MIKSI suomalaiset naiset valittavat niin jumalattoman paljon?

• Viestiketjun aloittaja "tinttinen"
  • Ensimmäinen viesti
"tinttinen"
Olen lähiaikoina ollut kahdessakin tapauksessa tekemisissä lukuisten naisten kanssa, ja yksi piirre saa minut ihmettelemään ja jopa ärsyyntymään!

Miksi naiset valittavat kaikesta ja kaikista niin jumalattoman paljon? Miksi?

Tapaukset on tilaisuuksia joihin on kerääntynyt itselleni vieraita, 20-50v suomalaisia naisia, ihan kaikista lähtökohdista, ammattikunnista jne.
Sekalainen ryhmä siis, PAITSI sen valittamisen suhteen.

Aiheet on laajoja, on valitusta yhteiskunnasta, kauppakulttuurista, suomalaisuuden piirteistä jne. vaikka mistä.
Ja näiden tilaisuuksien tarkoitus ei tämä todellakaan ole, tuntuu että monet vain käyttävät näitä jonain ilmaisina terapiaistuntoina, tilaisuuksina purkautua ja päteä.

Selvennän vielä siis että valitukset eivät kohdistu minuun.

Aidosti nämä tilanteet ovat mulle itselleni jotenkin todella uuvuttavia, päätä särkee ja se useamman tunnin valituksen kuuntelu vie kaiken energian, tulen itsekin kärttyiseksi ja negatiiviseksi.

Miten kestää tuollaista valitusta ja voisiko ihan jokainen tehdä tietoisen päätöksen että vähentää sitä jokapäiväistä valitusta, edes puolella? :)

"jaa"
Voipi olla ihan vaan tapakulttuuri; uusimmassa Yhteishyvässä oli kirjoitus tästä miten masentava suomalainen mielenlaatu voikaan olla ja kirjoitus vilisi suomalaisia sananlaskuja ym., joista se todellakin kävi ilmi. Jos on positiivinen tai kehuu jotakin juttua, muilla menee siitä pasmat sekaisin. Muistan kun olin töissä kassalla ja otin työkseni putsata kassahihnan ym. kunnolla päivittäin. Tämä aiheutti leipääntyneissä kollegoissani ensin naureskelun tarpeen ja vähättelemisen ääneen ("emmä koskaan oo tollasta tehnyt, ei sunkaan tarttis"), mutta kun esimieheltä tuli kehuja + muillekin kehoitus pitää huolta kassojensa siisteydestä, johan muuttui ääni kellossa: alkoi suoranainen kyräily.

"Joo"
Itse olen monesti ärsyyntynyt samaan asiaan. Etenkin kun mennään ulos tai juhliin tai vaikka nuuten vain jonkun luona iltaa viettämässä, niin olisi kiva pitää hauskaa. Ei valittaa ja marmattaa asioista ja voivotella ja kauhistella. Ihan järkyttävää miten ilotonta kansaa täältä löytyy.

"tinttinen"
[QUOTE="jaa";28266283]Voipi olla ihan vaan tapakulttuuri; uusimmassa Yhteishyvässä oli kirjoitus tästä miten masentava suomalainen mielenlaatu voikaan olla ja kirjoitus vilisi suomalaisia sananlaskuja ym., joista se todellakin kävi ilmi. Jos on positiivinen tai kehuu jotakin juttua, muilla menee siitä pasmat sekaisin. Muistan kun olin töissä kassalla ja otin työkseni putsata kassahihnan ym. kunnolla päivittäin. Tämä aiheutti leipääntyneissä kollegoissani ensin naureskelun tarpeen ja vähättelemisen ääneen ("emmä koskaan oo tollasta tehnyt, ei sunkaan tarttis"), mutta kun esimieheltä tuli kehuja + muillekin kehoitus pitää huolta kassojensa siisteydestä, johan muuttui ääni kellossa: alkoi suoranainen kyräily.[/QUOTE]

Onkohan se joku ryhmäytymis- tai laumaankuulumis-juttu?
Kuuluu valittaa, sovit ryhmään kun valitat sinäkin?

Olen tätä pohtinut.

Jotenkin tuntuu olevan sallitumpaa ja hyväksyttävämpää se valittaminen kuin tyytyväisyys tai jonkin asian kehuminen.

"Joo"
[QUOTE="tinttinen";28266300]Onkohan se joku ryhmäytymis- tai laumaankuulumis-juttu?
Kuuluu valittaa, sovit ryhmään kun valitat sinäkin?

Olen tätä pohtinut.

Jotenkin tuntuu olevan sallitumpaa ja hyväksyttävämpää se valittaminen kuin tyytyväisyys tai jonkin asian kehuminen.[/QUOTE]

Totta tuokin. Jos erehtyy ryhmässä kertomaan, että on tosi tyytyväinen niin itseensä kuin elämäänsä yleensä, niin johan saa vittuilua osakseen.

"tinttinen"
[QUOTE="vieras";28266287]Niin, on niitä jotka käsittelevät ärtymyksensä toisten ihmisten kanssa, ja sitten niitä jotka jäävät junnaamaan ärsytystään toisten selän takana / nettipalstoilla ;)[/QUOTE]

Mulla teki aidosti mieli siellä tilaisuudessa pompata tuolista pystyyn ja huutaa että lopettakaa nyt jo ***** se turha valitus! :D

Mutta mitä hyötyä siitä olisi ollut?
Olisin saanut hullun maineen ja tuskin mua oltaisi seuraavalla kerralla päästetty enää sisälle. :D

"tinttinen"
[QUOTE="Joo";28266307]Totta tuokin. Jos erehtyy ryhmässä kertomaan, että on tosi tyytyväinen niin itseensä kuin elämäänsä yleensä, niin johan saa vittuilua osakseen.[/QUOTE]

Joo, noin se juuri menee.

Olenko mä sitten vain jotenkin liian herkkä kun en kestä sitä valitusilmapiiriä?

Pitäisikö sitä jaksaa?

En vaan jaksa valittaa, siitä tulee paska fiilis, enkä jaksa sitä liikaa kuunnellakaan.

"Vieras"
Aloitin yhden kurssin, jossa yllätykseksi oli maahanmuuttaja-naisia huomattavan paljon. On niin hauska ja positiivinen tunnelma ettei paremmasta väliä. Ja ihmisiin tutustui heti.

On muitakin jäykkiä kuin suomalaiset. Mutta kyllä suomalaiseen menoon kuuluu valitus, hiljaisuus, kateus ja negatiivisuus. Naisporukassa tiivistyy helposti kun valitetaan miehistä ym.

"vieras"
Riippuu ihmisistä. Ei kaikki naiset valita ja ruikuta. Oikeastaan, voisi sanoa että ne valittavat eniten, joilla ei ole paljoa mitään valittamista. Ne taas eivät valita paljoakaan, joilla menee oikeasti huonosti.
Sellaiset eivät jaksa osallistua tuollaisiin "sosiaalisiin ruikutusmeininkeihin".

että hohhoijaa
Kyllä se valittaminen onnistuu sekä miehiltä että naisilta.

Omassa kaupungissa tällä hetkellä valitettu hallinto-oikeuteen Tarjoustalon häiritsevistä mainosvaloista, jotka kuulemma pilaavat koko maiseman. Sen lisäksi valitetaan suunnitteilla olevasta tuulipuistosta, joka käytännössä sijaitsee 1 km päässä jonkun kesämökistä sekä 1,5 km päässä vakituisesta asutuksesta. Maisema pilaantuu, linnut kuolevat, ihmiset sairastuvat fyysisesti ja psyykkisesti. Melu vastaa rokkikonsertin desibelejä. Kuulemma...

[QUOTE="tinttinen";28266315]Joo, noin se juuri menee.

Olenko mä sitten vain jotenkin liian herkkä kun en kestä sitä valitusilmapiiriä?

Pitäisikö sitä jaksaa?

En vaan jaksa valittaa, siitä tulee paska fiilis, enkä jaksa sitä liikaa kuunnellakaan.[/QUOTE]

Et jaksa valittaa? Silti valitat täällä ja oikein hyvin luonnistuu sulta.

..
Kyllä ainakin meidän työyhteisössä palaverit menee yleensä yleiseen valittamiseen. Milloin on liian kiire, milloin ei ehdi sitä ja tätä. MIlloin toisella osastolla päästään helpommalla tai laiskotellaan niin että kaikki kaatuu meidän niskaan.. mutta meillä kyllä pahin valittaja tulee itärajan takaa.

kaikki naiset jotka on syntyneet vuonna 1975 ja sen jälkeen, on päässeet elämässä niin pirun helpolla, että ne ei tajua, että asiat vois oikeestikkin olla vaikeita. siks ne valittaa joka pienestäkin asiasta, kun eivät ole kokeneetkaan oikeita valituksen aiheita, toki ei nyt ihan sata prossasti näin oo. mutta isolla osalla kuitenkin

"mies"
Yllättävää: ketju, jossa naiset arvostelevat itse toimintaansa :) Kyllä se kielteisyys on välillä valtavan voimakasta. Ulkomailla ei samanlaista negatiivisuuden energiakenttää tunne.

"hmh"
Totta tämä aloitus.

Suomessa on poikkeuksellisen suopea ilmapiiri ruikuttamiselle ja urputtamiselle ja kitisemiselle. Käytösmalli joka monessa muussa kulttuurissa koetaan vastenmieliseksi, tyhmäksi ja ikäväksi, eikä sellaista suosita, onkin meillä "normaali".

Jospa siihen joskus tulisi muutos?

Yhteistyössä