Tyhmä kysymys, mutta saako Italiasta tuoda kiviä, simpukoita, käpyjä, kuivattuja kukkia yms kotiin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tuonut pieniä määriä kiviä ja simpukoita Italiasta, ja varsinkin jos omalla autolla ollaan oltu niin silloinhan ei ole mitään tulliongelmia ollut. Myös isoja käpyjä ollaan tuotu ja samoin laavaa. Mutta nämä siis eivät ole menneet tullin kautta.

Tullissa on syynätty kerran tarkkaan jenkeistä tuodut simpukat ja niitä sai siis tuoda. Ainut missä pitää olla tarkkana on koralli (ja ilmeiseti muut uhanalaiset lajit). Ne otettiin kyllä pois ja tullista tuli vielä jotain noottia perään. Ei sakkoja kuitenkaan (riippuu mistä korallilajista on kyse) mutta siis seurauksena oli tuon korallipalan menettäminen tullille ;) Ja se valkoinen mötikkä oli ennemminkin simpukan näköinen, mutta oli siis pala korallia. Pikkurilliä pienemmät korallinpalaset oli ok.

Meillä kyllä syynättiin tullissa kaikki simpukkanyytit läpi, tosin tuon korallilöydöksen jälkeen jättivät pari kassia kaivelematta (niissä olisi ollut vielä lisää simpukoita ;) ) olivat vissiin tyytyväisiä tuohon yhteen "käräytykseen". Ystävällisessä hengessä tosin sujui tuo episodi, emme siis olleet tietoisia, että korallia ei saa tuoda. Selvisipä sekin.

Mä toin kerran ison, 1,5 m pitkän oliivipuun oksan. Veistin siitä Suomessa koruja. Meni lentokoneessa erikoisrahtina, ihmettelivät kyllä mitä ihmettä mä sillä teen, mutta sain sen kyllä tuoda.

Mä toin Roomasta kiviä mukanani :). Ainoaksi ongelmaksi osottautui kivien paino, eli ylitti sallitun painorajan. Onnekseni ystävällinen vanhempi pariskunta otti osan kassini painosta omalle kontolleen. Heillä oli siis kevyemmät kantamukset kuin minulla :)

Itse uskoisin,että muinaisia kivillä on antiikkista ja historiallista arvoa Turkissa. Kiviä olen itse pari kappaletta tuonut Turkin puolelta eikä tullissa välitetty koko asiasta ollenkaan. Sama koski myös simpukoita. Kaikkea saa mun mielestä yrittää viedä tulliin,mutta kai joku huomauttaa...

Itse uskoisin,että muinaisia kivillä on antiikkista ja historiallista arvoa Turkissa. Kiviä olen itse pari kappaletta tuonut Turkin puolelta eikä tullissa välitetty koko asiasta ollenkaan. Sama koski myös simpukoita. Kaikkea saa mun mielestä yrittää viedä tulliin,mutta kai joku huomauttaa...

Kiviä, ainakin pyöreitä, on helppo kuljettaa kehon eri aukoissa tullin läpi.

Tuo muinaismuistolaki on ihan Turkin oma juttu. Kiviä ja simpukankuoria saa kyllä ottaa matkamuistoksi jos haluaa. Olen tuonut pakasterasiallisen Turkistakin, eikä se ketään kiinnostanut. Laittakaa ruumaan meneviin laukkuihin, niin ne ei kiinnosta ketään, edes Turkissa, muista maista puhumattakaan.

Juuri uutisissa kun turisti on pidätettynä kivien salakuljetuksesta, eikä tietoa milloin päästävät pois ja saako jopa vankeusrangaistuksen: Turistia uhkaa vankeustuomio - keräsi kiviä Turkissa

No itse ainakin muutama vuosi sitten keräsin Turkin Alanyasta rantakiviä ja varmaan simukoitakin enemmän kun vaan ihan pari ja ihan ongelmitta pääsin Suomeen. On ne ruukupalaset ja muinaismuistot ihan eri asia, kuin ne rantakivet, joita on miljardeja.