Mitä maksais tämmönen talo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkärakennan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkärakennan

Vieras
Osaisko joku sanoo, että mitä tulis kaikkineen maksamaan tommonen Kastellin Economy 100 talo. Tontti olis vuokratontti kaupungilta ja kai siellä sitten on sähkö, vesi sun muut kun on asuinalueella?

Eli mitä kaikkineen maksais Economy 100 jos ei ite tekis mitään?

Mimmosia kokemuksia on? Perhe olis aikuiset + poika 4v, tyttö 0v. Siis nyt ne iät tommoset.

[QUOTE="vieras";28259363]n.1600e/ neliö[/QUOTE]

Oikeestikko. Etelä-Suomessa? No sittenhän se olis 160 000.

No mites sitten menee jos ostaa Economy 103 jossa on siis 1.5-kerrosta. Jos se yläkerta tehdään vaan puoliksi. Tekee sitten ite loppuun joskus.

Mun vanhemmilla on tuo talo.

Talon hintahan on tuo 131t ja rapiat, ellette tee muutoksia. Osa muutoksista ei maksa mitään. Jos te löydätte materiaalit perusvalikoimasta, niin hinta on tuo.

Asuinalueilla on tosiaan varmaankin sähköt, viemäröinnit jne vedetty tontille asti, mutta se, että teidän talo liittyy niihin maksaa joitakin tuhansia euroja. Täällä landella liittymismaksut yhteensä tulivat noin 7000e.
Tottakai myös netti, telkkari jne pitää saada uuteen taloon.

Rakennusvalvoja teidän täytyy palkata ja meillä se maksoi 3000e, mikä lienee ihan keskihinta.

Maatyöt maksatte itse. Tiedättekö pitäääkö tonttia paaluttaa tai räjäytellä jotakin? Meillä oli helppo tontti ja maatyöt maksoivat 20t euroa.

Mites autotallin kans?

Talona tuo on tosi kiva talo ja vanhempani ovat tykänneet.

Tai miten se yleensä menee jos on kaksikerroksinen. Tuleeko ne neliöt yhtä kalliiksi yläkerrassa. Eli onko halvempaa rakentaa 150 neliöö yhteen kerrokseen kuin vaikkapa semmonen jossa alakerta on sata, mutta yhteensä 150 yläkerran kera.

[QUOTE="ap";28259378]Tai miten se yleensä menee jos on kaksikerroksinen. Tuleeko ne neliöt yhtä kalliiksi yläkerrassa. Eli onko halvempaa rakentaa 150 neliöö yhteen kerrokseen kuin vaikkapa semmonen jossa alakerta on sata, mutta yhteensä 150 yläkerran kera.[/QUOTE]

Ylöspäin on aina edullisempi rakentaa.

Mä kysyin vielä äidiltäni, niin heillä itse talolle oli hintaa tullut loputa 141600e. Olivat mm. ottaneet laatoitukset eteiseen, keittiöön paremmat kodinkoneet, kaappeihin eri vetimet, kaliimpaa tapettia ja lisää pistoraioita yms josta tuo lisähinta.

Tuo 141600 taitaa olla siis pelkkä Kastellin talon hinta. Tosiaan otettava huomioon maatyöt (20 000 menee helposti), liittymät (10 000 voi varata ainakin) ja rakennusmestari (3000?). Sitä en tiedä kuuluuko tuohon kastelliin perustustyöt?
Alle 200 000 tuskin taloa saa, ainakaan jos ei mitään tee itse.

[QUOTE="vieras";28259620]Tuo 141600 taitaa olla siis pelkkä Kastellin talon hinta. Tosiaan otettava huomioon maatyöt (20 000 menee helposti), liittymät (10 000 voi varata ainakin) ja rakennusmestari (3000?). Sitä en tiedä kuuluuko tuohon kastelliin perustustyöt?
Alle 200 000 tuskin taloa saa, ainakaan jos ei mitään tee itse.[/QUOTE]

Kyllä saa!

Ainakin pohjoispohjanmaalla rakennuttajat kauppaavat avaimet käteen periaattella n. 100 neliöistä omakotitaloa alkaen 150000 euroa.

Meillä oli avaimet käteen Kastelli. Ei tosin economy. Itse paketin hinnaksi taisi tulla jotain 153000€. Sen lisäksi päälle vielä melkein 100k muita kuluja. Tontti tosin oli maaperältään "ei paras mahdollinen". Paaluttaa piti ja siihen meni euro poikineen. Lisäksi otimme perustukset eri firmalta. Kastelli hyvitti tästä hyvästä meille 5000€. Vastaavat mestarit, pääsuunnittelija ym. eivät kuuluneet pakettiin, joten siihen pitää myös varata rahaa.

Eli se hinta minkä talovalmistaja veloittaa, ei ole se mitä maksatte koko roskasta. Paljon riippuu sitten asuinkunnasta, maaperästä, tuleeko taloon muutoksia, autotalli, millaiset perustukset jne.

[QUOTE="vieras";28259663]Kyllä saa!

Ainakin pohjoispohjanmaalla rakennuttajat kauppaavat avaimet käteen periaattella n. 100 neliöistä omakotitaloa alkaen 150000 euroa.[/QUOTE]

Ja tähän kuuluu myös perustukset! Kaikki.

Valmis talo johon voi muuttaa.

Sisko rakennutti economy 100 Jyväskylään pari vuotta sitten, joitakin muutoksia ja wc:n hankivat itse kalusteet, maatöineen, perustuksineen, autotallin, varaston, paperi töiden/lupalappujen, rakennusmestarin yms. eli ihan kaikkineen tuli maksamaan 220 000€. Tontti vuokra tontti, asuinalueella sähköt yms. valmiina, mutta silti piti vetää erikseen omalle tontille.

Yhteistyössä