Tosta kun alle 30 vuotiailta kysytään papereita nykyään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
tuli mieleen kun käytiin miehen kanssa kaupassa viikonloppuna.

Mies osti saunasiiderit itselleen ja myyjä kysy mieheltä paperit (mies on siis 34v) eipä siinä mies kaivoi ajokortin esiin, mutta sitten myyjä kysyi myös paperit multa kun olin pakkaamassa ostoksia :D Itse olen 28v ja viimeisilläni raskaana, että varmaan näkyy.

Mun mielestä toi oli jotenkin huvittavaa ja aika ärsyttävääkin. Toisaalta ymmärrän että yritetään estää välittämistä alaikäisille mutta silti oli musta outo tilanne.

Onneksi oli lompakko mukana, sitä pohdittiin miehen kanssa olisko jättänyt myymättä jos mulla ei olis henkkareita mukana :D

Voi elämä, mahtaa kassaneitejä hävettää kysellä joltain perheenäideiltäkin papereita. :laugh: Itseäni olisi moinen sääntö hävettänyt kassalla työskennelleenä.

Meiltä ei muuten kyselty ja olemme 24v ja 29v, molemmat aika nuoren näköisiäkin, mutta minulla vatsa pystyssä ja 3v lapsi mukana. Kaksi kaljaa osti mies ja oikein odotin huvittuneena kysyykö. :D

hihii! On se kyllä elytöntä. Itsekin joskus käyn pari siideriä itselle ostamassa niin saatetaan kysyä. olen 23v. Ei ärstä koska lompakko on muutenkin auki siinä tilanteessa. Helppo vilauttaa. Tuskimpa kassat kysyy perusjuopoilta onko ne tarpeeksi vanhoja. Eriasia myyvätkö päihtyneille.

Minä ostin ison kasan kasviksia, toisen kasan maitoa, vaippoja, lihoja, mitä kaikkea siinä olikaan. Ja YHDEN lonkeron, jolloin kassa kysyi papereita. Näytin, mutta ärsytti.

Alkosta ei pääse enää näyttämättä. Kaivan ne valmiiksi.
Jotenkin turhauttavaa, vaikka joku sanoisi, että sen pitäisi imarrella.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28181119:
Olen 30 ja kyllä siitä hyvä fiilis tulee, kun joku luulee edes vähän nuoremmaksi :)

Noin minäkin olen ajatellut ennen. Mutta nyt on se sääntö että jos näyttää alle 3kymppiseltä (eli vaikka 29v), niin pitää näyttää kortti.

Eli ei ole enää imartelevaa minusta, 25-vuotiaasta. Pelkästään ärsyttävää.

Mun mielestä toi sääntö on ihan sikähyvä, koska voi ihan surutta kysyä kaikilta. Itse kassalla olleena kyselin kyllä myös joskus kolmekymppisiltäkin ja aina joku mutisi. Nyt ei tartte mutista kun on etukäteen kerrottu että kysellään.

Hirveen vaikeeta on arvioida joten parempi varman päälle vaan.

Eli ei ole enää imartelevaa minusta, 25-vuotiaasta. Pelkästään ärsyttävää.

Niin ja tosiaan nyt ahdistaa jos menee miehen kanssa alkoon/kauppaan ilman henkkareita (mies siis ostaa, itse vain hengailen mukana), niin iso haloo nousee jos alkavatkin kyselemään niitä henkkareita.

Pitää mennä sinne teinipenkeille odottamaan että ajokortin mukanapitäjä käy hakemassa alkoholijuomat. Noloa.

Joo, ihan ok että kysyvät noita papereita vanhemmiltakin ostajilta, mutta itseä ihmetytti se että multakin piti kysyä vaikka toinen on 15v saanut ostaa alkoholia.

Että vaikka näitä välittäjiä on, mutta kuitenkin kun en ole erityisen nuoren näköinen ja tosiaan selkeästi raskaana niin luulis että olis jotain tilanne tajua ollut...

sellaiset tapaukset kun nuoren teinitytöt tulee jonkun pultsarin kanssa kassalle mäyristen kanssa ymmärrän myös hyvin..

Miten sen raskauden pitäisi vaikuttaa siihen, että niitä papereita EI kysyttäisi?
Jos ostaa alkoholia tai tupakkaa ja näyttää myyjän mielestä alle 30-vuotiaalta, niin silloin ne paperit kysytään, olit sitten raskaana tai et.

[QUOTE="Juudit";28181870]Joo, ihan ok että kysyvät noita papereita vanhemmiltakin ostajilta, mutta itseä ihmetytti se että multakin piti kysyä vaikka toinen on 15v saanut ostaa alkoholia.

Että vaikka näitä välittäjiä on, mutta kuitenkin kun en ole erityisen nuoren näköinen ja tosiaan selkeästi raskaana niin luulis että olis jotain tilanne tajua ollut...

sellaiset tapaukset kun nuoren teinitytöt tulee jonkun pultsarin kanssa kassalle mäyristen kanssa ymmärrän myös hyvin..[/QUOTE]

Mä en myöskään ymmärrä, mitä asiaan vaikuttaa se, että olet selkeästi raskaana? Jos ohje on, että kaikilta alle 3-kymppisen näköisiltä kysytään paperit.

[QUOTE="Vieras";28181889]Miten sen raskauden pitäisi vaikuttaa siihen, että niitä papereita EI kysyttäisi?
Jos ostaa alkoholia tai tupakkaa ja näyttää myyjän mielestä alle 30-vuotiaalta, niin silloin ne paperit kysytään, olit sitten raskaana tai et.[/QUOTE]

En minäkään ymmärrä miten raskauden pitäis tossa vaikuttaa. Ehkä raskaana olevat ei osta alkoholia? Eivät juo sitä? Eivät välitä nuorille? Eivät ole alle 30-vuotiaita?

[QUOTE="vieras";28181954]En minäkään ymmärrä miten raskauden pitäis tossa vaikuttaa. Ehkä raskaana olevat ei osta alkoholia? Eivät juo sitä? Eivät välitä nuorille? Eivät ole alle 30-vuotiaita?[/QUOTE]

No mutta siis tässä nyt oli kuitenkin mies ostamassa, minä vain pakkaamassa.. ja todennäköisesti mies ei ole niitä minulle välittämässä koska tosiaan olen raskaana ostettiin aika paljon ruokaa yms. peruskamaakin.

Koska sitten jos jokaiselta joka on mukana kun 1 ostaa alkoholia pitäisi kysyä paperit, myös niiltä perheen lapsilta, teineiltä, eihän sit voi myydä. Ja toi välityshomma niin ihan jokaiseltahan se pitäisi kysyä paperit, oli sit 25 tai 50.

Musta toi oli vaan tosi koominen tilanne :D

No ei se raskaus nyt tossa mitään merkitse. Ei kassat katsele onko joku tiineenä vai ei. Eikä sillä pitäisikään olla merkitystä. Voihan joku raskaanaolevakin juoda.

Minä ostin ison kasan kasviksia, toisen kasan maitoa, vaippoja, lihoja, mitä kaikkea siinä olikaan. Ja YHDEN lonkeron, jolloin kassa kysyi papereita. Näytin, mutta ärsytti.

Alkosta ei pääse enää näyttämättä. Kaivan ne valmiiksi.
Jotenkin turhauttavaa, vaikka joku sanoisi, että sen pitäisi imarrella.

Ei kai se niin rasittavaa ole suorittaa muutaman sekunnin toimenpide kun sen henkilötodistuksen lompakostaan kaivaa?

Mun mielestä ihan parasta!
Olen vuoden päästä nelikymppinen ja vauvan kanssa valvottu vuosi, joten silmäpussit ovat hehtaarin kokoiset. Mikään ei piristä väsynyttä olemusta paremmin kuin se, että joku oikeasti ajattelee, että voisi olla liian nuori ostamaan olutta.

Niitä papereita kysellään nykysin joka paikassa! Hävetti kassan puolesta kun ei myynyt mulle tulitikkuja.. Ostoslistalla oli satasella ruokatarvikkeita, kynttilöitä ja kukkasia yms.. Vaan en saanut tikkuaj kun paperit kotona.. Juu, ihan jokainen 15v. ostaa satasella muuta sälää että saa tikut..:whistle: Enkä ole alaikäisen näköinen. Olen tänä vuonna 30v ja joku hupsu joskus luulee kaksvitoseksi, mutta en kyllä hyvällä yirtykselläkään näytä alaikäiseltä..

Mun mielestä ihan parasta!
Olen vuoden päästä nelikymppinen ja vauvan kanssa valvottu vuosi, joten silmäpussit ovat hehtaarin kokoiset. Mikään ei piristä väsynyttä olemusta paremmin kuin se, että joku oikeasti ajattelee, että voisi olla liian nuori ostamaan olutta.

Mukavaa, että piristyit, mutta se ikäraja on 30 vuotta, että jos luulevat alle 30-vuotiaaksi niin kysyvät.

Itse en kyllä ymmärrä näitä 12 vuotta yli ostoikärajan olevia ikärajoja. Voitaisiin samantien laittaa ikärajaksi 70 vuotta, että jos näyttää alle 70-vuotiaalta, niin pitäisi todistaa henkilöllisyys.

Mukavaa, että piristyit, mutta se ikäraja on 30 vuotta, että jos luulevat alle 30-vuotiaaksi niin kysyvät.

Itse en kyllä ymmärrä näitä 12 vuotta yli ostoikärajan olevia ikärajoja. Voitaisiin samantien laittaa ikärajaksi 70 vuotta, että jos näyttää alle 70-vuotiaalta, niin pitäisi todistaa henkilöllisyys.

No ihan sama. Kyllä se kolmekymppinenkin kelpaa :)

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Niitä papereita kysellään nykysin joka paikassa! Hävetti kassan puolesta kun ei myynyt mulle tulitikkuja.. Ostoslistalla oli satasella ruokatarvikkeita, kynttilöitä ja kukkasia yms.. Vaan en saanut tikkuaj kun paperit kotona.. Juu, ihan jokainen 15v. ostaa satasella muuta sälää että saa tikut..:whistle: Enkä ole alaikäisen näköinen. Olen tänä vuonna 30v ja joku hupsu joskus luulee kaksvitoseksi, mutta en kyllä hyvällä yirtykselläkään näytä alaikäiseltä..

No oho... aika huippu kyllä. Aika noloa kyllä, kassalle tosiaan. Onhan ne säännöt joo sääntöjä, mutta maalaisjärkeä näissäkin kuuluttaisin perään!

[QUOTE="Juudit";28182620]No oho... aika huippu kyllä. Aika noloa kyllä, kassalle tosiaan. Onhan ne säännöt joo sääntöjä, mutta maalaisjärkeä näissäkin kuuluttaisin perään![/QUOTE]

Kassatyöntekijän (usein vieläpä nuori tyttö tai poika) velvollisuus on tarkistaa ikä jos ostaja näyttää alle 30-vuotiaalta. Mieluummin minä toimisin niiden ohjeiden mukaan kuin kuuntelisin työantajan valitusta. Monissa työpaikoissa moni työntekijä noudattaa ohjeita tarkasti jos on esimerkiksi inhottava työnantaja jne.

Kassatyöntekijän (usein vieläpä nuori tyttö tai poika) velvollisuus on tarkistaa ikä jos ostaja näyttää alle 30-vuotiaalta. Mieluummin minä toimisin niiden ohjeiden mukaan kuin kuuntelisin työantajan valitusta. Monissa työpaikoissa moni työntekijä noudattaa ohjeita tarkasti jos on esimerkiksi inhottava työnantaja jne.

Juu mutta tässäkin kyse siis askista tulitikkuja! Oikeesti,kuinka moni alaikäinen ostaa 100e ruokaa yms. että saisi itselleen ostettua laittomasti tulitikut? :D

Ymmärrän kyllä että kassa tekee niinkuin on ohjeistettu, mutta tässä tapauksessa olisi voinut kyllä mennä läpi sormien.

Ja muuten tietty voisi herättää keskustelua tästä holhousyhteiskunnasta taas, että milloin mennään liian pitkälle jos ei maalaisjärjellä oikeasti pärjää...

Yhteistyössä