Epänormaali työnhakija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhauttavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhauttavaa

Vieras
On sse sitten hienoa, kun ei ole se ns "normaali" ihminen, joka löytää oman alansa heti parikymppisenä (tai mieluummin reilusti alle) ja jolle on aina selvää mitä haluaa tehdä.

On se nyt sitten kiva päälle kolmekymppisenä hakea töitä samoihin töihin, joihin yleensä hakee jotkut 18-vuotiaat teinit. Ja katsella niitä työnantajien ivallisia ilmeitä ja kyselyjä, että mikäs on, kun haet tuon ikäisenä tällaiseen työhön, kun kokemusta pitäisi olla alalta se 10 vuotta vähintään ja pitäisi tuon ikäisenä tehdä jo haastavampia tehtäviä.

Olisinhan minä sitä työkokemusta hankkinut, jos olisin pystynyt. Mutta minkäs teet, kun mihinkään ei ole palkattu vaiktuiseksi. Vain yhtä hommaa siellä, toista täällä, kolmatta erilaista jossain muualla.

Varmaan vika on minussa, että olen huono työntekijä. Mutta miten sitten osaat parantaa työntekoa, kun kukaan työnantaja/pomo/muu vastaava ei ikinä viitsi kertoa, että mitä teen/olen tehnyt heidän mielestään väärin. Ilmeisesti kaikki muut ihmiset on sitten varustettu jonkinlaisella ajatustenlukukyvyllä, kun kerran osaavat aina ja joka tilanteessa olla täydellisiä työntekijöitä.

Jo minä haastattelisin sinua työpaikkaa vaerten, niin raskauttavaa ei mielestäni olisi ikäsi, vaan se, että olet tehnyt vähän sitä sun tätä lyhyitä aikoja kerrallaan. CV:ssä tämä näyttää vähän siltä, ettet kykene sitoutumaan työpaikkaan.

.

Varmaan vika on minussa, että olen huono työntekijä. Mutta miten sitten osaat parantaa työntekoa, kun kukaan työnantaja/pomo/muu vastaava ei ikinä viitsi kertoa, että mitä teen/olen tehnyt heidän mielestään väärin. Ilmeisesti kaikki muut ihmiset on sitten varustettu jonkinlaisella ajatustenlukukyvyllä, kun kerran osaavat aina ja joka tilanteessa olla täydellisiä työntekijöitä.

Kerros vähän esimerkkiä. Millä lailla arvelet toisten olevan sen ajatustenlukukykyisempiä kuin sinäkään?

Mitä olet oppinut töissäsi tähän mennessä? Missä asioissa olet työssäsi hyvä?

Mm. näitä asioita työnantaja odottaa sinun jo tietävän (niihin 18-vuotiaisiin verrattuna).

Minusta ainakin tärkeintä on oma asenne.

Työantaja kysyy: "Miksi olet ollut toissa kesänä jäätelömyyjänä, seuraavana vuonna siivojana ja nyt haet sihteeriksi?"

Itse vastaisin: "Jäätelömyyjän työ oli hauskaa, mutta halusin kehittää monipuolisemmin osaamista joten päätin hakeutua siivousalalle. Nyt vuoden siivottuani, ajattelin että sihteerin työ olisi minua varten ja siitä saisin pidempiaikaisen alan itselleni. Sihteerin työssä kiinnostaa sen monipuolisuus. Jäätelönmyynnissä opin asiakaspalvelutaitoja joita varmasti tarvitsen sihteerinäkin. "

[QUOTE="hmh";28175279]Kerros vähän esimerkkiä. Millä lailla arvelet toisten olevan sen ajatustenlukukykyisempiä kuin sinäkään?[/QUOTE]

No, kyllähän sitä aika moni kehuu sillä, että menevätpä vaan mihin tahansa paikkaan sijaiseksi/määräaikaiseksi, miksi tahansa, niin aina varmasti heille tarjotaan vakituista paikkaa.

Jo minä haastattelisin sinua työpaikkaa vaerten, niin raskauttavaa ei mielestäni olisi ikäsi, vaan se, että olet tehnyt vähän sitä sun tätä lyhyitä aikoja kerrallaan. CV:ssä tämä näyttää vähän siltä, ettet kykene sitoutumaan työpaikkaan.

Miten sitä sitoutuu työpaikkaan, kun työ ei jatku sitä määräaikaisuutta pidempään.

Ja mitensen sitten selität, että syynä vaihteleviin töihin on ollut sae, että olen aina mennyt ensimmäiseen työhön, minkä olen sattunut saamaan, oli se sitten mitä tahansa.

Sitä kun on aina kuvitellut, että työ kuin työ on parempi cv:ssä kuin että olisi ollut työttömänä ja odottanut vain oman alan töitä. Mutta ilmeisesti olenkin sitten ollut väärässä asian suhteen.

Miksi sitä kokemusta pitäisi sinulla olla se 10 vuotta kun sitä 10 vuoden kokemusta tuskin löytyy niiltä 18-vuotiailta teineiltäkään? En jaksa uskoa että ne teinit olisivat jo 8-vuotiaana tokaluokkalaisena työelämään astuneet.

Työnhaussa kaikkia pitäisi kohdella tasa-arvoisesti.

• Tykkää
Reactions: Porho
Mutta herättää kysymyksen/epäilyksen miksi sun työsuhde ei ole kestänyt määräaikaisuutta kauempaa ja varsinkin jos niitä on useita. Hyviä työntekijöitä ei päästetä pois...

Mulla on ikää AP:tä huomattavasti vähemmän, mutta en itsekään ole tähän mennessä ollut töissä kun vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Siksi, kun eipä kesäkuukaudet ja kesätyöt kata yleensä kun vain 3 kuukautta vuodesta.

Ap, sun asenteesi kuulostaa jo kirjoitusten perusteella niin vastahkoiselta ja valmiiksi pettyneeltä. Luulen et haastattelijatkin aistii sen että häpeilet omaa elämääsi. Et varmasti ole maailman ainut pätkätöitä tekevä kolmekymppinen.

Ap, sun asenteesi kuulostaa jo kirjoitusten perusteella niin vastahkoiselta ja valmiiksi pettyneeltä. Luulen et haastattelijatkin aistii sen että häpeilet omaa elämääsi. Et varmasti ole maailman ainut pätkätöitä tekevä kolmekymppinen.

No, miksi en olisi vastahakoinen ja pettynyt, kun se kuitenkin tuntuu olevan se realistisin suhtautumistapa. Turha tässä on mitään optimistia ja positiivista esittää, kun sitä kuitenkin joutuu vain pettymään.

Ja joskus rehellisesti sanottuna tuntuu siltä, että todellakin olen ainoa pätkätöitä tekevä kolmekymppinen. Veikkaanpa, että tälläkin palstalla kaikki muissa kuin vakityösuhteessa olevat ovat sitä omasta tahdostaan, ja saavat vakityöpaikan tuosta vaan heti kun haluavat.

Mitä töitä tällaiset työt ovat?

"On se nyt sitten kiva päälle kolmekymppisenä hakea töitä samoihin töihin, joihin yleensä hakee jotkut 18-vuotiaat teinit."

[QUOTE="vieras";28175649]Mitä töitä tällaiset työt ovat?

"On se nyt sitten kiva päälle kolmekymppisenä hakea töitä samoihin töihin, joihin yleensä hakee jotkut 18-vuotiaat teinit."[/QUOTE]

Keksin sitten hakea kauppaan töihin, ja ainakin mitä olen kuullut, niin ne aloitustyöt on jotain kassanhoitajan hommia, joihin kuulemma hakee vain opiskelijat ja muut kouluttamattomat ja nuoret.

Pahin este minkään työn saamiselle tai minkään työn pitämiselle taitaa olla tuo kaikki väärinpäin -asenne. Että vitut, pitäkää tunkkinne, ei tästä mitään kumminkaan tule, kaikki on väärinpäin ja toisilla käy onni täällä ja mulla vaan ei. Jos olisin työkaverisi, työnantajasi, potentiaalinen työnantajasi, niin enpä kauaa tuollaista ihmistä jaksaisi kuunnella enkä katsella. Vaikuttaahan tuo nyt jo työpaikan ilmapiiriinkin. Iankaikkinen kateus ja pessimismi. Kaverejakaan meistä tuskin tulisi...

Korjaa tuo asenteesi nyt vaikka ensiksi.

Minä olen elintarvikkeiden valmistaja oikealta ammattinimeltäni. Toisena ammattina löytyy myyjä. Olen tehnyt kaikenlaisia töitä: vahtinut sankarihautojen vierellä pelargonioiden kasvua, myynyt rautakaupassa/vähittäistavarakaupassa/grillillä/toreilla, ollut maatalousyrittäjänä, sivussa hoidellut tekstiilialan töitä ja ravintoloissakin on tullut pyörähdettyä joitakin kertoja. Tällä hetkellä olen turvallisuusalalla vakituisessa työpaikassa. Hakemus on vetämässä kolmanteen ammattiin, joka on aivan täydellisesti eri alaa mitä mikään edellisistä (olen haaveillut kys. ammatista jo vuosia, ja nyt vasta rohkenin laittaa hakemuksen).

Syy tähän on se, että nykyään on kohtalaisen vaikeaa saada vakituista työtä. Yrittäjänä olin eniten "itseni", mutta terveys ei kestänyt niin raskaita hommia, joten jouduin lopettamaan. Multa on kysytty myös joskus hieman ihmetellen et miten mulla voi olla noin valtavasti työkokemusta monelta eri alalta, ja vastauskin on ollut aina valmiina: Jos aiot elättää itsesi, töissä on käytävä. Musta on ollut hurjan palkitsevaa kokeilla kaikkea uutta, ja oppia kaikkea uutta. Mulla on aina ollut monta rautaa tulessa samaa aikaa, joten yhdestä opitusta asiasta on aina hyötyä jossain toisessa ammatissa.

Työttömänä olen elämäni aikana ollut yhteensä 7kk, joista 4kk ollut virallista sairaslomaa ja loput epävirallista "sairaslomaa" työttömän työnhakijan muodossa. Se oma asenne on aina tärkeä, ja jos pätkätöihin suhtautuu asenteella "ihan sama ei tästä kuitenkaan mitään tuu", voi työtulevaisuus näyttää aika heikolta. Aina olisi hyvä keksiä edes jotain positiivista niistäkin hommista, vaikka se ei sitä ominta alaa olisikaan :)

Muoks. Täytyy vielä lisätä sen verran, että nykyisen työpaikkani sain satojen hakijoiden joukosta pitkälti sen vuoksi, että mulla on kokemusta monesta eri asiasta, ja olen ns. työtä pelkäämätön ihminen. Eli kuten todettua, pätkätöistäkin löytää aina jotain positiivista!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmh";28175717]Pahin este minkään työn saamiselle tai minkään työn pitämiselle taitaa olla tuo kaikki väärinpäin -asenne. Että vitut, pitäkää tunkkinne, ei tästä mitään kumminkaan tule, kaikki on väärinpäin ja toisilla käy onni täällä ja mulla vaan ei. Jos olisin työkaverisi, työnantajasi, potentiaalinen työnantajasi, niin enpä kauaa tuollaista ihmistä jaksaisi kuunnella enkä katsella. Vaikuttaahan tuo nyt jo työpaikan ilmapiiriinkin. Iankaikkinen kateus ja pessimismi. Kaverejakaan meistä tuskin tulisi...

Korjaa tuo asenteesi nyt vaikka ensiksi.[/QUOTE]

Nyt en oikein ymmärtänyt. Siis miten minulla on huono asenne. En minä nyt todellakaan missään työpaikassa istu jossain nurkassa valittamassa ja marisemassa joka asiasta. J

a kun on nähnyt minkälaisia marisijoita, joka asiasta valittavia vastarannankiiskiä ja kaikista ja kaikesta pahaa puhuvia ikuisuuspessimistejä tietyt työntekijät ovat, ja heillä siitä huolimatta on vakipaikka, niin eipä sillä omalla asenteella taida olla mitään merkitystä

Nyt en oikein ymmärtänyt. Siis miten minulla on huono asenne. En minä nyt todellakaan missään työpaikassa istu jossain nurkassa valittamassa ja marisemassa joka asiasta. J

a kun on nähnyt minkälaisia marisijoita, joka asiasta valittavia vastarannankiiskiä ja kaikista ja kaikesta pahaa puhuvia ikuisuuspessimistejä tietyt työntekijät ovat, ja heillä siitä huolimatta on vakipaikka, niin eipä sillä omalla asenteella taida olla mitään merkitystä

Juu ei varmaan.

Se onkin varmaan ihan tähdissä että sua vaan ei kukaan ymmärrä...

[QUOTE="hmh";28175825]Juu ei varmaan.

Se onkin varmaan ihan tähdissä että sua vaan ei kukaan ymmärrä...[/QUOTE]

No, siis en minä tätä rehellisesti sanottuna ymmärräkään. Siis että kun mielestäni olen asenteeltani ja käytökseltäni ihan samanlainen kuin muutkin ihmiset, että miksi se on muilta hyväksyttävää, mutta minä en kelpaa.

Sitä kun on aina kuvitellut, että työ kuin työ on parempi cv:ssä kuin että olisi ollut työttömänä ja odottanut vain oman alan töitä. Mutta ilmeisesti olenkin sitten ollut väärässä asian suhteen.

No tämähän on se, mitä ihmisille vakuutetaan ja uskotellaan, että korkeasti koulutetunkin kannattaa vaan ottaa vaikka jotain flaikkujen jakoja ja siivouskeikkoja saadakseen elämää cv:hen - ja sitten tällaiset epämääräiset työt näyttävätkin työnantajan mielestä nimenomaan negatiivisilta.

Sitten taas, jos on tehnyt omaan alaan edes viittaavia lyhytaikaisia töitä, niin luulisi ettei se sentään nykyisin niin outoa olisi. Onhan noita pätkätöitä niin yleisesti.