),rotista veljekset yleensä tulee toimeen.

Meillä uros hiire ton elänyt pisimpään,naaraille tuppaa tulee nisä kasvaimia. ainoa miinuspuoli hiirissä on se että ovat suht lyhyt ikäisiä.

Yhteistyössä