Onko tämä työpaikkakiusaamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mieli maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mieli maassa

Vieras
-Saan huudot tai mykkäkoulua toisten tekemisistä.
-Tämä ihminen ei tervehdi juuri koskaan.
-Tuhahtelee sanomusilleni ja nyt olenkin lopettanut hänelle ylimääräisen puhumisen.
-Olen silmätikku ja jos tulee pienikin korjattavissa oleva virhe, hän kyllä antaa minun kuulla kunniani.
-Lyttää, ei luota ammattitaitooni vaikkei mitään syytä epäilylle ole.
-Asiat tehtävä niin kuin hän haluaa, vaikkei ole esimies ja esimies sanonut että työt saa jokainen tehdä tavallaan, kunhab lopputulos on hyvä.
-Hukkaa työvälineitä ja laittaa ne syykseni, luulen että hukkailee niitä tahallaan.
-Puhuu seksiväritteisiä ja naisia alentavia ja halventavia juttuja.
-Vatvoo asioitani selkäni takana.
-Kertoilee pomolle valheellisia asioita minusta.

Täyttääkö nämä työpaikkakiusaamisen merkit? Vai olenko mielestänne liian herkkä? :( Voiko näitä asioita kuvitella? Edellisessä työpaikassa viihdyin, eikä ongelmia ollut.

Itse olen ainakin alkanut oireilla. Ahdistaa ja pelottaa mennä töihin. Itsetuntoni mennyt ihan nolliin. En saa hyyvää oloa töistä, vaan saan pidätellä itkua siellä. En pysty olemaan vapaa-aikanakaan normaalisti vaan jännitän niin että mahaan koskee seuraavaa työvuoroa. Tänäänkin on vapaapäivä ja mietin olisiko parempi mennä työterveyslääkärille purkamaan tuntojani?

Siltä kuulostaa. Ole kuitenkin tarkkana siinä, mikä on omaa tulkintaasi ja mikä on sanottua tai mikä on muidenkin silmin havaittavissa. Laita muistiin niitä suoria sanomisiakin, mitä on sanonut. Joka tapauksessa tilanteeseen tarvitaan muutos.

[QUOTE="vieras";28254415]Kyllä. Ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun. On työsuojeluasia ja puutu äkkiä siihen.[/QUOTE]

Luulen että saan kenkää, jos puutun. Tämä henkilö on niin hyvää pataa pomojen ja luottamusmiehen kanssa. Saan varmaan vieläkin enemmän huonoa kohtelua. Pari työntekijää onkin jo valittanut pomolle tuosta käytöksestä ja heidän ala-arvoinen kohtelu loppui ja minun alkoi pahentua.

Ehkä se toinen ei tajuakaan tekevänsä sulle kiusaa. Tiedätkö, käyttäytyykö hän muita kohtaan samoin?

Tärkein pointti kyllä on, miltä susta tuntuu. Ja koska tuntuu huonolta ja kärsit tilanteesta, niin pitäähän siihen joku ratkaisu löytää. Ensimmäinen asia on tosiaankin ottaa työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä.

Luulen että saan kenkää, jos puutun. Tämä henkilö on niin hyvää pataa pomojen ja luottamusmiehen kanssa. Saan varmaan vieläkin enemmän huonoa kohtelua. Pari työntekijää onkin jo valittanut pomolle tuosta käytöksestä ja heidän ala-arvoinen kohtelu loppui ja minun alkoi pahentua.

jos hänestä on kerran aiemminkin valitettu niin vaikea uskoa, että pomot ohittaisivat tuon jotenkin, elleivät ole idiootteja. Perusteita potkuille tuossa ei pitäisi olla, mutta toki "hätä keinot keksii", vaikea kuitenkaan uskoa että kohdistaisivat moista sinuun kun selvästikään ei ole ensimmäinen kerta kun ko. Henkilö moisiin ongelmiin joutuu..

Hei, jos muutkin on valittaneet, niin sinua uskotaan ja varmasti reagoidaan. Tuollainen tyyppi tarvitsee "kohteen" johon purkaa oman pahan olonsa, älä alistu siihen.

Mielestäsi siis saat potkut, jos et puutu asiaan. Mutta jos jätät puuttumatta, ahdistuksesi kasvaa, elämän laatusi kärsii, ja lopulta kumminkin irtisanoudut tai sinut potkitaan pellolle. Kumpi on siis parempi tapa menettää työnsä? Sitä paitsi en usko, että saat potkuja, jos nuo muutkaan eivät saaneet.

Pomolle ei vaikuta valittaa, jos pomo ei ole asiaan mitenkaan puuttunut. Työsuojeluvaltuutettu on se kenelle asia kuuluu ja asiasta pitää tehdä julkinen. Jos tuon jälkeen pomo alkaa suhtautumaan huonosti ja irtisanomista vilauttelee niin ammattiliittosi pitää varmasti irtisanomistasi laittomana ellei ole todella selvä asia ettei sinun työpanostasi enää tarvita.

Yhteistyössä