Päiväkodin hygienia

• Viestiketjun aloittaja Nipo mutsi
  • Ensimmäinen viesti
Nipo mutsi
Mitä mieltä palstalaiset ovat:

Meillä päiväkodissa on mun mielestä vähän kummalliset hygieniaohjeistukset. Tai siis, päiväkodissa saippua ja käsidesi on tosi korkealla, jotta lapset eivät yllä niihin (ymmärrän, että ainakin käsidesin on syytä ollakkin siellä). Mutta lapset, jotka osaavat käydä itse vessassa, eivät yllä niihin. Kun pyytävät apua käsien pesuun, niin sanotaan että pese pelkällä vedellä. Eihän sen niin kuulu mennä, onko ihmekään jos taudit jylläävät? Onko ihan nipoa mainita asiasta/pyytää antamaan sitä saippuaa käsien pesuun, kun ei noi lapset yllä sinne (3v, 5v) :(

Minunkin viisivuotiaani ryhmässä saippua on usein aamuisin nostettu jonnekin syrjään. Minä aina nostan sen takaisin lavuaarin reunalle. Mutta kun olen seurannut, a) lapset pesevät kädet yleensä pelkällä vedellä ja b) kukaan ei vahdi käsienpesua. Niin ja c) lapsilla on käytössä puolitettuja käsipyyhkeitä. Käsien huolellinen kuivaaminen on tärkeää käsien pesun yhteydessä, koska kosteisiin käsiin jää vaikka kuinka paljon pöpöjä muhimaan. Puolikkaalla käsipyyhkeellä ei lapsenkaan käsiä kuivata. Itse käytän töissä aina kaksi kokonaista, jotta saan kädet kunnolla kuivaksi.

Se, mitä minä olen oppinut, on että kouluikäisenkin käsienpesua saa vielä vahtia, en tiedä miksi se on niin hauskaa lintsata kunnon käsienpesusta. Käsienpesu on kuitenkin ydinasia tautien ja esim. kihomatojen leviämisen ehkäisyssä.

Varmaan pitäisi ottaa asia puheeksi päiväkodissa, mutta aina se jää.

• Tykkää
Reactions: Rigel
"vieras"
Ihan samalla tavalla se on meidänkin päiväkodissa ylhäällä, ehkä siksi, että lapset eivät sillä alkaisi pelleilemään, etenkin pienten puolella se olisi vaaravyöhykkeellä, kun vessojen ovet on kuitenkin koko ajan auki.

ap.
Sinänsä tosiaan ymmärrän sen, että se on siellä ylhäällä. Kyseessä kun on sisarusryhmä 2-5v, varmaan pienemmät saattaisi sillä leikkiä (tosin, eikö niitä kuuluisi siellä valvoa..). Meidän päiväkodissa on siis ruuvattuna se teline, missä saippua on ja edes 5-vuotias ei siihen yllä. Ovat sanoneet, että ovat pyytäneet tädeiltä saippuaa, mutta ne kehoittavat pesemään pelkälle vedellä. Itse olen tosi tarkka käsien pesusta ja tää päiväkodin tätien asenne kyllä saa muksutkin kummastelemaan.

Ehkä mä uskallan sitten ottaa tän puheeksi pk:ssa, ajattelin vaan et mua pidetään tosi nipona.

Poikien päiväkodissa on saippualoota, seinässä kiinni, ihan hyvällä korkeudella, kaikki yltävät. Jokaisella on oma pyyhe, joka toki vaihdetaan, saa kuivattuakin kunnolla. Aamuisin vahdin itse, että pesevät kunnolla, luotan, että päivisin vahtivat sen minkä pystyvät, parhaansa siis tekevät. Ei kai ne ehdi ihan jokaisen pesuhommia vahtimaan ihan joka kerta, luulisin. Vaan eipä tuolla sen kummemmin taudit jyllää, jotain toki joskus. Yksi kihomatotapaus on ollut noin 1,5 vuoden aikana, eikä ainakaan meille asti tullut.

Muutamassa päiväkodissa oon tässä viimeaikoina töissä käynyt, ja kaikissa on saippuat ollu lavuaarin reunalla.
Myöskin vessa käyntejä vahdittiin aina. Joku kyttäs ovella ja ohjeisti käsien pesussa. Tosi moni koittaa vessasta livahtaa ilman käsien pesua, ja kyllä se käsien pesu on tärkeää päiväkodissa.
Jotkut isommatkin innostuu leikkimään sillä saippualla, ottaa molemmat kourat täyteen saippuaa ja vaahdottaa lavuaarin, jee. Tarvii siis vahtia ovella vessakäyttäytymistä.

Käsidesit on ylätasoissa kyllä.

hyihyi
Päiväkodin työntekijänä puolestaan tekee pahaa katsoa, kun altaat ovat sillä tasolla että lapset joutuvat kiipeämään korokkeelle. Mennessä ottavat kiinni likaisilla käsillään altaan reunasta ja kädet pestyään siitä samasta likaisempaakin likaisemmasta reunasta.

Tuo on vain pieni esimerkki siitä, mikä päiväkotien hygieniassa mättää. Se on suuri ongelma, että päivän aikana paikkojen puhdistukseen ei ole työntekijää. Moniosaajilla on niin paljon tekemistä, että hekään eivät tee säännöllisesti niitä töitä, jotka kuuluivat aiemmin PÄIVÄKOTIIN PALKATULLE LAITOSAPULAISELLE.

Kiitetään rakkaita päättäjiä siitä, että lapset ovat liassa.

hyihyi
Niin ja moniosaajiakin on vain harvoissa päiväkodeissa. Isoissa taloissa puhdisteluja ei tee oikeastaan kukaan, koska todellakaan ei ole aikaa. Ja onhan se naurettavaa kun vuosikausia yliopistossa vuosikausia opiskelleet lastentarhanopettajat pesevät pyykkiä ja pyyhkivät pissaa vessoista, jos ehtivät.

Juupsjuups
Meillä pk:sta on tullut kerran jos toisenkin tiedotteet kotiin, joissa mm. muistutetaan että vanhemmat ovat vastuussa lasten käsienpesusta päiväkotiin tullessa, ja että kotiin tullessa käsien pesu on tärkeää. Tämä on mielestäni ok.

Mutta:
- Isommat lapset käyvät itsenäisesti vessassa, eikä heidän käsien pesuaan kontrolloida paitsi jos joku pienempi sattuu olemaan hoitajan kanssa potalla juuri samaan aikaan. Olen usein hakiessani lasta käyttänyt hänet potalla, ja nähnyt kuinka nämä omatoimisemmat isot lapset kipaisevat vessaan ja kiireenvilkkaa ulos ilman käsienpesua.
- Kuten joku tuossa jo sanoi, pienemmät lapset tarvitsevat korokkeen, ottavat kiinni (likaisesta) lavuaarista, pesevät kädet (mahdollisesti aikuisen auttamana), ja ottavat taas kiinni lavuaarista. Lisäksi haluavat usein sulkea itse hanan, joka ei sekään liene puhtain kun siihen alunperin likaisilla käsillä kosketaan.

Saippuat ovat meidän pk:ssa niin että isommat yltävät ottamaan, mutta ne kerrat (eli melkein aina kun käyn lapsen hakemassa) kun olen siinä vessassa noita lapsia seurannut niin eipä heitä käsienpesu näytä kiinnostavan. En tiedä pesevätkö sitten kotona paremmin ilman patistusta, mutta tuolla ainakin tuntuisi että tarvitsisi olla vessapoliisi siinä kytiksellä.

hyihyi
Toisaalta käsienpesuun kuluu päiväkodeissa järkyttävän paljon aikaa. Ennen jokaista ateriaa ja sen jälkeen valvottu käsienpesu on iso operaatio. Lapset eivät tosiaankaan jaksaisi sitä huolellisesti kaiken muun pakollisen (jatkuvan pukemisen ja riisumisen lisäksi) Käsienpesutilanteissa kaikki herpaantuu helposti, koska ei sinne oikeasti ole ihmistä auttamaan aina! Vesipisteet ovat ties missä ja yhteisiä monien ryhmien kanssa... On olemassa ns. saliryhmiä, joilla ei ole ollenkaan omaa käsienpesupaikkaa...

ap.
Meillä päiväkodissa olisi käsienpesupaikka n. 5 metriä ruokapöydistä. Olisi ihan helppoa laittaa muksut siihen jonoon ja seuraavaksi ruoka. Mutta tämä(kään) ei tässä ryhmässä toimi. Samoin ruuan jälkeen, palauttavat astiat samaan kärryyn, kuin missä ruoka tuodaan. Syövät siis samassa tilassa, kuin missä askarrellaan, luetaan, leikitään.

Ja meillä tosiaan on ryhmässä "isojen" vessa (normi pöntöllä) ja "pienten" vessa, missä olisi pikku pönttö ja lavuaari alhaalla. Silti 3v ei saa sitä käyttää, kun osaa pöntöstä kiinni pitäen hilata itsensä siihen normikorkuiseen vessaan. Ja voihan sen arvata mitä käsien pesu ilman apua sitten on :( Taidanpa mainita tästä hommasta huomenna, nipotusta tai ei. Meilläkin tosiaan hoidon alkaessa jaettiin hirveät hygieniaohjeet, mutta itse eivät niitä noudata.

"vieras"
Meillä päiväkodissa olisi käsienpesupaikka n. 5 metriä ruokapöydistä. Olisi ihan helppoa laittaa muksut siihen jonoon ja seuraavaksi ruoka. Mutta tämä(kään) ei tässä ryhmässä toimi. Samoin ruuan jälkeen, palauttavat astiat samaan kärryyn, kuin missä ruoka tuodaan. Syövät siis samassa tilassa, kuin missä askarrellaan, luetaan, leikitään.

Ja meillä tosiaan on ryhmässä "isojen" vessa (normi pöntöllä) ja "pienten" vessa, missä olisi pikku pönttö ja lavuaari alhaalla. Silti 3v ei saa sitä käyttää, kun osaa pöntöstä kiinni pitäen hilata itsensä siihen normikorkuiseen vessaan. Ja voihan sen arvata mitä käsien pesu ilman apua sitten on :( Taidanpa mainita tästä hommasta huomenna, nipotusta tai ei. Meilläkin tosiaan hoidon alkaessa jaettiin hirveät hygieniaohjeet, mutta itse eivät niitä noudata.
No hyhhyh, yäk. Toi on yksi asia miksi mua yököttää päiväkodeissa...sano ihmeessä. Mua yököttää jo lapsen harrastuksissa kun miettii mitenköhän ne muut hoitaa käsi ja vessahygienian ja tämäpä lisäsi sitä että kun niistä tullaan kotio ni kädet pestään KUNNOLLA ja desiä päälle!

Rollolainen

onko teillä kotona eri pöytä askartelua varten. liika hygienia on pahasta. Äly hoi

pyyhe
Meidänkin päiväkodissa lapsia kehoitettiin pesemään pelkällä vedellä, asia korjaantui vasta kun tein valituksen ylemmälle taholle. Ryhmässä on sairasteltu paljon vähemmän tämän jälkeen!

Rollolainen
Meidänkin päiväkodissa lapsia kehoitettiin pesemään pelkällä vedellä, asia korjaantui vasta kun tein valituksen ylemmälle taholle. Ryhmässä on sairasteltu paljon vähemmän tämän jälkeen!
HÖPSIS. Sairastellaan ENEMMÄN ku liikaa puunataan. käsidesistä ei esim ole MITÄÄ hyötyä jos et ENSIN pese käsiä, koska likaiselle iholle laitetaessa se on sama kuin ei laittaisi lainkaan.

Tuskinpa se nyt YHDEN ihmisen valitus tämmöiseen vaikutaa,kyllä siinä on moni muukin ylihygieeninen ihminen valittanut. Oletko kuullut koskaan sellaista että jopa lääkärit on sanoneet että anna lapsen nuolla likaiset kengät jotta vastustuskyky kasvaa. Mitä vähemmin käyttää desinfioivaa sn vähemmin sairastaa. Meilä ei käytetä desinfioiva kotona kuin kerran vuodesa. Bakterit oppivat mys sietämän desinfioivia jos samaa ainetta käyttää koko ajan. lapset eivät sairastele juuri koskaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä